0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mijn koppakking "ademt" te veel. Ik heb enige weken geleden een plekje waar iets te veel uit kwam dicht gemaakt. Hij gaat er aan komen, de koppakking. Ik zal er aan moeten geloven. (De auto geeft verder geen problemen en kan best nog even doorrijden zo.) Mijn vraag:Ik ben al 20 jaar met auto's bezig en doe als handige jongen veel zelf. Met de vraagbaak in de hand kom ik er altijd wel.Maar een koppakking vervangen is denk ik nog al wat. De lekkage komt door een dichtzittende carter ventilatie en zo ben ik er nagenoeg zeker van dat het blok niet is kromgetrokken en er niet hoeft te worden gevlakt.Is er nog iemand die geen automonteur is, maar wel handig, en dit zelf heeft gedaan?Hoe is de ervaring? Valt de klus mee of valt de klus tegen?
Number T10070 Headbolt Tool 1/2 DriveDeze tool heb ik nodig om de cilinderkopbouten los te halen. Mmm dat is een lastig verkrijgbaar ding. Ik ga vandaag enkele garages bellen.Via internet is deze alleen uit het buitenland te halen.
Ik heb overleg gehad met mij garage. De situatie is aldus: Ik heb over +/- 5000 KM driekwart ltr. olie moeten bijvullen. Om de week veeg ik enkele druppels olie weg uit een kuiltje onder het lekkende punt.De lekkage is ontstaan na verstopte carterslang en zo vond het zijn weg het blok uit. Er zitten geen waterkanalen in de buurt. Er zijn werkelijk geen problemen met andere zaken als temperatuur, olie of water.Advies is het zo laten als het is. Ik kan proberen na verwijdering van de kleppendeksel de twee cilinderkopbouten iets aan te draaien. Dat was mijn gedachte ook maar ik dacht dat je zoiets écht niet kan doen. Hij heeft de ervaring dit dit wel iets kan doen. Dit advies heb ik nu van een tweetal mensen gekregen die er verstand van kunnen hebben en nu de garage het ook zegt volg ik dit op. Ik laat het zo en draai met de tijd de bouten wel een klein iets aan. En als dit niets doet tuffen we zo door. Ik heb gewoon "stom geluk" dat dit zo is zoals het is. Dit komt mede doordat het probleem niet is ontstaan door overhitting van het blok.
Je kop bouten zijn rek bouten... persoonlijk zou ik er dan juist niet aan draaien... als ze opwarmen, afkoelen en knak zeggen ben je verder van huis... dan lekker olie bij blijven gooien...
Volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem als jou, mijne verbruikt ongeveer hetzelfde aantal olie misschien zelfs nog wel meer. En ook ik heb een verstopte carterslang gehad.Mijn planning was het hele blok eruit laten halen en de boel na laten lopen, maar als ik jou verhaal nu zo lees moet ik er toch maar eens over na gaan denken..