Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Motorisch & Uitlaten => Koel-systeem => Topic gestart door: Passat VR6_Snell op 26 januari, 2014, 23:10

Titel: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: Passat VR6_Snell op 26 januari, 2014, 23:10
Dag VW techneuten,

Ik heb vanmiddag een lek in een van de koelvloeistofslangen ontdekt. De slag is uitgedroogd en poreus. IK wil de slang natuurlijk zo snel mogelijk vervangen (koelvloeistof pijl loopt langzaam naar beneden (duurt twee weken van max naar min). Vraag is nu: moet eerst koelvloeistof uit het systeem laten lopen voordat ik de slag los haal? Het gaat trouwens om de slag die van binnen naar buiten (door het schutbord) loopt. Waar laat ik het eruit lopen, wat is makkelijk? En heel belangrijk hoe moet ik daarna de boel ontluchten. Is het alleen een kwestie van dop van het expansievat of zitten er nippels die losgedraaid moeten worden en zo ja weet iemand in welke volgorde etc...?? IK hoop dat jullie wat antwoorden voor mij hebben! Alvast veel dank voor jullie reacties!

Groeten,

David
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: Frans P op 26 januari, 2014, 23:52
Expansievat open zodat hij leeg loopt. Er zit nergens een nippel of anders die je open kan draaien. Dus, slang los en in iets laten leeglopen. Bij vullen de kachel geheel open en zo nu en dan even laten draaien en na een ritje weer kijken.
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: Passat VR6_Snell op 27 januari, 2014, 00:01
Dank voor je reactie!  Kachel open en dop van het expansievat af neem ik aan? Wat bedoel je met zo nu en dan even laten draaien?
En dan  nog een aanvullende vraag: is dit misschien ook een mooi moment om alle  koelvloeistof te vervangen? En zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten. Rode of blauwe en moet er nog iets schoon gemaakt worden flushen of zo?
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: 35i-cruiser op 27 januari, 2014, 08:40
Volgens mij ging het bij een vr6 iets minder makkelijk dan onze 4 potter Frans... Vr6 heeft ook elecktrische hulp pomp, ergens bovenin... Weet niet of je die lang loos kunt laten draaien.

Zou even wachten op reactie van een vr6 kenner  :thumsup:
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: Frans P op 27 januari, 2014, 10:52
Dank voor je reactie!  Kachel open en dop van het expansievat af neem ik aan? Wat bedoel je met zo nu en dan even laten draaien?
En dan  nog een aanvullende vraag: is dit misschien ook een mooi moment om alle  koelvloeistof te vervangen? En zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten. Rode of blauwe en moet er nog iets schoon gemaakt worden flushen of zo?
Buiten het Vr6 verhaal om, even laten draaien is dat je hem vult en de motor laat draaien, zo nodig bijvult en weer de moter even laat draaien.
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: jetta16v op 28 januari, 2014, 04:14
VR6 is geen 4pitter fransje ........ je hoeft niet het hele systeem leeg te laten lopen iig , bij koude motor slang vernieuwen en daarna weer afvullen op nivo , eerst auto op contact zetten zodat de hulppomp gaat draaien daarna de motor laten draaien voor 10 minuten dan de dop erop en gaan rijden , af laten koelen en afvullen indien nodig  :mrgreen:
Titel: Re: Koelvloeistofslag vervangen
Bericht door: Moses35i op 28 januari, 2014, 09:26
@Passat VR6_Snell: Het is zeker geen slecht idee om tegelijkertijd de koelvloeistof in het geheel te vervangen. Let hierbij op dat je wel de juiste soort gebruikt. Informeer eventueel bij de Dealer wat het beste voor het blok is. Het onderblok is van gietijzer en de kop van aluminium.

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=3227.msg56962#msg56962

Tip: Bezuinig niet op je thermostaat en vervang deze dan ook gelijk. Gewoon originele nieuwe nemen met nieuwe O-ring.

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=3843

Handig is om dan eerst ook het systeem te reinigen. Op het forum staan als het goed is een aantal tips hoe dat het beste te doen. Er zijn ook middelen verkrijgbaar die dit een stuk gemakkelijker maken qua het reinigen. In onderstaande topics staan volgens mij wel een aantal goede tips:

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=3854

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=3987.0

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=1275.msg32628#msg32628

http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=2957.msg52700#msg52700

Het meeste betreft 4-pitters maar het idee is hetzelfde.

Suc6!

Edit:
Misschien dat één van de andere VR6 bezitters hier nog wat tips kunnen geven?
Wat extra links toegevoegd :wink: