Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Motorisch & Uitlaten => Koel-systeem => Topic gestart door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 19:17

Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 19:17
hey

ik heb een probleem met het koelsysteem.

na het vervangen van de thermostaat en het bijvullen en ontluchten, raakt de motor aan de kook.

*er loopt geen kvs terug in het reservoir
*koelvin slaat niet aan
*ondanks dat de kvs kookt word de kachel niet heet bij stationair.
alle slangen lijken wel warm te worden, maar de bovenste slang uit de radiateur
lijkt halfleeg te zijn.


de verwarming werd voor het onderhoud ook niet heet, ook liep de temp. op naar iets boven de 90graden. of de koelvin wel werkte weet ik niet.
wel weet ik dat het systeem niet lekt. ook geen witte rook of smurrie aan de peilstok of kvs dop.

het betreft de 1.8 RP motor.

alvast bedankt.

mvg jeffrey
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: passattdi op 22 mei, 2011, 19:22
kan ook zijn dat je waterpomp defect is.
wil nog wel eens voor komen dat dat waaiertje van het stangetje los gaat zitten.
waardoor hij niet meer draait.
dat controleer je door in het expansievatje goed te vullen, zo veel mogelijk ontluchten en dan kijken of er koelvloeistof via de over stroom continue door stroomt
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 19:47
er komt geen druppel uit die overloop, dus dat zou het best kunnen zijn.
wel apart dat die waterpomp het begeeft bij het vervangen van de thermostaat. temp. liep voor het vervangen op naar iets boven de 90 graden, nu kookt hij al 10min na het starten. dus hij was niet stuk denk ik dan
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 20:44
Wat je even zou kunnen proberen is om de motor eerst even af te laten koelen. Daarna alle slangen beknijpen zodat eventuele luchtbellen verdwijnen (kun je zien aan het reservoir waar het peil een beetje van zakt). Eventueel kun je de bovenste slang op het schutboard een beetje losdraaien, stroomt er meteen koelvloeistof uit, dan is daar iig geen luchtbel meer aanwezig. Komt er wel lucht uit, dan langzaam laten onstappen en daarna dichtdraaien. Hetzelfde geldt voor de overlooopslang. Check even als deze niet geknikt is oid. Hier moet zo nu en dan wel vloeistof doorheen gaan, zeker als je de leidingen van de radiateur beknijpt.

Controleer iig of de radiateur goed volloopt, desnoods via de bovenste slang proberen vol te laten lopen. Luchtbellen zijn ongewenste vreemdelingen en moeten uitgezet worden ;-)

Vervolgens draai je de dop van het reservoir los en leg je die aan de kant. Check of het vloeistofpeil goed is en vul eventueel bij tot aan de max en beknijp alle slangen nog eens.

Start nu de motor, verwarming op max met blower op 3 en laat de motor rustig en stationair warm worden. Hou hierbij het vloeistof niveau in de gaten en vul bij wanneer nodig. Zodra de ventilator aanslaat blijven checken of de temperatuur weer teruggaat naar ongeveer 90 graden en blijf het niveau van de vloeistof bijhouden.

Als je waterpomp niet stuk is zou je nu een normale temeratuur moeten hebben.

Als alles goed is, dop erop en een stukje rijden. Als de temperatuur nu verder goed blijft dan is je missie geslaagd, zoniet dan is er misschien toch iets met je waterpomp of is de thermostaat toch defect (komt ook voor bij nieuwe exemplaren).

Goede tip: Bezuinig niet op de thermostaat en haal er eentje bij de dealer. Wel wat duurder maar dan weet je zeker dat je ook de juiste hebt (qua openings temperatuur).  

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande?

Edit:
Ik heb ongeveer dezelfde motor als jou (Ik heb een RP met Mono-Motronic, de voorloper van de ABS met Mono-Montronic). Mocht je vragen hebben dan door ik het wel.


[edit2]
Overigens lijkt dit erop alsof de themostaat stuk oid is, je zou voor de test de oude eens terug kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurd. Wordt het geen koker dan is er iets met de nieuwe thermostaat aan de hand. Is even een werkje maar scheelt iig wat zoekwerk (als de dealt even niet open is oid, anders blijf je bezig).

Thermostaat hopeijk niet verkeerdom gemonteerd? (Kan dat overigens? Heb het nooit geprobeerd).
[/edit2]
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:03
thermostaat zit niet verkeerd om hoor, kan ook niet.
ik heb alles precies gedaan zoals je zei, bijvullen, in de slangen knijpen enz. het kvs peil zakt dan iets. dan weer bijvullen, auto starten,  en dan gebeurt er 5min. niks en dan spuit de kvs uit het reservoir i.p.v. dat het zakt. en de motor aan de kook.

oude thermostaat terug plaatsen ga ik iig proberen, maar die is stuk (kachel word bij stationair heet, en bij rijden weer koud)

en de ventilator gaat nooit aan, nog niet bij 100graden.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:08
Als met je oude thermostaat je geen spuiter krijgt en er komt vloeistof via de overloopslang terug in het vaatje dan is waarschijnlijk er toch iets aan de hand met de nieuwe thermostaat. Waar heb je de nieuwe vandaan?

Met de oude thermostaat is er blijkbaar wel een stroming in het systeem. Zie je kans de themperatuur met de oude thermostaat rond de 95-100 graden te krijgen? de Ventilator zou dan wel moeten aanslaan.

Check anders ook even of er op 1 van de aansluitingen van de sensor op de radiateur wel spanning staat en als dat niet het geval is: check de zekeringen op doorgebrande exemplaren. Ik meende dat het een 30A zekering was, positie durf ik zo uit m'n hoofd niet te zeggen.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:10
Citaat van: "Moses35i"
Als met je oude thermostaat je geen spuiter krijgt en er komt vloeistof via de overloopslang terug in het vaatje dan is waarschijnlijk er toch iets aan de hand met de nieuwe thermostaat. Waar heb je de nieuwe vandaan?


bij de automaterialenzaak. roskamp stadskanaal. hier haal ik altijd mijn spullen vandaan. is ook altijd goed. http://www.hbase.nl
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:13
Anders even in een bakje met water op het gasstel zetten en thermometer erbij. Zou rond de 85-87 graden moeten opengaan geloof ik. Temperatuur staat op de flens van de thermostaat. geheel open bij 105 graden

Lijkt erop alsof de thermostaat niet eens opengaat?

Edit:
Waardes aangepast, moest ik even opzoeken
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:22
Citaat van: "Moses35i"
Anders even in een bakje met water op het gasstel zetten en thermometer erbij. Zou rond de 83-85 graden moeten opengaan geloof ik. Temperatuur staat op de flens van de thermostaat.

Lijkt erop alsof de thermostaat niet eens opengaat?


het is een 87graden thermostaat. ik zal het morgen eens proberen. hoe kun je de waterpomp eigenlijk checken? heb 2 dagen in en onder de passat gelegen, heb het ff gehad nu. denk je van zo; die rijd weer als een trein.... spuit de kvs je boven de auto uit :mad:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:25
Waterpomp checken? Geen idee om heel eerlijk te zijn. Die dingen gaan alleen maar stuk als ze beginnen te lekken bij de as naar de poelie. Lek = stuk = vervangen.

Wat passattdi zegt zou kunnen, ben het alleen nog niet tegen gekomen bij een Passat, wel bij een Audi 80 type89.

Edit:
Je thermostaat waarde lijkt goed te zijn, geen grote uiterlijke verschillen ten opzichte van de originele?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:30
Citaat van: "Moses35i"
Waterpomp checken? Geen idee om heel eerlijk te zijn. Die dingen gaan alleen maar stuk als ze beginnen te lekken bij de as naar de poelie. Lek = stuk = vervangen.

Wat passattdi zegt zou kunnen, ben het alleen nog niet tegen gekomen bij een Passat, wel bij een Audi 80 type89.


het systeem lekt niet, de pomp ook niet. ik denk eigenlijk ook thermostaat, omdat het nu ineens maleur is. maar zoals ik al zei, ik heb geen flauw idee of alles hiervoor wel werkte, zoals koelvin enz. thermostaat weet ik wel zeker dat die stuk was. maar wel vreemd dat hij hiervoor niet aan de kook raakte.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Dennis op 22 mei, 2011, 21:34
Bij mij was de koelvin sensor kapot, en hij draaide toen ook binnen 5 minuten GOED heet...

Ding kost iets van 7 a 8 euro bij de Brezan...
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:36
Ik verdenk de thermostaat, lijkt defect.

Maar je moet zeker de ventilator werking controleren/repareren. Die heb je van de zomer zeker nodig (in de file of bij de verkeerslichten).
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:38
Citaat van: "DHeitkonig"
Bij mij was de koelvin sensor kapot, en hij draaide toen ook binnen 5 minuten GOED heet...

Ding kost iets van 7 a 8 euro bij de Brezan...


die wil ik ook zoiezo ff vervangen. maar ik heb geen id of er wel eens kvs in de radiateur komt. als dat niet zo is dan gaat die vin nooit aan natuurlijk.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:41
Maar binnen 5 mins is je blok normaal geproken bij stationair misschien net op werktemperatuur en koken  doet hij dan zeker niet. Hij kan iig z'n warmte niet kwijt middels de radiator dus mogelijk geen circulatie van de koelvloeistof richting radiator (zoals met een dichtstaande thermostaat of een kapotte waterpomp). Pas als die opengaat (EN als er circulatie is) zal de radiateur koeling geven en pas als dat niet lukt zal de sensor op de radiateur contact maken bij een temperatiur van 95 graden voor de 1e trap en dan nog eens bij 105 graden voor de 2e trap van de sensor.

Bovenstaande is uiteraard alleen geldig als er enige circulatie is. Helaas is dat bij Jeffrey even niet het geval. De leidingen van en naar de Radiateur zullen denk ik lauw zijn? De sensor in de radiateur reageert geloof ik niet op stoom (in geval van een luchtbel oid).

Offtopic:
Doet mij eraan denken de sensor van die van mijn radiateur te vervangen, daar is mee geklooid, maar 2 ipv 3 aansluitingen.
[/offtoipic]
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:45
Citaat van: "Moses35i"
Maar binnen 5 mins is je blok normaal geproken bij stationair misschien net op werktemperatuur en koken  doet hij dan zeker niet. Hij kan iig z'n warmte niet kwijt middels de radiator dus mogelijk geen circulatie van de koelvloeistof richting radiator (zoals met een dichtstaande thermostaat of een kapotte waterpomp). Pas als die opengaat zal de radiateur koeling geven en pas als dat niet lukt zal de sensor op de radiateur contact maken bij een temperatiur van 95 graden voor de 1e trap en dan nog eens bij 105 graden voor de 2e trap van de sensor.


toch die thermostaat eens bekijken. pomp kan eigenlijk niet denk ik. wat moet daar stuk aan zijn zonder dat ie lekt bedoel ik. is een mechanisch ding ja.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:48
Ik had met de Audi80 wel een lekkende maar die deed het verder nog wel qua circulatie alleen was is steeds kvs aan het bijvullen  :wink:
Ik had mijn voorgaande post wat aangepast voordat er onnodig commentaar komt hahaha
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 21:52
slangen wisselen dan weer heet, dan weer lauw. mischien door de stoom denk ik. zal de thermostaat ff checken morgen
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 21:55
Oke dan hoor ik wel wat het is. ben heel benieuwd. Suc6 morgen!
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 22 mei, 2011, 21:55
Bij voldoende vloeistof in het systeem (hoeft niet op max te staan ) maar laten we zeggen 4 liter.moet op het moment dat je de motor laat lopen,met een open reservior.moet je een straaltje vloeistof zien stromen.zie je dit niet dan is je pomp stuk.en weet je zeker dat je hem goed ontlucht hebt?als je dit niet goed doet namelijk kan ie ook gaan koken.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 22:28
Citaat van: "bulldog"
Bij voldoende vloeistof in het systeem (hoeft niet op max te staan ) maar laten we zeggen 4 liter.moet op het moment dat je de motor laat lopen,met een open reservior.moet je een straaltje vloeistof zien stromen.zie je dit niet dan is je pomp stuk.en weet je zeker dat je hem goed ontlucht hebt?als je dit niet goed doet namelijk kan ie ook gaan koken.


ik heb het systeem zo goed mogelijk ontlucht. maar ik heb een vermoeden dat er geen kvs in de radiateur komt. en nee ik zie geen straaltje bij een draaiende motor.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 22 mei, 2011, 22:36
Dan zal het waarschijnlijk toch je pomp zijn (helaas)
of je hebt iets mischien niet goed terug geplaatst.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 22:41
Citaat van: "bulldog"
Dan zal het waarschijnlijk toch je pomp zijn (helaas)
of je hebt iets mischien niet goed terug geplaatst.


heb verder niks qua kvs systeem losgehad. alleen thermostaat.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 22 mei, 2011, 22:43
Wat je ook nog even zou kunen proberen is het thermostaathuis inclusief de o-ring te monteren ZONDER thermostaat. Afvullen met water en het deksel van het vaatje niet te gebruiken. Slang vanaf de radiator naar het vaatje aan de kant van het vaatje los te nemen en in het vaatje te hangen en dan de motor te starten.

Als er dan water/kvs ui het slangetje in het vaatje komt is de circulatie goed en zal de waterpomp niet defect zijn. Loopt de temperatuur hierbij ook niet heel erg snel op maar komt uiteindelijk wel bij de 90 graden zonder te spuiten dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de nieuwe thermostaat stuk is.

Geen water via slangetje in het vaatje betekend dat de waterpomp defect is. Deze dan vervangen en dan met thermostaat (of deze uit voorzorg omruilen voor een andere van 87 graden) compleet monteren en nog eens proberen qua temperatuur met het slangetje, maar dan weer alles netjes gemonteerd.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 22 mei, 2011, 22:49
Citaat van: "Moses35i"
Wat je ook nog even zou kunen proberen is het thermostaathuis inclusief de o-ring te monteren ZONDER thermostaat. Afvullen met water en het deksel van het vaatje niet te gebruiken. Slang vanaf de radiator naar het vaatje aan de kant van het vaatje los te nemen en in het vaatje te hangen en dan de motor te starten.

Als er dan water/kvs ui het slangetje in het vaatje komt is de circulatie goed en zal de waterpomp niet defect zijn. Loopt de temperatuur hierbij ook niet heel erg snel op maar komt uiteindelijk wel bij de 90 graden zonder te spuiten dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de nieuwe thermostaat stuk is.

Geen water via slangetje in het vaatje betekend dat de waterpomp defect is. Deze dan vervangen en dan met thermostaat (of deze uit voorzorg omruilen voor een andere van 87 graden) compleet monteren en nog eens proberen qua temperatuur met het slangetje, maar dan weer alles netjes gemonteerd.
dit is idd de meest gebruikelijke manier om er achter te komen wat er stuk is , het kost wat tijd maar dan weetje het wel zeker , tegenwoordig worden de schoepen van een waterpomp van kunstof gemaakt en die willen wel eens loslopen van het asje en dan doet een pomp ook noppes
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 22:51
Citaat van: "Moses35i"
Wat je ook nog even zou kunen proberen is het thermostaathuis inclusief de o-ring te monteren ZONDER thermostaat. Afvullen met water en het deksel van het vaatje niet te gebruiken. Slang vanaf de radiator naar het vaatje aan de kant van het vaatje los te nemen en in het vaatje te hangen en dan de motor te starten.

Als er dan water/kvs ui het slangetje in het vaatje komt is de circulatie goed en zal de waterpomp niet defect zijn. Loopt de temperatuur hierbij ook niet heel erg snel op maar komt uiteindelijk wel bij de 90 graden zonder te spuiten dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de nieuwe thermostaat stuk is.

Geen water via slangetje in het vaatje betekend dat de waterpomp defect is. Deze dan vervangen en dan met thermostaat (of deze uit voorzorg omruilen voor een andere van 87 graden) compleet monteren en nog eens proberen qua temperatuur met het slangetje, maar dan weer alles netjes gemonteerd.


thermostaat moet er toch uit, dus ik probeer het gewoon, ik denk eigenlijk dat de pomp wel goed is, omdat alle slangen wel wisselend van lauw naar heet en weer terug naar lauw gaan.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 22 mei, 2011, 22:52
ik zou het zeker zo doen dan weet je het gewoon zeker  :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 22 mei, 2011, 22:52
Citaat van: "jeffreyvr6"
thermostaat moet er toch uit, dus ik probeer het gewoon, ik denk eigenlijk dat de pomp wel goed is, omdat alle slangen wel wisselend van lauw naar heet en weer terug naar lauw gaan.


Als ik dit zo lees,heb je hem dus niet goed ontlucht.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Dennis op 22 mei, 2011, 22:56
Citaat van: "bulldog"
Citaat van: "jeffreyvr6"
thermostaat moet er toch uit, dus ik probeer het gewoon, ik denk eigenlijk dat de pomp wel goed is, omdat alle slangen wel wisselend van lauw naar heet en weer terug naar lauw gaan.


Als ik dit zo lees,heb je hem dus niet goed ontlucht.


Zo klinkt het steeds meer idd, bij mijn B4 duurde het toen ook een eeuwigheid eer hij ECHT onlucht was....
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 22 mei, 2011, 22:57
ja duurt idd vrij lang maar wat ik eruit op maak is het de thermostaat en zeker omdat hij helemaal geen vloeistof terugkrijgt in het reservoir
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 22 mei, 2011, 22:58
hoeveel koelvloeistof heb je eigenlijk in het systeem gedaan??
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 23:00
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 22 mei, 2011, 23:08
Citaat van: "Moses35i"
Wat je ook nog even zou kunen proberen is het thermostaathuis inclusief de o-ring te monteren ZONDER thermostaat. Afvullen met water en het deksel van het vaatje niet te gebruiken. Slang vanaf de radiator naar het vaatje aan de kant van het vaatje los te nemen en in het vaatje te hangen en dan de motor te starten.

Als er dan water/kvs ui het slangetje in het vaatje komt is de circulatie goed en zal de waterpomp niet defect zijn. Loopt de temperatuur hierbij ook niet heel erg snel op maar komt uiteindelijk wel bij de 90 graden zonder te spuiten dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de nieuwe thermostaat stuk is.

Geen water via slangetje in het vaatje betekend dat de waterpomp defect is. Deze dan vervangen en dan met thermostaat (of deze uit voorzorg omruilen voor een andere van 87 graden) compleet monteren en nog eens proberen qua temperatuur met het slangetje, maar dan weer alles netjes gemonteerd.
probeer dit maar idd
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 22 mei, 2011, 23:13
Citaat van: "jeffreyvr6"
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.


zou genoeg moeten zijn,om te kunnen zien of je pomp goed is.
inderdaad dan proberen wat moses zei
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 22 mei, 2011, 23:39
Citaat van: "bulldog"
Citaat van: "jeffreyvr6"
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.


zou genoeg moeten zijn,om te kunnen zien of je pomp goed is.
inderdaad dan proberen wat moses zei


first thing tomorrow (after work ofcourse)
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 21:45
nou, vanavond de thermostaat getest d.m.v een pannetje water. en deze deed precies waar hij voor is gemaakt. (opengaan bij 87 graden) dus verder gezocht en toen kwam ik er achter dat het terugvoerslangetje naar het reservoir verstopt zat. deze heb ik weer open gekregen met een koperdraadje.

nog ff gekeken naar meer verstoppingen, maar kon verder niks vinden.
alles maar weer terug gemonteerd,kvs erop gegooid, slangen beknepen, auto gestart, en wat denk je....? weer begon de kvs te koken en spoot uit het reservoir.

dit is nu de situatie:
*alle slangen worden heet
*kachel blaast GEEN warme lucht
*kvs loopt nu mondjesmaat terug in het reservoir (pomp niet stuk)
*koelfan gaat niet aan
*thermostaat werkt goed.
*kvs is -26graden (blauw)

heeft iemand nog een idee?
ik denk zowiezo dat de sensor voor de koelfan stuk is.

het vreemde is dat de auto VOOR het vervangen van de thermostaat niet heel heet werd (93-94graden), en de kvs gewoon op niveau bleef.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 21:50
zover ik weet is dat de verkeerde koelvloeistof.
ik heb vandaag toevallig ook een nieuwe thermostaat gehaald,en de dealer gebeld welke vloeistof ik moest hebben,en ik moest de rode hebben(2E motor)mischien effe navragen voor die van jou
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 21:51
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 23 mei, 2011, 21:54
Ik gebruik ook blauwe koelvloeistof. Daar zitten toevoegingen in die roest/oxidatie voorkomen en is bedoeld voor gietijzeren onderblok met aluminium kop.

Radiateur niet verstopt? Probeer met gewoon water het systeem eens door te spoelen, ook de kachel radiateur nuiet vergeten.

Had je het ook getest met de oude thermostaat? Ben toch wel benieuwd wat er dan gebeurt. Als je dan geen spuiter krijgt dan zou het toch de nieuwe thermostaat kunnen zijn.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 21:58
Heb je wel de juiste thermostaat gekregen.heb je ze eens vergeleken met het aantal spoelen,(2/3 of 4 wikkels)en de totaal lengte van de thermostaat.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:00
Citaat van: "bulldog"
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.


-26 stond op het reservoir, daar heb ik maar op vertrouwd
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 23 mei, 2011, 22:03
Wat bulldog zegt. Pak een schuifmaat of een linieaal en meet de totale hoogte vanaf de flens naar het schoteltje. Mag niet hoger zijn dan de oude themostaat, anders gaat hij niet open omdat er dan te weinig ruimte is om te openen of voldoende ruimte om voldoende doorstroom te geven. Resultaat is oververhitting van de kvs die in het blok blijft zitten en niet weg kan komen.

In de flens zit een klein gaatje als bypass maar dat zal niet voldoende doorstroom geven als de schotel zelf niet voldoende ruimte heeft om te openen.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:03
Citaat van: "bulldog"
Heb je wel de juiste thermostaat gekregen.heb je ze eens vergeleken met het aantal spoelen,(2/3 of 4 wikkels)en de totaal lengte van de thermostaat.


thermostaten zijn identiek.

@moses, nee heb niet met de oude geprobeerd, zal ik nog ff doen. ook het doorspoelen is een goed idee. kan dit eventueel met hogedruk?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:04
zoals gezegd zijn de thermostaten gelijk. heb ik drect al gecheckt toen ik de oude er uit had gehaald.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 23 mei, 2011, 22:05
Dat kan maar wees voorzichtig met het doorblazen van de kachel-radiateur. Ze kunnen helaas niet zo veel hebben als ze een jaar of 18-20 oud zijn. Druk van de waterleiding is meestal voldoende.

Even ten overvloede: Het schoteltje moet richting het motorblok wijzen, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:09
dan ga ik dat morgen eens proberen. tis alleen jammer van al dat verloren kvs steeds. ik ga het niet terug in het systeem gooien omdat er ook steeds heel fijne zooi meekomt.

btw hoe krijg ik dat gewone water weer uit het systeem na het doorspoelen?
heb geen compressor o.i.d.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 22:10
Citaat van: "jeffreyvr6"
Citaat van: "bulldog"
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.


-26 stond op het reservoir, daar heb ik maar op vertrouwd


wat belangerijk is bij koelvloeistof is hetvolgende

Blauwe (G11) mag je niet mengen met elke rode (G12). Alleen G12+ (plus) mag zowel bij G11 of G12. G11 en G12.

weet niet welke jij gemengd hebt,maar als je de verkeerde mengt kunnen er problemen ontstaan,dus kan het zijn dat je probleem wel hierdoor ontstaan is.
ik weet niet of je het nog kunt achterhalen welke je gemeng hebt,anders zou ik alles aftappen en de juiste erin doen.
wie weet is het dan opgelost.
want als je pomp goed is en het hele systeem schoon met een werkende thermostaat zou het goed moeten zijn,en kan volgens mij alleen dit je probleem nog veroorzaken.

hier een paar probs die kunnen ontstaan bij mengen:

Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 23 mei, 2011, 22:15
Helaas zal er altijd een beetje water achterblijven. Laat zich ook niet echt mengen met KVS aangezien die vettig is. Probeer zo veel mogelijk af te tappen waar mogelijk en eventueel proberen door te blazen met de mond (smaakt zoutig hahaha) of perslucht (maar dat heb je niet).

Voor het testen zou ik gewoon eerst de oude kvs gebruiken, als het werkt, kun je daarna zo goed mogelijk aftapppen en dan nieuwe/verse kvs gebruiken.

@bulldog: Ik gebruik G11 ongemengd (gelukkig). Altijd blauw gebruikt, ook bij de Audi80. Perfect bij zomer en winter.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:17
Citaat van: "bulldog"
Citaat van: "jeffreyvr6"
Citaat van: "bulldog"
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.


-26 stond op het reservoir, daar heb ik maar op vertrouwd


wat belangerijk is bij koelvloeistof is hetvolgende

Blauwe (G11) mag je niet mengen met elke rode (G12). Alleen G12+ (plus) mag zowel bij G11 of G12. G11 en G12.

weet niet welke jij gemengd hebt,maar als je de verkeerde mengt kunnen er problemen ontstaan,dus kan het zijn dat je probleem wel hierdoor ontstaan is.
ik weet niet of je het nog kunt achterhalen welke je gemeng hebt,anders zou ik alles aftappen en de juiste erin doen.
wie weet is het dan opgelost.
want als je pomp goed is en het hele systeem schoon met een werkende thermostaat zou het goed moeten zijn,en kan volgens mij alleen dit je probleem nog veroorzaken.

hier een paar probs die kunnen ontstaan bij mengen:

Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg.


zat blauwe in, en daar heb ik hem ook weer mee gevult., hooguit een ander merk.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 22:18
dan zit je goed freddie.
en zal het voor jou ook wel kloppen jeffrey.

helaas weet ik het dan verder ook niet :sad:
had je graag geholpen,maar dit is iets wat je van dichtbij moet zien.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:20
allemaal weer bedankt voor de tips, ik ga morgen het systeem doorspoelen, oude thermostaat proberen, en als het werkt de kvs verversen. en dan horen jullie wel weer.

nogmaal bedankt :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 23 mei, 2011, 22:21
Citaat van: "bulldog"
dan zit je goed freddie.
en zal het voor jou ook wel kloppen jeffrey.

helaas weet ik het dan verder ook niet :sad:
had je graag geholpen,maar dit is iets wat je van dichtbij moet zien.


ik zoek gewoon verder. zon groot systeem is het niet dus er moet ooit wat uitkomen toch? :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 22:26
daar heb je ook weer gelijk in :cheers:
maar meestal is het iets kleins wat een hoop ergenis oplevert
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 23 mei, 2011, 23:15
Citaat van: "bulldog"
daar heb je ook weer gelijk in :cheers:
maar meestal is het iets kleins wat een hoop ergenis oplevert
jij bent anders groot genoeg om een bos ellende te veroorzaken  :mrgreen:  :wink: sorry ik kon het weer es niet laten   :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 23:17
Jaja zal wel weer :mad:  :mrgreen:
hebbie trouwens nog gepost vandaag :?:
anders moet ik echt eens ellende veroorzaken :lol:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 23 mei, 2011, 23:25
Citaat van: "bulldog"
Jaja zal wel weer :mad:  :mrgreen:
hebbie trouwens nog gepost vandaag :?:
anders moet ik echt eens ellende veroorzaken :lol:
skeelt me niks !!! morgen ben je pas aan de beurt ik had het vandaag gewoonweg te druk op de zaak zowel als prive ppff  :mad: maar morgen is het iets rustiger en kan ik tussen de middag ff weg  :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 23 mei, 2011, 23:27
oke thanks,geef ik het aan mijn ouders door dat ze woensdag pakketje kunnen verwachten :bow:

nu weer ontopic :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 21:36
hey mensen,

het probleem lijkt opgelost te zijn.
heb de auto gewoon laten lopen met de dop er op, en vlak voor het kookpunt sloeg ineens de fan weer aan en zakte de temperatuur.
waarschijnlijk zat er wel ergens nog een verstopping o.i.d.

de kachel word nog niet echt warm :roll:  iemand daar nog een oplossing voor?
(behalve in de hens steken :mrgreen: )

alleen nu blijkt het aansluitstuk waar de temperatuurvoeler/thermoschakelaar inzitten (tussen bovenste waterslang en het motorblok) heel iets te lekken.
en ik kan nergens zon ding vinden.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 21:53
Die willen wel eens scheuren na verloop van tijd. Even naar de dealer voor een nieuwe en vergeet niet gelijk de o-ringen voor de sensoren, de oring voor het pijpstukje zelf , klemmen voor de sensoren en eventueel een dop+klem voor de 3e aansluiting mee te betsellen/kopen. Kun je 1 op 1 overzetten.

Kijk even wat er in totaal op dat pijpje gemonteerd is (excl slangenklemmen) en bestel dat allemaal behalve de sensoren.

Heb ik 2 jaar geleden ook gedaan. Daarna geen problemen meer. Nooit 2e hands/sloop exemplaar nemen, die gaan evenhard stuk.

Edit:
laat hem even opnieuw warmdraaien en draai voorzichtig de slangenklem van de bovenste aansluiting naar de kachelradiateur op het schutboard een beetje los. Eventuele aanwezige lucht laten ontsnappen en als er alleen maar kvs uitkomt weer vastdraaien. Je zal daar waarschijnlijk een luhctbelletje hebben.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:00
ik hoop dat zon stukje hier bij de dealer te krijgen is. morgen maar ff zien.

morgen laat ik het systeem weer helemaal leeglopen, voor de zekerheid ff goed doerspoelen en dan nieuwe kvs er op.
alles doet het nu weer gelukkig, ik hoop dat het dus gewoon lucht is.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:05
Had toen geen problemen met het kopen. Handig is om eerst even te bellen of dat nog op voorraad is. Dat is meestal wel het geval. Soms moet het besteld worden en dat kan 1-2 dagen duren, afhankelijk van het tijdstip waarop je belt.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:07
Citaat van: "Moses35i"
Had toen geen problemen met het kopen. Handig is om eerst even te bellen of dat nog op voorraad is. Dat is meestal wel het geval. Soms moet het besteld worden en dat kan 1-2 dagen duren, afhankelijk van het tijdstip waarop je belt.


en weet je nog wat het koste? en zat er een pakking bij of moet de los besteld worden? zoals ik al zei, ik kan er helaas niks over vinden
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:11
Ik zal even in de administratie duiken. Ik kom hier zo op terug

Edit:

3x 032 121 142   - Steunveer
1x 037 121 132 B - Flens
1x 357 121 140   - Stop
3x 903 168 02    - O-ring


Flens komt compleet met eigen pakking/O-Ring

Totale kosten incl BTW
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:14
Citaat van: "Moses35i"
Ik zal even in de administratie duiken. Ik kom hier zo op terug


wil je dan ook ff kijken hoe ze deze spullen bij de dealer noemen? (bonnetje o.i.d.) want ik moet waarschijnlijk mijn vrouwtje er ff voor op pad sturen :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 24 mei, 2011, 22:15
Citaat van: "Moses35i"
Ik zal even in de administratie duiken. Ik kom hier zo op terug


Gij zijt goe bezig jonge :mrgreen:


jeffrey
Hopelijk ben je dan van het koel probleem af
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:18
Citaat van: "bulldog"
Citaat van: "Moses35i"
Ik zal even in de administratie duiken. Ik kom hier zo op terug


Gij zijt goe bezig jonge :mrgreen:


jeffrey
Hopelijk ben je dan van het koel probleem af


ik hoop het ook, als ik ergens een bloedhekel aan heb is het wel dit. (altijd GSI'tjes gereden)
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:18
Check vorige post van ondergetekende

Kon de bon vrij snel terugvinden. Is in 2008 aangekocht.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:20
Citaat van: "Moses35i"
Ik zal even in de administratie duiken. Ik kom hier zo op terug

Edit:

3x 032 121 142   - Steunveer
1x 037 121 132 B - Flens
1x 357 121 140   - Stop
3x 903 168 02    - O-ring


Flens komt compleet met eigen pakking/O-Ring

Totale kosten incl BTW
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:21
Graag gedaan  :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:26
nu nog een vraagje, bij mijn passat is in het versnellingsmechanisme (onder de pook) een borgring afgebroken, waardoor ik de pook nu heel ver naar links kan duwen. het is een kwaaltje, heb je hier ook een naam en art.nummer van?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 24 mei, 2011, 22:31
Ik ga maandag ook mijn thermostaat vervangen,hoop dat ik niet tegen deze problemen aan ga lopen,want dan word ik wild :twisted:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:34
Heb je daar toevallig een foto van?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:34
Citaat van: "bulldog"
Ik ga maandag ook mijn thermostaat vervangen,hoop dat ik niet tegen deze problemen aan ga lopen,want dan word ik wild :twisted:


ah joh, gewoon ff berichtje op het forum, en alles is zo weer opgelost :wink:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 24 mei, 2011, 22:40
lees gewoon jou topic weer door :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:45
Even kijken. De borgring welke jij, denk ik, bedoeld is die op de schakelpook bij het schaniergewricht net onder de pookhoes.

Heb er een plaatje bij. Volgens mij bedoel je nummer 12?

(http://www.passat35i-b3.com/forumfotos/schakelpook.jpg)

Nummer 12 is artikelnummer 012 328 1

Goed gegokt?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:47
Citaat van: "Moses35i"
Heb je daar toevallig een foto van?


nope, sorry.

het is de borgklem die de geleider op het selectiehuis houdt.
(bij vw wisten ze het niet)
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:49
Zie mijn vorige post? Noem een nummer en ik zoek de rest er voor je bij
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:52
klopt als een bus (of euh passat variant) :mrgreen:  waarvoor wederom veel dank :bow:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:53
:wink:

En dat snapten die gasten van VW niet? Die moeten dan maar eens bij mij in de leer hahaha
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:57
hahaha idd.

maarrrrr hoe doe je dat? is dat een programma ofzo?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 22:57
Ik gebruik hetzelfde programma als de VW dealers: ETKA met alle updates
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 24 mei, 2011, 22:59
gaaf man! dus voor artikel nr's mag ik bij jou aankloppen?
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 24 mei, 2011, 23:02
Ja hoor, geen probleem.
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 25 mei, 2011, 00:03
kijk dit is dus een schoolvoorbeeld hoe een forum hoort te werken  :bow:  :bow:  :bow:  :bow:  :bow: supermoos onze vraagbaak  :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: bulldogs cabrio op 25 mei, 2011, 21:49
Enne is het gelukt??
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 26 mei, 2011, 00:22
Ja ook ik ben benieuwd of onze adviezen allemaal geholpen hebben. Ik denk het haas wel, anders had Jeffrey wel nieuwe vragen gepost  :wink:

Of hij is nog aan het rondkarren, zo blij dat ie is  :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 26 mei, 2011, 19:35
de problemen met de kvs zijn BIJNA opgelost. enige wat er nog scheelt is een kachel die niet heet wordt. volgens mij zitten de slangen nog vol lucht daar. maar hoe krijg ik die ontlucht? heb al geprobeerd om het slangetje tussen de aan en afvoerleiding los te halen, maar daar komt zelfs na een half uur nog geen druppel uit.

verder hebben de tips enorm geholpen, ook heb ik de how to voor het gasklephuis reinigen gebruikt, en dat verschil kun je echt wel voelen, al is dat alleen al omdat het gestotter verdwenen is. de how to voor het onderhoud is ook heel handig, al heb ik hierdoor wel weer wat gebreken gevonden :neutral:

in ieder geval allemaal bedankt :bow:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jetta16v op 26 mei, 2011, 21:09
dop van het vaatje laten kachel op vol zetten en dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de vin aanslaat dan dop erop en dan gewoon een paar dagen gaan rijden , het is een gesloten systeem dus komen de luchtbellen vanzelf in het vaatje en zakt je vloeistofpeil ook vanzelf dus wel ff een weekje bijhouden en sowieso 1x per maand alle vloeistoffen nakijken  :wink:

ontluchten is net een stoofpotje maken , duurt ff maar het resultaat mag er dan ook zijn   :mrgreen:

kan ook zijn dat je kachelradiateur verstopt is dus je zou de slangen naar je schutbord toe eens los kunnen halen en doorspoelen met een tuinslang en als ie verstopt zit zou je em kunnen spoelen met soda en warm water en als dat niet helpt dan wens ik je succes  :wink:  :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: jeffreyvr6 op 26 mei, 2011, 21:34
Citaat van: "jetta16v"
dop van het vaatje laten kachel op vol zetten en dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de vin aanslaat dan dop erop en dan gewoon een paar dagen gaan rijden , het is een gesloten systeem dus komen de luchtbellen vanzelf in het vaatje en zakt je vloeistofpeil ook vanzelf dus wel ff een weekje bijhouden en sowieso 1x per maand alle vloeistoffen nakijken  :wink:

ontluchten is net een stoofpotje maken , duurt ff maar het resultaat mag er dan ook zijn   :mrgreen:

kan ook zijn dat je kachelradiateur verstopt is dus je zou de slangen naar je schutbord toe eens los kunnen halen en doorspoelen met een tuinslang en als ie verstopt zit zou je em kunnen spoelen met soda en warm water en als dat niet helpt dan wens ik je succes  :wink:  :mrgreen:


radiateur is niet verstoptt, heb alles doorgespoeld en daarna doorgeblazen. ik ga nu dan maar gewoon rijden, en dan zie ik wel.
en horen jullie het wel :mrgreen:
Titel: koelvloeistof probleem..bijna opgelost
Bericht door: Moses35i op 26 mei, 2011, 22:00
Zou idd nog een luchtbel kunnen zijn. Gewoon gaan rijden dan zou het zich vanzelf moeten ontluchten.

Ik heb dezelfde werkzaamheden gedaan, maar dat de kachel niet werm werd, daar had ik gek genoeg geen last van.