Passat35i-forum.nl

VAG-COM gerelateerd => VAG-COM How-to-do => Topic gestart door: passattdi op 29 augustus, 2010, 20:04

Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passattdi op 29 augustus, 2010, 20:04
ik weet niet of het werkt op de 35i modellen.
maar bij de golf 4 1.4 16v wel.(daar heb ik het al bij gedaan)


Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

- de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
- de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
- het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
- het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en let op: TDI's hebben geen Gasklephuis.

Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan:

- de leerwaardes van de ECU moeten worden ge-reset
- er mogen geen foutcodes aanwezig zijn in de Engine Controller,
- de spanning van de accu moet minimaal 11.5 Volt zijn,
- het gaspedaal moet in stand 'stationair' staan (dus: blijf van dat gaspedaal af),
- het Gasklephuis mag niet vuil zijn,
- de koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95 °C zijn.

Gasklephuis met mechanische kabel
(Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV).

1. Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
2. Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
3. [Select]
(http://www.gerritspeek.nl/fotos/vag-com_mainscreen.png)
4. druk op [01 - Engine]
5. [Measuring Blocks - 08]
(http://img375.imageshack.us/img375/1882/vagcom01a.jpg)
6. Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren) en dan op [go] drukken
7. druk op [switch to basic settings]
(http://img820.imageshack.us/img820/5548/switchtobasicsettings.jpg)
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
8. Klik op [Switch to Meas. Blocks]
9. Sluit VAG-COM af
10. Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar ben je
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: Moses35i op 29 augustus, 2010, 21:56
:bow:
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: johan op 31 augustus, 2010, 22:19
ff bijzetten dat het alleen werkt met volledig geregistreerde vagcom

meer info, pm graag.
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: Moses35i op 04 september, 2010, 19:34
Topic gesplitst en offtopic gedeelte in nieuw topic geplaatst -> VAG-COM stekker? (http://www.passat35i-forum.nl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3383)
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passat op 06 september, 2010, 09:01
Bij de 35i vr6 werkt het ook
Koppel de accu los
Wacht dan even
Draai de sleutel op kontakt zodat de stroom die er nog in zit word gebruikt
doe dit 10 seconden
Dan de + er weer aankoppelen
Laat de auto nu stationair draaien even STATIONAIR
Ga dan rijden gedoseerd gasgeven  DEELLAST
Geef daarna volgas VOLLAST
En klaar ben je
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 06 september, 2010, 23:26
Citaat van: "passat"
Bij de 35i vr6 werkt het ook
Koppel de accu los
Wacht dan even
Draai de sleutel op kontakt zodat de stroom die er nog in zit word gebruikt
Doe dit 10 seconden
Dan de + er weer aankoppelen
Laat de auto nu stationair draaien even STATIONAIR
Ga dan rijden gedoseerd gasgeven  DEELLAST
Geef daarna volgas VOLLAST
En klaar ben je
uhm ..... ik weet niet hoor maar voor zover ik weet heeft een VR6 een manueel bediende gasklep en als de stroom er af is dan is ie er ook af er zit niet nog ergens een ''ressie'' dus of ik sla de plank helemaal mis maar anders hoor ik het graag want hier heb ik echt nog nooit van gehoord maar ook ik leer iedere dag weer wat  :wink:  :mrgreen:

en de plus erop terwijl het contact nog aanstaat !!!??? das niet best voor de ECU Rosario dus ik mag dan aannemen dat het contact dan uit moet staan voor de plus er weer op gaat ????
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passat op 06 september, 2010, 23:28
Kijk daarom zijn die dagen er (vr6meeting)  :wink:
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 06 september, 2010, 23:29
Citaat van: "passat"
Kijk daarom zijn die dagen er (vr6meeting)  :wink:
vr6 club kan de boom in  :mrgreen:

maar graag wat meer uitleg want ik ben overal voor te porren en wil graag alles uitproberen
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: Moses35i op 06 september, 2010, 23:33
Mooi zou zijn als je middels vag-com ook nog een verschil zou kunnen terugvinden.... Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten.
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 06 september, 2010, 23:40
Citaat van: "Moses"
Mooi zou zijn als je middels vag-com ook nog een verschil zou kunnen terugvinden.... Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten.
het enigste wat je kan zien is de positie van je gasklep en meer niet maar die is niet te veranderen volgens mij maar ik ben een newbie op VR6 gebied he  :mrgreen:
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 07 september, 2010, 23:50
Citaat van: "jetta16v"
Citaat van: "Moses"
Mooi zou zijn als je middels vag-com ook nog een verschil zou kunnen terugvinden.... Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten.
het enigste wat je kan zien is de positie van je gasklep en meer niet maar die is niet te veranderen volgens mij maar ik ben een newbie op VR6 gebied he  :mrgreen:
vandaag nog ff navraag gedaan maar de accupool op de accu zetten MET contact AAN is killing voor elke ECU de piekspanning kan de ECU echt kapotmaken dus hier wil ik wel het fijne van weten Rosario , gewoon uit pure nieuwsgierigheid , en idd kun je bij sommige monopoint de stappenmotor resetten dmv stroom eraf maar never nooit niet met contact aan de accupool erop of eraf halen das echt een doodsklap voor de ECU .
er gaan zoveel fabeltjes de rondte in van gasten die dit of dat hebben gedaan maar das vaak alleen van horen zeggen en zelf raken ze nog niet een schroevendraaier aan dus let op dat je niet alles blind gaat uitproberen zonder het ECHT zeker te weten  :wink:
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passat op 08 september, 2010, 00:29
Heb het zelf gedaan
En uiteraart NIET op kontakt als je hem afkoppelt of aankoppelt
Mijn ervaring loopt beter  :wink:
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 08 september, 2010, 00:53
Citaat van: "passat"
Heb het zelf gedaan
En uiteraart NIET op kontakt als je hem afkoppelt of aankoppelt
Mijn ervaring loopt beter  :wink:
van wie of wat heb je dat dan ( ik ga niet over 1 nacht ijs  :wink: )
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passat op 08 september, 2010, 11:55
Weet zijn naam niet
Maar was ook bij de rollerbank
Heb het gedaan voordat ik op weg ging op vakantie
Stationair geen probleem halflast ook geen probleem
En aangezien ik de AUTOBAHN op moest dus ook geen probleem met vollast  :mrgreen:
Heb de 200 km/u gepaseerd met vrouw en kind erin
Dat vond ik wel welletjes klein stukje hoor
Lekker beemers en audi s pesten  :bow:
Volgens mij ook zuiniger geworden
Haalde op de 100 km verbruik 8.8 niet slecht dacht ik met flink brullent inhalen en vol bepakt

Wat me ook op viel boven de 200 km/u ging die diepe roffel klank wel weg en werd stiller ??????????
Titel: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: jetta16v op 08 september, 2010, 13:24
Citaat van: "passat"
Weet zijn naam niet
Maar was ook bij de rollerbank
Heb het gedaan voordat ik op weg ging op vakantie
Stationair geen probleem halflast ook geen probleem
En aangezien ik de AUTOBAHN op moest dus ook geen probleem met vollast  :mrgreen:
Heb de 200 km/u gepaseerd met vrouw en kind erin
Dat vond ik wel welletjes klein stukje hoor
Lekker beemers en audi s pesten  :bow:
Volgens mij ook zuiniger geworden
Haalde op de 100 km verbruik 8.8 niet slecht dacht ik met flink brullent inhalen en vol bepakt

Wat me ook op viel boven de 200 km/u ging die diepe roffel klank wel weg en werd stiller ??????????
ik ga jouw verhaal es uitpluizen en kom hier nog op terug , ik denk namelijk dat je met het loskoppelen van je accu de ECU ''verlost'' van zijn fouten die er op dat moment inzitten maar jouw gasklephuis is voor zover ik weet niet via de ECU geregeld dus ik ben sceptisch maar ik ga mij hier wel in verdiepen je hoort van mij  :wink:
Titel: Re: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: piezoo op 12 november, 2011, 17:15
Vandaag een Vag-com leermoment gehad. Bij het resetten van de gasklep en stelmotor van de AGG is het wenselijk dat de gaskabel voldoende vrije slag heeft. M.a.w. zorg dat de gasklep volledig kan sluiten alvorens te beginnen met de reset.

In het geval van mijn Passat stond de gaskleppositiesensor bij gas los op 14% bij een eerste poging om opnieuw in te leren. Dit resulteerde in een constant klikkende actuator.....
Nadat ik speling op de kabel had gezet en de gasklep zonder meehelpen tegen de aanslag zat heb ik opnieuw gecalibreerd. Voila ! weg was het constante getik van de actuator. De in vagcom afgelezen waarde bij stationairloop was nu 5%.

Conclusie is helder, overal wordt specifiek aangegeven dat het gaspedaal in de 0 stand moet staan tijdens calibratie. Het kan dus zijn dat deze 0 stand niet bereikt wordt doordat de kabel te strak staat. Zorg dus in het geval van een mechanische gaskabel dat er vóór het calibreren een vrije slag aanwezig is !
Titel: Re: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: passat op 12 november, 2011, 17:30
Vertel dan wel het hele verhaal om in te leren
1 Accu los halen en 15 minuten los laten (sommige doen de + en - kabel even tegen elkaar)
2 onbelast laten lopen
3 half open laten lopen
4 belast laten lopen
Dit is hier ook al een keer aan de order geweest
Kijk even met de zoek funktie  :wink:
Titel: Re: [How-to] gasklephuis inleren
Bericht door: piezoo op 12 november, 2011, 17:57
Vertel dan wel het hele verhaal om in te leren
1 Accu los halen en 15 minuten los laten (sommige doen de + en - kabel even tegen elkaar)
2 onbelast laten lopen
3 half open laten lopen
4 belast laten lopen
Dit is hier ook al een keer aan de order geweest
Kijk even met de zoek funktie  :wink:

Nee, ik vertel niet het hele verhaal, dat klopt, dat was ook niet de bedoeling. Is bedoeld als aanvulling op de eerste post in dit topic. Het door jouw aangehaalde topic had ik reeds, zonder gebruik van de zoekfunctie,  gevonden en doorgelezen. In sommige gevallen is het niet voldoende om de door jouw beschreven procedure te volgen (heb ik met de zoekfunctie van google gevonden) en staat hiernaast volledig los van vag-com.

In ieder geval bedankt voor je bijdrage, is doorgaans inderdaad voldoende om het gasklephuis in de inleerfunctie te krijgen en te herinleren