Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14 mei, 2024, 16:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: koelwaterverlies  (gelezen 4128 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
koelwaterverlies
« Gepost op: 19 september, 2010, 18:52 »
Nou weer eens wat leuks met die van mij.  :sad:
Ik wilde vanmiddag even iemand wegbrengen naar het station en na nog geen minuut rijden stond ik stil voor het stoplicht en kwam er stoom links onder de motorkap vandaan en kwam ook weer het typische koelwater geurtje naar binnen.
Nou had ik haast en ben ik inmiddels wel wat gewend dus ik had zoiets van 'ik kijk wel hoe ver ik kom, als het lampje gaat knipperen ga ik aan de kant'

Nadat ik een stuk had gereden thuis de auto even buiten geparkeerd en de motor laten draaien en onder de motorkap gekeken, maar ik kon nergens een lek vinden, motor was goed warm en de fan sloeg aan om te koelen, maar nergens meer stoom te bekennen en ook geen geur meer. Ook het niveau was nog in orde. :roll:

Iemand een verklaring?
Passat vr6 glx usa

Offline Abigail

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Diever
koelwaterverlies
« Reactie #1 Gepost op: 19 september, 2010, 20:02 »
Het kan echt van alles zijn  :sad:

Een paar punten waar ik op kan komen zijn,

Overdruk, dus lekt die langs een flens of langs de dop van je expansie dop.
Dat kan komen door over vulling van het koelvloeistof.
Of het kan zijn dat je interieur radiator lek is geslagen met scheurtjes langs de inlaat en uitlaat van die radiator tegen de schot wand.
Wat ook kan is dat die lekt langs de inlaat van de carburateur op het blok, dat is dat ding waar je carburateur op vast zit en wat zo door loopt naar je motorblok.
Het laatste is misschien iets om naar te kijken aan gezien dat boven je uitlaat ligt en dat dus ook je stoom kan geven, plus dat die bij mij van 3/4 motorblokken het rubber pakking compleet was weg gevreten.

Plus schoot me ook net te binnen, is dat je kunt kijken naar de waterpomp.
Bij de as van de waterpomp en waar je V-riem over gaat dat daar de keer ring aan het lekken is.
You can't out run death forever, but you can make the bastard work for it.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
koelwaterverlies
« Reactie #2 Gepost op: 19 september, 2010, 22:15 »
bekijk de dikke slang eens van je koelhuis naar de radiateur die willen wel eens scheuren , of de dop van je reservoir bekijk het rubbertje eens of de hulpwaterpomp lekt die uiteinden willen wel eens broos worden ik heb me ook eens rot gezocht en was met een nieuw reservoirdop klaar
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline RonnieSterile

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 370
  • Karma: +4/-0
    • Cockpit-Design
koelwaterverlies
« Reactie #3 Gepost op: 19 september, 2010, 23:25 »
Probeer ook koud starten en stationair warm laten draaien en dan onder de kap kijken. Want het is gebeurd bij een bepaalde temperatuur en als hij warmer wordt stopt het of het was gewoon toeval. Dus misschien is het iets wat lekt of gescheurd is en dat het bij een bepaalde temperatuur weer aflsluit. En regelmatig aan het gas trekken. Kan heel goed combi meer druk en bepaalde temp zijn.

Citaat van: "Abigail"
Of het kan zijn dat je interieur radiator lek is geslagen met scheurtjes langs de inlaat en uitlaat van die radiator tegen de schot wand.


Dus kachel meteen voluit met de test.

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
koelwaterverlies
« Reactie #4 Gepost op: 20 september, 2010, 00:49 »
bedankt voor de reacties,

zal proberen van de week even de motor stationair te laten warmdraaien mogelijk dat er dan iets verschijnt.
kachelradiateur is al een keer vervangen, dus ik verwacht daar geen problemen ook omdat de stoom gewoon onder de motorkap vandaan kwam. Hulpwaterpomp is ook pas 2 jaar oud.
expansievat zal ik eens nakijken, maar er liepen geen witte strepen over.
Waterpomp zou misschien wel eens kunnen, die is voor zo ver ik weet nog nooit vervangen, reserve ligt wel klaar :wink:
Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
koelwaterverlies
« Reactie #5 Gepost op: 20 september, 2010, 19:32 »
Citaat van: "passatUSA"

Waterpomp zou misschien wel eens kunnen, die is voor zo ver ik weet nog nooit vervangen, reserve ligt wel klaar :wink:
ff how-to maken he !! :wink:  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
koelwaterverlies
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober, 2010, 12:36 »
Nou ik heb de motor eens rustig laten warmlopen, maar geen lekkage ontdekt. na 3 min rook ik ineens koelwater, maar geen stoom en kon echt niks vinden waar water lekt.
Ik heb de dop er eens af gedraaid en toen viel me op dat er een stukje binnenin is afgebroken, zou dit het kunnen veroorzaken?

Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
koelwaterverlies
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober, 2010, 12:55 »
Citaat van: "passatUSA"
Nou ik heb de motor eens rustig laten warmlopen, maar geen lekkage ontdekt. na 3 min rook ik ineens koelwater, maar geen stoom en kon echt niks vinden waar water lekt.
Ik heb de dop er eens af gedraaid en toen viel me op dat er een stukje binnenin is afgebroken, zou dit het kunnen veroorzaken?

ja das em !!!! ff nieuwe dop erop en klaar is de VR6  :bow:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
koelwaterverlies
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober, 2010, 20:14 »
Citaat van: "jetta16v"
Citaat van: "passatUSA"
Nou ik heb de motor eens rustig laten warmlopen, maar geen lekkage ontdekt. na 3 min rook ik ineens koelwater, maar geen stoom en kon echt niks vinden waar water lekt.
Ik heb de dop er eens af gedraaid en toen viel me op dat er een stukje binnenin is afgebroken, zou dit het kunnen veroorzaken?

ja das em !!!! ff nieuwe dop erop en klaar is de VR6  :bow:


ik heb 3 doppen op voorraad.
heb veel vwtjes in onderhoud.
en ze gaan erg vaak stuk.!!
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
koelwaterverlies
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober, 2010, 18:26 »
bedankt voor de reacties
zijn de blauwe doppen het zelfde of moet ik echt een zwarte met het zelfde onderdeelnr hebben?
Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
koelwaterverlies
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober, 2010, 18:46 »
Citaat van: "passatUSA"
bedankt voor de reacties
zijn de blauwe doppen het zelfde of moet ik echt een zwarte met het zelfde onderdeelnr hebben?
blauw is goed hoor die heb ik ook  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P