Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 mei, 2024, 08:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten  (gelezen 11688 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sanderz

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 222
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #15 Gepost op: 19 september, 2009, 20:09 »
bij koude motor werkt je lambda volgens mij ook niet dus dat zou verklaren dat ie bij koude motor het wel goed doet

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #16 Gepost op: 19 september, 2009, 22:37 »
je moet ook gewoon vol gas blijven rijden Freddie  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #17 Gepost op: 20 september, 2009, 00:58 »
Oooh als dat eens zou kunnen  :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline johan

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 89
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #18 Gepost op: 20 september, 2009, 17:59 »
die blauwe temperatuursensor gewoon vervangen, deze gaan vaak stuk en daar zijn deze type motoren erg gevoelig voor.

de RP en ABS motor zijn bijna hetzelfde, de ABS is op enkele punten verbeterd zoals lambdasondeverwarming.

boven ongeveer 50 graden wordt de lambdasonde gebruikt omdat die dan pas warm genoeg kan zijn. als je motor koud goed trekt zal het waarschijnlijk daar aan kunnen liggen.
1992 Passat Variant GL VR6 aut (for sale)
1986 LT40 2.5tdi 1981 Jetta GL 2.0 aug
1986 Jetta vr6 1982 Golf tdi-p 1974 Chevy Van 5.7

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #19 Gepost op: 21 september, 2009, 11:28 »
Bedankt voor de informatie. Hier ga ik van de week ff mee bezig. Moet de kap toch open hebben  :wink:

@jetta16v: Komt bovenstaande je bekend voor? Ik bedoel dan mijn probleem. Tekort aan vermogen en niet echt vooruit te branden. Tevens is het brandstofverbruik ontzettend gestegen! Ik verdenkt hiervan de lambda-sonde van.

Hier en daar krijg ik het idee dat ie soms wat teweinig lucht krijgt, maar dat kan ook komen doordat het mengsel nu TE rijk staat..... zucht....

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #20 Gepost op: 21 september, 2009, 22:35 »
Heb weer wat ontdekt. Het blijkt dat de klep in het luchtfilterhuis bij het starten van de motor keurig de inlaat dichtgooit en de warme lucht van het uitlaatspruitstuk laat binnenkomen. Heb de twee slangetjes achter op de inlaatknie bovenop de injectie eens omgewisselt. Kort ritje gedaan, moest toch even tabak halen. Lijkt al een stuk beter te gaan.

Zeker weten dat ik dat met het reinigen van het gasklephuis niet heb fout gedaan. Probleem speelt eigenlijk al sinds de aanschaf.

Morgen even verder testen en de motor nog ff wat wamer rijden en dan met draaiende motor het luchtfilterhuis opnieuw openhalen en kijken wat er dan qua stand wordt aangegeven. Winterstand is niet handig met deze nette temperaturen  :roll:

Koude-start gaat ik morgen-ochtend rond een uur of 0800 nog eens proberen. Zou probleemloos moeten gaan (keeps fingers crossed). Hopelijk lost dit een aantal 'vreemde' dingen op en kunnen we verder gaan kijken...

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline johan

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 89
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #21 Gepost op: 21 september, 2009, 22:56 »
zou niets uit mogen maken, dat ding in je luchtfilterbuis waar die 2 slangetjes op zitten is een thermostaatje, als de ingaande lucht warm genoeg is dan word de lucht afgesloten en wordt er weer koude lucht ingespoten. er zit zelfs een warmte element in je spruitstuk, deze is te zien als je de carburateur er af haalt ding heeft allemaal aluminium sprieten die omhoog wijzen en zit er recht onder in je spruitstuk.

de warme lucht is nodig omdat anders het ingespoten mengsel tegen de koude wanden van het spruitstuk condenseren en er zo te weinig in je motor terecht komt, vooral bij koude motor wordt er dan gebruik gemaakt van je uitlaatspruitstukwarmte en het verwarmingselement.
bij warme motor wordt het verwarmingselement uitgeschakeld en gaat als het goed is de klep weer om in je luchtfilter.
het spruitstuk wordt dan verwarmt met koelvloeistof die door je inlaat heen stroomt.

een open luchtfilter met koude lucht aanzuiging heeft dan ook helemaal geen enkele zin op dit type motoren, en kan in de winter zelfs tot bevriezing van je inlaat leiden.

grt johan
1992 Passat Variant GL VR6 aut (for sale)
1986 LT40 2.5tdi 1981 Jetta GL 2.0 aug
1986 Jetta vr6 1982 Golf tdi-p 1974 Chevy Van 5.7

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #22 Gepost op: 22 september, 2009, 00:16 »
Het gekke is dat toen ik de auto de eerste keer starte de klep meteen op de 'winterstand' ging staan. Meteen motor uitgezet (had nog geen 10-15 sec gelopen) en heb toen de slangetjes eens omgewisseld. Peukie gerookt en de motor weer gestart. Klep bleef nu netjes op de 'zomerstand' staan.

Zal met een paar uurtjes eens kijken wat er met de klep gebeurt als ik hem in deze situatie start. Als de klep dan toch weer in de winterstand gaat staan, zou het niets uitmaken. Blijft de klep echter  na zo'n 25-30 km nog steeds in de 'winterstand' staan, dan klopt er volgens mij echt iets niet. En dan zoeken we weer vrolijk verder  :wink: ander knietje bijvoorbeeld..... en hopelijk is die tempsensor net boven/voor het inspuitventiel niet stuk...... Dat zou ontzettend balen zijn.

En ja, zo houd ik mezelf van de straat maar wel onder de motorkap  :mrgreen: heb nog plenty dingen te doen aan mijn schatje.

Citaat van: "passatUSA"
Wat dan wel zou kunnen is eerst de computer resetten en dan de lambdasonde los halen.
Hoe resetten? Met VAGcom of accu een poosje (30 mins) afkoppelen?

Oh, met VAG-Com overigens geen fouten gevonden... Raar he?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #23 Gepost op: 22 september, 2009, 00:43 »
sloop die klep er maar uit of demonteer em maar kan ook je stappenmotor zijn die niet lekker meer is ik zal es vragen hoeveel volt de lambdasonde moet geven je hebt namelijk een temp. draad en een regeldraad
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #24 Gepost op: 22 september, 2009, 08:35 »
Mijn lambdasensor heeft maar 1 draad en geen verwarming. Massa gaat via spruitstuk. Alvast bedankt, Peter  :bow:
nummer is 035 906 265 B

Vandaag even wat zaken getest. Nu ik de twee slangetjes heb omgewisseld trekt hij nu warm ook weer lekker door en een leuke bijkomstigheid is dat de remdruk niet meer vaag wegvalt vlak voordat ik stil sta bij stevig remmen. Gek zeg, ik heb er geen verklaring voor. Moet ergens nog een vacuum-lek zitten, lijkt mij.

Nou nog ff kijken naar de lambda-sonde, stappenmotor en hall-gever.
We zijn er bijna.

Opa kan weer meedoen in het verkeer hahaha (brullende pijpen enzo)   :drive:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #25 Gepost op: 12 oktober, 2009, 00:39 »
Even een upje  :wink:

Het meten van de lambdasonde gebeurt nadat alles op bedrijfstemperatuur is maar nu blijf ik even zitten met het hoe: Moet de signaalkabel van de lambdasonde dan losgekoppeld worden van de ECU of kan ik deze voor het meten gewoon laten zitten?

Het lijkt mij toe dat deze moet blijven zitten maar ik kan het mishebben. Met Google werld ik er ook al niet echt wijzer van.

Iemand?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #26 Gepost op: 12 oktober, 2009, 00:44 »
De stekker moet aangesloten blijven anders kan de ECU niks meer.
Ik heb zelf er een draadje voor gemaakt met aan het uiteinde een speld zodat je die er naast kan prikken in de stekker. Een andere methode is een prikpen, die heeft een heel dun naaldje die door de isolatie gaat en zo contact maakt.
Passat vr6 glx usa

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #27 Gepost op: 12 oktober, 2009, 10:49 »
Bedankt! Ik kan weer verder  :bow:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei, 2010, 01:39 »
Afgelopen dagen weer eens bezig geweest met dit probleem. Heb het eigenlijk nog steeds niet kunnen oplossen.

Lambda is goed. Heb hem ook even bij de Bosch-shop laten testen. Werkt goed.

Het gaat er op lijken dat ik ergens toch 'valse' lucht heb. Ik ga de komende dagen hier nog eens mee aan de gang tesamen met een bus remmenreiniger.

Als iemand toch nog wat ideeen heeft: Laat maar komen!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #29 Gepost op: 23 september, 2010, 08:53 »
Vreemd. Probleem is er ook weer. Toch maar eens kijken voor een vervanger van de blauwe temp-sensor. Gaat weer doekoe's kosten  :mad: Temperaturen worden weer lager en het probleem openbaart zich ook weer.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!