Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Topic gestart door: jetta16v op 12 oktober, 2012, 01:09

Titel: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 12 oktober, 2012, 01:09
De invloed van CAMBER, CASTER, en TOE-Spoor/UIT-Spoor op het rijgedrag?

CAMBER  is meestal rond de -½ tot  -5½ graden. (negatief)
 
Tijdens het nemen van een bocht zal de koets/body van de auto gaan rollen/hellen.
Dit zorgt voor meer positief camber op de wielen.
Negatief camber zal dit effect compenseren, met als resultaat meer grip en stabiliteit tijdens het nemen van bochten.
Tevens; Negatief camber zorgt voor een kracht op de wielen die we "camber-thrust" noemen.
Deze zal de wielen naar het midden van de auto willen drukken.
Als de auto rechtuit gaat zullen de camber-thrust krachten van het linker- en rechter-wiel mekaar opheffen. Dit zorgt voor een betere "rechtuitstabiliteit"
Bij bijv. een linkerbocht zal het linker wiel willen gaan "liften" van een beetje tot soms helemaal los. Dan zorgt de camber-th   rust van het rechterwiel ervoor dat de bocht nog scherper genomen wordt; Er ontstaat dan "over-stuur"
Daarom proberen engineers er voor te zorgen dat er altijd nog een -½ graad negatief camber overblijft tijdens het nemen van een bocht, in volledig ingeveerde toestand.
Dan werkt de camber-thrust namelijk het beste.

Dus vanaf rijhoogte zal tijdens het inveren steeds meer negatief-camber onstaan.
Tegelijkertijd zal de body-roll in bochten deze extra camber "opsouperen" en hopelijk blijft er dan nog die gewenste ½ graad over voor de grip en ook de gewenste opwarming van de banden.
Ook zullen de banden dan wat rustiger en gelijkmatiger slijten.

Vraag;        Is Negatieve-Camber altijd een positief fenomeen?
Antwoord;   Nee
Waarom;    Het zorgt voor  slijtage aan de binnenzijde van de banden tijdens rechtuit rijden.

Ideaal zou zijn als de banden altijd haaks (loodrecht) op de weg zouden staan onder alle omstandigheden.
Voor een personenauto zal dit moeilijker zijn dan voor een raceauto. Dit komt doordat deze meer veerweg, zachtere vering en meer bodyroll heeft.
Tevens willen we graag dat de banden zolang mogelijk meegaan, een racer hoeft alleen maar de finishvlag te halen en is dan al blij,.........zeker met een overwinning op zak.

Dus zal er gezocht moeten worden naar een compromis;
Dit resulteerd meestal in -½ tot -2 graden camber (negatief).

Op de meeste straatauto's is het afstellen van camber nogal lastig.
Tevens is het "stelbereik" vaak niet meer dan +½ en -½ grade.
Behalve bij gebruik van Intrax camber-plates, dan is camber in een paar seconden in te stellen.
               
CASTER (or CASTOR)
Zal zich meestal bevinden in het bereik van +2  tot  +5½ graden, positief.
Caster is alleen van toepassing op de voor c.q. sturende wielen.
Caster is o.a. nodig voor de rechtuit-stabiliteit of men zou kunnen zeggen; "zelf sturend effect"
Om caster beter te begrijpen kunnen we even de voor- c.q. sturende-wielen van een winkelwagentje als voorbeeld nemen:
Deze wielen zijn voorzien van positief camber en daardoor zullen zij die kant opgaan waarin het karretje geduwd wordt.
Zou je deze wielen 180 graden draaien dan zouden ze negatief caster krijgen.
Het karretje is nu een stuk moeilijker te duwen (zou zelfs kunnen blokkeren) en is nu ook ineens onvoorspelbaar en instabiel geworden.
Positief caster zal ook effect hebben op camber tijdens sturen;
Het buitenste wiel zal meer negatief camber krijgen terwijl het binnenste wiel minder negatief camber zal krijgen.

Meer positief caster zorgt voor meer "feed-back" tijdens het rijden, vooral met een force-feedback stuur, zoals zonder stuurbekrachtiging.
Je zou kunnen denken; Hoe meer positief caster, hoe beter. Da's echter niet het geval.
Het zou het sturen alleen maar zwaarder maken naarmate caster toeneemt.
Er is nog een nadeel;
Tijdens het insturen van een bocht zorgt positief-caster voor het volgende ongewenste neven-effect;
Het binnenste wiel zal omhoog komen terwijl het buitenste wiel zal zakken.
Dit zorgt ervoor dat er meer gewicht gaat rusten op het buitenste wiel en veroorzaakt daarmee een "los" gevoel in de auto.
De buitenste voorband slijt nu extra hard en deze had het al zwaar door de extra belasting ten gevolge van de body-roll, camber-thrust en camber belasing op binnenzijde van de band,

Normaal gesproken is caster instellen een lastige zaak zoniet onmogelijk. Toepassing van Intrax camber-plates maakt naast camber ook caster instelbaar in een handomdraai.

               
TOE-IN / TOE-OUT c.q. Toespoor / Uitspoor
Is van invloed op 3 belangrijke rijeigenschappen;
1; Bandenslijtage  2; Rechtuitstabiliteit  3; Bocht-instuur-moment

Voor minimale bandenslijtage zou het ideaal zijn als de banden tijdens het rijden parralel zouden zijn. Of te wel géén toe- en geen uitspoor, dus 0 graden.

Bij een voorwielaandrijver is dit te bereiken door in statische toestand een beetje uitspoor te hebben. Een achterwiel aandrijver zou dan juist een beetje toespoor moeten hebben.
Een voorwielaandrijver heeft de neiging om te "ondersturen", Toespoor zal zorgen voor wat "overstuur" effect hetgeen dan weer compenseerd.

Er is namelijk een verschil tussen "Statische- en Dynamische-sporing";
Vooral bij een voorwielaandrijver kunnen we dit constateren maar ook bij een achterwielaandrijver met onafhankelijke wielophanging is dit aan de orde; Wat....?
Nou dat bij het loslaten van de aandrijfkrachten het moment van de aandrijfassen ervoor zorgt dat  de wielophanging in al zijn scharnierpunten als ook op zijn verbindende componenten een hoge belasting te verduren krijgt.
Dit zorgt ervoor dat deze ophang-constructie zal vervormen.
De aangedreven wielen willen naar voren en zullen gaan "toesporen"
Vooral bij straatauto's is bovenstaande van toepassing. Door toepassing van soepele rubbers ivm comfort en geluidsdemping zit er veel meer beweging in dit soort ophangingen.
Daarom beginnen we statisch vaak met wat uitspoor.

Hoge uitspoor waardes zullen ervoor zorgen dat de binnenste randen van de banden gaan "vreten" hetgeen voor extra slijtage zorgt.
Veel toespoor zal vooral de buitenzijde van de banden belasten.

Uitspoor zal vooral de stuurrespons verbeteren.
Toespoor zal vooral rechtuitstabiliteit verhogen.

Soms wordt toe- of uit-spoor ook toegepast voor een ander effect; "Banden-temperatuur".
Voor racebanden is het zéér belangrijk dat ze een juiste bedrijfstemperatuur halen, om te kunnen zorgen voor maximale gripp en performance.
Als te banden te koud blijven dan kan het scrub-effect van de sporing evt. uitkomst bieden.
Ook zorgt het scrub-effect voor een reinigende werking van het loopvlak, hierdoor kan er harder geremd worden en zal er ook meer grip voorhanden zijn in de bochten.

Personen auto's zijn meestal voorzien van toespoor het stuurgedrag wordt dan opgeofferd voor rechtuitstabiliteit.
Bij race auto's is meestal het stuurgedrag belangrijker dan de rechtuitstabiliteit, dus krijgt uitspoor meestal de voorkeur.

In geval van onafhankelijke wielophanging bij de achterwielen is toe- en uit-spoor ook hier van toepassing.
Grof gezegd zijn de effecten ervan hetzelfde als bij de voorwielen.
               
CONCLUSIE:

Al het bovenstaande is van groot belang op de wegligging en andere zaken zoals bandenslijtage en vooral niet te vergeten; Bevrediging van de bestuurder.
Ons advies luidt derhalve; gebruik alleen standaard fabrieksinstellingen of waardes die getest en bewezen goed zijn, als startpunt voor een goede afstelling van uw chassis.
Bij het vervangen van veren, complete dempers en/of camberplaten is het beslist noodzakelijk de sporing weer af te stellen.
Bespaar aub niet op een proffesionele wieluitlijning met geavanceerde apparatuur.
Dit zou namelijk uw investering in verbetering van uw chassis volledig teniet kunnen doen.
De rijeigenschappen zouden zodanig kunnen verslechteren dat u niet eens de verbetering van de nieuwe vering voelt.
Ook kunnen plots versleten banden voor onaangename verrassingen gaan zorgen.
Ook kunnen er gevaarlijke situaties optreden door bijvoorbeeld instabiliteit rechtuit/in bochten en/of tijdens het remmen.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 12 oktober, 2012, 01:16

Wat is Uitlijnen?
Uitlijnen van de auto, wil zeggen dat de wielophanging weer wordt afgesteld volgens de fabriek specificaties of zo goed als mogelijk daar in de buurt en of aan de wensen van de klant.

Waneer Uitlijnen?
Uitlijnen moet gebeuren na elke reparatie van (stuur/fusee kogel, draagarm, schokdemper, fusee, wiellager) en of verandering van de ophanging zoals verlagen. Ook moet de auto uitgelijnd worden als uw banden aan 1 kant meer slijten, de auto naar 1 zijde van de weg wil, en of het stuur scheef in de auto staat, terwijl u recht door rijd.
Als u ergens tegen aan bent gereden, is het raadzaam te laten uitlijnen. Wij adviseren u auto bij elke aanschaf van nieuwe banden te laten controleren op uitlijnen, dit bespaart u veel kosten van banden en brandstof.

Uitlijnen bij een nieuwe auto?
Bij een nieuwe auto is het zeer aan te raden om deze na ongeveer 2000km te laten controleren. De wielophanging heeft zich dan "gezet" en is niet meer het zelfde als nieuw, en kan bandenslijtage veroorzaken.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Moses35i op 12 oktober, 2012, 08:01
Zeer leerzaam! Absoluut!
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: 35i-cruiser op 12 oktober, 2012, 09:06
Noem het dan gewoon askanteling joh  :evil:  :mrgreen:  :wink:

Hoort er héél officieel geen bronvermelding bij? :wink:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Ben op 12 oktober, 2012, 09:45
Noem het dan gewoon askanteling joh  :evil:  :mrgreen:  :wink:

Hoort er héél officieel geen bronvermelding bij? :wink:

niet als het geheel persoonlijk gelul is  :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: 35i-cruiser op 12 oktober, 2012, 10:00
Hem kennende typt'ie dat niet om 1u in de ochtend :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Moses35i op 12 oktober, 2012, 13:34
Maakt niet uit. Het gaat om de inhoud. En als ze er al problemen mee hebben dan vernemen we dat vanzelf wel :wink:

Snel even gegoogled. Bronvermelding zal wel eens lastig kunnen worden. Er zijn op het eerste gezicht meer dan 20 sites met dezelfde tekst :mrgreen:

Dus: Boeiuh! De officiële rechthebbende zal zich vanzelf melden en dan horen we het wel... Wat zal die man het druk hebben :smile:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 12 oktober, 2012, 23:34
bron : internet  :mrgreen:

was nog vrij lastig om een site te vinden waar iets in stond waar ik ook daadwerkelijk achter sta , maar binnenkort staat 16veetje voor de klas aan ROC leerlingen uit te leggen waarom en hoe ze moeten uitlijnen , mijn geduld zal daardoor tot brekens aan toe getest worden vrees ik hahahahahah
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Moses35i op 13 oktober, 2012, 09:20
Haha, jij en geduld ,hahaha!

:cheers:

Een nieuwe dus: Meester16v

Maar wacht ff: ROC -> uitlijnklas -> NS/ProRail -> Nooit meer treinen die ontsporen?

 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 13 oktober, 2012, 11:30
Haha, jij en geduld ,hahaha!

:cheers:

Een nieuwe dus: Meester16v

Maar wacht ff: ROC -> uitlijnklas -> NS/ProRail -> Nooit meer treinen die ontsporen?

 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jep  :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Moses35i op 13 oktober, 2012, 19:54
:bow:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: sjaak66 op 14 oktober, 2012, 13:45
als je achter de schokdempers vervangd moet je dan ook uitlijnen :?:
mij is verteld dat dit niet nodig is.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 14 oktober, 2012, 14:43
als je achter de schokdempers vervangd moet je dan ook uitlijnen :?:
mij is verteld dat dit niet nodig is.
nee bij een auto waarvan de achteras niet te stellen is kun je simpelweg niet uitlijnen dus idd het hoeft niet  :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: sjaak66 op 14 oktober, 2012, 14:53
nee bij een auto waarvan de achteras niet te stellen is kun je simpelweg niet uitlijnen dus idd het hoeft niet  :mrgreen:

Oke duidelijk.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: passat op 25 juli, 2013, 15:29
Even hierop inhakent
Vandaag me auto laten uitlijnen omdat ze binnen in slijten
echter konden ze 2 ding niet veranderen wat in mijn ogen raar is
Is dat normaal ?

Dit is wat er eerst was

L voor                R voor
-2.25                  -2,33
wielvlucht
3,05                    2,45
askantstelling
-0,12                   0,03
sporing

Na uitlijnen

L voor                 R voor
-2,30                   -2,29
wielvlucht
2,56                    -2,40
askanteling
0,03                    0,02
sporing

Nu is het dus zo dat alleen de sporing groen is wat betekent dat hij binnen de norm zit
De eerste 2 in het rijtje staan nog op rood (wielvlucht askanteling)
Moet niet alles groen zijn ?
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: ralph op 27 juli, 2013, 05:57
Wielvlucht is gewoon af te stellen. Ik zou terug gaan.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 27 juli, 2013, 11:56
wielvlucht , askanteling en sporing voor zijn te stellen bij de passat , ik heb inmidels met Rosario gesproken en de garage waar hij het heeft laten doen doet moeilijk dus hij heeft een irritatiefactortje met hun
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: passat op 27 juli, 2013, 18:34
En uit de brand gered door de enige echte banden specialist van het forum :mrgreen:
PROFILE TYRECENTER !!!!!!!! in het donkerste gat waar de zon nooit komt
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 27 juli, 2013, 23:24
Ligt niet zozeer aan de PTC maar uitlijnen kan niet iedereen , iedere boerenlul kan sporing stellen  :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Renkie op 28 juli, 2013, 00:32
Ik heb mijn B4 al een paar keer hier laten uitlijnen: http://www.uitlijnspecialist.nl/
Echt een perfectionist.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2013, 01:26
Ik heb mijn B4 al een paar keer hier laten uitlijnen: http://www.uitlijnspecialist.nl/
Echt een perfectionist.
:bow:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: sjaak66 op 28 juli, 2013, 10:48
Ligt niet zozeer aan de PTC maar uitlijnen kan niet iedereen , iedere boerenlul kan sporing stellen  :mrgreen:

Owh,ik zie dat men de auto gegevens opzoek op een pc naar aanleiding wat hier uit komt de wielen goed zetten (uitlijnen)
dacht dat is alles zit toch meer in dan ik dacht :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: Renkie op 28 juli, 2013, 15:24
Die man van die link van mij heeft wel een uitlijncomputer staan maar gebruikt dat puur als referentie. Je kunt de auto zo krijgen als je wilt en hij doet alles op gevoel.
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: jetta16v op 28 juli, 2013, 21:01
uitlijnen is het intrepetteren van de klacht van de klant en de gegevens van de fabrikant de rest moet je dmv ervaring doen , zo doe ik het dus ook .

het gros van de mensen die nu uitlijnt zegt groen is goed en rood is niet goed  :roll: en als het te moeilijk word , is het niet stelbaar  :mrgreen:
Titel: Re: uitlijning
Bericht door: babsvw op 29 juli, 2013, 11:47
bij onze passat staat de sporing met opzet negatief, omdat hij wat verlaagd is betere weg ligging,
dit heeft arjen destijds zelf gedaan  :mrgreen: (niet dat we er nu wat aan hebben met een niet rijdende passat haha)
maar het blijft iets aparts dat uitlijnen dat kan niet iedere boeren l*l  :mrgreen: