Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Velgen & banden => Topic gestart door: Moses35i op 07 mei, 2009, 11:52

Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 07 mei, 2009, 11:52
Hallo allemaal,

De laatste paar jaar hoor ik diverse mensen praten over stikstof in de banden. Gek genoeg hoor je daar tegenwoordig weinig over maar wat ik ervan heb begrepen is dat stikstof minder snel weglekt uit autobanden (dat zou wel erg handig zijn). Wie o wie kan mij hier meer uitleg over geven: Wat is beter? Stikstof of gewone lucht en wat zijn de pro's en contra's in deze?

Alvast bedankt!
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: 35i-cruiser op 07 mei, 2009, 13:33
volgens mij kan stikstof net zo hard weglopen omdat het beide gassen zijn...

Wat wel is dat stikstof minder heftig op tempratuurwisselingen reageert bij bv heftig scheurwerk of zomer/winter...
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Pascal_Passat op 07 mei, 2009, 14:04
Met google gevonden!!
En toch leuk om even te vermelden!!




Uit een pamflet van Profile TyreCenter (oktober 2001)

Over stikstof in banden

Uit onderzoek blijkt dat meer dan zestig procent van de automobilisten met banden rijdt die een verkeerde spanning hebben. Meestal zijn ze te zacht. Een band met 'gewone lucht' wordt na verloop van tijd al snel ongeveer vijf tot tien procent zachter. Zuurstofmoleculen zijn dermate klein, dat ze door het karkas van de autoband ontsnappen. Stikstofmoleculen zijn groter en ontsnappen niet of nauwelijks. Banden die op spanning zijn
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 07 mei, 2009, 23:34
klein commentaar van de bandenspecialist  :mrgreen:

stikstof is in de markt geroepen omdat er teveel mensen met te slappe banden rijden (60%) en met stikstof hou je de banden wel langer op spanning en rij uiteindelijk zuiniger en door minder warmteontwikkeling vervormen je banden minder waardoor ze langer meegaan .

stikstof heeft ook het zeer grote voordeel dat het inderdaad geen zuurstof bevat waardoor onze mooie lichtmetalen wielen ook niet corroderen waardoor lekkage tussen de band en velg eigenlijk onmogelijk worden ( mits vanaf nieuw aan gebruikt ) trek maar es een band van de velg die jaren met lucht is gevuld die zit vol met vocht en zeker in het voorjaar als de tempratuursverschillen nog groot zijn .

nadeel is dat niet iedereen stikstof heeft maar tegenwoordig heeft zelfs kwikfit stikstof dus we gaan vooruit  :mrgreen:


tot zover de bandenspecialist die ...jawel ....ook bij de profile werkt  :wink:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 08 mei, 2009, 14:38
Oke jongens, Ik weet weer wat meer. De volgende keer de banden opnieuw vullen maar dan met stikstof (eerst 2 nieuwe achterbandjes erop, anders heeft het niet veel nut, denk ik).

Merci  :bow:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 00:04
Citaat van: "Moses"
Oke jongens, Ik weet weer wat meer. De volgende keer de banden opnieuw vullen maar dan met stikstof (eerst 2 nieuwe achterbandjes erop, anders heeft het niet veel nut, denk ik).

Merci  :bow:
volgens mij rij je nog met die ouwe meuk opa  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Riesh op 28 juli, 2010, 09:55
Onze buitenlucht bestaat voor 78% uit stikstof (N2) en 21% uit zuurstof (O2)
zie ook: http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
Perslucht, de lucht die via een compressor in onze bandjes gaat dus ook.

Derhalve heeft het vullen met N2 naar mijn mening niet erg veel nut.
En als je na het vullen vocht in je banden hebt dan moet je bandenboer wat vaker het waterfilter van zijn compressor vervangen
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 10:12
Citaat van: "Riesh"
Onze buitenlucht bestaat voor 78% uit stikstof (N2) en 21% uit zuurstof (O2)
zie ook: http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
Perslucht, de lucht die via een compressor in onze bandjes gaat dus ook.

Derhalve heeft het vullen met N2 naar mijn mening niet erg veel nut.
En als je na het vullen vocht in je banden hebt dan moet je bandenboer wat vaker het waterfilter van zijn compressor vervangen
het gaat erom dat die 21% iedere keer verloren gaat en het maakt niet uit of je een droger er tussen hebt zitten de lucht in de banden word warm en koelt dan weer af dan krijg je condensvorming in de band het is niet veel maar binnenventielen corroderen daardoor waardoor de kans op leeglopen nog groter word ( zuurstof maakt corrosie mogelijk  :wink: ) ......vriend je kunt met nog 30 argumenten komen maar dit win je niet  :mrgreen: ik doe dit werk nog niet zo gek lang maar na 23 jaar mag je wel wat weten over banden denk ik  :wink:

enig nadeel is dat je geen motorfietsen en hoge snelheids auto's ermee kan doen ivm de tempraturen die de band moet hebben om optimaal te presteren het duurt namelijk langer voor dat de band op tempratuur is
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 28 juli, 2010, 16:06
mijn mening is gewoon lucht erin en dan tijdig controleren  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 18:11
Citaat van: "babsvw"
mijn mening is gewoon lucht erin en dan tijdig controleren  :mrgreen:
ppfff dat is getrouwd met een bandenboer  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 28 juli, 2010, 18:14
Citaat van: "jetta16v"
Citaat van: "babsvw"
mijn mening is gewoon lucht erin en dan tijdig controleren  :mrgreen:
ppfff dat is getrouwd met een bandenboer  :mrgreen:


Ja daarom controleren van banden spannig kost mij geen moeite  :wink:  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 28 juli, 2010, 21:46
Citaat van: "jetta16v"
volgens mij rij je nog met die ouwe meuk opa  :mrgreen:


Heb die gecupte banden al bij de APK laten vervangen :mrgreen: Nu de stikstof nog erin en dan is dat ook weer een stuk beter bij te houden
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 22:03
Citaat van: "Moses"
Citaat van: "jetta16v"
volgens mij rij je nog met die ouwe meuk opa  :mrgreen:


Heb die gecupte banden al bij de APK laten vervangen :mrgreen: Nu de stikstof nog erin en dan is dat ook weer een stuk beter bij te houden
oh ja .......... dement he  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 28 juli, 2010, 22:08
Dat zal wel een beetje meevallen toch, Opa?
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 22:16
Citaat van: "Moses"
Dat zal wel een beetje meevallen toch, Opa?
echt niet maar ik vind het wel heerlijk hoor ook als klanten zeggen ''weet u nog ik was hier vorige week '' dan denk ik al NOU EN !!!!!  :cheers:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 28 juli, 2010, 22:22
En dat zijn vast ook Opa's?
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2010, 22:28
Citaat van: "Moses"
En dat zijn vast ook Opa's?
demente gerimpelde fossielen zijn het maar ach ze zorgen voor mijn loon en ik voor hun auto  :mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 28 juli, 2010, 23:23
:mrgreen:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 28 juli, 2010, 23:54
:bow:
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: Riesh op 08 augustus, 2010, 20:11
Citaat van: "jetta16v"
Citaat van: "Riesh"
Onze buitenlucht bestaat voor 78% uit stikstof (N2) en 21% uit zuurstof (O2)
zie ook: http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
Perslucht, de lucht die via een compressor in onze bandjes gaat dus ook.

Derhalve heeft het vullen met N2 naar mijn mening niet erg veel nut.
En als je na het vullen vocht in je banden hebt dan moet je bandenboer wat vaker het waterfilter van zijn compressor vervangen
het gaat erom dat die 21% iedere keer verloren gaat en het maakt niet uit of je een droger er tussen hebt zitten de lucht in de banden word warm en koelt dan weer af dan krijg je condensvorming in de band het is niet veel maar binnenventielen corroderen daardoor waardoor de kans op leeglopen nog groter word ( zuurstof maakt corrosie mogelijk  :wink: ) ......vriend je kunt met nog 30 argumenten komen maar dit win je niet  :mrgreen: ik doe dit werk nog niet zo gek lang maar na 23 jaar mag je wel wat weten over banden denk ik  :wink:

enig nadeel is dat je geen motorfietsen en hoge snelheids auto's ermee kan doen ivm de tempraturen die de band moet hebben om optimaal te presteren het duurt namelijk langer voor dat de band op tempratuur is



ach, een bandenboer heeft er natuurlijk altijd profijt bij (financieel gewin) als ik mijn banden laat vullen met stikstof...


http://www.consumer.org.nz/news/view/nitrogen-in-car-tyres/274
Titel: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 08 augustus, 2010, 21:32
Citaat van: "Riesh"
Citaat van: "jetta16v"
Citaat van: "Riesh"
Onze buitenlucht bestaat voor 78% uit stikstof (N2) en 21% uit zuurstof (O2)
zie ook: http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
Perslucht, de lucht die via een compressor in onze bandjes gaat dus ook.

Derhalve heeft het vullen met N2 naar mijn mening niet erg veel nut.
En als je na het vullen vocht in je banden hebt dan moet je bandenboer wat vaker het waterfilter van zijn compressor vervangen
het gaat erom dat die 21% iedere keer verloren gaat en het maakt niet uit of je een droger er tussen hebt zitten de lucht in de banden word warm en koelt dan weer af dan krijg je condensvorming in de band het is niet veel maar binnenventielen corroderen daardoor waardoor de kans op leeglopen nog groter word ( zuurstof maakt corrosie mogelijk  :wink: ) ......vriend je kunt met nog 30 argumenten komen maar dit win je niet  :mrgreen: ik doe dit werk nog niet zo gek lang maar na 23 jaar mag je wel wat weten over banden denk ik  :wink:

enig nadeel is dat je geen motorfietsen en hoge snelheids auto's ermee kan doen ivm de tempraturen die de band moet hebben om optimaal te presteren het duurt namelijk langer voor dat de band op tempratuur is



ach, een bandenboer heeft er natuurlijk altijd profijt bij (financieel gewin) als ik mijn banden laat vullen met stikstof...


http://www.consumer.org.nz/news/view/nitrogen-in-car-tyres/274
je HOEFT het niet te doen uiteraard maar ik durf te zeggen dat het werkt  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: ralph op 18 november, 2011, 18:34
Mensen we rijden toch niet mee in de formule 1
waar banden echt warm worden. ik vind stikstof de grootste onzin  :!:
theoretisch klopt het inderdaad maar wanneer moet je nou echt je band oppompen
Ik heb het alleen als ze lek zijn :mrgreen:

Ook zo iets.
Ik werk in een automaterialen zaak met een banden service. Dan vragen mensen wel eens, hoeveel bar moet ik de banden pompen.
Man doe nie zo moeilijk druk er 2 bar voor kleine auto's in en grotere 2,5 klaar
haha net of je het verschil verneemt 2,2 of 2 bar  :drive:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 18 november, 2011, 19:54
Mensen we rijden toch niet mee in de formule 1
waar banden echt warm worden. ik vind stikstof de grootste onzin  :!:
theoretisch klopt het inderdaad maar wanneer moet je nou echt je band oppompen
Ik heb het alleen als ze lek zijn :mrgreen:

Ook zo iets.
Ik werk in een automaterialen zaak met een banden service. Dan vragen mensen wel eens, hoeveel bar moet ik de banden pompen.
Man doe nie zo moeilijk druk er 2 bar voor kleine auto's in en grotere 2,5 klaar
haha net of je het verschil verneemt 2,2 of 2 bar  :drive:
tja ......... ff een vraagje ..... hoe lang werk jij in de banden ???? ik werk nou een ''klein tijdje'' in de banden maar ik vrees dat we hier een discussiepuntje hebben  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: 35i_freak op 18 november, 2011, 21:36
Jongens jongens jongens, geen ruzie maken over hoeveel bar.. Zolang ze ni leeg zijn is het goed. Heb je flink getrokken banden moet je ze heel goed op spanning houden..
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 18 november, 2011, 22:08
Jongens jongens jongens, geen ruzie maken over hoeveel bar.. Zolang ze ni leeg zijn is het goed. Heb je flink getrokken banden moet je ze heel goed op spanning houden..
gaat hier over het effect van stikstof die 0,1 of 0,2 bar maakt mij ook niet zoveel  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 19 november, 2011, 01:21
Tussen 2,0 en 2,2 zul je zeker verschil voelen
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: sjaak66 op 19 november, 2011, 10:10
Hoe het met stikstof zit weet ik niet maar banden spanning is zeker wel belangrijk ,ik controleer 1x in de 6 weken de spanning van de banden :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 19 november, 2011, 15:29
Tussen 2,0 en 2,2 zul je zeker verschil voelen
mee eens maar boven de 2,5 merk ej dat niet meer alleen kun je aan het slijtagebeeld zien of een band te hard of te zacht is geweest en zelfs dat verschilt héél erg duidelijk per merk , voorbeeldje een bridgestone op 2,5 slijt mooier als een michelin want een michelin hou je op het midden niks meer over
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: 35i-cruiser op 19 november, 2011, 19:49
mee eens maar boven de 2,5 merk ej dat niet meer alleen kun je aan het slijtagebeeld zien of een band te hard of te zacht is geweest en zelfs dat verschilt héél erg duidelijk per merk , voorbeeldje een bridgestone op 2,5 slijt mooier als een michelin want een michelin hou je op het midden niks meer over

En een Toyo proxes 4 op 2,9 bar en dan binnen en buiten rand praktisch kaal? :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 19 november, 2011, 20:51
dat komt door het mongolige bochtenwerk van je  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: ralph op 20 november, 2011, 12:32
Ik ben het er mee eens dat je ZEKER je bandjes op spanning moet houden!!
Maar het doel van stikstof, is de band op spanning houden. Dus hoef je minder vaak je bandenspanning te controleren.
En dan hier mijn puntjes  :mrgreen:

;Hoe vaak controleer je nou eigenlijk je banden. Wanneer je dit 1 keer per maand doet en je rijd regelmatig met je auto, dan zou je er mischien 0.2bar bij in moeten 1drukken
(pjoo wat een werk :wink:)

;Stel, Normaal gesproken rijdt je altijd met een onbeladen auto en dus heb je bandenspanning er op aangepast.
Maar dan moet je 4 mensen mee nemen, dan klopt je bandenspanning ook dus niet. Dus zou je als nog er lucht bij in moeten doen, ook al heb je stikstof

; wanneer je stikstof hebt, zou je niet zelf je bandenspanning kunnen aanpassen. Want wanneer je deze bij vult met gewoon lucht is het effect van stikstof weg.
 :mrgreen:
Overtuig me mensen :bow:

Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 20 november, 2011, 13:07
bandenspanning 1x in de 6 weken is het advies en omdat bijna niemand dat doet is er stikstof in het leven geroepen ( 1x per jaar controle )

vollastspanning doe je niet als je ''es een keer'' 4 mensen in de auto hebt maar als je langere afstanden gaat afleggen met vol beladen auto ( met of zonder sleurhut )

en de meeste ( goeie ) bandenboeren hebben stikstof en controleren dan gratis de spanning met stikstof ( noem het klantenbinding of noem het goede service ) en bij de meeste benzinestatiions moet je al gauw 50 cent in dat apparaat gooien en bij de bandenboer word gelijk de conditie van de band gecontroleerd  :wink:

stikstofmoleculen zijn groter als zuurstofmoleculen en kunnen niet door de zogenaamde luchtdichte laag van de band heen dus als een band al sterk afloopt dan is ie echt lek  .

punten genoeg ??? ik kan hier nog wel ff mee doorgaan  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: ralph op 20 november, 2011, 13:34
haha jij bent een helegoeie verkoper :wink:
maar ik ben er niet van overtuigd en vind het zonde van het geld :mrgreen:
maar dat is dan mijn mening natuurlijk :cheers:

haha, ja en de conditie van de band controleren, dat ken ik.

maar ik vond het een leuke discussie en ik hoop dat iedereen er zijn ding uithaald.
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 20 november, 2011, 14:42


haha jij bent een helegoeie verkoper :wink:
maar ik ben er niet van overtuigd en vind het zonde van het geld :mrgreen:
maar dat is dan mijn mening natuurlijk :cheers:

haha, ja en de conditie van de band controleren, dat ken ik.

maar ik vond het een leuke discussie en ik hoop dat iedereen er zijn ding uithaald.

ik ben van mening lucht er in want
bovendien is er ook geen 100 procent lucht want daar zit namelijk al 80 procent stikstof in
en met lucht rij je je banden warm waardoor je een betere grip op de weg hebt
en stikstof geeft een verkoelende werking en heb je dus minder grip en een mindere weg kontact

groeten arjen  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 20 november, 2011, 18:16

ik ben van mening lucht er in want
bovendien is er ook geen 100 procent lucht want daar zit namelijk al 80 procent stikstof in
en met lucht rij je je banden warm waardoor je een betere grip op de weg hebt
en stikstof geeft een verkoelende werking en heb je dus minder grip en een mindere weg kontact

groeten arjen  :mrgreen:
hee ben jij nou een bandenman of rubbernicht  :mrgreen: de ''gemiddelde'' bestuurder krijgt zijn banden niet warmer als 40 graden ( en das al fiks aan de hoge kant ) en juist die 20% loopt iedere keer af , sjonge ik had van jou wel iets expertiese verwacht maar je lijkt wel een beun hahahahahaha
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 20 november, 2011, 20:07
hee ben jij nou een bandenman of rubbernicht  :mrgreen: de ''gemiddelde'' bestuurder krijgt zijn banden niet warmer als 40 graden ( en das al fiks aan de hoge kant ) en juist die 20% loopt iedere keer af , sjonge ik had van jou wel iets expertiese verwacht maar je lijkt wel een beun hahahahahaha

had je honger ?  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 20 november, 2011, 20:10
had je honger ?  :mrgreen:
altijd .... bij de chinees een lekker patatje gaat er altijd wel in  :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: babsvw op 20 november, 2011, 20:11
altijd .... bij de chinees een lekker patatje gaat er altijd wel in  :mrgreen:
ja patatje bij de chinees (wil je nog bewijs materiaal op foto ?)  :mrgreen:

on topic maar weer   :mrgreen:
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: jetta16v op 20 november, 2011, 20:17
ja patatje bij de chinees (wil je nog bewijs materiaal op foto ?)  :mrgreen:

on topic maar weer   :mrgreen:
nee ik heb al 2 foto's van diners waar ik aan de friet zit  :mrgreen: ( ik ruim het topic zo ff op )
Titel: Re: Stikstof vs lucht
Bericht door: Moses35i op 21 november, 2011, 11:46
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: