Passat35i-forum.nl
Passat 35i gerelateerd => Motorisch & Uitlaten => Topic gestart door: lisab4 op 21 oktober, 2013, 13:48
-
Groot probleem terug met m'n B4. De motor loopt stiller dan normaal, heeft minder power, en er komt veel witte rook uit de uitlaat. Volgens mij is het onverbrande diesel (zo ruikt het ook wat). Hij verbruikt geen koelwater voor zover ik zie. iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Vag-Com geeft geen foutcodes.
-
Net eens m'n inspuiting gemeten en krijg dit resultaat.
(http://www.fouga.be/meting22.jpg)
Hij draait stationair aan ongeveer 950 RPM
-
Eerst de timing controleren!
Grote kans dat de krukaspoulie uitgesleten is.
-
Hoe doe ik dat?
oja, dat ronde wieletje waar de riem over loopt. heb 4 maand geleden waterpomp en distributieriem vervangen. Zat toen geen speling op dacht ik.
-
Start de auto ook raar / moeilijk?
Pomptiming meten kun je hier zien: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
De 1Z TDI blokken staan er om bekend dat de krukaspoulie kan loslopen waardoor de timing verloopt.
-
nee, start nog altijd goed. Loopt gewoon stiller dan normaal, heb minder power en er komen grote walmen onverbrande diesel uit. Ga vanmiddag eens de wegenhulp bellen en laten controleren of mijn distributieriem wel goed gestoken is.
En thanks voor de tip! ga straks die timing eens uitlezen :)
-
resultaat meting:
(http://www.fouga.be/meting.jpg)
-
Heb je de pomptiming ook bekeken toen de riem gewisseld is? Hoe stond deze toen? Als dat flink veranderd is zou ik de timing (krukaspoulie) verdenken.
De pomptiming is niet perfect. Deze moet eigenlijk op de blauwe lijn volgens VW of tussen de blauwe en groene lijn. Ik kan alleen niet inschatten of dit je probleem kan verklaren.
Verder mbt je 1e plaatje: dat verschil is wel heel erg groot (+2,99 2x). Ik vraag me af of dat niet de max is die gemeten kan worden. Je zou dan denken dat er een verstuiver is die niet 100% is.
-
Heb niets bekeken toen. Ik ken niets van distributieriemen steken, dus heb dat overgelaten aan een bevriende mechanieker. :sad:
-
Wegenwacht gebeld. Die denkt dat het de EGR klep is of een injector. Straks eens de EGR klep afsluiten, en als het dan nog zo is vervang ik de injectoren.
-
Succes.
EGR krijg je volgens mij geen onverbrandde diesel van? De verstuivers kun je bij een diesel specialist laten testen.
-
ok, dus egr afsluiten heeft geen zin? heb net ook gezien dat de metalen vork van injector 2 anders verkleurd is dan de rest. Paarsachtig, en de rest groen. Moet dus te hoge temp gekregen hebben ofzo
-
Ik ben geen expert maar als de EGR het probleem zou zijn kreeg je dacht ik zwarte rook (roet).
Wat bedoel je precies met "metalen vork" ? Kun je eens een foto posten?
-
het metalen vork vormig klemmetje dat je injector in je blok houdt.
Nogmaals uitgelezen met warme motor nu:
(http://www.fouga.be/meting2.jpg)
1 van de injectors lijkt me echt wel slecht :/
-
Ik weet dus niet of een slechte pomptiming die injectorafwijking kan verklaren. Maar je kunt denk ik het beste 2 dingen doen:
1) Pomptiming op blauw lijn zetten en kijken hoe het dan gaat.
2) Alle 4 de verstuivers testen. Als 1 defect is kun je het beste een 2e hands setje (!getest!) van een Golf 4 110pk (AHF/ASV) er in zetten. Je krijgt dan +- 110pk en de auto rijdt net wat lekkerder. Let wel: die grotere verstuivers kun je niet zomaar plaatsen als de auto al gechipt is!
-
net nieuwe meting gedaan:
(http://www.fouga.be/meting3.jpg)
Heb je ergens een beschrijving van hoe ik die timing kan aanpassen? Nog nooit gedaan. En ik ga er een setje injectoren insteken van op de sloop. Bevriende garagist heeft een Seat staan met net dezelfde motor als de mijne. En die heeft 130.000KM minder als die van mij.
-
Om heel eerlijk te zijn: als je die vraag moet stellen kun je er beter niet aan beginnen. Zie voor meer info ook: http://www.detdisite.nl/pomptiming.htm
Let daarnaast heel erg op met verstuivers van de sloop, TEST deze eerst of laat ze testen bij een diesel specialist. Wanneer verstuivers stilstaan / niet gebruikt worden kunnen ze gauw problemen krijgen waardoor ze niet goed vernevelen en je kunt daardoor alleen maar meer ellende krijgen.
-
Heb m'n timing deze middag goedgekregen :mrgreen:
(http://www.fouga.be/meting1.jpg)
De rook is er nog echter :( Dus maandag injectoren proberen.
-
Netjes.
Let er dus ook op dat als je de timing over een paar maand weer test de timing identiek moet zijn tov hoe het nu staat.
Daarnaast kun je het beste de verstuivers eerst goed testen/controleren voordat je ze plaatst.
-
Heb m'n timing deze middag goedgekregen :mrgreen:
(http://www.fouga.be/meting1.jpg)
De rook is er nog echter :( Dus maandag injectoren proberen.
hoe heb je dat gedaan dan ?
-
De pomp gekanteld terwijl hij aan de laptop hing tot de timing mooi tussen de lijntjes zat.
-
De pomp gekanteld terwijl hij aan de laptop hing tot de timing mooi tussen de lijntjes zat.
:applause: netjes :applause:
-
Thx! long live the internet :D
-
Thx! long live the internet :D
is namelijk een klusje waar niet iedereen zich zomaar even aan waagt en zeker niet iemand die het niet dagelijks doet dus mijn respect heb je verdiend :bow:
-
Dankje :D ik vond het eigenlijk nog best meevallen. Volgende week komt het grote werk! Injectoren vervangen, nieuwe katalysator,.. Heb me speciale tools besteld voor die injectoren er uit te halen. Hopelijk gaat dat. Vorige heeft me week gekost om los te krijgen!
En hopelijk is na dat alle shit gedaan en rijd ie weer zonder problemen en walmen witte rook :(
-
Dankje :D ik vond het eigenlijk nog best meevallen. Volgende week komt het grote werk! Injectoren vervangen, nieuwe katalysator,.. Heb me speciale tools besteld voor die injectoren er uit te halen. Hopelijk gaat dat. Vorige heeft me week gekost om los te krijgen!
En hopelijk is na dat alle shit gedaan en rijd ie weer zonder problemen en walmen witte rook :(
pomp afstellen kan ook verkeerd aflopen dus enige voorzichtigheid is wel geboden , en als jij de verstuivers al es los heb gehaald gaan ze deze keer ook los alleen wel weer nieuwe brandplaatjes halen :wink:
-
Waarom een nieuwe kat? Kunt deze beter leegmaken of vervangen voor een lege buis.
-
Waarom een nieuwe kat? Kunt deze beter leegmaken of vervangen voor een lege buis.
ik had al iets geadviseerd in een ander topic maar dat was iets met staven en daar kon ze niet tegen :mrgreen:
-
Juist! brandplaatjes! dat zijn die ringetjes zeker? Enja, de kat was maar 200€. voor die prijs heb ik liever dat het meteen in orde is. Als ze op de APK zien of horen dat het een leeggehaalde is, heb ik problemen.
-
Klopt dat zijn die ringetjes :wink:
-
(http://www.fouga.be/intake.jpg)
AUWTCH :shock: Heb het grootste deel er uitgeschraapt met een schroevendraaier. iemand tips om hem helemaal clean te krijgen? Hoe kuis ik de inlaat openingen van de motor?
-
Is dat de inlaat?! :shock:
-
@kense: Ja, daar lijkt het wel op :shock:
Ik zat te denken aan een stofzuiger. Dat zorgt er in ieder geval voor dat die zooi niet naar binnen valt wanneer je de grootste brokken los probeert te peuteren. Ik kan zo 1 2 3 ook niet iets anders bedenken.
-
Yup, da's de inlaat. Allemaal dankzij de EGR klep! Ik verwacht me aan een pak meer power nu!
Enja, stofzuiger ga ik sowieso gebruiken. Hopelijk kan ik het meeste er uit zuigen :/
-
Kan je niet de complete inlaat los halen en goed reinigen?
-
inlaat is er afgehaald en gereinigd nu hoor. Maar moet nog de inlaten op het blok zelf doen. En da's riskanter aangezien er zo weinig mogelijk in de kleppen mag vallen.
-
inlaat is er afgehaald en gereinigd nu hoor. Maar moet nog de inlaten op het blok zelf doen. En da's riskanter aangezien er zo weinig mogelijk in de kleppen mag vallen.
goeie zuiger erbij en dan zuig je zo alles uit de inlaat :mrgreen:
-
goeie zuiger erbij en dan zuig je zo alles uit de inlaat :mrgreen:
Ben jij te huur dan? :mrgreen:
-
Grote aanrader trouwens:
http://www.rotools.de/Motor/fuer-VAG/Injektoren-Einspritzduesen-Auszieher-Abzieher-fuer-VAG-VW-AUDI-SEAT-SDI-TDI-FSI.html
Was op 2 dagen geleverd :)
-
De pakking op m'n intake heeft een smalle richel. Hoe installeer ik de pakking? Met de richel naar de intake, of met de richel richting motorblok?
-
Ben jij te huur dan? :mrgreen:
:shock: bij jou ?? :mrgreen: