Passat35i-forum.nl
Passat 35i gerelateerd => How-To-Do: Passat 35i => Topic gestart door: Moses35i op 27 april, 2008, 02:08
-
Een nieuwe How-to: Dit keer het vervangen van de kleppendeksel pakking. In dit geval van een RP Motorblok 1.8 66KW, 90PK.
Voor andere motortypes zal het niet veel afwijken, denk ik.
Na verloop van tijd begint de olie te lekken. Het begint met wat zweten en na een langere periode heb je kans dat het er bijna uitloopt. Helemaal als het blok lekker warm is en je redelijk dunne olie gebruikt. Resultaat: Vieze smurrie welke soms wegdruppelt richting het uitlaatspruitstuk en voor een onwelriekende geur zorgt. Paniekvogels denken gelijk dat er in de motorruimte iets in de fix staat. Gelukkig valt het mee, maar vervelend is het wel.
Met deze How-to kun je dit zelf doen en heb je de dealer niet nodig. Alleen een dopje 10, een platte schroevendraaier en wat geduld. Uiteraard moet je niet bang zijn van een paar vette handen.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008298.jpg)
De situatie:
Oke, iedereen kan dit, zelfs met twee linkerhanden moet dit lukken. Success!
Benodigdheden:
* Portie geduld
* Reparatieset Kleppendekselpakking, compleet met nieuwe tapeinden in twee verschillende lengtes
* Platte Schroevendraaier 4-5 (voor de slangenklemmen)
* Doppenset met Dop no 10 (pijpsleutel 10/11 is ook goed en soms handiger!
* Een rustige ochtend/middag zonder visite/kinderen/lastige ega :D
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008299.jpg)
Zoals je ziet ligt er heel wat oude olie en andere vreemde substanties op het inlaatspruitstuk. Vies, smerig en kan ontzettend veel stank veroorzaken wanneer dit op het uitlaatspruitstuk druppelt.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008300.jpg)
Bij de VW Dealer haal je een reparatieset voor het vervangen van de kleppendekselpakking. Deze kost 24,95 Euries.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008301.jpg)
De inhoud is als volgt: Rubberen kleppendekselpakking met interne metalen versteviging en een 8 tal draadeinden en 4 iets langere tapeinden voor de montage aan de distributiezijde van de kop.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008302.jpg)
Voor de bereikbaarheid verwijder je de luchtgeleider van het luchtklephuis en verwijder je ook meteen de slang tussen het kleppendeksel en het luchtklephuisdeksel.
Vervolgens neem je de 8 moeren los waarmee de kleppendeksel op z'n plek houdt. Je kunt deze weer gebruiken maar ik heb gekozen voor een extra ring en zelfborgende moeren. Voor meer ruimte buig je de toe- en af-voer leidingen voor de brandstof weg, koppel je de gasklepbediening af zodat je straks de kleppendeksel zo weg kunt halen.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008303.jpg)
Na het verwijderen van de kleppendeksel en de onderliggende oliespatschaal heb je zicht op de nokkenas en de hydraulische klepstoters.
Zoals je ziet heb ik bijna alle tapeinden al los behalve deze ene. Niet alles zit helaas mee.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008304.jpg)
Hier de bewuste pestkop. Uiteindelijk wel losgekregen maar heeft heel wat knoeiwerk opgeleverd. Gelukkig geen beschadigde pasvlakken.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008305.jpg)
Na het volledig schoonmaken van alle pasvlakken en het verwijderen van alle kurkresten, zijn de nieuwe tapeinden ingedraaid en ziet het er weer schoon en netjes uit.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008306.jpg)
Vanuit deze positie kun je zien dat de oude pakking rondom de kop heeft gelekt. Het meeste smerige is wegehaald zodat allles weer netjes kan worden gemonteerd.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008307.jpg)
Nieuwe pakking is nu geplaatst. Het meest opvallende is dat deze pakkingset uit 1 geheel bestaat. Het origineel bestaat uit 3 delen. Deze kun je nog bekijken op de allerlaatste foto van deze How-to.
Uiteraard controleer je nogmaals of de nieuwe pakking goed op zijn plaats ligt. Druk zeker het halvemaanvormige deel goed aan zodat deze straks geen lekkage geven kan. Dit geldt ook voor de boog aan de distributiezijde.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008308.jpg)
Vervolgens plaats je de oliespatschaal weer terug. Deze past maar op 1 manier, Geloof me, ik heb het andersom geprobeerd; dit gaat echt niet passen! :D
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008309.jpg)
Je plaatst het kleppendeksel terug. Soms is het goed om de binnenzijde goed te reinigen. Hetzelfde geldt ook voor de oliespatschaal. Ik heb ze een uur laten weken in de petroleum. Beter kun je ze niet schoonkrijgen. Uiteraard goed laten uitlekken en schoon/droogblazen met perslucht.
Aangezien de drukgeleiders er niet meer uitzagen heb ik deze helemaal geschuurt met waterproof p600. Ziet er weer nieuw en glimmend uit. Bling Bling!
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008310.jpg)
Dit ziet er heel wat beter uit. Alleen nog de nieuwe ringen en zelfborgende moeren erop en afmonteren van de rest.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008311.jpg)
De ringen en de zelfborgende moeren zijn inmiddels gemonteerd. Je begint vanuit het midden, kruislings naar buiten toe te werken. Alleen op deze manier weet je dat de pakking goed zal worden aangedrukt op de pasvlakken en straks geen lekkage zal geven. Aangezien ik geen momentsleutel heb heb ik ze handvast aangedraaid met een pijpsluitel 10 en tussen duim en wijsvinger vast gedraaid. Vast is vast.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008312.jpg)
Brandstof leidingen zijn weer terug vastgemonteerd nadat deze zijn proper gemaakt. Ziet er steeds beter uit zo.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008313.jpg)
Alle overige connectors en en leidingen terug geplaatst. Neem hier gerust de tijd voor. Het moet wel netjes worden, toch?
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008314.jpg)
Het laatste beetje moet nog gebeuren: De bougie-kabels. Voor de rest ben je eigenlijk al klaar.
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008315.jpg)
Zo is het nu geworden. Nog wel een vettige kop en onderblok, maar dat gaat allemaal goedkomen. Bougie-kabels zijn ook weer terug gemonteerd. Deze moesten los vanwege het verwijderen van de oude tapeinden (met kraag). Vergeet bij het terug aansluiten niet de juiste onstekingsvolgorde te gebruiken. Ander help je jezelf van de wal in de sloot :D
(http://passat-35i.lum-chan.com/updates/Kleppendeksel%20pakking%20vervangen/slides/04262008316.jpg)
Dit is de oude pakking. Deze is inmiddels helemaal zwart en keihard geworden door de jaren heen. Volgens mij was deze nog noot vervangen sinds 1991. Helaas in meerdere delen, zo kwam deze ook los. Dit zal zeker lekken en er een bende van maken. Was duidelijk aan vervanging toe, vind je niet?
Hier zie je dat de hele set origineel uit drie delen bestaat.
Nu alleen nog je motorruimte schoonstomen voor het beste resultaat!
Suc6!
-
Ziet er goed uit :clap: :bow:
Hoe heb jij het motorblok vlak (waar de pakking op komt) zo mooi schoongekregen? bij mij bleven er allemaal harde stukjes op zitten volgens :roll:
Plus:
De draadeindes... gewoon twee moertjes op elkaar draaien en aan de onderste eruit?
-
Ziet er goed uit :clap: :bow:
Hoe heb jij het motorblok vlak (waar de pakking op komt) zo mooi schoongekregen? bij mij bleven er allemaal harde stukjes op zitten volgens :roll:
Plus:
De draadeindes... gewoon twee moertjes op elkaar draaien en aan de onderste eruit?
met een bolletje staalwol / pannenspons denk ik?
-
Om de oude tapeinden (met kraag) te verwijderen heb ik van alles geprobeerd. Op een gegeven moment heb ik met een hamer rechtstandig op het tapeind getikt maar niet te hard.
Vervolgens de dikste combinatietang gepakt en schokkende wijze deze tegen de klok in los gewrikt. Duurde even maar toch gingen ze op een gegeven moment los. pffft.
Ik heb het maar niet met botte kracht geprobeerd. Ik ken mijzelf... gaat dan wel los maar meestal met meer schade dan ik graag wil :mrgreen:
De pasvlakken heb ik met een hardplastic spatel schoongeschrapt nadat ik wat oude olie erop heb gesmeerd. In de zon laten intrekken en daarna afgeschraapt.
Weet iemand overigens hoe dat bovende deel bovenop de monopoint inspuiting heet? Dan kan ik dat nog even in de how-to aanpassen.
-
vliegen de restanten dan niet je blok in :?:
-
Nee, valt mee hoor. Bij het schrapen heb ik een doekje erbij waar alles op wordt geschoven. Doekje ligt over de nokkenas heen stijf tegen de pasvlakken aan. Anders stuift eventueel ander vuil zo de kop in. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Ontbrekende plaatjes zijn even weg. Deze komen vanavond opnieuw. Tijdens uploaden is de internet verbinding thuis uitgevallen. Zit nu even bij kennissen in Grunn.
Hij lekt in iedergeval niet meer, da's nu duidelijk. Net even gekeken op de parkeerplaats in Vinkhuizen :)
Edit:
Foto's opnieuw geupload
-
Thanks, deze how-to geeft moed. Mijn blok lekt ook wel eens wat...
Ik denk dat ik dit ook maar een keertje ga doen in het weekend.
Heb het overigens al eens bij een oude VW Polo gedaan, was easy.
Maar toen heb ik een aftermarket pakking gebruikt.
Iemand een idee van kwaliteitverschil hier in? Of moet alles origineel op een Passat ;)
-
je komt er vaak later achter dat je beter een wat duurder origineel onderdeel had kunnen gebruiken, maar das een kwestie van gevoel, meer kwali betere afwerking kost gwoon wat meer; of je dat nodig hebt dat hangt helemaal van jezelf af :idea:
-
Ik zou voor origineel gaan.
Aftermarket kan goed gaan maar de pasvorm lijkt me niet altijd correct te zijn.
Ik was voor mijn model een kleine €25,00 kwijt en was compleet met tapeinden.
-
heb net ook maar eens ff een kleppendekselpakking aangeschaft en ga er binnekort ook aan beginnen danzei deze how to kom dat allemaal wel goed. bedankt!! :bow:
-
net gedaan met vloeibare pakking van het merk loctite
wel blij dat ik het gedaan had want het huis zat er gewoon los op :shock:
-
mien steilheckje moet ik ook maar es doen denk ik het zeikt er nu uit volgens mij :mrgreen:
-
die van mij begint te zweten dus dat is het eerste teken toch.
denk dat van weekend ma ff ga vervangen pakking heb ik al
:mrgreen:
-
Suc6 jongens, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.....
vast wel :mrgreen:
-
Ik moet er ook aan geloven alleen heb ik een B4 met 2.0 AGG motor.
-
Het idee is bij alle motorblokken eigenlijk gewoon hetzelfde. Suc6!
-
Bij mij zit de injectie ook bevestigd aan(over) het kleppendeksel.
ps is het nodig vloeibare pakking te gebruiken bij de halve maantjes.
-
Als het goed is niet. Bij de nieuwe versie zou het een pakking moeten zijn uit 1 deel inwendig versterkt met staal. Ik neem aan dat dat ook het geval is bij de B4.
Als je wel een pakking krijgt uit meerdere delen is het niet nodig om vloeibare pakking te gebruiken tenzij anders aan gegeven. Vraag dat anders even na bij de dealer als je de klappendeksel-pakkingset daar gaat halen.
Ik raad je aan hier VW original teile voor te gebruiken!
-
Indien je net als mij een kleppendeksel hebt met 10 boutjes,gaat de aandraai volgorde van freddie niet op en moet je de volgende volgorden aanhouden
kun je mischien in je text bijvoegen freddie.
(http://img13.imageshack.us/img13/2527/volgordeaandraaien.png) (http://img13.imageshack.us/i/volgordeaandraaien.png/)
tekening afkomstig van de 35i vraagbraak
-
Je hebt op dat punt zeker gelijk, Justin. Alleen is de how-to gebaseerd op een blok/kop met 8 draadeinden.
Ik laat je bijdrage er lekker bij staan. Zal even kijken of het een en ander aangepast kan worden zonder het te verwarrend te maken.
-
ik dacht meld het er effe bij,maar inderdaad als je het er tussen zet word het mischien wat onduidelijk in de how to.die zeer netjes is trouwens :bow:
-
Geen probleem :wink:
-
Ik heb er vandaag een besteld. Goed idee van je om zelfborgende moertjes te gebruiken.
Het is een makkie om te doen maar leuk om te lezen. En het idee van de moeren mee te nemen.
-
Maar het blijft eng.
Ik leg steeds een doek over het open blok. Als ik de tabboutjes er in draai doe ik de moer er op zodat dit makkelijker gaat. En later de moer er weer af.
Een beetje vaseline op op de pakking.
Goede tip, die van vastdraaien met duim en wijsvinger. Thanks.
-
Ben heel benieuwd. Ik heb tot nu toe geen lekkage gehad :wink:
-
Het ziet er bij mij ook kurkdroog uit na 30 KM.
-
De hoekjes waar de halve manen zitten. Hier moet je een klein beetje vloeibarepakking/kit opsmeren. Omdat een pakking wel eens wil lekken in die hoekjes. Ook bij een nieuwe pakking
Maar mooie how to
-
Thanks!
Na zo'n 50.000 km zijn die hoekjes nog steeds droog bij mij. Maar het zou ook verschil kunnen waar je de pakking vandaan haalt. Dergelijke dingen haal ik meestal bij de dealert... Geen idee of die pakkingen geleverd door bv Brezan ook zo goed zijn dat ze na 50K nog steeds niet lekken.
-
dit soort pakkingen kun je idd origineel halen
-
Het ziet er bij mij ook kurkdroog uit na 30 KM.
Wel nogmaals even aandraaien na er een tijdje mee te hebben gereden.
Mijn blok is ook nog kurkdroog.
-
Bedankt voor de how-to! Vanmiddag heb ik ook mijn pakking vervangen, welliswaar een elring dus niet van de vw dealer maar het lijkt voorlopig weer droog te zijn.
-
Wat is de manier om de 8 oude draadeindjes uit de kop te krijgen zonder schade toe te doen aan kop en of draadeinden? 2 moeren op elkaar en dan aan de onderste omhoog draaien? Eerst voorweken in WD40?
-
Klinkt goed!
-
Wat is de manier om de 8 oude draadeindjes uit de kop te krijgen zonder schade toe te doen aan kop en of draadeinden? 2 moeren op elkaar en dan aan de onderste omhoog draaien? Eerst voorweken in WD40?
Ik had het geluk dat slechts 1 erg vast zat en de rest vrij gemakkelijk loskwam. De manier met twee moertjes wordt het meest gebruikt (vermoed ik). Zitten er nieuwe draadeinden bij de pakking?
-
Ja, met nieuwe draadeinden. Ik snap waar je naartoe wil. Griptang erop en draaien maar! Ik probeer het eerst even op de minst lompe manier :-)
Zodra je met de griptang gaat beginnen en het schroefdraad kapot gaat, kan je niet meer terug!
-
Ik heb boutjes gebruikt ipv de draadeindes, stuk makkelijker!
-
Ik heb boutjes gebruikt ipv de draadeindes, stuk makkelijker!
Dat is ook wel een erg goeie tip! Welke maar boutjes heb je gebruikt?
-
Ik dacht m8x25 met ringetje en borg ring. Bij mij kwamen na de eerste vervang poging de draadeinden er weer uit door warm/kou krimpen. Kon dus aandraaien wat ik wou, maar hielp niet. Toen gekozen voor boutjes.
-
Oke. Ik denk er even over na wat ik ga plaatsen, boutjes of draadeindjes. Nu nog druk met het verwijderen van de oude draadeinden. 4 van de 8 gingen prima. De andere 4 willen niet. In combinatie met een hamer en een creme brulee brander (jaja) de draadeindjes heetstoken en een tik met de hamer en veel geduld laat ze uiteindelijk wel loskomen. Nu nog de onderzijde van de klepdeksel schoonmaken van pakkingresten. Wat was dt ding gaar zeg!!
-
Duimpie!
-
De klepdekselpakking is binnen. Nu rijst bij mij vrwijwel meteen de vraag: welke kant van het schroefdraad van de draadeinden moet onderop (in de kop), de korte of de lange schroefdraad?
(http://img.photobucket.com/albums/v235/Vince86c/DSC_0012_zpsa7e98892.jpg)
-
Hou hem bij degene die nog in je kop zitten, dan weet je het snel genoeg.
-
Goede opmerking. Dat had ik zelf kunnen bedenken. Maar de originele draadeinden hebben het schroefdraad aan beide zijden even lang. Deze zijn niet origineel vw, maar van elring
-
De nieuwe zijn langer? Steek iets in de kop en kijk of het lange gedeelte in de kop past.
-
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het korte gedeelte schroefdraad in de kop moet, dan heb ik met het lange deel schroefdraad genoeg buffer om de moertjes aan te draaien.
-
Ik denk ook niet dat je het fout kan doen. Het lijkt misschien straks raar als er veel draad boven de moer zit..... Dat is het enige..
-
Dank voor deze zeer duidelijke HowTo!
Ga binnenkort een origineel VW setje halen (voor dat tientje meer dan bij de Brezan geen risico).
Als de draadeinden die nu in de kop zitten goed zijn laat ik ze lekker zitten.
Conclusies is wel dat er ook vloeibare pakking op het halve maantje moet?
Ook aan de kant van de distrubitie, of lekt ie daar eigenlijk nooit?
-
Met een originele VW-Dealer kleppendekselpakking is dat niet nodig. De pakking bestaat uit één geheel (zie de How-to). Bij mij na al die jaren nog steeds krukdroog en geen vloeibare pakking extra gebruikt.
-
Ja, ik ga voor een originele.
Geen 'kit' ertussen dus.
Dank voor je toelichting.
-
De draad eindjes werden nooit vernieuwd, (( heb toch aardig wat pakkingen enzo vernieuwd bij de vw dealer waar ik werkte toendertijd ))
Wel opletten dat ze niet mee, los draaien met de moertjes , als je het kleppen deksel demonteerd, that''s it......
-
Ja, precies,
Werkt hetzelfde als uitlaatflensbouten, cilinderkopbouten etc.
Alsze er maar helemaal inzitten voor je verder gaat.
Maar even iets anders: Ik was net bij de VW dealer en VW levert die pakking niet meer :mad:
De man heeft even in het systeem gekeken en er blijkt er ook nergens in NL meer een te liggen (bij VW).
Zit niets op dan Brezan en zulk soort spullen dan maar te proberen. . . . .
Iemand goede of juist slechte ervaring met een vervangend merk??
-
Die van mij heb ik 2 jaar terug vervangen door een van Victor Reinz en tot op heden nog volledig lekvrij. Heb destijds ook geen kit of vloeibare pakking gebruikt.
-
thx!
Nooit van het merk gehoord, maar als ie goed bevalt ga ik die zoeken . . . :clap: :clap:
-
Toch vreemd dat dat soort onderdelen niet meer via de dealer te krijgen zijn. ...kunnen ze niks bestellen via pon in Duitsland dan ?
Zou toch eigenlijk niet mogen dit....
-
ja vreemd want volgens mij ben je als bouwer ergens van verplicht nog 25 jaar essentiele onderdelen te moeten leveren.
Hang me er niet aan op maar ik geloof dat de onderdelen-medewerker 2012 noemde als laatste jaar bij de PON.
Wat er daarna nog aan voorraad was is inmiddels in Nederland bij de VW dealers weg.
-
heb vandaag tot mijn grote verbazing een klassieke kurken pakking gekocht.
Ding was maar 7 Euro. Los maantje en bochtje voor over de distributie.
Ging uit van rubber, maar het bleek kurk.
Iemand ervaring mee? De man van de onderdelenshop zei dat er geen reden is om vloeibare pakking te gebruiken. Wat is jullie ervaring hiermee?
'creatief met kurk?'
Hoe zat het ook alweer ?
Altijd van je af snijden, nooit naar je toe!! :clap:
(http://i1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/IMG_0895%201024-768_zps9amduuuv.jpg) (http://s1289.photobucket.com/user/kawasaki1972/media/IMG_0895%201024-768_zps9amduuuv.jpg.html)
(http://i1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/IMG_0896%201024-768_zpsm3bqqtpu.jpg) (http://s1289.photobucket.com/user/kawasaki1972/media/IMG_0896%201024-768_zpsm3bqqtpu.jpg.html)
-
Ik zet altijd (voor de zekerheid) Een klein drupje vloeibare pakking op de naadjes bij t distributiehuisje en t halve maantje, gewoon uit voorzorg en nadien jarenlang geen omkijken meer naar... Boutjes kruislings aandraaien, dan komt t allemaal goed en stelt het niet zoveel voor..
8-1-3-5
6-4-2-7
-
Yep, helemaal goed, op de naaldjes bij distributie huisje wat vloeibare pakking, en niet te vast alles zetten....is dezelfde pakking als bij de dealer vroeger. ...
-
Hij zit erin.
Wat erin zat was ook een kurken, maar die was op 3 plaatsen gebroken en tussen de pakking en de kop zat gewoon een laag olie, dus die oude pakkingset was gewoon 'op.'
Na het monteren even stationair warm laten draaien tot de fan ging draaien (zodat ie de eerste keer even rustig opwarmt) en gekeken of het nergens lekte. Dat bleek het geval, dus vervolgens een kilometertje of 50 gaan trappen. Na terugkomst nog steeds geen lekkage, dus zit wel goed. Stelde inderdaad helemaal niets voor. Heerlijk he zo'n oude auto waarbij je overal nog zelf bij kan!!
:clap:
Ik heb nog wel een ander dingetje waarin ik in mijn eigen B3 topic al eens een vraag had gesteld, en het heeft niets met de klepdekselpakking meer te maken, dus daar ga ik even op door in
http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=6825.new;topicseen#new
Voor wie zo'n oldskool kurken pakking wilt hebben ipv de rubberen (die meer verkrijgbaar zou moeten zijn voor mijn gevoel) en 'm bij eigen leverancier niet kan vinden: Westerhof Automaterialen, Voltastraat 1b in Ede
Fijn weekend. :cheers:
-
gewoon wat licht insmeren met olie en dan der op
geen vloeibare pakkingen ed der tussen.