Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 mei, 2024, 19:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Stuurhendels vervangen  (gelezen 4122 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Stuurhendels vervangen
« Gepost op: 21 maart, 2012, 15:22 »
We krijgen er op een gegeven moment allemaal wel eens last van. Niet meer lekker werkende stuurhandels: Weigerende wissers, slecht werkende verlichtings-standen, wel/geen groot licht en eventueel lamme en/of afgebroken handels. Tijd om deze maar eens te vervangen. Op zich is het niet zo veel werk en het mooie is dat het voor alle B3 varianten hetzelfde is. Voor de uitvoeringen met MFA zit er mogelijk een extra stekker. In grote lijnen zal het ook hetzelfde zijn voor de B4 afgezien van de kappen en dergelijke.
Met deze How-To kun je dit zelf doen en bespaar je flink op de kosten. Je bespaart op z'n minst zo'n €85-100 afhankelijk van waar je het laat doen en die centjes kun je weer in je Passat steken

Welke materialen heb je nodig:
  • Vers setje hendels (via markplaats of via het forum oid)
  • Philips (kruiskop) schroevendraaier (Nr. 5)
  • Platte schroevendraaier (Nr. 3)
  • Dop 24 met ratel+verlenstuk

Verder is dit ook handig:
  • 30-45 minuten vrije tijd
  • tenminste 1 handig handje (het liefts twee) :wink:
  • Beetje geduld en zelfbeheersing

En dan nu aan het werk :mrgreen:

Allereerst verwijder je het stuur. Aangezien er een aantal verschillende soorten sturen voor de B3/B4 in omploop zijn zul je zelf even moeten uitvogelen hoe de kap los te nemen. Dit verschilt per stuur. Neem vervolgens de bedraling voor de claxon los en leg dit aan de kant. Plaats dop 24 op je Ratel/Sleutl en neem de centrale stuur-moer los. Deze kan goed vastzitten. Een tip: NIET op het stuurslot zetten! Het achterliggende mechaniek is zo stuk en dan ben je verder van huis. Om de moer te lossen, kan het handig zijn iemend erbij te hebben die het stuur voor je tegenhoudt. Als je de moer los hebt, pak dan de ring die eronder zit ook en leg stuur en deze zaken ook opzij. het ziet er dan als volgt uit.



Verwijder vervolgens de omlijsting van het klokkenspel. Deze zit vast met twee kruiskop-schroeven aan de boven-binnenkant. Als je deze het losgenomen, trek dan met gepaste kracht deze recht naar je toe en zorg ervoor dat andere delen niet in de weg zitten. Een beetje buigen en kantelen en dan moet je deze omlijsting zo los kunnen nemen.



Neem nu de kap aan de onderzijde van het stuur los. Ook deze zit met 2 kruiskop-schroeven vast. Losnemen en de kap voorzichtig naar onderen wegnemen. De bekabeling en stekkers zijn nu zichtbaar



Draai de 3 sleuf-schroeven aan de voorzijde van de hendels los en trek voorzichtig de 4 stekkers van de hendels. Deze zitten vast met een drukpunt maar slechts aan 1 kant van de stekker. De andere kant een beetje naar buiten drukken en dan kun je de stekkers een voor een losnemen. Maak eventueel notitie van de stekkers waar deze zaten. Dit kan echter nagenoeg niet fout gaan.



Til nu de bovenste kap een beetje op zodat de schakelaar van de Alarmerlichting vrij komt. Trek nu het geheel recht naar je toe over de stuurpen heen. Dit mag niet echt vast zitten. Zit het wel vast? dan voorzichtig wiebelen nadat je jezelf ervan hebt overtuigd dat die drie schroefjes aan de voorzijde ook daadwerkelijk weg zijn gehaald.



Ik had al een setje klaar liggen. Helaas was hier het kapje van de alarm-schakelaar stuk. Beetje jammer maar niet getreurd... Komt vaker voor. Deze is echter gemakkelijk te vervangen door de oude.



Door de klipjes links en rechts van de schakelaar naar binnen te drukken, kun je de schakelaar zelf wegschuiven. Het laaste stukje wipt er dan zo uit en kun je daarna de goede schakelaar terug zetten op de verse set hendels en het geheel zo weer compleet maken. Het terugplaatsen gaat een beetje moeizaam. Geduld is hier zeker op z'n plaats!



En zo heb je in ieder geval een compleet en goed werkend hendel-setje wat ku klaar is om terug gemonteerd te worden. Op deze foto is de kapotte nog eens te zien. Zal helaas wel vaker voorkomen. je weet nu wel hoe je deze apart kunt vervangen!



Schuif de twee gedeeltes nu netjes in elkaar. Dit past maar op 1 manier en als het niet past: Niets forceren maar gewoon opnieuw proberen.



Plaats het geheel nu terug op de stuurpen en zorg ervoor dat de bovenste kap weer precies aansluit op de bovenzijde van de hendels. Als je het goed gedaan hebt ligt het geheel vlak aan en kan het amper wiebelen. Denk er ook om dat er geen kabels/stekkers tussen de delen zitten.



Monteer de 3 gleuf-schroeven weer op hun plek en draai deze netjes vast. Hoeft niet muurvast maar wel zo vast dat deze uit zichzelf niet los gaan zitten. Dit kan problemen veroorzaken bij het gebruik van beide hendels.



Plaats nu de eerder los genomen stekkers weer en zorg ervoor dat deze daadwerkelijk vastklikken. Als ze niet klikken maken ze niet of nauwelijks contakt.



Zet de wagen nu op contact en controleer de werking van alle hendels in alle beschikbare standen. Werkt het niet? Controleer of de stekkers er allemaal goed inzitten. Desnoods neem je ze opnieuw los en plaats je ze opnieuw. Controleer de werking daarna nogmaals. Werk alles nu goed? Perfect! Smeer nog wel even wat vet op het koperen lipje van de claxon-bediening. Anders kun je vrij snel deze How-To opnieuw uitvoeren.



Als alles verder goed werkt en bedienbaar is, kun je beginnen met het terugzetten van de eerder losgenomen delen en monteer te vervolgens het stuur weer. Het terugzetten van de kappen en het stuurwiel gebeurd in omgekeerde volgorde.

Nu kun je weer genieten van een goedwerkende richtingaanwijzer/grootlicht en je wis/was installtie zal ook weer correct werken. Veel plezier ermee!


Mocht je deze How-to gaan gebruiken voor de B4 laat me dan hier weten of er daadwerkelijke grote verschillen zijn ten opzichte van de B3.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline vwpassat

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2028
  • Karma: +5/-0
  • Woonplaats: Zaandam
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart, 2012, 16:05 »
dat is ook weer een handige howto man

skeelingape

  • Gast
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 23 april, 2012, 23:29 »
zelfde werkwijze bij b4, de richtingaanwijzer in mijn b3 is van een b4, zat er al zo in gemonteerd toen ik hem kocht, is me pas onlangs zelf opgevallen :shock:maar doet het evengoed.. een combi komodo :wink:

skeelingape

  • Gast
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 24 april, 2012, 00:43 »
een fotootje ervan.. in mijn galerij, voorlopig nog de enige..  tacho gedemonteerd voor onderhoud aan verlichting :drive:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 24 april, 2012, 08:27 »
Een foto die in 'Mijn Gallerij' staat, kunnen we niet zien. Ik heb hem ff voor je geplaatst.



Is idd wel apart :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline babsvw

  • 35i Spammer
  • *******
  • Berichten: 4480
  • Karma: +12/-0
  • Woonplaats: Tussen de hunebedden
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 24 april, 2012, 08:36 »
ik wel apart ik zou dan zeggen vervang beide hendels ipv 1  :mrgreen:

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 24 april, 2012, 12:07 »
Deze how to is trouwens ook bruikbaar voor de mk3 , alleen hoeft hierbij de kap voor de tellerunit niet weg (die ik bij deze howto wel eraf zie)
En de alarmlichtschakelaar is een compleet ander model+niet zomaar los te vervangen


tevens mooie km stand freddie :wink:  373600 :cheers:
BMW E39 523i full options

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Stuurhendels vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 24 april, 2012, 12:18 »
Haha, hij is inmiddels weer wat hoger :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!