Passat35i-forum.nl
Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Topic gestart door: ventovice op 25 juli, 2012, 15:42
-
Hallo!
Probleempje waar ik al een tijdje mee rijdt:
Vooral als ik net wegrijd/langzaam door het woonerf-gebied stapvoets rijd, hoor/voel ik het wat bonken/stoten van rechtsvóór.
Je hoort/voelt zelfs wat, als-ie nog stil staat en er rechts iemand instapt; dus als de vering ietwat wordt belast...
; voor mijn gevoel een beetje alsof de zuigerstang wat stroef in en uit de poot gaat...
(...maar dat kan bijna niet, want de schokdempers zijn praktisch nieuw!)
Wat ik in eerste instantie als oorzaak dacht, was speling in de fusseekogel.
(Ik was daar ook vrij overtuigd van, want ik heb na het opkrikken daar nl. ook zelf speling GEZIEN [door het een-en-ander heen en weer te bewegen] dus: de fusseekogel is inmiddels vervangen)
Maar helaas is het euvel er nog steeds... jammer, maar het moet toch echt in de ophanging zitten, denk ik dan?!
Dus maar even aan jullie vragen:
Wat kan het zijn? ...en vooral om wat wijzer te worden: hoe kan ik, stilstaand en op de krik, goed zien of er dan wellicht ergens anders (te veel) speling is?
Draagarmrubber? Veerpootlager mss? Ik zie het niet en kan het zelf ff niet bedenken...
Mss dat het één van jullie bekend voor komt? Laat maar horen!
-
stabilisatorrubber , draagarmrubber maar zoals ji het nu omschrijft is het volgens mij je veerpootlager
-
Je zal dit al wel nagekeken hebben,zit er geen breuk in je veer.
-
stuurkogel speling meten als de auto opgekrikt word onder de draagarm , zo kun je beter de speling voelen mits er speling is uiteraard
-
Ik zit aan veerpootlagers te denken.
-
thanx voor de snelle reacties!
...de veer is niet gebroken; die is ook vrijwel nieuw!
Ik had ook zo'n gevoel van het veerpootlager; ik ga van het weekend maar weer 's ff kijken.
-
veerpootlager als deze vast zit krijg je een knoepend geluid . vooral als je met lage snelheid stuurd.
-
Het is een heel typisch geluid. De metalen binnenring is meestal dermate versleten dat hij ruim wordt waardoor hij een beetje wiebelt. Als je goed hard drukt op het spatscherm (naar beneden toe) en weer loslaat kun je heb ook horen.
Na zo'n 19-20 jaar is dat onderdeel echt wel versleten. Ik zou die eerst vervangen. Ze zijn wel prijzig maar als je ze van het merk Febi kan krijgen dan zit je ook goed.
Origineel kosten die krengen zo'n €68 per stuk maar zijn sinds 1/1/2011 niet meer leverbaar bij de dealer
De versie voor de VR6 (AAA) zijn er nog wel en ook stukken goedkoper
Onderdeel nummer voor alle modellen behalve de VR6 (AAA) -> 357 412 329
Het nummer van febi -> 03456 en barcode 0278 1603 4568
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Toplagers/slides/02202009940.jpg)
Ik heb ze in 2009 gekocht voor de bespottelijke prijs van rond de €22 voor 2 stuks! Geen idee wat de huidige prijs is maar iig goedkoper dan dat ze eerder bij de dealer kostten, dat is zeker...
Hopelijk heb je wat aan bovenstaande
-
'Heb vanmiddag ff gevraagd bij GAMO: € 52,- voor een setje, maar ik zag op MP een setje voor € 35,-; idd van Febi geloof ik...
EDIT:
slechts € 27,50 zelfs!
MP-Advertentie:http://link.marktplaats.nl/579317303 (http://link.marktplaats.nl/579317303) alleen de nummers komen niet overeen met die van Moses... :roll:
-
Setje op marktplaats is voor de VR6 vanwege het los meegeleverde lager. Ik weet niet of de veerpootlagers tussen de VR6 en andere modellen uitwisselbaar zijn. Volgens mij niet.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Toplagers/slides/02202009943.jpg)
Het veerpootlager voor de VR6 is glad van buiten en die van de 1.6, 1.8, 1.9(D) en 2.0 zijn voorzien van verticale rubberen 'strepen' (zie foto hierboven) en heeft een ingebouwd lager met ring.
iemand die iets over eventuele uitwisseling tussen de VR6 en andere modellen kan vertellen? Ik durf het niet te zeggen anders dan dat de veerpoot zelf wellicht een dikkere stang heeft?
-
EDIT: dìt is wat de verkoper zegt op de vraag of het bij mij gaat passen:
hallo,
heb even via je kenteken gekeken en er zijn type's in mogelijk; het setje dat ik heb en een andere.
1e model: Binnendiam.14.0mm; Buitendiam.126.0mm
2e model: Dikte 50.0mm; Binnendiam.14.2mm; Buitendiam. 97.0mm (deze heb ik)
dus zonder de oude opgemeten te hebben is het een gok welke daadwerkelijk op je auto zit.
gr dennis
Er is dus een klein verschil in binnendiameter, maar een flink verschil in buitendiameter.
-
EDIT: dìt is wat de verkoper zegt op de vraag of het bij mij gaat passen:
hallo,
heb even via je kenteken gekeken en er zijn type's in mogelijk; het setje dat ik heb en een andere.
1e model: Binnendiam.14.0mm; Buitendiam.126.0mm
2e model: Dikte 50.0mm; Binnendiam.14.2mm; Buitendiam. 97.0mm (deze heb ik)
dus zonder de oude opgemeten te hebben is het een gok welke daadwerkelijk op je auto zit.
gr dennis
Er is dus een klein verschil in binnendiameter, maar een flink verschil in buitendiameter.
de foto boven jouw post is het oude model en jij hebt volgens mij de kleine nodig , je kan het ook zien onder de motorkap meet de diameter maar es op ( de grootste diameter van het konische gedeelte ) en vraag dan aan moses , want die heeft het oude type , of hij zijn diameter even door wil geven dan weet je welke je nodig hebt
-
Wat moet ik precies meten van wat? Dan kijk ik daar vrijdag-ochtend even na. Ik heb een schuifmaat liggen, dus ik kom een heel eind.
-
Wat moet ik precies meten van wat? Dan kijk ik daar vrijdag-ochtend even na. Ik heb een schuifmaat liggen, dus ik kom een heel eind.
weet je nog waarom jou veerpootbrug wel op de mijne pastte en niet op de jouwe ??? daar dus :mrgreen:
-
Aah oke. Ik zal er morgenochtend gelijk naar kijken en meten. Zal er voor de zekerheid ook even een fotoke van maken :wink:
-
Aah oke. Ik zal er morgenochtend gelijk naar kijken en meten. Zal er voor de zekerheid ook even een fotoke van maken :wink:
very nice :wink:
-
Boven-diameter conische deel = 92mm
Onder-diameter conische deel = 102mm
Maten kunnen iets afwijken maar niet meer dan 1 mm max
-
http://www.ebay.nl/itm/2X-DOMLAGER-FEDERBEINLAGER-VORNE-VW-PASSAT-35I-POLO-CLASSIC-VARIANT-NEU-/390438624136?pt=DE_Autoteile&hash=item5ae7f49b88
kijk even hier bij ebay.
succes,
Johan
-
2 stuks domlagers bij mister auto (€14,-/st.) gekocht; heb hem rechts vervangen, maar nog steeds is het euvel niet verholpen... :sad: ...wat kan het dan zijn???!
-fuseekogel is dus nieuw;
-de veer is NIET gebroken;
-zuigerstang van de (vrijwel nieuwe) TA technix schokdemper gaat gewoon soepel in en uit en lekt niet;
(meteen maar gecheckt toen ik het veerpootlager heb vervangen...)
-veerpootlager is nu dus ook nieuw...
-
Krokante rubbers bij de draagarmen?
-
Krokante rubbers bij de draagarmen?
ben ik ook bang voor; blijft niet zoveel anders over..., maar zie er verder niks aan
-
Is het draad eind van de zuiger wel lang genoeg? maw, zit de schotel van schroefset wel tegen de toplager?
-
Is het draad eind van de zuiger wel lang genoeg? maw, zit de schotel van schroefset wel tegen de toplager?
Ja, schotel met daarboven het toplager en daarna de zelfborgende moer zitten gewoon samen spelingsloos vast..
-
En...: nieuwe APK tot 21 oktober 2013...
Er is ook gekeken naar het geluid en er wordt gezegd dat het in de schokdemper zit; deze zit er echter pas sinds januari dit jaar op... NIEUW! :roll:
-
En...: nieuwe APK tot 21 oktober 2013...
Er is ook gekeken naar het geluid en er wordt gezegd dat het in de schokdemper zit; deze zit er echter pas sinds januari dit jaar op... NIEUW! :roll:
dat is dan idd de laatste plaats waar je gaat zoeken maar ook NIEUWE onderdelen zijn wel eens kapot , mijn advies , ga naar de leverancier en leg je probleem voor en als jij de bon nog hebt dan zul je wel een vergoeding krijgen of je kunt ze omruilen
-
thnx voor de tip, maar helaas...
Gekocht hier via het forum; wel nieuw in de verpakking, maar (dus) geen bon...
De verkoper had de set zelf ook al een tijdje [in afwachting van montage] in bezit, dus de bon-datum zal trouwens ook wel (te?) ver terug zijn...
mss toch de originele dempers erop, maar dan in combinatie met de lagere veren.
-
ff uit nieuwsgierigheid...is het probleem opgelost? en hoe?
Alvast bedankt voor de moeite!
-
Nee, helaas niet...
Zoals al eerder gezegd, hoopte ik dat de garage de oplossing had...
Echter, die zei alleen maar dat het in de schokdemper RV zit en dus niet de draagarmrubbers.
De schokdempers zijn er echter nieuw op gekomen...(?)
, maar ik had daar bovendien geen bon van, want ik heb ze via hier tweede-hands, nieuw in doos, gekocht...
Nu liggen er al een tijdje (nieuwe) 'autostyle'-verlagingsveren klaar om samen met de originele (gedemonteerde) schokdempers erop te zetten; als het goed is met eenzelfde verlaging van 40mm.
Ik moet alleen wel tijd en zin hebben om de boel om te wisselen; vooral ZIN.... :mrgreen:
-
Succes met de klus en bedankt voor de snelle reactie :thumsup: