Passat35i-forum.nl
Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Topic gestart door: Moses35i op 27 mei, 2008, 23:28
-
Mijn toplager rechtsvoor is eigenlijk overleden. Ik wil deze of zelf vervangen of laten uitvoeren voor links en rechts.
Als ik het zelf wil doen, wat is dan de juiste demontage volgorde? Met andere woorden, waar moet ik op letten en heb ik nog speciaal gereedschap nodig?
-
als je het gereedschap niet voor hebt niet doen !!!!!!! je moet namelijk je veer inspannen , doe je dat niet dan heb je een serieus probleem
-
Oh dan heb ik een probleem, heb geen veerspanner. Ik wil dat ding niet voor m'n vreet hebben of er achteraan hollen/springen... Iemand die me daar wellicht mee kan helpen? Hoeft niet voor nop.
Edit:
Heb ooit iets gelezen over spanbanden. Lijkt me ook knap link...
-
:shock: als je je leven lief is dan die al helemaal niet gebruiken !!!!
veerspanners bij conrad zijn goed en goedkoop ik zal es kijkuh of ik nog niet een setje ergens heb liggen ik doe het zoiezo op mijn werk maar er staat me nog iets bij dat ik ze ergens moet hebben liggen ..........maar waar ??? ik heb mijn garage in enkhuizen ook nog en hier eentje in veenendaal ( zit maar 136 km tussen :mrgreen: )
-
Veerspanners kun je ook gewoon huren bij de betere verhuurbedrijven!
-
Oke dat is iets om te overwegen. Maar als eenmaal die veerspanner er is, hoe is de procedure dan? Ik neem aan dat de gehele veerpoot verwijderd moet worden of kan deze boven alleen los en dan naar beneden drukken en vervangen?
-
ok men neme :mrgreen:
je haalt de hele veerpoot los das makkelijker dan klem je de veer in tot je het toplager met je hand los kan bewegen dan moet je met een speciaal dopje de bevestiging van je toplager losdraaien ( kan ik 8 juni meenemen voor je ) en je vervangt het toplager en dan dezelfde procedure maar dan andersom . have fun :mrgreen:
-
Toppie! Het gaat erop lijken dat het rechter toplager toch stuk is. Als ik de kappen eraf haal en ik druk de wagen iets in de veren dan schuift de metalen kap vrij op en neer en klappert bij het terugkomen in de ruststand. De bevestiging op de schokbrekerstang zit goed vast en hier kan ik verder niets aan ontdekken.
Wanneer ik hetzelde doe aan de linkerkant (bestuurderzijde) zit dit allemaal wel goed en geen geklapper/getik.
Het geluid komt duidelijk aan de bovenzijde van de schokbreker/toplager vandaan.
Is zo'n toplager 1 deel inclusief het rubber/lager of zijn dit twee aparte delen inelkaar gezet? Ik kon dit de laatste keer niet goed bekijken en ben het vergeten te vragen.
Wellicht toch maar beiden vervangen voor de zekerheid. Ik wil geen brokken hebben.
Suggesties?
btw. Veerspanners kan ik lenen indien nodig.
-
hey, anders wil ik wel helpen ben zelf monteur en heb wel het gereedschap er voor liggen
is zo gepiept alleen als je de schrokbreker onder weg haalt moet je hem ook uitlijnen!
en woon in groningen/drenthe (nieuw-buinen)
-
desnoods kan het keer op zaterdag, bij mij op het werk hebbeb genoeg bruggen! maar ik zou ze allebei vervangen kosten niet zo heel veel. en je moet hem toch uitlijnen. ben je er direct vanaf.
-
Ik hou je aanbod even vast op dt punt. Bij mijn nieuwe baas heb ik nog geen vrije dagen opgebouwd om zo een dag vrij te nemen. Dan is zaterdag een goed alternatief.
Ik zal even bij de dealer informeren dat een set toplagers kost. Kan nooit zo gekke duur zijn lijkt me.
-
ik had ze anders nog nieuwe liggen maar heb weer nieuwen op m'n vriendin'haar auto geplaatst
-
ik heb laatst ook nieuwe lagers gekocht en deze kosten +-
-
let op !!!! je hebt 2 soorten !!!!
-
Je bedoelt voor motortype AAA en de overige types zoals de RP?
Volgens ETKA moet ik dan nummer 357 412 329 moeten hebben. Die komen volgens de tekening overeen met wat ik zelf heb.
Moet goed komen. Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
-
verder niet
alleen dat je moet uitlijnen. :mrgreen:
-
Als we eerst markeren hoe de schokbreker ten opzichte van de bevestiging van de remmerij heeft gezeten? Of is dat slechts een fabeltje?
-
markeren is altijd goed uitlijnen is beter maar je bent van harte welkom :wink:
-
ke kan hem wel markeren, maar het is wel zo dat hij nooit op de zelfde plek weer terug komt.
maart dat merk je wel als rijd trekt hij een kant op
-
Okee, dan na het vervangen van de beide toplagers toch maar even opnieuw uitlijnen, da's wel zo zeker. Wil niet dat de bandjes aan een kant sneller op zijn dan aan de andere kant. Lijkt zo slordig :mrgreen:
-
en onnodig geld wat constant bandjes kopen is ook wat :wink:
-
Ik ga mijn beide toplagers L/R vervangen en kwam de MK033 van Monroe tegen. Helaas kan ik op de website van Monroe weinig tot geen informatie over deze MK033 tegen maar op H-base wordt dezelfde geadviseerd.
@skinny: Waren die van jou ook van het type MK033?
Origineel VW vraagt per stuk excl BTW al
-
MK033 is een kleine 30 euro per stuk en als je mij ff je kenteken per pm stuurt dan kan ik ff kijkuh
-
@Peter: Je hebt PM :wink:
-
@moses je hebt PM !!! :mrgreen: laat maar weer horen als het erin moet dan plannen we weer een avondje :wink: word weer een maandagavond vrees ik en anders plan ik ff een ATV op zaterdag in :wink:
-
Zodra ik ze heb gehaald (bij brezan hoop ik) laat ik het je weten. Ik kan voorlopig alleen nog op zaterdag. Ben net begonnen bij een nieuwe baas en heb nog geen vrije dagen kunnen opbouwen. Kan wel onbetaald verlof opp nemen maar dat moet ik tenminste 14 dagen tevoren aanvragen. Da's dus niet handig.....
Ik zal morgen even bij de brezan langswippen/bellen. Zullen wel besteld moeten worden.
De verlaging is overigens goed hard zeg; maar ik pis nog steeds geen bloed :mrgreen: :mrgreen:
-
Wil het ook wel even voor je doen Freddie
ik heb wel veer spanners en dat dopje voor het toplager te verwijderen
en het kan wel zonder uit te moeten lijnen
kost het je aleen de toplagers maar
en een ritje veenwouden :wink:
beetje waanzin om voor een toplager naar veenendaal te rijden toch ?
-
Wil het ook wel even voor je doen Freddie
ik heb wel veer spanners en dat dopje voor het toplager te verwijderen
en het kan wel zonder uit te moeten lijnen
kost het je aleen de toplagers maar
en een ritje veenwouden :wink:
beetje waanzin om voor een toplager naar veenendaal te rijden toch ?
we maken er meestal wel een gezellig daggie van alberto dus dat zit wel goed maar qua geld is het beter dat jij em ff helpt :mrgreen:
-
wil freddie zijn gezellig dagje niet af nemen
maar z'n dikke bult werk is het niet
en een beetje te gek , om voor een set lagers te vervangen
naar venendaal moet
trouwens Freddie , meneer Beiboer leverd ook top lagers
orgineel , en bij meneer bourginon kreeg je geen korting zeker
dus er zijn meer opties dan brezan alleen :mrgreen:
-
Klinkt goed Alberto. Klopt wel wat Peter zegt. Een gezellig dagje maken we er meestal van, maar in dit geval ik het waarschijnlijk gemakkelijker als jij me kan helpen. Is wel dichterbij en het gerammel wordt ik inmiddels helemaal gek van.
Beiboer, hmmm naam ken ik helaas niet. Enig idee wat de lagers daar kosten, Alberto?
Ik neem aan dat je alleen op zaterdag kunt?
-
Klinkt goed Alberto. Klopt wel wat Peter zegt. Een gezellig dagje maken we er meestal van, maar in dit geval ik het waarschijnlijk gemakkelijker als jij me kan helpen. Is wel dichterbij en het gerammel wordt ik inmiddels helemaal gek van.
Beiboer, hmmm naam ken ik helaas niet. Enig idee wat de lagers daar kosten, Alberto?
Ik neem aan dat je alleen op zaterdag kunt?
Alberto barst gelukkig van het werk de laatste tijd dus tijd zal hij wel hebben denk :wink:
-
ik ben de hele week thuis , omdat het zo geweldig gaat in het transport
dus wip maar ff langs Freddie .
zaterdag heb ik wel ff tijd...
Beiboer zit in kollumerzwaag
heb wel een nummer voor je ....is een beetje stugge kerel
-
Ik ga zo de toplagers ophalen bij Beiboer. Hij had ze nog op voorraad zei hij. Zal aangeven wanneer ik ze binnen heb.
Alvast bedankt voor je hulp bij het monteren, Alberto :bow:
Edit:
En ze zijn inmiddels binnen :clap:
-
en goed koper dan Brezan ?
zaterdag middag even freddie ?
13 uur ongeveer .
-
Is goed Alberto. Zie ik je Zaterdagmiddag en ja ze waren zeker goedkoper. bedankt voor de tip :thumsup:
Edit:
En ze zijn inmiddels gemonteerd!
Bedankt, Alberto :bow:
Draadje mag :lock: