Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Rem-systeem => Topic gestart door: Moses35i op 28 juni, 2013, 17:36

Titel: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 28 juni, 2013, 17:36
Morgen ga ik de remschijven en de remblokken vervangen. Aangezien ik dat al een hele poos niet meer gedaan heb (ja, een jaar of 3 geleden bij een Golf Mk2) zijn er bij de B3 nog specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? Het wordt geen upgrade van de remmerij maar gewoon vervangen. De huidige zijn EOL de geluiden die vrijkomen, dat gaat vast niet goedkomen nu :mrgreen:

Hints 'n' tips zijn van harte welkom. Uiteraard heb ik de Vraagbaak erbij :wink:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Burning Rubber op 28 juni, 2013, 17:47
Volgens mij zijn de remmen en klauwen hetzelfde als bij golf 2/3. Sja, waar moet je op letten. Voorzichtig de remzuiger terug duwen en hopen dat je alle boutjes makkelijk los krijgt en het nippel niet afbreekt. Ik weet dat ik mijn nippels niet los durf te draaien omdat ze zo vast zitten. Ik ga maar vast op zoek naar reserve klauwen.  :mrgreen:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Frans P op 28 juni, 2013, 22:52
Ik heb eergisteren mijn remblokjes vervangen en dus ook de klauw goed bekeken bij het schoonmaken en ik vind  het een verrekte eenvoudig verhaal zo met elkaar. Dus gewoon doen.
Nippels even met WD 40, natuurlijk. Bij het losdraaien van de twee bouten van de klauw moet je met sleutel 15 even die moer die er achter zit vasthouden.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 29 juni, 2013, 07:17
Duidelijk! Overigens kom ik niet aan de remleiding zelf en dus ook niet aan de nippel. Ik hang de klauw aan de kant als ik de schijf ga omwisselen. Volgens de vraagbaak is het inderdaad eenvoudig.
De remklauwen zelf zijn overigens een VW-II model en geen Girling, de Girling ken ik nog van de 1e BMW 3-serie :wink:

Dan ga ik er straks mee bezig. Bedankt voor jullie input!
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Frans P op 29 juni, 2013, 10:51
- Verwijder de bevestigingsschroef van de remschijf.
- Neem de remschijf van de naaf.

Bij het inbouwen opletten dat de pasvlakken van de remschijf en de naaf schoon zijn.

Meer staat er niet in het boek.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: martin k op 29 juni, 2013, 14:15
is het gelukt moses?

ik heb ze onlangs ook vervangen en het is een gemakkelijk klusje.

wiel eraf,
de 2 boutjes (ik meen 13 of 15mm) losdraaien (achterkant remklauw) van het onderdeel waar de remslang aanvast zit.
vervolgens haal je de remklauw zelf los. ik meen dopje 17. de remklauw kan enorm vast zitten.
mbv een slagschroevendraaier maak je het schroefje los die de remschijf vasthoudt en draai je het schroefje eruit.
het draad van het schroefje is trouwens verrot maar de nieuwe schroef kan je zonder moeite erin draaien.

de remzuiger heb ik teruggedrukt met een waterpomptang waarbij je de zuiger beschermt met een stukje hout.
let er wel op dat het bakje met remvloeistof niet overstroomt terwijl je de zuiger terugdrukt.

montage in tegenovergestelde volgorde.  +/- 25 minuten werk per kant.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 29 juni, 2013, 20:06
Is inmiddels gelukt. Bij mij was de operatie iets minder gemakkelijk. De dikke bouten waarmee de beugel voor de remblokken vastzit kon ik haast niet loskrijgen. Daar heeft de meeste tijd in gezeten. Helaas waren de schroefjes waarmee de schijven vastzitten stokverrot en half afgebroken. Blijkbaar is daar al iemand mee bezig geweest en heeft de moed opgegeven (vorige eigenaar denk ik).

Ondertussen de schijven en de blokken netjes vervangen (zonder dat ene schroefje aan elke kant, die haal ik maandag even op. Moet de gaten helaas daarvan wel uitboren en nieuw draad in tappen :mad: Helaas wel kleine scheurtjes in de 4 rubber hoesjes maar dat doe ik komende week ook nog even samen met die schroefjes. Da's heel eenvoudig te doen zonder al te veel geklooi :mrgreen:

Al met al was ik wel wat langer bezig maar alles is inmiddels vervangen. Nu eerst een poosje rustig remmen voordat de zaak mogelijk blauw wordt bij te hard remmen :wink: Opnieuw blijkt dat de vorige eigenaar heel veel heeft laten versloeren qua onderhoud en bijhouden van zaken :mad: beun de haas!

Maar het gaat helemaal goed komen :clap:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: 35i-cruiser op 29 juni, 2013, 21:07
Zou die boutjes lekker laten, met remmen houd hij ze wel tegen op de wielbouten  :mrgreen:
Succes met het inremmen  :mrgreen:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 30 juni, 2013, 10:54
Weet ik, maar vind het niet netjes. En als de velgen eraf gaan voor de APK, dan kunnen ze er wel eens over gaan zeiken. En dat wil ik voor zijn. En ik erger me eraan, het is nu niet af :mad:

Bovendien houdt het me van de straat :mrgreen:

Over inremmen gsproken: Dat wordt de komende dagen rustig afremmen enzo; da's niet zo moeilijk, ik ben toch al een rustige rijder, dus dat gaat wel goed komen hahaha

Edit:
Vraagje mbt remvloeistof: Die hoort toch helder te zijn? Die van mij is erg donker. Tijd om deze te vervangen?
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: jetta16v op 30 juni, 2013, 12:42
Weet ik, maar vind het niet netjes. En als de velgen eraf gaan voor de APK, dan kunnen ze er wel eens over gaan zeiken. En dat wil ik voor zijn. En ik erger me eraan, het is nu niet af :mad:

Bovendien houdt het me van de straat :mrgreen:

Over inremmen gsproken: Dat wordt de komende dagen rustig afremmen enzo; da's niet zo moeilijk, ik ben toch al een rustige rijder, dus dat gaat wel goed komen hahaha

Edit:
Vraagje mbt remvloeistof: Die hoort toch helder te zijn? Die van mij is erg donker. Tijd om deze te vervangen?

remvloeistof zou om de 5 jaar vervangen moeten worden en als hij donker en troebel word zit er vocht in en dat kan een vaporlock veroorzaken
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 30 juni, 2013, 14:42
Ah, dat zou het wat vreemde remmen kunnen verklaren. Oei, dan moet ik die nippels eens goed in laten weken met WD40 en ander spul...
Weer een item op de To-do lijst :wink:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Burning Rubber op 30 juni, 2013, 21:22
Ahum, remvloeistof mot je (eigenlijk) elke 2 jaar verversen. In Nederland zal je niet heel snel kokende remvloeistof krijgen maar als je veel in de bergen gaat rijden is het toch wel verstandig om dat boeltje eens door te spoelen.  :mrgreen: :drive:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 01 juli, 2013, 08:06
Bergen zal ik niet snel tegenkomen maar ik ga de remvloeistof wel vervangen. Het remmen is mij nog lang niet naar de zin. Voelt een beetje sponzig aan, niet massief/stevig.

Ik denk dat deze remvloeistof in geen 10 jaar is vervangen :shock: Zal eens kijken of ik de dealergeschiedenis van de Passat er eens bij kan vinden. In het serviceboekje staan veel stempels, dus misschien weet de dealer iets. Helaas geen nota's van reparaties erbij gehad toen ik de auto kocht terug in 2007.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: martin k op 01 juli, 2013, 16:58
dat je remmen een beetje sponzig aanvoelen nadat je de remschijven en blokjes hebt vervangen is normaal.
het spul moet eerst op elkaar inslijten.
ik neem aan dat je de nieuwe remschijven eerst hebt ontvet met remmenreiniger. vet is niet bepaald handig op een remschijf :mrgreen:

gevaarlijk kan het worden het als je je voet op het rempedaal houdt en je voelt je rempedaal wegzakken.
in dat geval is de kans groot dat er een lekje in het remsysteem zit (meestal de remcylinders van de achterwielen bij trommelremmen), luchtbellen, te weinig remvloeistof, hoofdremcylinder defect.

10 jaar met je remvloeistof rondrijden is inderdaad niet bevorderlijk voor het remsysteem. remvloeistof trekt vocht aan en de leidingen zijn van metaal. weliswaar is dit erg stevig maar na verloop van tijd kan dit wel lekraken agv vocht. 
hetzelfde vocht in het remsysteem heeft een veel lager kookpunt dan remvloeistof waardoor je stoomvorming thv de remblokjes kan krijgen. stoom is samenpersbaar waardoor je bergaf weleens zonder remmen kan komen te staan.  en bergaf zonder remmen betekent in de meeste gevallen, kaboem!!!
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: jetta16v op 01 juli, 2013, 21:37

hetzelfde vocht in het remsysteem heeft een veel lager kookpunt dan remvloeistof waardoor je stoomvorming thv de remblokjes kan krijgen. stoom is samenpersbaar waardoor je bergaf weleens zonder remmen kan komen te staan.  en bergaf zonder remmen betekent in de meeste gevallen, kaboem!!!
genaamd ''vaporlock''  :wink: :mrgreen:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 01 juli, 2013, 23:34
En daarom ga ik dat ook vervangen. Kan ik gelijk even kijken hoe de zaken aan de achterkant er voorstaan. Maar eerst de nippels maar even in laten weken met WD40 enzo. Aan afknappende zaken heb ik niets. dan kan ik eerst nog nieuwe spullen gaan scoren...
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Vincent86c op 16 augustus, 2014, 14:23
Even inhaken op dit oude topic. Onlangs zijn bij onze passat de remblokken aan de voorzijde vervangen. De remschijven niet.
Nu met de nieuwe blokken gaan de blokken na korte tijd rijden continue piepen (mega irritant  :mad:) Zodra je op de rem trapt is het weg, maar het komt vrijwel meteen weer terug. Ik heb me laten vertellen dat het speling en daardoor vuilophoping is tussen de remschijf en de blokken. Dit komt vaker voor als je alleen de blokken vervangt en niet de schijven vooral bij imitatie-spul. Door de speling gaan de blokken wat hangen tegen de schijven en dit veroorzaakt een piepend geluid. Om dit op te lossen lees ik op het www moet je de boel weer loshalen ,remklauw goed schoonmaken en een schuin kantje vijlen aan de remblokken en deze dan vervolgens weer terug monteren. Dit wil ik wel eens proberen, maar waar komt dan precies dat schuine kantje aan de blokken (aan de lange zijde zowel boven als onder?) En hoeveel moet eraf geveild worden? En werkt dit echt?
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: martin k op 16 augustus, 2014, 15:45
ik heb op mijn passat remschijven van het merk brembo en remblokjes van het merk febi.
de remblokjes aan de voorzijde van de passat zijn plat en aan de achterzijde zijn ze wel schuin afgevijld.
als je wil gaan vijlen (nieuw heb je ze al voor 14 euro) dan moet je als je naar de gemonteerde remblokjes kijkt, aan de boven en onderkant schuin afvijlen. de lange zijdes van de remblokjes dus en deze mogen aardig schuin worden gevijld. eventueel kun je ook de remblokjes aan de voorkant iets afvijlen.

zie de plaatjes in deze webverwijzing,  http://www.winparts.nl/remsysteem/remblokken/volkswagen/passat-variant--3a5--35i--bouwjaar-1988-02-1997-05/c633-492-12600.html

het piepen van de remmen kun je voorkomen door tussen de zuiger in de remklauw en de achterkant van het remblokje een klein beetje kopervet te smeren. piepen door vuilophoping tussen de remblok en schijf lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar het zou kunnen.
de eerste paar honderd km piepen zou ook nog kunnen komen doordat de nieuwe remblokjes moeten inslijten op de oude remschijf.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Vincent86c op 16 augustus, 2014, 17:51
Martin, bedankt voor de info. Inslijten zal bij mij niet meer het geval zijn, we hebben er net een reis van zo'n 4000 km opzitten met de Passat dus die zouden inmiddels wel ingesleten moeten zijn. We gaan de blokjes aankomende week wel even demonteren, lichtjes schuin aanveilen, de remklauw goed schoonmaken en de blokken weer terugzetten deels ingevet met kopervet en we zien wel of het helpt.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: bulldogs cabrio op 16 augustus, 2014, 19:03
koper vet helpt zeker,zullen ze wel niet gedaan hebben.tegenwoordig heb van die spuitbussen met smeermiddel voor piepen tegen te gaan maar  dat werkt niet echt denderend,beter de raakvlakken invetten met koper vet.werkt veel beter.
klusje van niks  :wink:
vet de rand van de cilinder ook lichtjes is,dit word nog wel eens vergeten.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Vincent86c op 21 augustus, 2014, 22:34
Gisteren de remmen voor nog eens losgehad en de boel goed schoongemaakt en in het kopervet gezet. Na montage stukje gereden en het gepiep leek over, maar na 20 km begon ie weer met piepen tijdens rijden, nu ook zelfs piepende remmen bij het intrappen van de rem. Dit was dus de druppel, van het weekend ook maar de schijven vervangen
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: jetta16v op 21 augustus, 2014, 23:00
Gisteren de remmen voor nog eens losgehad en de boel goed schoongemaakt en in het kopervet gezet. Na montage stukje gereden en het gepiep leek over, maar na 20 km begon ie weer met piepen tijdens rijden, nu ook zelfs piepende remmen bij het intrappen van de rem. Dit was dus de druppel, van het weekend ook maar de schijven vervangen
als je nou eerst eens schuine kanten maakt aan de zijkant van de blokken en dan heb ik het over de korte kanten en maak er maar een goeie schuine kant van dan zul je zien dat hij niet meer piept  :wink: en piept hij alleen met aanremmen of ook tijdens het rijden ?
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 21 augustus, 2014, 23:11
Apart eigenlijk. Ik heb vorig jaar de remmerij voor ook vervangen en het enige wat ik heb gedaan wat de scherpe randjes van de remblokjes zelf een beetje afschuren en verder niets. Heb geen last gehad van piepende remmen tijdens het rijden of tijdens het afremmen.

Kan het een verschil in materiaal zijn van de remvoeringen zelf?

Moet er wel bij zeggen dat ik zowel de blokjes als de schijven tegelijkertijd heb vervangen.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: jetta16v op 21 augustus, 2014, 23:58
er word ook het advies gegeven om de eerste 300km je remmen "in te laten slijten" zeker met nieuwe blokken op oufe schijven , oude schijven zijn nooit vlak dus zal het raakvlak stukken kleiner zijn als bij nieuw op nieuw .
scherpe randjes er vanaf schuren is goed maar echt een schuine kant is in dit geval beter .
ook het geleidesysteem en de remcilinder moeten ook echt goed ganbaar zijn , de geleidebussen GOED schoonmaken en ietsie vet erop das perfect , als de remtang met de hand heen en weer gehaald kan worden is dat in orde .


kan er ondertussen een boek van schrijven  :shock:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Moses35i op 22 augustus, 2014, 00:45
Zeer leerzaam. Thanks, Peter :thumsup:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: Vincent86c op 22 augustus, 2014, 11:23
als je nou eerst eens schuine kanten maakt aan de zijkant van de blokken en dan heb ik het over de korte kanten en maak er maar een goeie schuine kant van dan zul je zien dat hij niet meer piept  :wink: en piept hij alleen met aanremmen of ook tijdens het rijden ?

Remblokken zijn ongeveer een maand geleden vervangen, schijven dus niet. Daarna zijn we met de Passat op vakantie geweest naar Roemenie. Een rit van zo'n 5000 km. Tijdens deze reis begonnen de remmen te piepen bij het rijden (niet bij aanremmen). Bij thuiskomst, 5000 km later nam ik aan dat de blokken nu wel eens ingesleten moesten zijn op de oude schijven. Vorige week de boel losgehaald. Remmerij goed schoongemaakt met staalborstel, vooral de remklauw was nogal vuil. Geleidebussen zijn goed gangbaar, dat is geen probleem. Blokjes hebben we verwijderd en een scuine kant gevijld aan de lange kant (d.w.z. als je voor het wiel staat, dus de boven en onderzijde van het blokje, is dat wel goed?). Daarna de blokjes en raakvlakken weer in het kopervet gezet en de boel teruggemonteerd. Gisteren reed ik terug van mijn klusschuur in Warmenhuizen naar Schagen en toen leek het gepiep over, echter later op de dag naar Zwolle gereden, toen begon het gepiep weer en iets later op de rit begon de rem ook te piepen met aanremmen. VRESELIJK IRRITANT!! :mad:
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: martin k op 26 augustus, 2014, 00:10
het piepen van de remmen heeft ook wel wat vind ik. vooral als het zo'n klereherrie geeft dat omstanders hun handen voor hun oren houden  :mrgreen:

ik denk dat het verstandig is om het gehele setje te vervangen, schijven en blokken. als het dan nog steeds piept dan vrees ik dat je de remklauwen mag gaan reviseren/vervangen. volgens mij kun je bij de auto-doehetzelf toko (brezan, lasaulec, hamu) remklauwrevisiesetjes kopen.

Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: mk1-madness op 26 augustus, 2014, 18:45
Online scheelt het de helft denk ik. EBay.de bied vaak uitkomst. Ik vermoed dat de zuiger wat oxidatie heeft. Na demonteren kun je die volgens mij er met het pedaalbest ver uit drukken. Als je dan het rubber wat terugdrukt heb je er zicht op.
Titel: Re: Remmerij voor vervangen
Bericht door: bulldogs cabrio op 27 augustus, 2014, 16:04
In de how to's staat  hoe je die remklauwen kunt reviseren (graag gedaan )  :wink:
revisie setjes kosten rond de 20 euro,en een tube cilinderpasta rond de 8 euro.
het stelt niet veel voor en is met een half uurtje per klauw wel gebeurt.