Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 mei, 2024, 05:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten  (gelezen 11687 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Gepost op: 16 juni, 2009, 01:03 »
Bij koude en warme motor blijf ik onderstaand probleem hebben:

Wanneer ik gas geef en deze meteen weer loslaat zakt het toerental van bijvoorbeeld 2000 langzaam terug naar ongeveer 900. Net alsof de brandstoftoevoer te langzaam wordt teruggebracht. Dit kan zo 2-3 seconden duren en soms langer (zou veel sneller moeten gaan toch?)

Gas los boven de 3000 toeren gaat goed. Je ziet duidelijk de brandstoftoevoer afsluiten/stoppen. Klopt met wat de vraagbaak aangeeft.

Bij even langer stationair draaien, zeg meer dan 1 minuut, wil ik het toerental ophogen naar 2000 toeren maar dan verslikt hij zich en slaat haast af. Zodra ik het gas weer loslaat loopt hij weer normaal stationair. Soms gaat dit gepaard met ploffen in de inlaat (komt duidelijk van voor uit de motorruimte) en lijkt me niet goed.

Soms is het bovenstaande niet aanwezig en is het verbruik ook netjes. Als het bovenstaande wel aanwezig is, is het verbruik ook veel hoger.

Type inspuiting:
Mono-Motronic-Inspuitsysteem Bosch
Motorcode RP

Al vervangen:
Bougie/bobine kabels
Bougies
Verdeelkap
Rotor
Distributieriem
V-Snaar

Gecontroleerd:
Voetpakking OK
Vacuumslangen OK
Gaskabel gangbaar OK

Gasklephuis en toebehoren volledig gereinigd.

Onsteking zou volgens garage goed staan met de juiste vooronsteking +- 6 graden.

Wat kan bij bovenstaand probleem de oorzaak van zijn?
Tips en suggesties zijn welkom

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline VWJean

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 204
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni, 2009, 08:52 »
Gasklephuis al gereinigd en carterventilatie doorgeblazen??

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni, 2009, 10:39 »
Carterventilatie is schoon. Gasklephuis zal ik ook nog reinigen. Met remmenreiniger en een zachte tandenborstel moet lukken?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Dennis

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1137
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Hollandscheveld
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni, 2009, 23:06 »
Ik heb me gasklephuis tijdje terug gewoon met een kwast en remmenreiniger gereinigd :D

Gaat PERFECT.....

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni, 2009, 23:36 »
Dan heb ik voor morgen een werkje te doen  :wink: Kijken of dat enige verbetering brengt.

Whish me luck!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Dennis

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1137
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Hollandscheveld
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni, 2009, 23:39 »
Good luck :P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni, 2009, 01:22 »
Iemand nog meer ideeen/suggesties? Ik heb morgen de inspuit-unit toch al los liggen van de inlaat.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni, 2009, 15:52 »
Vandaag de hele inspuitunit gedemonteerd en uitelkaar gehad. Was behoorlijk vervuild. Is nu weer netjes met remmenreiniger gemaakt. Meteen ook de potmeter voor de gasklepstand gereinigd. Was vervuild. Nullast-schakelaar ook gereinigd maar werkte overigens al goed.

De gaskleplichter zelf kon ik niet echt open krijgen. Ik zoek daar dus voor de test/vervanging een andere voor als vergrlijkingsmateriaal.

Fikse testrit gedaan met verschillende belastingen. De passat rijdt nu al stukken beter en reageert al mooi op het gaspedaal. Dit de komende weken maar even aanzien en op zoek naar een vervangende unit voor de gaskleplichter. Zal deze vandaag of morgen nog even doormeten voor de zekerheid.

Iemand nog verdere ideeen waar ik naar kan kijken?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus, 2009, 23:00 »
Vandaag de Passat eens uitgelezen na een ritje van 25km. Eerst kreeg ik 4-4-4-4 en daarna kreeg ik 0-0-0-0. De ECU heeft niets gevonden.
De tempsensor (blauw) ook doorgemeten bij diverse temperaturen. Komt keurig overeen met de eerder gevonden waardes die bij de diverse temps horen. Die veroorzaakt het probleem dus ook niet.
Ik had al bougies, kabels, verdeelkap en rotor vervangen. Loste ook niets op.

Nu rest mij het controleren van de Lambda-sonde en de hallgever/sensor. Hier moet ik nog even extra informatie over vinden.

Symptoon gevonden: Koud trek hij als een beest, ook onderin toeren, maar zodra hij warm is lijkt het alsof er geen vervroeging plaatsvindt bij accelleratie. Dan 'smoort' hij als het ware en is ie niet vooruit te branden.

De weestandswaardes van de sproeier en de lucht-temp voeler ga ik nogmaals doormeten qua waardes en checken tegenover de waardes die ik heb liggen voor deze.

Veder verdenk ik de gasklepstoter en de potmeter voor de gasklepstand. Ga ik morgen ook doormeten waar mogelijk. Hetzelfde geldt voor de bobine en ga ik de stekker op de ECU ook nog even checken op goed contact.

Eigenlijk heeft het grondig reinigen van het gasklephuis het een en ander versterkt. Weer het nodige zoekwerk te verrichten.

Iemand nog ideeen en/of suggesties?

Edit:
Nog eens grondig het verschil tussen een Mono-Jetronic en een Mono-Motronic opgezocht. De mijne moet haast wel een Mono-Motronic zijn. Deze heeft bijvoorbeeld geen Gasklep-demper en geen voorschakelweerstand op de wielkuip. En zo zijn er meer kleine verschillen. Voorlopig ga ik uit van een Mono-Motronic inspuitsysteem.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus, 2009, 21:34 »
Ik heb wat foto's kunnen maken, dat verduidelijkt het een en ander:


RP 718 011. Het onderblok is een echte RP. Kon niet zo snel het nummer terugvinden.


026 103 373 0


Bosch 0 261 200 261
VW 443 907 311 B (Deze staat ook als een witte sticker op de zijkant van de ECU. Het VW nummer is in 1994 komen te vervallen en kan worden vervangen door 443 907 311 G. Deze is dus nog origineel. Volgens deze website http://www.corrado-club.ca/tech/vwecucodes.htm is het een Mono-Motronic. In modeljaar 1991 en 1992 gebruikt. Op de unit zelf staat MOTRONIC.


Zoals je ziet 35 pennen op de ECU zelf


En iets minder aansluitingen op de stekker. 26 aansluitingen bedraad.

Op de verdeler het volgende nummer 050 905 205 en 525751 A

Voor zover ik nu kan achterhalen is de Mono-Motronic tussen Augustus 1990 en Juli 1991 gebruikt gelijk met de Mono-Jetronic. Reden is onbekend.

Jups, we kunnen weer verder puzzelen. Nu alleen gericht op de Mono-Motronic  :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus, 2009, 23:01 »
Kunnen wij de boel niet eens omwisselen? In de vraagbaak staat dat RP ABS is geworden...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus, 2009, 00:14 »
Zou een idee kunnen zijn. Wat zijn de serienummers van jouw ECU, gaskleplichter en verstuiver-unit? we zouden daar eens een keer mee kunnen testen.

Ik ga iig de potmeter voor de gasklep in combinatie met de gaskleplichter nog opnieuw kalibreren. Ook nog uit voorzorg de vacuumslangen vernieuwen.

Alleen de lambda-sonde en hall-gever/sensor moet ik nog testen. Nu nog uitzoeken hoe  :roll:

Edit:
Ik ga alle massa-punten bij ECU, Accu, motorblok en chassis, losnemen, reinigen en opnieuw bevestigen. Kan mogelijk ook een oorzaak zijn.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #12 Gepost op: 19 september, 2009, 00:19 »
Ik wordt er echt niet goed van. Koud loopt ie als een tierelier maar zodra ie warm is is het net alsof de motor niet genoeg lucht krijgt  :roll:

Gek genoeg lijkt het bij koude motor en wat gas geven dat ie op maar 3 poten loopt. Zou de verdeler wellicht ook nog problemen kunnen geven? Bijvoorbeeld de Hall-gever/sensor?

Temp-sensor los of aangesloten maakt geen verschil. Is doorgemeten en geeft de juiste waardes. Ander luchtfilter maakt ook niets uit. Zal nog eens kijken wat er gebeurd zonder luchtfilter en ook nog eens met een losgekoppelde lambda-sonde. Als die lambda-sonde stuk is kan deze dan ook dit soort problemen veroorzaken?

Ik heb de komende week weer genoeg te puzzelen grmbl...

Iemand een idee hoe een lambda-sonde te testen?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #13 Gepost op: 19 september, 2009, 00:36 »
Een kapotte lambdasonde zou dit kunnen veroorzaken, de motor leert weg. De lambdasonde los halen zal niet veel uithalen omdat hij op basis van de leerwaarden de (iets verrijkte)inspuiting bepaald. Wat dan wel zou kunnen is eerst de computer resetten en dan de lambdasonde los halen.

Betere methode is om een multimeter of een scope op de lambdasonde aan te sluiten en te kijken of hij netjes een waarde tussen de 0,1 en 0,9 volt af geeft en dit moet redelijk vlot wisselen. Tevens dan ook met een 4-gas tester kijken of hij daadwerkelijk op lambda=1 draait.
Ik weet niet of je auto al een verwarmde lambdasonde heeft, zo niet moet je hem eerst even warm stoken :wink:
Passat vr6 glx usa

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[Mono-Motronic] Trage reactie op gasgeven en weer loslaten
« Reactie #14 Gepost op: 19 september, 2009, 13:56 »
Toppie. Ik zal kijken of mijn huidige multimeter snel genoeg is, anders maar met een ledtester proberen.

Bedankt!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!