Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 mei, 2024, 03:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????  (gelezen 4169 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Gepost op: 02 januari, 2009, 01:17 »
weet iemand hoe je een intercooler tussen een k-jetronic plaatst ???
graag een link met foto's of een duidlijke beschrijving alvast bedankt
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Domi

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 271
  • Karma: +0/-0
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari, 2009, 07:58 »
Waarom zou je dat willen doen??? Heeft weinig zin als er geen turbo opzit he.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari, 2009, 18:11 »
Citaat van: "Domi"
Waarom zou je dat willen doen??? Heeft weinig zin als er geen turbo opzit he.
zeg je nou wel maar hoe kouder de lucht hoe rijker aan zuurstof he  :wink:  en ik wil nog meer aanpassen maar het idee lijkt me wel wat , ik heb nog dikke buizen liggen en ik heb bij een tuner wat zien liggen voor mijn inlaat wat mij ook wel wat lijkt .

dus !!! iemand ideeen ????
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Domi

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 271
  • Karma: +0/-0
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari, 2009, 18:13 »
Een intercooler tussen je inlaat en luchtfilter vertraagt alleen de luchtsnelheid maar. met een turbo of G-Lader heb je daar geen last van.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari, 2009, 18:17 »
Citaat van: "Domi"
Een intercooler tussen je inlaat en luchtfilter vertraagt alleen de luchtsnelheid maar. met een turbo of G-Lader heb je daar geen last van.
waar haal ik dan op korte afstand mijn koude lucht vandaan onder de motorkap blijft het warm uiteraard ik merk namelijk dat als het echt koud is buiten dat hij beter trekt dan dat als het ''warm'' is
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Domi

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 271
  • Karma: +0/-0
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari, 2009, 18:35 »
Een buis die rechstreeks naar je luchtilter gaat.  Waar je rijwind doorheen gaat.

Je kan in de zomer wel een intercooler plaatsen op een ongeblazen motor maar daarmee koel je de lucht niet af. Je koelt immers de warm aangezogen lucht met de warme rijwind in de zomer. Schiet je niks mee op he.

In de winter is het eigenlijk het zelfde. Maar dan met koude lucht. Je schiet er niks mee op.

Een turbo of G-lader produceert ook warmte door de wrijving en de snelheid van lucht. Die lucht moet worden afgekoeld. De rij wind is dan vele malen kouder dan de lucht die de turbo of G-lader maakt.

Even wat over een G-Lader,

Koeling van laadlucht.
De lucht wordt via het luchtfilter door de G-lader aangezogen in de G-lader wordt de luchtstroom versneld, gelijktijdig gecomprimeerd en naar de luchtkoeler gevoerd.
Na omstandigheden (motor - buitentemperatuur) bereikt de voor gecomprimeerde lucht temperaturen tot ongeveer 150

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari, 2009, 21:48 »
mja ok maar iedereen weet dat je niet echt makkelijk een turbo op een K-jetronic motor kan schroeven anders had ik dat allang gedaan maar ok intercooler sprookje is inmiddels van de baan GGGRRR  :wink: .
maar ik heb nog meer ideeen waar een ander vreselijk om kan lachen dus ik kan nog ff doorgaan  :mrgreen: .
ik zit namelijk te denken aan een aansluiting voor een zuurstofflesje en om mijn aanzuigende lucht te verrijken met pure zuurstof ik heb dit met een diesel gedaan en dat werkte als een speer alleen de tempratuur van de motor schoot ook omhoog  :mrgreen: , dit zijn mijn winterse hersenspinsels die mij elke winter bezig houden  :roll:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Domi

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 271
  • Karma: +0/-0
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari, 2009, 22:02 »
Ik denk dat je beter de kachel een paar graadjes hoger kan zetten  :mrgreen:
Dan heb je ook niet van die vreemde iedeen  :wink:

Offline passat

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1516
  • Karma: +2/-4
  • Woonplaats: Noord Brabant
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari, 2009, 22:10 »
Sinds waneer word een motor warmer met zuurstof ?

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari, 2009, 22:58 »
Citaat van: "passat"
Sinds waneer word een motor warmer met zuurstof ?
de verbrandingstemp word er hoger van in een diesel  ( is niet gek he met 170 km/uur met een 1.6 caddy )  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari, 2009, 22:59 »
Citaat van: "Domi"
Ik denk dat je beter de kachel een paar graadjes hoger kan zetten  :mrgreen:
Dan heb je ook niet van die vreemde iedeen  :wink:
hahahaha hoe ouwer hoe gekker zeggen ze toch en ach je moet es durven experimenteren  :wink:  baat het niet schaad het niet  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline petervw

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1634
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Pijnacker
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari, 2009, 19:37 »
Zeg eh.... moet jij zelf niet binnenkort eens aan het zuurstof :?:  :?:






Krijgt die grijze massa wat meer "lucht"..............

 :mrgreen:
Passatraumatische afwijking, of gewoon de 35i-tic...

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari, 2009, 19:45 »
welke grijze massa ???  :dope:  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari, 2009, 04:23 »
Opzich is pure zuurstof toevoegen helemaal geen gek idee, alleen als je niks veranderd aan de brandstof inspuiting op dat moment zal je motor arm gaan lopen en dus te heet worden.
Als je dit dus wil toepassenm moet je ook zorgen dat op het moment van toedienen je er voor zorgt dat je de brandstofdruk verhoogt of de aanstuurtijd van je injectoren aanpast. een oplossing zou kunnen zijn om het signaal van de luchtvolumemeter of temperatuursensor te foppen op het moment van de extra zuurstof,, maar dan moet de regeleenheid ook een kennveld hebben voor deze waarden.
Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
how to do a intercooler op een 9A motor ( 16V ) ????
« Reactie #14 Gepost op: 04 januari, 2009, 10:55 »
Citaat van: "passatUSA"
Opzich is pure zuurstof toevoegen helemaal geen gek idee, alleen als je niks veranderd aan de brandstof inspuiting op dat moment zal je motor arm gaan lopen en dus te heet worden.
Als je dit dus wil toepassenm moet je ook zorgen dat op het moment van toedienen je er voor zorgt dat je de brandstofdruk verhoogt of de aanstuurtijd van je injectoren aanpast. een oplossing zou kunnen zijn om het signaal van de luchtvolumemeter of temperatuursensor te foppen op het moment van de extra zuurstof,, maar dan moet de regeleenheid ook een kennveld hebben voor deze waarden.
ik heb een K-jetronic dus de enigste manier om meer brandstof te krijgen is de retourleiding te ''knijpen'' die truc heb ik al op mijn gti toegepast en dat werkt ook , met een K-jet kun je nou eenmaal weinig doen met de brandstof en luchttoevoer dus moet je wel es creatief worden en met K-jet is hoe meer lucht hoe meer brandstof alleen zit je met je max druk van 5 bar en die kun je alleen zoals boven beschreven opvoeren, did it done it dus alle tips zijn welkom
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P