Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
02 mei, 2024, 12:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Uitleg vervangen koppelingsplaat en werking daarvan  (gelezen 2896 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Uitleg vervangen koppelingsplaat en werking daarvan
« Gepost op: 13 januari, 2011, 20:34 »
Deze uitleg over vervangen koppelingsplaat en werking daarvan is algemeen en niet specifiek 35i.maar altijd handig om na te kunnen lezen.



Een motor kan draaien terwijl de auto niet rijdt, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Ook als je dan weer moet optrekken is het fijn dat niet in een schok te laten gebeuren, maar geleidelijk. Als dit toch met een schok zou gebeuren, zou dit slecht zijn voor zowel de auto als de veiligheid: terwijl de auto niet rijdt, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Ook als je dan weer moet optrekken is het fijn dat niet in een schok te laten gebeuren, maar geleidelijk. Als dit toch met een schok zou gebeuren, zou dit slecht zijn voor zowel de auto als de veiligheid.

Het toerental is te hoog om in één keer over gebracht te kunnen worden omdat, als dit zou gebeuren, de onderdelen die de beweging overzetten naar andere onderdelen dan kapot gerukt zouden worden door de kracht die van het een op het andere moment op ze worden losgelaten. Daarom bevindt de koppeling zich direct na de as die uit de motor komt, zodat hij zijn werk direct kan doen.

Als er geen onderdelen breken, raakt de auto in een slip door de ineens versnellende wielen. En dit is niet bepaald veilig voor de bestuurder en andere weggebruikers . De koppeling zorgt er dus voor dat een motor kan draaien, zonder dat de auto rijdt en dat de auto niet in een schok optrekt, maar dat dit geleidelijk gebeurt. De koppeling bevindt zich net ná de motor, maar voor de versnellingsbak. Hij werkt doormiddel van wrijving. De basis werkt als volgt:

Je hebt een motor met daaraan een draaiende schijf. Als je daar je hand langzaam tegenaan drukt, voel je dat je hand wil meegaan met de draaiende beweging van de schijf. Zo werkt het eigenlijk ook met de koppeling.


Hieronder de onderdelen die normaal gesproken vervangen worden bij een reparatie aan de koppeling

Drukgroep voor dat deze gemonteerd wordt aan de zijde van de kopellingsplaat ontvetten en lichtjes opschuren, ook het vliegwiel schoonmaken en lichtjes opschuren.



Druklager het woord zegt het al deze drukt tegen de drukgroep (vanuit het koppelings pendaal via een hefboom)



Voordat de koppelingsplaat gemonteerd wordt eventueele stikers op de plaat verwijderen



Gereedschap om koppelingsplaat te centreren (i.p.v priesas) Let op ook in de krukas waar de priesas ingaat kan een lager zitten ook wel toplager genoemd Tip beetje vet aan priesas smeren (as versnellingsbak) voordat de versnellingsbak gemonteerd word.



Basis uitleg voor het vervangen van de koppeling

We besteden enkel aandacht aan de meest voorkomende koppeling ook wel bekend als de eenschijfkoppeling. De groote verschillen per auto bij het vervangen van de koppeling is met name de aandrijving hierbij te denken aan voor of achterwiel aandrijving.

Vergeet in beide gevallen nooit voordat u de versnellingsbak verwijderd de accupool los te maken om sluiting te voorkomen.De versnellingspook moet enkel verwijderd worden als de versnellingsbak recht onder de auto zit (achterwiel aandrijving) bij deze wordt ook de aandrijfas gedemonteerd om vervolgens de versnellingsbak te verwijderen.

Bij voorwiel aandrijving moeten ook de aandrijfassen verwijderd worden, mogelijk ook de ophanging omdat anders de bak niet verwijderd kan worden dit alles verschilt natuurlijk per merk/type auto. Let wel dat de olie als het om voorwielaandrijving gaat van de versnellingsbak afgetapt dient te worden.

Het komt ook voor dat de motorophanging iets gelost moet worden om de motor iets te kantelen.In het ergste geval moet zelfs het motorblok gedemonteerd worden.Mocht de versnellingsbak en de koppeling verwijderd zijn en u kijkt tegen het vliegwiel aan is het niet onverstandig de krukaskeerring (achter het vliegwiel) op lekkage te controleren,of u vervangt deze preventief ook als er een priesas lager (toplager) aanwezig is kan deze gecontroleerd of vervangen worden.

In de versnellingsbak zelf zit de priesas kering ook deze moet gecontroleerd worden op lekkage u begrijpt als er olie bij de koppelingsplaat komt deze zal gaan slippen en uiteindelijk door de vrijwing te heet zal worden met alle gevolgen van dien.Voordat u het druklager monteerd moet u de as waar deze overheen schuift (primaire as) ontvetten en opnieuw van een beetjes vet voorzien ook aan de priesas zelf adviseer ik een beetje vet te doen zodat de versnellingsbak gemakelijker te plaatsen is.

Let bij het verwijderen van de koppelingsplaat "om twijfel weg te nemen" hoe deze geplaatst is, al past in de meeste gevallen de koppelingsplaat maar op een manier.Nadat het vliegwiel ontvet,schoongemaakt en lichtjes opgeschuurd is kan de drukgroep die ook ontvet en lichtjes opgeschuurd is geplaatst worden.Vervolgens plaatst men de koppelingsplaat met drukgroep op het vliegwiel en draaid de bouten kruislings aan, maar nog niet geheel vast, de koppelingsplaat moet nog te verschuiven zijn.

Om de koppelingsplaat te centreren voor de priesas gebruikt men bovenstaand gereedschap.Als deze op de juiste plaats zit de bouten kruislings verder aandraaien zodat overgaan kan worden met het terug plaatsen van de versnellingsbak.





bron autoweetjes.nl
BMW E39 523i full options