Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 mei, 2024, 19:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Wat voor accu origineel?  (gelezen 2275 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kevinkoerten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 54
  • Karma: +0/-0
Wat voor accu origineel?
« Gepost op: 14 december, 2009, 16:02 »
Hallo, nu het wat kouder wordt slaat mijn 1.8 75 pk, (AAM) wat moeilijk aan. Ik vindt ook dat er een wat klein accu-tje in staat, een 544-059 (44apm).

Wat hoort er origineel in? Dan vervang ik 'm door een grotere...

PS, wie heeft er een grotere accu staan en wil er van af???

Groetjes Kevin!

 :sos:
Een voor allen, en ik alleen...

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Wat voor accu origineel?
« Reactie #1 Gepost op: 14 december, 2009, 16:50 »
zou er gewoon een nieuwe inzetten,kosten rond de 50 eurie ongeveer.
bij gebruikte weet je nooit echt hoe de staat ervan is.en tevens weet je accuboer normaal gesproken wel wat erin hoort/kan.
BMW E39 523i full options

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Wat voor accu origineel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 december, 2009, 17:57 »
Ik kijk meestal even op Hbase.nl (prijzen zijn ex btw)
Maar daar staan 4 accu's uitlopend van 41Ah tot 61Ah. Denk dat je met een 55Ah accu wel goed de winter doorkomt.

Ik had een 63Ah en sinds vandaag een 70Ah.
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline kevinkoerten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 54
  • Karma: +0/-0
Wat voor accu origineel?
« Reactie #3 Gepost op: 14 december, 2009, 20:32 »
Citaat van: "35i-cruiser"
Ik kijk meestal even op Hbase.nl (prijzen zijn ex btw)
Maar daar staan 4 accu's uitlopend van 41Ah tot 61Ah. Denk dat je met een 55Ah accu wel goed de winter doorkomt.

Ik had een 63Ah en sinds vandaag een 70Ah.


Trekt je dynamo dat wel, een 63 of 70 Ah accu? geen id hoeveel zo'n kreng levert bij een 1.8je...

71 Ah accu kost nog 85,-... niet echt graties om 'm ff te proberen...
Een voor allen, en ik alleen...

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Wat voor accu origineel?
« Reactie #4 Gepost op: 14 december, 2009, 23:11 »
63 heb ik geen problemen mee ondervonden en die zat er anaf aanschaf in (5 jaar geleden)  de 70 deed niet wat ik verwachte... morgen weer accu wisselen  :roll:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
Wat voor accu origineel?
« Reactie #5 Gepost op: 15 december, 2009, 02:22 »
Citaat van: "kevinkoerten"


Trekt je dynamo dat wel, een 63 of 70 Ah accu? geen id hoeveel zo'n kreng levert bij een 1.8je...

71 Ah accu kost nog 85,-... niet echt graties om 'm ff te proberen...

maakt niks uit, dynamo moet gewoon 14Volt leveren om hem op te laden, duurt alleen wat langer.
Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Wat voor accu origineel?
« Reactie #6 Gepost op: 16 december, 2009, 00:27 »
Citaat van: "passatUSA"
Citaat van: "kevinkoerten"


Trekt je dynamo dat wel, een 63 of 70 Ah accu? geen id hoeveel zo'n kreng levert bij een 1.8je...

71 Ah accu kost nog 85,-... niet echt graties om 'm ff te proberen...

maakt niks uit, dynamo moet gewoon 14Volt leveren om hem op te laden, duurt alleen wat langer.
kleine correctie is hier wel op zijn plek geloof ik  :wink:  :mrgreen:

benzine dynamo's leveren meestal 70ah aan stoom dit betekent dat je er rustig een 100ah in kunt zetten maar die word nooit volledig opgeladen omdat de accu maar 70ah binnenkrijgt .
ff kromme vergelijking ...............
jij geeft toch ook geen 3000 per maand uit terwijl je maar 1600 binnenkrijgt  :mrgreen:

diesels of motoren met airco leveren 90ah

54459 standaard auto zonder boemboem achterin
55559 standaardauto met boemboem achterin kan makkelijk
56318 standaard auto met airco en boemboem achterin
57219 diesel en met airco is de max

hoe zwaarder de accu hoe sneller je dynamo slijt

tot zover de technische uitleg  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline peter

  • 35i Slopert
  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1413
  • Karma: +0/-0
Wat voor accu origineel?
« Reactie #7 Gepost op: 16 december, 2009, 16:56 »
zo issie he onze jetta.

Bandjes op 2.4 pssssssssssssssssssssssst(bar)
accu ligt aan de boemboem(hifi) en de brrrrr(airco)  en de ratatat(diesel).

Maar is het zo duidelijk?

zo niet dan boembatsklingederatatTEN we het wel ff wat duidelijker.
 :mrgreen:
waarschijnlijk een audi 80 om zeep helpen

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
Wat voor accu origineel?
« Reactie #8 Gepost op: 16 december, 2009, 20:40 »
Als we het dan in geld gaan uitleggen. Als ik iets van 3000 euro wil kopen en ik krijg 1600 per maand, dan moet ik dus 1.9 maanden werken om het te kopen.
De hoeveelheid ah(ampere uur) is een indicatie voor de hoeveelheid energie die de accu kan leveren met 1 lading voordat hij "leeg"is

(Pas op heel verhaal :screwed: )
Effe naar de accu. Deze levert spanning doordat er aan beide polen chemisch potentiaal is. Door dit potentiaal is er een spanningsverschil van 12volt(2volt per cel) wanneer beide polen met elkaar verbonden worden gaan er elektronen stromen en vind er aan beide kanten een chemische reactie plaats. op een gegeven moment begint dit op te raken en is het chemisch potentiaal gezakt en is het spanningverschil over de polen gezakt naar 10,5volt en spreekt men van een "lege" accu.
Deze chemische reactie is omkeerbaar(reversibel) en daardoor kunnen we de accu weer opladen door een spanningsbron met een grotere spanning op de accu aan te sluiten.
Het spanningsverschil zorgt er voor dat de accu wordt opgeladen en niet energie levert, hoe groter het spanningsverschil hoe sneller de accu wordt opgeladen, maar te hoog verschil kan niet want dan gaat de accu kapot vandaar max 14,4Volt.
De accu wordt opgeladen zo lang er nog chemische reacties kunnen plaats vinden aan beide polen van de accu en de spanning van de dynamo hoger is als die van de accu.

Stel je hebt 2 lege accu's hebt, een van 60ah en een van 90ah en een dynamo van 60ah, dan zal die van 60ah eerder weer zijn opgeladen van die van 90ah, maar beide zullen ze volledig opladen. Het duurt alleen langer voordat de benodigde hoeveelheid energie is geleverd.

De reden dat je een grotere accu nodig hebt wanneer je een airco hebt of een flinke muziekinstallatie is dat een standaard dynamo niet voldoende vermogen levert.
Stel je hebt een 70ah dynamo die kan dus maximaal 70*12=840 Watt leveren, daar ga je met een flinke versterker al overheen of met een airco aan en stationair draaien. Om dat op te vangen wil je een grotere accu hebben of een dynamo die meer kan leveren.
Bij een diesel heb je meer energie nodig bij het starten en dan moet je dus veel koudstartvermogen hebben en die is hoger bij grotere accu's.
Passat vr6 glx usa