Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => How-To-Do: Passat 35i => Topic gestart door: darkproject op 09 januari, 2008, 21:36

Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 09 januari, 2008, 21:36
Terwijl iedereen vragen stelt over problemen met de auto, lijkt de kleine beurt een beetje een ondergeschoven kindje.
De basis voor het behoud van de auto is toch echt het onderhoud.
Alleen de ruitensproeiervloeistof bijvullen is niet genoeg om de auto te behouden van de roest duivel!

Goed onderhoud begint met regelmatige controle van belangrijke punten. De oudere auto komt niet zo snel bij de dealer binnen voor een beurtje. Bij de 'vak-garage' om de hoek kan klein onderhoud immers net zo goed worden uitgevoerd.
Maar zelfs daar komen de meeste auto's hier niet al te vaak binnen.
Als je de bougies van je auto kunt vervangen, dan kan je al het onderhoud toch gewoon zelf? 1 keer per jaar bij een APK-keuringsstation de schade op laten nemen en na wat reparaties weer een jaartje rijden kan toch ook?
Niet de juiste manier.

Voorkomen is beter dan genezen. Een gescheurde homo-kineet hoes kan je relatief goedkoop vervangen.
Blijf je er echter mee doorrijden, gaat de homo-kineet eraan, en is een andere aandrijfas al snel de enige betaalbare optie.
Ook is het uitstellen van (klein)onderhoud uitstel van executie.
Is je auto je grote trots, maar blijken er voor de APK ineens meerdere punten aan reparatie onderhevig, dan kan dat maar zo het einde betekenen.
Regelmatige controle kan dus niet alleen reparatiekosten drukken, maar ook de kosten spreiden. En dan hebben we het niet eens gehad over de veiligheid!
Hier een lijstje met 'na te lopen punten'.
Neem af en toe de tijd deze punten even na te lopen.
Loop alle punten even snel na. Doe je het regelmatig dan zul je sneller afwijkingen opvallen.
Reparatie is vaak niet acuut nodig, maar vaak blijven de kosten wel lager door direct te handelen.

Standaard Checklist Kleine Beurt/Handelingen:

Buitenkant:

Visuele check: Loop om de auto en kijk of er iets opvalt.
Maak de voorruit en lampen schoon met Glassex
Voel even met de hand over het profiel van de banden
Controleer de bandenspanning.
Geen drukmeter? Let er dan op dat de banden om dezelfde as ongeveer even hard zijn.

Controleer of de ventilatie goed werkt: 1 2 of 3 standen op de ventilatie (afh. model)
Doen alle controle lampjes het als het contact word aangeschakeld?
Is de vloerbedekking droog?
Maak de voorruit schoon met Glassex
Rolt de gordel nog goed op?
Is de gordel niet beschadigd?
Hoe zijn de deurrubbers?

Onder de Motorkap:

Verwijderen van bladeren en rommel uit de watervangbak.
Even voelen of de accu nog goed vast staat.
Verwijder de verdelerkap, en controleer de staat van de rotor en kap.
Oliepijl-check: kleur en niveau
Ruitensproeiervloeistof op niveau brengen.
Controleer ook de ruitenwissers
Koelvloeistofniveau controleren
Remvloeistofniveau controleren
Op de knie-en:

Kijk onder de auto: Olie aan de onderkant van het blok is normaal.
Een volledig vette bodem duidt echter op flinke lekkage
Controleer de homokineet hoezen.
Kijk naar de dikte van de remschijven en blokken, let op groeven/roest etc.

* Oliepijl controle doe je het best na een tank-beurt.
De olie is door het rijden goed warm, en condenswater verdampt: Het pijl geeft dan ook werkelijk de hoeveelheid olie aan.
Doordat je eerst gaat tanken en afrekend zakt de warme olie makkelijk terug in het carter.
Ook is de ondergrond vrij vlak.
Je pijlt zo altijd op dezelfde manier
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: 35i-cruiser op 09 januari, 2008, 21:40
Goed om te weten dat ik op de homokineethoezen eigenlijk alles al doe  :mrgreen:

Thnx dark'ie  :cheers:
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 09 januari, 2008, 21:44
De grote beurt.

Waar we bij de kleine beurt vooral controleren, draait het bij de grote beurt vooral om verversen en vervangen.
Een kleine beurt kan iedereen uitvoeren, als je maar weet waar je op moet letten, en wat goed is en wat slecht.
Bij de grote beurt blijven er een aantal controles staan, maar wordt er vooral motorisch gesleuteld.

De lijst

Zie de kleine beurt: visuele controles en handelingen van de kleine beurt worden uitgevoerd.

Binnenkant:


Controleer de gordels op werking en beschadigingen
Test de controlelampjes, ventilatie, buitenspiegels etc
Handrem: 3 tandjes aantrekken moet voldoende zijn de auto op een vlakke weg 'niet weg-duwbaar' te maken
Controleer of de rubbertjes op het rem en koppelingspedaal niet gescheurd zijn. (823 721 173)
Vloer en dashboardkastje controleren op vocht
Buitenkant:

Controle van de remmen en lagers:

ACHTER:

Krik de auto op.
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Verwijder de trommel
Maak de remmen schoon (stof) en controleer of de wielremcylinders droog zijn
Controleer of de stelwig niet vast zit: druk de wig omhoog. Wagens zonder stelwig: rem-voering handmatig bijstellen
Controleer of de handremkabel in goede staat verkeerd
Bouw de trommel terug, lagers eventueel opnieuw invetten
Stel de speling af: draai de centrale moer aan zodat de ring erachter onder lichte druk te verschuiven
Plaats een nieuwe splitpen.
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.

VOOR:

Krik de auto op.
Controleer het wiel op speling
Laat de auto zakken zodat het wiel NET op de grond rust
Controleer het toplager
Krik de auto op, verwijder het wiel
Controleer de dikte van de remschijf.
Dikte van de schijf is nieuw: 13mm. mini 11mm
Geventileerd: 20mm mini 18mm
Controleer de remblokken.
Controleer de rubberhoesjes van stuurstang en draagarm
Controleer de rubbers van de stabilisatorstang
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.
Onder de kap:

Onder de motorkap komen we nu verschillende typen motoren tegen.
Het ene type heeft ander onderhoud nodig dan de ander.
De basis is echter gelijk.


Vloeistofniveau's: Zie kleine beurt.

Remvloeistof: controle van versheid: Volkswagen stelt dat de vloeistof elke 2 jaar ververst dient te worden.
Met een sticker of stift is meestal op het reservoir aangegeven wanneer de laatste verversing is uitgevoerd
Koelvloeistof: Anti-vries is te controleren met een speciaal instrument. Heb je de auto echter gevuld met groene of roze koelvloeistof, en is ze tussentijds niet bijgevuld met gewoon water, dan eventueel vertrouwen op de 'versheid'.
Olie wissel
Draai het koude oliefilter met de hand los en daarna met weer vast (met de hand).
Ga een stukje rijden zodat de olie op temperatuur komt: Warme olie stroomt sneller!
Plaats een opvangbak onder het carter en draai de aftapplug los
Draai het nu warme oliefilter los. Let op: er komt ongeveer een halve liter olie uit! Opvangbak!
Zet het oliefilter op de stabilisator tegen het motorblok en laat het uitlekken
Spoel de carterontluchting met wat benzine
Giet een klein scheutje nieuwe olie in de vuldop, en wacht tot dit via de carterplug naar buitenkomt
Plaats een nieuw(!) koperen ringetje op de aftapplug en schroef de plug terug:
Maak de opening bij het olie-filter schoon met een stuk keukenpapier: de ronde rand waar het rubber op aansluit moet schoon zijn.
Doop je vinger in de nieuwe olie en vet het rubber op het nieuwe olie-filter iets in
Draai het nieuwe filter erop, en draai het handvast aan! NIET TE STRAK
Vul de motor met olie (tot max.)
Plaats een nieuw luchtfilter
Verwijder verdelerkap en voer een visuele controle uit



Is de auto uitgevoerd met een benzinemotor? Benzine filter vervangen
Is de auto uitgevoerd met een dieselmotor? Brandstoffilter vervangen
Vervang de bougies
Onder de auto:


Tip: Schrijf met een stift op de rand van je luchtfilter wanneer en bij welke kilometerstand je de beurt hebt uitgevoerd.
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 09 januari, 2008, 21:45
Citaat van: "35i-cruiser"
Goed om te weten dat ik op de homokineethoezen eigenlijk alles al doe  :mrgreen:

Thnx dark'ie  :cheers:


weer wat geleerd dus  :mrgreen:
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: Pascal_Passat op 09 januari, 2008, 22:47
Netjes Dark  :applause:

Een how to van de verdelerkap met foto`s lijkt me ook handig!
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: jetta16v op 10 januari, 2008, 00:03
:applause:  :applause:  :bow:  :bow:  super netjes ook dit topic , nog ff en het is een vraagbaak die gozur  :mrgreen:
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: hilluh op 10 januari, 2008, 01:53
goed om mensen hier op te wijzen, daar kan je altijd verassingen mee besparen!!
ondanks dat mijn auto voor grote en kleine beurt naar de vw gaat hou ik alles goed in de gaten.

maar nog wel ff een vraagie; nat tapijt aan de bijrijderskant waar wijst dat op?
heb een keer iets opgevangen over een overloop die verstopt kan zitten, hoop dat dat het is  . . ?
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: skinny op 10 januari, 2008, 10:01
:cool: Dit noem ik nog eens nuttige informatie :bow:
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 10 januari, 2008, 17:42
nat tapijt is eigenlijk bij verschillende auto's anders

bij de een kachelradiateur lek
bij de ander airco afwatering verstopt en dat loopt dan over of t gaat klotsen in bochten ed
gat in bodem
deurrubber slecht laat water door enz


maar meestal kachelradiateur lek
vloer nat
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: hilluh op 10 januari, 2008, 18:16
dan gaak er voor nu ff vanuit dat het airco afwatering is :neutral:
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 10 januari, 2008, 18:21
ik hoop t voor je
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: Dinky op 10 januari, 2008, 19:30
Ik heb in men B3 ook water binnen aan de rechtse kant gehad , kwam doordat de afwatering onder de motorkap verstopt zat.
Dus als er aan de bijrijderskant onder de motorkap (onder de vooruit) te veel bladeren of vuiligheid zit komt het water ook langs je kachelmotor binnen. Ik heb toen alle vuiligheid weggehaald en alles mooi laten opdrogen en toen was het opgelost.
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: hilluh op 10 januari, 2008, 20:04
de afwatering onder de motorkap is het iig niet, die bak is leeg en de afwatering heb ik afgelopenweek na het wassen nog gechecked met de tuinslang
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: dekeverfreak op 10 januari, 2008, 20:48
he hilluh


had ik 2 jaar geleden ook,bij mij was de afwatering van de climatronic verstop!!!

hierdoor liep de opvangbak over binnen,alles er uit moeten halen door een klein klote gaatje dat dicht zat

dit gaatje zit tegen de parafaan achter de uitlaat achter het isolatie matriaal!! verstopt!!

bel me anders ff



ik hoor je

mazzel
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: hilluh op 10 januari, 2008, 20:50
Citaat van: "dekeverfreak"
he hilluh


had ik 2 jaar geleden ook,bij mij was de afwatering van de climatronic verstop!!!

hierdoor liep de opvangbak over binnen,alles er uit moeten halen door een klein klote gaatje dat dicht zat

dit gaatje zit tegen de parafaan achter de uitlaat achter het isolatie matriaal!!

ik hoor je

mazzel


die moet je dan maar ff een keer aanwijzen dan :mrgreen:  want dat vocht daar word je niet goed van  :mad:

(geef je wel ff een belletje binnenkort)
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: Dinky op 14 januari, 2008, 21:16
Citaat van: "darkproject"
... VOOR:Controleer de dikte van de remschijf. Dikte van de schijf is nieuw: 10 mm. ...


Hoeveel moet de remschijf eigenlijk minimaal meten van dikte, dus vanaf welke dikte (dunte eigenlijk  :mrgreen: ) moeten ze vervangen worden?
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 14 januari, 2008, 21:21
geventileerd nw 20  mini 18mm

masief nw 13 mini 11mm
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: Dinky op 14 januari, 2008, 21:23
Thanks  :bow:

Maar stond hierboven in de lijst nie 10mm?
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 14 januari, 2008, 21:26
ja idd typfouje

heb t ff geedit met gelijk de minimale maten erbij
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: Dinky op 14 januari, 2008, 22:45
Citaat van: "darkproject"
ja idd typfouje

heb t ff geedit met gelijk de minimale maten erbij


Het is u vergeven  :wink:

Ik weet dit weekend ook weer wat te doen, remblokken en schijven moeten bij de mijne vervangen worden en waarschijnlijk remschoenen achter ook. Ik moet deze maand nog naar de technische controle (APK)
Zag ook juist dat de stofhoes van de rechtse aandrijfas (cardan) tegen de versnellingsbak gescheurd is en een stofhoes van het stuurstangetje rechts  :roll:  Die stofhoezen weet ik niet of ik die zelf ga vervangen, moet ik eerst eens bekijken. Is dit goed zelf te doen boven de smeerput of gewoon op poten of toch maar beter op een brug?
Titel: [How-to] Onderhoud
Bericht door: darkproject op 15 januari, 2008, 18:01
als je handig bent
en t evt gereedschap hebt
is t goed zelf te doen

ik heb bv gereedschap thuis om universele aandrijfashoezen te monteren  :mrgreen:

kogeltrekkers
veerspanners ed

 :mrgreen:  :mrgreen:

toch makkelijk als je opa een eigen garage berdijf heeft gehad en jij alles ge erft hebt