Passat35i-forum.nl

Passat 35i gerelateerd => Velgen/Remmen/Ophanging/Banden => Topic gestart door: Vincent86c op 18 mei, 2014, 19:53

Titel: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 18 mei, 2014, 19:53
Heren en dames van het forum,

Mijn B3 trilt in het stuur tussen de 100 en 120 km/h. Superirritant! Eerst dacht ik dat er een slag of onbalans in de velgen zou zitten, maar nu met andere wielen is het probleem onveranderd gebleven. Betekent dit nou uitlijnen? Buiten dat de auto trilt in het stuur, spoort de auto prima en stuurt de auto ook gewoon strak. Ik dacht dat uitlijnen meestal nodig is bij wazige besturing, en die kwaal herken ik verder niet..
Kromme remschijven zou ik ook kunnen uitsluiten aangezien de auto niet trilt tijdens remmen.
Kan de oorzaak van het trillen ook nog ergens anders wegkomen? Ik wil het graag oplossen!
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: mk1-madness op 18 mei, 2014, 20:52
Ik zou div. dingen op speling controleren. draagarm rubbers, fusee's, stuurkogels.
Je zegt andere wielen, dan neem ik wel aan dat je niet alleen de banden hebt vervangen.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Moses35i op 18 mei, 2014, 23:12
Misschien onbalans in de aandrijfassen? Zitten de wielen goed op de naaf? Als het naafgat van de velgen te groot is, raad ik je aan om passende ringen te gebruiken zodat de velgen goed gecentreerd op de naaf zitten (bij voorkeur alle vier wielen).
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: jetta16v op 18 mei, 2014, 23:23
als een der homokineten stuk is kan hij daardoor ook trillen maar dan ook bij optrekken .

advies : leg je klacht zo goed mogelijk voor dan kunnen wij er wat meer uithalen  :wink:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 19 mei, 2014, 11:50
Duidelijke reacties. Super!
Er zijn onlangs andere wielen gemonteerd inderdaad (lees velgen+banden). Het naafgat van de velgen was iets groter dan de naaf. Hier zijn de juiste centreerringen voor gebruikt, dus wat betreft de wielen geen speling. Verder doet de auto inderdaad trillen bij rijden tussen de 100 en 120 km/h. Bij optrekken trilt de auto niet. De auto trekt ook niet naar links of rechts bij het loslaten van het stuur. Ook bij remmen trilt de auto niet.  Tot 100 km/h is er niets aan de hand, daarna best wel irritant trillen. Na de 130 km/h zakt het trillen iets af, maar helemaal weg is het niet.  Ik probeer op voorhand natuurlijk dingen uit te sluiten zodat ik mezelf niet op kosten jaag door dingen te repareren die niet noodzakelijk zijn. Wat ik daarmee bedoel is dus, zijn er naast trillen in het stuur ook andere specifieke kenmerken waaraan je slechte sporing, slechte draagarmrubbers, slechte fusees, slechte stuurkogels of slechte wiellagers aan kan herkennen?
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Frans P op 19 mei, 2014, 14:13
Ik heb ditzelfde 2 of 3 keer gehad in mijn leven. Boven de 100 trillen. Na balanceren van de banden was het over.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: mk1-madness op 19 mei, 2014, 19:47
Nu ik je laatste verhaal lees zou ik dat idd het eerste doen.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 19 mei, 2014, 20:02
Ik heb ditzelfde 2 of 3 keer gehad in mijn leven. Boven de 100 trillen. Na balanceren van de banden was het over.

Balanceren kan ik uitsluiten, de set wielen die nu onder de passat lag, lag vorig jaar onder de scirocco zonder trillingsproblemen
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 19 mei, 2014, 20:04
Nu ik je laatste verhaal lees zou ik dat idd het eerste doen.

Hey Ron,

inmiddels ook van 86c naar passat?
Ik ga eerst wel eens uitlijnen en als de problemen niet verholpen zijn, maar eens verder zoeken.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: 35i-cruiser op 19 mei, 2014, 20:14
Op stevige krik of assteunen zetten en alle koppelingen nagaan kan ook geen kwaad voor je gaat uitlijnen. Ik ken iemand die uit gewichtsbesparing, het massablok bij de aandrijfas de oud ijzerbak had ingebonjourd... Had'ie heul erg spijt van  :mrgreen: gelukkig lag'ie er de volgende dag nog in. Zit die misschien los?
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 19 mei, 2014, 20:22
Op stevige krik of assteunen zetten en alle koppelingen nagaan kan ook geen kwaad voor je gaat uitlijnen. Ik ken iemand die uit gewichtsbesparing, het massablok bij de aandrijfas de oud ijzerbak had ingebonjourd... Had'ie heul erg spijt van  :mrgreen: gelukkig lag'ie er de volgende dag nog in. Zit die misschien los?

Zaterdag maar even op de brug zetten en controleren  :bow:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: mk1-madness op 19 mei, 2014, 21:40
Hey Ron,

inmiddels ook van 86c naar passat?

Hahaha, weer een bekende  :mrgreen: Nee, eigenlijk niet. Heb er nog 3 op naam  :redface:

Ff naar je probleem. Je zal ook niet de eerste zijn die toch een loodje is verloren. Speling zoals 35i-cruiser beschrijft controleer ik met een breekijzer, je moet vaak wel ff flink kracht zetten om het zeker te weten.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Frans P op 20 mei, 2014, 00:03
Ik heb ditzelfde 2 of 3 keer gehad in mijn leven. Boven de 100 trillen. Na balanceren van de banden was het over.

En als je het trillen in je achterste voelt dan zijn de achterbanden ook nodig.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: jetta16v op 20 mei, 2014, 02:58
advies van iemand die niet zo heel veel met banden te maken heeft gehad  :duh:

merk banden wil ik ook graag weten  :mrgreen:


laat ze eens aan de auto balanceren met een finish balancer dan worden namelijk ook de schijven en de assen meegebalanceerd , het gebeurd sporadisch dat het nog nodig is maar wie weet helpt het .

vuistregel is tussen de 80 en 120 is het aan de voorzijde en tussen de 120 en 140 en daarboven is het de achteras , het kan ook gebeuren dat de trillende achterbanden dit ''doorgeven'' aan het stuurwiel .

banden optimaliseren op de velg en daarna weer gewoon balanceren is ook een optie want een band die niet lekker op de velg zit kan ook voor ellende zorgen , ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt bent kan ik de wielen voor je nakijken op de balanceermachine en maak er dan een leuke forumprijs voor

schagerbrug zie ik net ...dan weet ik bij jou in de buurt wel een leuk adresje  :mrgreen:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 20 mei, 2014, 09:08
advies van iemand die niet zo heel veel met banden te maken heeft gehad  :duh:

merk banden wil ik ook graag weten  :mrgreen:


laat ze eens aan de auto balanceren met een finish balancer dan worden namelijk ook de schijven en de assen meegebalanceerd , het gebeurd sporadisch dat het nog nodig is maar wie weet helpt het .

vuistregel is tussen de 80 en 120 is het aan de voorzijde en tussen de 120 en 140 en daarboven is het de achteras , het kan ook gebeuren dat de trillende achterbanden dit ''doorgeven'' aan het stuurwiel .

banden optimaliseren op de velg en daarna weer gewoon balanceren is ook een optie want een band die niet lekker op de velg zit kan ook voor ellende zorgen , ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt bent kan ik de wielen voor je nakijken op de balanceermachine en maak er dan een leuke forumprijs voor

schagerbrug zie ik net ...dan weet ik bij jou in de buurt wel een leuk adresje  :mrgreen:

Merk banden: Michelin..
Ben wel heel erg nieuwsgierig naar jouw adresje. Spes in Schagen?


Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: jetta16v op 21 mei, 2014, 01:07
Merk banden: Michelin..
Ben wel heel erg nieuwsgierig naar jouw adresje. Spes in Schagen?
ja heb ikzelf ook wat jaren gewerkt als je daar ff binnenloopt en legt daar je probleem voor dan kunnen zij er wel wat mee ;-) vragen naar Jaap en ff de groeten doen van ''hobbiebob'' dat was/is mijn bijnaam daar  :mrgreen:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 26 mei, 2014, 10:38
Kleine update hier:

Ben bij Spes geweest. Conclusie tot nu toe: in 1 velg zit een kleine slag, deze wordt gericht en de centreerringen op de velgen sluiten niet meer lekker aan. Dit kan allemaal speling veroorzaken en dus trilling. Dus op dit moment wordt er een velg gericht en zijn er nieuwe centreerringen besteld. Dit eerst oplossen, daarna verder zoeken op eventuele verdere onbalans.
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: mk1-madness op 26 mei, 2014, 12:55
Dat moet het wel zijn! Ben benieuwd!
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: jetta16v op 26 mei, 2014, 20:21
Kleine update hier:

Ben bij Spes geweest. Conclusie tot nu toe: in 1 velg zit een kleine slag, deze wordt gericht en de centreerringen op de velgen sluiten niet meer lekker aan. Dit kan allemaal speling veroorzaken en dus trilling. Dus op dit moment wordt er een velg gericht en zijn er nieuwe centreerringen besteld. Dit eerst oplossen, daarna verder zoeken op eventuele verdere onbalans.
tja niet gecentreerd is meestal een drama , succes en ik ben benieuwd
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: Vincent86c op 05 juni, 2014, 21:21
Even deze topic netjes afsluiten:

1x velg laten richten, de andere 3 opnieuw gebalanceerd, een setje nieuwe centreerringen en het trillen is geschiedenis :-)
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: mk1-madness op 05 juni, 2014, 21:23
Kijk, dat is mooi!  :cheers:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: babsvw op 05 juni, 2014, 21:35
mooi zo  :drive:
Titel: Re: Trillen in het stuur tussen 100 en 120 km/h
Bericht door: jetta16v op 06 juni, 2014, 09:47
mooi das ook weer opgelost  :mrgreen: