Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
03 mei, 2024, 09:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??  (gelezen 6630 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ar1g3

  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Leuven (België)
Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Gepost op: 01 augustus, 2015, 22:58 »
Gezien ik niet goed wist of een vraagje over ramen in 'Exterieur' of 'Interieur' moest gepost worden, post ik het hier maar.

Dus, het probleem: soms wilt het voorste (elektrisch) raam aan passagierszijde niet meer omhoog. Dit gebeurt tot nu toe enkel als je het raam helemaal open doet, en het gebeurt ook niet altijd. Dat is het vreemde, soms wilt het niet meer omhoog en soms werkt het perfect.

Heb de deur al verschillende keren open gehad, het raam weer afgesteld enz... Dan is het weer even goed en opeens wilt het dan weer niet omhoog. Ik was het zo beu om de deur telkens open te halen dat ik wat heb zitten proberen en ik kwam erachter dat als je met een dunne schroevendraaier in de gleuf gaat waar het raam door schuift en het zo een beetje naar voor duwt dat het dan wel omhoog kwam.

Ik had het daarstraks weer voor in 't stad, wat best wel k*t is... De auto dan maar geparkeerd binnen het zicht van waar ik moest zijn, alle waardevolle spullen eruit genomen en de auto een beetje in de gaten gehouden. Zelfs de truuk met de schroevendraaier werkte niet. Toen ik dan weer thuis kwam met de auto ging het raam weer mooi omhoog, zonder dat ik er iets aan had gedaan.

De voorlopige oplossing is om het raam gewoon niet volledig te laten zakken, maar blijft toch vervelend.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Moest het gewoon niet meer omhoog willen zou ik het alleen wel kunnen vinden, dan is het een kwestie van een paar metingen in het elektrisch circuit om uit te zoeken wat stuk is. Maar soms werkt het, soms weer niet en dan opeens weer wel.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus, 2015, 07:15 »
Als het raam omhoog en naar beneden gaat, gaat dat dan nog soepel en op de zelfde manier als bijvoorbeeld de bestuurderszijde of 'haperd' hij een beetje met het omhoog gaan?

Klinkt het motortje als of hij/zij (haha) er wat moeite mee heeft op sommige punten?

Mocht je met het bovenstaande ja kunnen geven dan zouden de geleiders van het raam of het mechaniek stroef  gaan en moet het mogelijk gesmeerd/gereinigd worden.

Heeft het weer ook invloed? bijvoorbeeld goede werking  bij koel en/of vochtig/regenachtig weer en bij warm/droog weer juist problemen? Dan zou het bovenstaande ook kunnen gelden.

Wat ook wel voorkomt is dat het vet in de motor hard/oud is geworden. Ik kan alleen niet aangeven of dat gemakkelijk of uberhaubt te fiksen is. Heb daar helaas geen idee van.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus, 2015, 14:54 »
Ik heb dat ook gehad. Was op een gegeven moment maar de gok of het ding het deed of niet.

Er schijnt een thermische beveiliging in dat motortje te zitten wat bij overbelasting ermee kapt. Dat kan verklaren waarom het na een tijdje wel weer werkt. Ik heb uiteindelijk het complete mechanisme maar vervangen omdat ik van het gezeik afwilde.

Je kunt nog kijken of je het mechanisme kunt smeren als je dat nog niet gedaan had. Incl de rubbers waar deze in moet glijden.

Offline ar1g3

  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Leuven (België)
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus, 2015, 00:30 »
Als het raam werkt, gaat het mooi soepel. Hapert niet en het motortje maakt een mooi effen gezoem tot het raam boven is.

Wat ik wel merk als ik het weer eens voor heb, is dat het motortje niets van geluid maakt. Geen klik, geen begin van actie, niets. Dat kan dan wel stroken met dat van die thermische beveiliging, alleen waarom kapt die ermee na 20 minuten rijden met het raam open bij 20° buitentemperatuur en bewolkte hemel? Dat is 20 minuten waar de motor niets moet doen, en hij ook niet in extreme temperaturen zit.

Misschien moet ik wel gewoon het hele mechanisme eens vervangen, inclusief motor. Stoort me alleen dat ik dan de precieze oorzaak van dit probleem niet te weten kom..  :mrgreen:

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus, 2015, 08:02 »
B4 toch? Die heeft toch een stekker bij het deur scharnier? Die al eens gecontroleerd op corrosie?
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus, 2015, 18:52 »
Klopt ja.... deurscharnier kabels gaan ook regelmatig stuk / kleine breukjes er in etc.

Offline ar1g3

  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Leuven (België)
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus, 2015, 13:35 »
Ga binnenkort dat ook eens checken dan, het probleem is dat ik nu examens heb en weinig tijd heb :/

De andere dag had ik het weer voor, maar nu was het raam maar op een spleetje open. Ik denk 3 cm open, en wou niet meer toen. Was nog maar 10minuutjes onderweg, wou de snelweg oprijden en mijn raam toe doen tegen het lawaai. Toen ik van de snelweg af was en nog eens probeerde ging het wel dicht.

Zou de motor misschien stuk zijn? Ik weet nu ook van mijn Tante (de auto is altijd van haar geweest) dat dit probleem er al jaren is.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus, 2015, 22:30 »
ik ervaar dezelfde problemen met mijn raam en heb ook de deur opengehaald om te zoeken wat het probleem is maar het nog niet weten te verhelpen. wel kwam ik water tegen in de brede stekker die naar o.a. het raammotortje gaat. dit heb ik drooggefohnd, behandeld met contactspray en afgekit zodat er geen water meer bij kan komen maar heeft niet geholpen. mijn raam heeft nog steeds een eigen wil. het kan een draadbreuk zijn of het motortje die het aan het begeven is. het kan ook ( als deze techniek enigzins gelijk is aan die van oldtimer amerikanen) massa zijn. massa is een bron zijn van vele problemen (althans bij amerikanen)

Offline ar1g3

  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 12
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Leuven (België)
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus, 2015, 11:46 »
Wat je daar zegt van die massa is inderdaad een mogelijkheid. Ik ga na m'n examens eens een diagnoseschema opstellen en wat metingen doen en zien of daar iets uit komt.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Elektrisch passagiersraam gaat niet meer toe, help!!??
« Reactie #9 Gepost op: 10 september, 2015, 22:54 »
Heb hetzelfde links gehad, eerst mechanisme vervangen, ging toen half jaar goed, en ineens, af en toe niks, als het raam dicht was, niet werken, klap tegen de deurbekleding.....en ja hij deed het weer, maar, niet altijd  :neutral: 
Alles nagelopen, gemeten, een draad in de deur gerepareerd, geen verandering....paar dagen goed, dan weer niet, wel, niet...
Uiteindelijk compleet mechanisme met motor/module vervsngen, nu geen storing meer,

Zit waarschijnlijk toch in de motor met de comfort module....