Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
08 mei, 2024, 16:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Hulp voor 1.6 AFT  (gelezen 4463 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Hulp voor 1.6 AFT
« Gepost op: 07 april, 2013, 22:33 »
Hallo mensen!

Wie kan me wat meer vertellen over een 1.6 AFT blok in een Seat Cordoba?
De carterontluchting was gescheurd waardoor blok vol met smurrie zat, die is vernieuwd. Maar ik zit nog wel met een half afgebroken slangaansluiting. Die wil ik tzt ook vervangen (zit nu nog 1cm klemruimte op). Het gaat om het volgende deel.


onderdeelnr 6k0-129-627n

De grote openingen zijn van luchtfilter naar motor, de twee kleintjes, daar gaat het om. De linker gaat naar de carterontluchting én klepdeksel en er lijkt een soort flap/klep in te zitten. Het kleine rechterpijpje gaat naar het inlaatspruitstuk volgens mij.

Er staat een nummer op:



Wie kan me wat meer vertellen over dit klep/flap geval. Het flapje zit overigens in het schuine gedeelte op de aansluiting met de dikke luchtslang, op de foto hierboven dus onderaan.

EN!

Kan ik het er tussen uit halen zodat er enkel ontluchting via klepdeksel en carter plaats vind?

Alvast bedankt!

Kense

Nog even een totaalplaatje voor een beeldschetsing...

35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #1 Gepost op: 09 april, 2013, 23:08 »
Niemand een idee?  :sad:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #2 Gepost op: 10 april, 2013, 12:38 »
Heb je een bouwjaar van de Cordoba?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #3 Gepost op: 10 april, 2013, 13:21 »
Juli 98.
Heb zelf al zitten google'en, maar zoveel soorten en typen slangen :roll:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #4 Gepost op: 11 april, 2013, 08:20 »
Maakt het ook verschil qua lopen van de motor wanneer je de slang vanaf die buis naar de inlaat afknijpt? Reageert de motor dan ook anders op het gas geven/loslaten en hoe loopt de motor in warme of koude toestand wanneer die slang dichtgeknepen is?

En belangrijk: welke pijp(pje) sluit die flap/klap precies af?

Ik duik er even voor je in.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #5 Gepost op: 11 april, 2013, 11:09 »
Heb de motor niet draaiende gehad met de slangen eraf, of dicht. Goed idee om eens te proberen!
Heb even een simpel plaatje gemaakt van de klep

35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #6 Gepost op: 11 april, 2013, 23:10 »
sommige dingen zijn vacuum geregeld , daar is dit onderdeel voor het is een vacuumklepje .
al es bij de dealer geinformeerd wat zoiets kost ???
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #7 Gepost op: 12 april, 2013, 00:45 »
Als ik het goed begrijp sluit dat klepje dus de kleine pijp af als het omhoog wordt bewogen volgens je photoshop? Klepje lijkt me in dat geval luchtstroom afhankelijk. Hoe meer luchtstroom door de dikke buis (gasklep open) des te hoger gaat het klepje om tenslotte de kleine pijp (die naar de inlaat gaat) af te sluiten. Da's mijn theorie. Klopt die een beetje?

Je zou dus die leiding van zo'n 9 cm eens af kunnen knijpen (of aan beide zijde afstoppen met een plug) en kijken wat hij stationair doet. Eigenlijk is het geheel gekoppeld aan het vacuüm. Dat kan uiteraard niet zo maar verstoord worden. Als hij met de slang open goed loopt en met de slang dicht/afgestopt kloten loopt dan is ie op dat punt nuttig.

Je zou dan ook nog eens een test kunnen doen met open en dicht met een toerental net boven de 3000 toeren en kijken hoe hij reageert.

Het lijkt me dat hij kan worden gedicht maar die slang zit er niet zonder reden, vrees ik.

Dat hele stuk kost tussen de 36 en de 40 euries bij de dealer

Waarom eigenlijk je vraag en dat willen aanpassen?

bytheway: Dat blok zit ook in de Golf mk3. iets andere luchtaanvoer. Dit systeem qua luchtinlaat/spruitstuk/gasklephuis lijkt me een soort van tussenmodel en/of experiment te zijn.
Voor zover ik kan nagaan heeft dit ook in de Seat  Ibiza/Toledo met een afwijkend luchtinlaathuis/gasklephuis. Dat maakt het even lastig om het een en ander uit te zoeken. Het lijkt me dat de AFT een expiriment van VV/SEAT is geweest. Wel een leuk blokkie met 101 pk :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #8 Gepost op: 12 april, 2013, 09:42 »
zou eerst in de 6N komen alszijnde GTI  :wink:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #9 Gepost op: 12 april, 2013, 15:23 »
Wel apart dat de AFT in tenminste 2 uitvoeringen qua inlaat traject is uitgebracht, dat maakt het allemaal wat ingewikkelder. Leuke puzzel :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Hulp voor 1.6 AFT
« Reactie #10 Gepost op: 12 april, 2013, 23:06 »
Als ik het goed begrijp sluit dat klepje dus de kleine pijp af als het omhoog wordt bewogen volgens je photoshop? Klepje lijkt me in dat geval luchtstroom afhankelijk. Hoe meer luchtstroom door de dikke buis (gasklep open) des te hoger gaat het klepje om tenslotte de kleine pijp (die naar de inlaat gaat) af te sluiten. Da's mijn theorie. Klopt die een beetje?

Dat hele stuk kost tussen de 36 en de 40 euries bij de dealer
Waarom eigenlijk je vraag en dat willen aanpassen?

Wel een leuk blokkie met 101 pk :mrgreen:

Jouw theorie had ik ook in gedachten  :mrgreen: Op de gasklep zit wat oliesmurrie dus is een paar keer terug gekomen me dunkt  :neutral:

Zal eens bij de stealer homo's vragen wat het kost... Komt niet uit mijn portemonnee dus low budget fixin' waar possible  :wink:

op de snelweg komt hij lekker vlot op gang idd  :drive:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily