Passat35i-forum.nl
Passat 35i gerelateerd => Verlichting & Electronica => Topic gestart door: Frans P op 09 mei, 2012, 23:12
-
Vandaag begon hij na een uurtje rijden weer, en nog steeds onnodig.
Het piepgeluidje wat niet aanhoud, maar wel vervelend is als hij die enkele keer piept, waarschuwing oliedruk. Samen met het knipperlichtje in dashboard.
Kan ik ergens een draadje ontkoppelen onder de klep?
Dit in plaats van het printplaat verhaal?
Want dat is een grotere klus.
-
volgens mij zit er bovenop je oliefilter een stekker en die is denk ik van de oliedruk , probeer die es
-
Er zitten er twee. rood en blauw dacht ik. Voor en achteraan. Ik moet wel weten wat de juiste is. Ik kan het niet even uitproberen. Vandaag reed ik naar Soest a 25 KM en dan piept ie niet.
-
Jullie mogen wel zeggen dat ik dom ben, twee draden is natuurlijk plus en min. :mrgreen:
-
En dat hielp dus niets. Ik rijd nu meerdere en soms langere afstanden. Soms doet hij het even na een half uurtje rijden en bij terugkoppelen houdt het geluid er mee op.
Ik ben het nog niet eens met het printplaat verhaaltje omdat het enkel dit euvel is los van wijzers of andere zaken in mijn dashboard.
Ik ben wat wezen zoeken en het kan ook het zeefje zijn in de carter. Ik heb nu reinigingsmiddel in mijn blok gedaan en moet er enkele honderd KM'ers mee rijden om filter en olie hierna te vervangen. Er zijn er die hierna geen piep meer kregen. Het kan zijn want er zat flink wat sludge hier en daar in het begin.
Ik zal niet rusten voordat hier een juiste diagnose in is gesteld, alleen, al met al, duurt dit even.
-
Die van mij ging altijd piepen als ik te hard/scherpe bocht ging :) Olie/filter vervangen! :mrgreen:
-
Die van mij ging altijd piepen als ik te hard/scherpe bocht ging :) Olie/filter vervangen! :mrgreen:
En dus ook bij mij. Geen piepjes meer. Hij deed het op gegeven moment al na 10 a 12 KM.
In hoeverre het schoonmaken van het blok met een middel daar ook debet aan is weet ik niet.
-
Alles wat aan eventueel aanwezige sludge nu is verwijderd, komt alleen maar ten goede van het motorblok. Onderhoud is alles!
-
Shit, toch wel dus. Maar nu na tientallen kilometers.
Altijd als ik in een hoge versnelling gas terugneem en door blijf rijden in een lage koppel.
Bij terugschakelen houdt hij er mee op.
-
Je zou haast zeggen dat hij bij een laag toerental soms onvoldoende druk zou kunne opbouwen. Misschien de oliepomp? Wat voor soort en viscositeit olie gebruik je? Heeft je olie ook een VW specificatie?
Om even terug te komen op de zoemer/pieper zelf: Deze zit op 1 van de printplaten in het klokkenspel. Ik had dat piepje in het verleden ook (met hudige klokkenspel uit een B4) maar heb verder nooit iets met de printplaten gedaan oid. Nadat ik van olie soort en dikte was gewisseld en er op gelet heb dat het volsynthetisch is met VW specificatie heb ik er praktisch geen last meer van gehad. En als het wel gebeurde deed ik de lampen even uit en weer aan en dan was het ook weer over. Heel apart.
Ik krijg vaag de indruk dat het mogelijk de olie zelf is en in het minste geval de oliepomp... Vandaar mijn bovenstaande vraag...
Als je dat piepen weer hebt rijd dan gewoon door op dezelfde manier en doe de verlichting eens uit en weer aan. Als het dan ophoudt, hoef je je iig geen zorgen te maken (als je olie goed is iig)
-
Deze heb ik er in. Niet de goedkoopste maar ook niet de duurste.
Ik ga het uit en aan doen van lichten eens proberen. Maar ik maak niet iedere dag ritten van 40 KM. Dus maar weer even geduld.
(http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/000005452259/T/340x340/C/FFFFFF/url/motorolie-stabil-oil-15w40-1.jpg)
-
10w40 is de beste olie voor een 1.8 sommige doen er zelfs 5w40 in maar het kan zijn dat de sensor gewoon kapot is , wel es aan gedacht ???
-
Dat zijn de twee punten, draden op de filter toch?
Ik zal morgen ook eens naar het stukje kabelboom kijken naast een slang van koeling, achter in de motorruimte. De slang vertoonde enige slijtage doordat de draden hier tegen aan kwamen. Nadat ik er gisteren aan heb zitten frunniken gaat het lampje van de koeling niet meer aan.
-
Een bruine draad was bloot. Aansluiting slang blok laat iets koelwater door. Gooi ook nog iets extra's door de olie.
-
Verdraait nog aan toe. Nu ook met deze auto. Ik rijd deze dagen enkele honderden KM'rs. Twee keer dat piepje weer na rond de 80 KM gereden te hebben. Even terugschakelen en het is weg.
In het boekje staat trouwens dit:
"Wordt het motortoerental tijdens het rijden te laag kan het voorkomen dat het oliedruklampje gaat branden. Motortoerental door gas geven of terugschakelen verhogen"
Dit laatste komt overeenkomt met mijn realiteit.
-
Ik had de dop van de olie op het blok niet vast gedraaid. Lag er los op. Vanavond even kijken of dat het dit was. Nog 1 lange rit. :drive:
-
Ik had de dop van de olie op het blok niet vast gedraaid. Lag er los op. Vanavond even kijken of dat het dit was. Nog 1 lange rit. :drive:
als dat het zou zijn heeft je blok een mega overdruk ( druk in het carter ) dus ik denk niet dat het daardoor komt :wink:
-
Je hebt gelijk. Ook 100km zonder stekker in blok gereden maar dat hielp ook niet.
Na 80 KM rijden dus even terugschakelen als hij piept.
-
Om toch nog even door te emmeren over dit probleem, toch is het vreemd dat dit niet in het boekje van 1991 staat maar wel van 1992.
"Wordt het motortoerental tijdens het rijden te laag kan het voorkomen dat het oliedruklampje gaat branden. Motortoerental door gas geven of terugschakelen verhogen".
Want het is wat hier staat. Let ik iets beter op toerental na lange rit, vanavond weer 110 KM, dan smoor ik het geluid gelijk met schakelen.
Vanavond 2 keer gepiept. Het lijkt een functionele waarschuwing.
Ik ga nog wel de oliefilter vernieuwen. De olie is als ververst. Het filter daarin niet meegenomen. Het schijnt te helpen, met name als je er een groter op zet.
-
Olie wel ververst maar geen filter :shock: dan adviseer ik je om alles gewoon te doen en een origineel filter te halen bij de dealer of eentje van Mahle maar zeker geen Fram
-
De originele dealerfilters en die van Mahle hebben een terugslagklep. Daardoor is er bij de koude start meteen olie boven in en hoeft er niet eerst olie vanuit het carter te worden aangezogen. Dit scheelt behoorlijk aan slijtage bovenin. De Fram versie en andere imitaties hebben dit niet waardoor je bij een koude start regelmatig eerst de kleppen duidelijk hoort klepperen. Reden is het gedeeltelijk ontbreken van voldoende olie. Dit heb je dus niet bij het originele dealer-filter en die van Mahle.
Dit geldt overigens ook voor de blokken van Audi en Seat...
-
Dank je. Dat was mijn volgende vraag.
-
De originele dealerfilters en die van Mahle hebben een terugslagklep. Daardoor is er bij de koude start meteen olie boven in en hoeft er niet eerst olie vanuit het carter te worden aangezogen. Dit scheelt behoorlijk aan slijtage bovenin. De Fram versie en andere imitaties hebben dit niet waardoor je bij een koude start regelmatig eerst de kleppen duidelijk hoort klepperen. Reden is het gedeeltelijk ontbreken van voldoende olie. Dit heb je dus niet bij het originele dealer-filter en die van Mahle.
Dit geldt overigens ook voor de blokken van Audi en Seat...
Mag dit ook een Mann oliefilter met terugslagklep zijn?
-
Lijkt me wel, als hij maar voor de B3 is bedoeld.
-
Mahle is HET filter voor oudere vw's , origineel is trouwens ook Mahle :wink: uitermate geschikt ook als je oliepomp wat minder zijn werk doet maar goed het is maar een advies ik doe nog niet zo heel lang vw
-
Als het meezit krijg ik hem vandaag binnen en kan hem plaatsen als ik niet opgeroepen word.
Ik heb morgenvroeg een rit van 70 KM.
-
Als het meezit krijg ik hem vandaag binnen en kan hem plaatsen als ik niet opgeroepen word.
Ik heb morgenvroeg een rit van 70 KM.
ga je nou alleen het filter vervangen ???
-
De olie heb ik enkele weken geleden vervangen. Glimt nog aan de pijlstok.
Ik heb de filter geplaatst. In de oude zat dikke zwarte olie.
Ik ben benieuwd morgen.
-
De olie heb ik enkele weken geleden vervangen. Glimt nog aan de pijlstok.
Ik heb de filter geplaatst. In de oude zat dikke zwarte olie.
Ik ben benieuwd morgen.
ok nog 1 x dan , ik adviseer je om toch ook de olie dan weer te doen , zeker als het trekdrop is wat eruit kwam en nogmaals ik adviseer alleen wat je doet moet je zelf weten
-
Met dezer dagen. :wink:
-
De wagen piept niet meer en geeft geen waarschuwing meer.
Gezien de lange topic kunnen we 2 dingen stellen over de 2 wagens.
Eerst mij vorige.
Als het lampje en alarm spontaan afgaan bij lange ritten en bij constante snelheid dan is de boel vervuild tot en met het zeefje in de carter aan toe. Spoelen, flushen, schoonmaken en of juiste olie plus filter zijn dan opties.
Bij deze auto ging het alarm af bij gas terugnemen na lange rit. Met terugschakelen hield het alarm op.
Juiste olie zat er al in maar nog geen schone oliefilter met terugslag klep. En nu dus wel.
Het lijkt wel over het blok en toerental zelf er ook op reageren, hij lekkerder loopt.
-
Peter en Freddie, nog bedankt voor alles.
Wat mij ook opvalt, bij het starten hoor je het blok eventjes en kort klepperen waarna het mooi stilvalt en loopt. Dat werd ook ergens genoemd in deze topic.
-
De originele dealerfilters en die van Mahle hebben een terugslagklep. Daardoor is er bij de koude start meteen olie boven in en hoeft er niet eerst olie vanuit het carter te worden aangezogen. Dit scheelt behoorlijk aan slijtage bovenin. De Fram versie en andere imitaties hebben dit niet waardoor je bij een koude start regelmatig eerst de kleppen duidelijk hoort klepperen. Reden is het gedeeltelijk ontbreken van voldoende olie. Dit heb je dus niet bij het originele dealer-filter en die van Mahle.
Dit geldt overigens ook voor de blokken van Audi en Seat...
...zo'n filter heb ik vandaag ook maar eens gehaald; ook mijn Passat wil nog wel eens piepen na een lange rit; als het toerental dan lager dan ca. 2.500 rpm zakt :roll:
Ik heb de naam 'Mahle' nergens kunnen vinden, maar was wel blij verrast door de toch nog lage prijs bij de dealer!
VW-Bestelnummer 056 115 561 G voor nog geen € 9,-, inclusief koperen ring voor de olieaftapplug.
Op de onderste foto zie je de terugslagklep goed zitten; ik dacht: laat ik dat ff goed in beeld nemen speciaal voor dit topic :wink:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DGIVL8P6.jpghttp://)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6GVDBYJ7.jpg)
-
:applause: ik haal ook altijd origineel :applause:
-
Zo leer ik nog eens wat. Dat van die klep wist ik dus niet. En ik heb de goedkoopste van mister-auto gekocht.
-
Mahle heeft zo een klep en de originele filters zijn gemaakt bij mahle :wink:
Fram heeft die klep niet
-
Zo leer ik nog eens wat. Dat van die klep wist ik dus niet. En ik heb de goedkoopste van mister-auto gekocht.
...Haha! Ik had 'm ook daar al eens gekocht, maar die ligt nu dus nog steeds in de schuur en wordt waarschijnlijk niet meer gebruikt...