Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 mei, 2024, 10:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Vreemd geluid van de distributieriem  (gelezen 6971 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline maarten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Gepost op: 06 augustus, 2008, 12:16 »
Ik heb sind kort een raar geluid wat bij de dsitributieriem vandaan komt.  :shock:

Het klinkt alsof er iets slipt ofzo (bijna als een v-snaar probleem) en het is alleen te horen bij een warme motor. Zowel in stationair als tijdens het rijden. Echt geen geluid!

Volgens het onderhoudsboekje is ie 20tkm geleden vervangen.

Iemand iedeen hierover? :roll:

Offline BNN4live74

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 62
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus, 2008, 13:08 »
Ok, maar slippen doet ie niet!!!!!

Het zou kunnen dat ie misschien een tandje is versprongen en dat als ie warm is net niet goed loopt.

Even spanrol en timing controleren, misschien dat het geluid ergens anders vandaan komt, even goed gaan luisteren.

Wat voor motor??? Benzine, diesel?????
VW RULES 4 LIFE

Offline maarten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus, 2008, 13:45 »
Ik heb een 1.8 benzine motor uit '93.

Ik zal het vanavond eens even wat beter bekijken.

Ik weet dat de riem zelf getand is en dus niet slipt, maar misschien de rollen waarover de riem loopt. Hoe zit het met de bevestiging/overbreng daarvan?

Offline BNN4live74

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 62
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus, 2008, 14:43 »
Tja, moeilijk.

Stap voor stap nagaan. Misschien is je vloeistof van je stuurbekrachtiging wel onder nivo, dan gaat je stuurpomp gieren!!!!

Nivo peilen met draaiende motor!!!!

Even de poelie's nakijken, misschien loopt je distributie tegen je kapje of je kleppen deksel.
VW RULES 4 LIFE

Offline Fred_G

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 334
  • Karma: +4/-0
  • Woonplaats: Zwartsluis
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus, 2008, 19:41 »
Kijk goed na of de spanrol nog wel meedraait met de riem,dit euvel heeft mij een riem(en bijna een kop) gekost. :mad:

Achteraf bleek wel de riem maar niet de spanrol vervangen te zijn. :evil:
Tip om het te kunnen zien(achteraf),als de riem op de achterkant slijt(de kant zonder de tanden dus) zit de spanrol vast(of loopt niet lekker mee)

grts fred.
Never Argue with an Idiot. They'll drag you down
to their level and beat you with experience.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus, 2008, 22:56 »
Citaat van: "Fred_G"
Kijk goed na of de spanrol nog wel meedraait met de riem,dit euvel heeft mij een riem(en bijna een kop) gekost. :mad:

Achteraf bleek wel de riem maar niet de spanrol vervangen te zijn. :evil:
Tip om het te kunnen zien(achteraf),als de riem op de achterkant slijt(de kant zonder de tanden dus) zit de spanrol vast(of loopt niet lekker mee)

grts fred.
dit is de beste tip die ik tot nu toe gezien heb !!! ten alle tijde zorgen dat je dis.riem goed is de rest is bijzaak als je spanrol vastloopt ben je de sjaak en kost het je een motor of iig een kop de rest is ook duur maar te betalen
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Leen

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 279
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus, 2008, 06:48 »
Yup dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn, mijn vorige 440 had een zelfde probleem, volgens de vorige eigenaar zat er net een nieuwe riem op, ik ben ermee naar mijn garage gereden en wat bleek, de spanrol en geleiderol waren niet vervangen, de spanrol zat muurvast (het piepen en gillen verhaal) en de geleiderol slingerde vrij rond z'n as.

Als de donder laten checken voordat de D-rien doorgesleten is :wink:

Offline maarten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus, 2008, 10:24 »
Gelukkig is de spanrol ook vervangen samen met de riem  :thumsup:

 :idea:  Ik ben er ook achter waar het vervelende geluid vandaan komt.

Om het hele distributieriem gebeuren zitten 2 plastic kapjes, de bovenste klik je er zo af. De onderste zit vastgeschroeft.
Ik weet het nu even niet helemaal zeker meer, maar volgens mij horen er 2 schoefjes in.
Bij mij mist er in ieder geval 1tje, die het dichtst bij de voorkant van de auto zit. Hierdoor is het onderste plastic krom getrokken en waarschijnlijk door de warmte trekt ie voldoende krom om aan te lopen op de spanrol.

Als ik 'm aanduw op de juiste plek houd het geluid in ieder geval op.

No op zoek hoe ik dit ga oplossen.
1. Misschien heeft iemand een onderdeel nummer voor me zodat ik een nieuwe hier bij de Finse VW garage kan bestellen.
2. Of proberen met een nieuw boutje er in, weet alleen nog niet welke maar dat moet zijn. Misschien kan iemand ff snel onder de kap kijken of er uberhaubt wel een schroefje zit. En dan maar hopen dat die voldoende druk geeft om het niet meer aan te laten lopen.

Offline Leen

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 279
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus, 2008, 16:47 »
Citaat van: "maarten"
Gelukkig is de spanrol ook vervangen samen met de riem  :thumsup:

 :idea:  Ik ben er ook achter waar het vervelende geluid vandaan komt.

Om het hele distributieriem gebeuren zitten 2 plastic kapjes, de bovenste klik je er zo af. De onderste zit vastgeschroeft.
Ik weet het nu even niet helemaal zeker meer, maar volgens mij horen er 2 schoefjes in.
Bij mij mist er in ieder geval 1tje, die het dichtst bij de voorkant van de auto zit. Hierdoor is het onderste plastic krom getrokken en waarschijnlijk door de warmte trekt ie voldoende krom om aan te lopen op de spanrol.

Als ik 'm aanduw op de juiste plek houd het geluid in ieder geval op.

No op zoek hoe ik dit ga oplossen.
1. Misschien heeft iemand een onderdeel nummer voor me zodat ik een nieuwe hier bij de Finse VW garage kan bestellen.
2. Of proberen met een nieuw boutje er in, weet alleen nog niet welke maar dat moet zijn. Misschien kan iemand ff snel onder de kap kijken of er uberhaubt wel een schroefje zit. En dan maar hopen dat die voldoende druk geeft om het niet meer aan te laten lopen.


wel even checken of dat losse onderdeel je riem niet heeft beschadigd :wink:

Offline darkproject

  • 35i Vraagbaak
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2523
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #9 Gepost op: 09 augustus, 2008, 19:24 »
Citaat van: "maarten"
Gelukkig is de spanrol ook vervangen samen met de riem  :thumsup:

 :idea:  Ik ben er ook achter waar het vervelende geluid vandaan komt.

Om het hele distributieriem gebeuren zitten 2 plastic kapjes, de bovenste klik je er zo af. De onderste zit vastgeschroeft.
Ik weet het nu even niet helemaal zeker meer, maar volgens mij horen er 2 schoefjes in.
Bij mij mist er in ieder geval 1tje, die het dichtst bij de voorkant van de auto zit. Hierdoor is het onderste plastic krom getrokken en waarschijnlijk door de warmte trekt ie voldoende krom om aan te lopen op de spanrol.

Als ik 'm aanduw op de juiste plek houd het geluid in ieder geval op.

No op zoek hoe ik dit ga oplossen.
1. Misschien heeft iemand een onderdeel nummer voor me zodat ik een nieuwe hier bij de Finse VW garage kan bestellen.
2. Of proberen met een nieuw boutje er in, weet alleen nog niet welke maar dat moet zijn. Misschien kan iemand ff snel onder de kap kijken of er uberhaubt wel een schroefje zit. En dan maar hopen dat die voldoende druk geeft om het niet meer aan te laten lopen.


heb je foto's

ik kan zo niet voor de dag halen welke je bedoelt
STATIC DRIVERS , CAN'T GET IT UP ...

golf mk1 5drs 
 golf mk3
 passat B5 on air

Offline maarten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus, 2008, 07:34 »
Hier wat kiekjes van het euvel:

Hier zitten de 2 plastic kapjes, bovenste is er makkelijk af te klikken (zien we zo) onderste is vast geschoeft. De rode pijl wijst naar het kapje wat niet helemaal meer 100% is.

Dan als het bovenste kapje er af is, en we kijken van boven naar beneden zien we al een beetje dat er een schroefje mist.

Zoals je hieronder kunt zien staat het kapje aardig krom zo. (Bovenste kapje zit er al weer op trouwens.


Zou super wezen als iemand een bestel nummer heeft. Maar ik denk dat ik eerst gewoon een boutje ga proberen.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus, 2008, 09:51 »
Wat is je motorcode?

Hamerbout -> N 900-534-01
Veerring -> N 012-226-5
Moer -> N 011-006-24

Ik denk dat je de Dynamo hiervoor misschien even moet verwijderen of je moet er vanaf de onderzijde wel goed bij kunnen.

Je bent, als dit het probleem oplost voor een paar euro klaar.

Ik zag dat je dezelfde streep over het midden van de tandriem hebt, net als ik. Ik heb geen idee waar dat vandaan moet komen. Misschien toch de spanrol die niet lekker meer meedraait?

Als je de v-snaar van de Dynamo wegneemt en je start de motor (als deze al warm is) heb je het geluid dan ook?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus, 2008, 12:18 »
die streep over het midden is de naad van de spanrol die bestaat uit 2 ''schalen''  :wink:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus, 2008, 13:26 »
Citaat van: "jetta16v"
die streep over het midden is de naad van de spanrol die bestaat uit 2 ''schalen''  :wink:


Dat kan geen kwaad?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Bart-passat

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 338
  • Karma: +0/-0
Vreemd geluid van de distributieriem
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus, 2008, 18:40 »
als het goed is kun je er vanaf de onderkant goed bij... ik heb het kapje er pas ook af gehad vanwege de vervanging van db-riem, spanrol en die andere riempjes.

als je dat kapje straks weer vastschroeft.. kijk dan even of hij geen contact ergens maakt, anders iets losser zetten. Anders krijg je dat hij erges tegen aan loopt en dan heb je er dalijk nog een extra geluidje bij :wink:  heb ik dus op het moment.. maar is niet storend. (tevens ook niet schadelijk  :wink: )