Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
04 mei, 2024, 09:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)  (gelezen 11484 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Gepost op: 30 april, 2010, 18:18 »
je begint met alle onderdelen te regelen.
wat ik adviseer is dat je alle rollen en riemen vervangd.
hierbij hoef je niet de waterpomp te vervangen, maar kontroleer hem wel op lekkage en op lager geluiden.
 
de onderdelen:

klepdekselpakking org. vw (imi merk is vaak van kurk)
distrubutieriem set (zit alles in db riem, alle span/rollen en krukasbout)
2x multiriem( 1 voor dynamo en 1 voor stuurbekrachtiging)
spanrol voor de multiriem
speciaal gereedschap (brandsofpomp en nokkenas blokkeren)

Distrubutieriem verwijderen:

-Je begint eerst met het rechter voor wiel en de onder kap te verwijderen.
Nu kan je goed bij de stuurbekrachtiging om hem te kunnen onspannen en de v-riem te verwijderen.
-Daarna moet je de multiriem spanner ontspannen( is een automatische spanner) en de multiriem verwijderen.
-Verwijder de poelie van de waterpomp.
-Nu klepdeksel en de bovenste distrubutiedeksel er af halen. Verdraai nu de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP staat aan het einde van de compressieslag.
Kun je controleren door een rubber boven uit de versnellingsbak te verwijderen en daar naar binnen te kijken en controleren of de merktekens goed staan.


-Als die op tijd staat dan kun je de nokkenas aan de achterzijde blokkeren en de brandstofpomp de poelie blokkeren met de pen (speciaal gereedschap).

-Verwijder de krukaspoelie (de 4 inbusbouten)
-Verwijder de onderstekap van de distrubutie
-Draai nu de contramoer van de spanrol los en stel de spanner terug.
nu kun je de distrubutieriem verwijderen

Distrubutieriem aanbrengen en spannen:

-Monteer de nieuwe krukasbout (twaalfkantdop 19)
en haal die met 90nm en daarna 180gr. aan

-Controleer of het BDP merkteken op de versnellingsbak nog correct staat.
zoals eerder hierboven vermeld word.
-Plaats de nieuwe spanrol en de meelooprol.


-Plaats de distrubutieriem om het krukasriemwiel en het tussentandwiel.
en houdt de riem strak en leg hem dan verder om de nokkenastandwiel en om de spanrol.


-controleer of de merkteken op de versnellingskak nog goed staat.
-Verdraai dan de spanrol rechtsom, zodat de spanrol druk uitoefent op de riem en zet de contramoer van de spanner vast.

-Verwijder het speciaalgereedschap uit de brandstofpomp en achter de nokkenas.
-Draai de krukas minimaal twee volledige omwentelingen en controleer vervolgens of de merktekens nog in lijnliggen.(zo niet kan je opnieuw beginnen)
-Zet de contramoer van de spanrol nu defenitief vast met 45nm
-Monteer de onderste distrubutie deksel weer terug en monteer de krukaspoelie en haal de imbusbouten aan met 45nm
-Daarna monteer je de waterpomppoelie , bovenste distrubutiedeksel en de klepdeksel vergeet de nieuwe klepdeksel pakking niet!
-Voor dat je de multiriemen monteert vervang je de multiriemspanrol(45nm)

-Nu monteer je de multiriem weer en de stuurbekrachtiging v-riem.
- de onderkap en het rechter voorwiel kunnen erweer op.

en klaar.

verdere informatie:

bij de tdi motoren is de interval 90.000km of 4 jaar.
controleer de distrubutieriem om de 15.000km op zijn conditie.
En vergeet niet de de twaalfkantige krukasbout te vervangen anders
kan hij afbreken!!
En vervang alle span/rollen.
het Speciaal gereedschap kan je ook zelf maken!
-namelijk de brandstofpomp blokkeerpen die moet 14mm dik zijn en mijn. 3cm lang

-en het nokkenas blokkeer liniaal heb ik de bouwtekening voor.


en nog ff een explodedvieuw :mrgreen:
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline johan

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 89
  • Karma: +0/-0
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #1 Gepost op: 30 april, 2010, 19:24 »
mooi stukje,

maar let op ! begin er alleen aan als je goed weet waar je mee bezig ben, n
1 fout en je motor loopt niet meer.

ook is het aan te raden om de pomptiming te controleren, dit kan oa met vagcom of bij de dealer.
ervaring leert dat er een hoop niet op tijd staan, kan je brandstofverbruik en vermogen beinvloeden.

let ook op je middelste krukasbout, vervang deze als je motor meer dan 300000km heeft gelopen. heb er al verschillende gezien die loslopen, ook het nieuwe type met de uitstulping loopt los !

grt johan
1992 Passat Variant GL VR6 aut (for sale)
1986 LT40 2.5tdi 1981 Jetta GL 2.0 aug
1986 Jetta vr6 1982 Golf tdi-p 1974 Chevy Van 5.7

Offline Benedict

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 213
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Assen
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #2 Gepost op: 30 april, 2010, 19:58 »
Maandag a.s. gaat ie van mij voor een nieuwe distributieriem, zit er nu 6 jaar op en 70.000 km.

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #3 Gepost op: 30 april, 2010, 20:19 »
dat was ik nog vergeten neer te zetten.

dat de pomp afstelling gecontroleerd moet worden.
met vag-com.

ben zelf monteur en ik vind erg simpel om te doen :mrgreen:
en vag auto's beun ik heel veel.
alle speciaal gereedscap heb ik ook. en de nieuwste vag-com ook.

dus super simpel :dancing:

en voor de handige doe het zelfer is het makkelijk te doen.
met deze beschrijving vond ik
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #4 Gepost op: 30 april, 2010, 23:57 »
Nette How-to, passattdi  :bow:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline johan

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 89
  • Karma: +0/-0
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei, 2010, 20:21 »
klopt, is ook makelijk te doen, zelfs zonder speciaal gereedschap

maar weet nog van mn leerlingen dat het de eerste keer niet altijd zo makelijk gaat ook al leg je ze het nog zo goed uit,

heb ook vagcom geregistreerd, soms nog makelijker dan de apparatuur van de dealer (4 jaar dealer ervaring)
1992 Passat Variant GL VR6 aut (for sale)
1986 LT40 2.5tdi 1981 Jetta GL 2.0 aug
1986 Jetta vr6 1982 Golf tdi-p 1974 Chevy Van 5.7

Offline peter

  • 35i Slopert
  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1413
  • Karma: +0/-0
[How-to] Distrubutie vervangen TDI motor(1Z, AHU of AFN)
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei, 2010, 16:43 »
Ja dat klopt johan maar ja iedereen moet het leren,
en de logica snappen. :idea:
waarschijnlijk een audi 80 om zeep helpen