Passat35i-forum.nl
Algemeen => Off-topic (Auto's) => Topic gestart door: Moses35i op 07 januari, 2012, 08:36
-
Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.
De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.
Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen.
Bron: http://www.rdw.nl/
-
ik vind het zeer knap als de emissie via obd kan worden uitgelezen :roll: , de lambdawaarden kan je er wel vanaf lezen maar er moet nog steeds een slangetje in zijn uitlaat
-
Ik denk dat dat eigenlijk pas geldt vanaf auto's met een volwaardige EODB2 aansluiting. En bovendien zullen niet alle ECU's deze waardes (indien al wel aanwezig) kunnen uitsturen via de aansluiting. Reken maar vanaf bj 2006 en nieuwer.
-
en nog update, vanaf april 2012
de mistlamp controle lampje moest al gecontroleerd worden,
maar nu ook van grootlicht, knipperlicht enz.
-
en nog update, vanaf april 2012
de mistlamp controle lampje moest al gecontroleerd worden,
maar nu ook van grootlicht, knipperlicht enz.
grootlicht was al verplicht om na te kijken :wink: knipperlichtindicator vreemd genoeg niet , maar ach niemand gebruikt nog knipperlichten tegenwoordig :roll:
-
grootlicht was al verplicht om na te kijken :wink: knipperlichtindicator vreemd genoeg niet , maar ach niemand gebruikt nog knipperlichten tegenwoordig :roll:
optie tegenwoordig. en volgens mij een hele dure :wink:
-
Niet zo zeer 1 april 2012 maar toch een goede ontwikkeling (http://www.nu.nl/politiek/2929986/kamer-geeft-gele-kaart-europees-apk-plan.html) eens van de overbetaalde mannetjes in den hoag
(Is die knipperlicht indicatie nou wel of niet verplicht?? Aparte regeling oldtimers?)
-
indicator hoeft het niet te doen dus die sinasappel is veilig :mrgreen:
-
Mijn garage wist mij te vertellen dat met de nieuwe regels het blok echt droog moet zijn. Zweten mag, wat normaal is, maar ze kijken daar beter naar.
-
Mijn garage wist mij te vertellen dat met de nieuwe regels het blok echt droog moet zijn. Zweten mag, wat normaal is, maar ze kijken daar beter naar.
''overmatige olielekkage'' kan leiden tot afkeur , voor de ene keurmeester is dit een druppel en voor de andere een oliedouche , bij twijfel steekproef aanvragen bij rdw kost ff tijd maar dan weet je het zeker .
droge blokken vind je niet na 150.000km
-
Je hebt gelijk, zweten is niet droog.