Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 maart, 2024, 10:49

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking  (gelezen 30177 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Gepost op: 27 april, 2008, 02:08 »
Een nieuwe How-to: Dit keer het vervangen van de kleppendeksel pakking. In dit geval van een RP Motorblok 1.8 66KW, 90PK.
Voor andere motortypes zal het niet veel afwijken, denk ik.

Na verloop van tijd begint de olie te lekken. Het begint met wat zweten en na een langere periode heb je kans dat het er bijna uitloopt. Helemaal als het blok lekker warm is en je redelijk dunne olie gebruikt. Resultaat: Vieze smurrie welke soms wegdruppelt richting het uitlaatspruitstuk en voor een onwelriekende geur zorgt. Paniekvogels denken gelijk dat er in de motorruimte iets in de fix staat. Gelukkig valt het mee, maar vervelend is het wel.

Met deze How-to kun je dit zelf doen en heb je de dealer niet nodig. Alleen een dopje 10, een platte schroevendraaier en wat geduld. Uiteraard moet je niet bang zijn van een paar vette handen.


De situatie:

Oke, iedereen kan dit, zelfs met twee linkerhanden moet dit lukken. Success!

Benodigdheden:
* Portie geduld
* Reparatieset Kleppendekselpakking, compleet met nieuwe tapeinden in twee verschillende lengtes
* Platte Schroevendraaier 4-5 (voor de slangenklemmen)
* Doppenset met Dop no 10 (pijpsleutel 10/11 is ook goed en soms handiger!
* Een rustige ochtend/middag zonder visite/kinderen/lastige ega :D


Zoals je ziet ligt er heel wat oude olie en andere vreemde substanties op het inlaatspruitstuk. Vies, smerig en kan ontzettend veel stank veroorzaken wanneer dit op het uitlaatspruitstuk druppelt.


Bij de VW Dealer haal je een reparatieset voor het vervangen van de kleppendekselpakking. Deze kost 24,95 Euries.


De inhoud is als volgt: Rubberen kleppendekselpakking met interne metalen versteviging en een 8 tal draadeinden en 4 iets langere tapeinden voor de montage aan de distributiezijde van de kop.


Voor de bereikbaarheid verwijder je de luchtgeleider van het luchtklephuis en verwijder je ook meteen de slang tussen het kleppendeksel en het luchtklephuisdeksel.
Vervolgens neem je de 8 moeren los waarmee de kleppendeksel op z'n plek houdt. Je kunt deze weer gebruiken maar ik heb gekozen voor een extra ring en zelfborgende moeren. Voor meer ruimte buig je de toe- en af-voer leidingen voor de brandstof weg, koppel je de gasklepbediening af zodat je straks de kleppendeksel zo weg kunt halen.


Na het verwijderen van de kleppendeksel en de onderliggende oliespatschaal heb je zicht op de nokkenas en de hydraulische klepstoters.
Zoals je ziet heb ik bijna alle tapeinden al los behalve deze ene. Niet alles zit helaas mee.


Hier de bewuste pestkop. Uiteindelijk wel losgekregen maar heeft heel wat knoeiwerk opgeleverd. Gelukkig geen beschadigde pasvlakken.


Na het volledig schoonmaken van alle pasvlakken en het verwijderen van alle kurkresten, zijn de nieuwe tapeinden ingedraaid en ziet het er weer schoon en netjes uit.


Vanuit deze positie kun je zien dat de oude pakking rondom de kop heeft gelekt. Het meeste smerige is wegehaald zodat allles weer netjes kan worden gemonteerd.


Nieuwe pakking is nu geplaatst. Het meest opvallende is dat deze pakkingset uit 1 geheel bestaat. Het origineel bestaat uit 3 delen. Deze kun je nog bekijken op de allerlaatste foto van deze How-to.
Uiteraard controleer je nogmaals of de nieuwe pakking goed op zijn plaats ligt. Druk zeker het halvemaanvormige deel goed aan zodat deze straks geen lekkage geven kan. Dit geldt ook voor de boog aan de distributiezijde.


Vervolgens plaats je de oliespatschaal weer terug. Deze past maar op 1 manier, Geloof me, ik heb het andersom geprobeerd; dit gaat echt niet passen! :D


Je plaatst het kleppendeksel terug. Soms is het goed om de binnenzijde goed te reinigen. Hetzelfde geldt ook voor de oliespatschaal. Ik heb ze een uur laten weken in de petroleum. Beter kun je ze niet schoonkrijgen. Uiteraard goed laten uitlekken en schoon/droogblazen met perslucht.
Aangezien de drukgeleiders er niet meer uitzagen heb ik deze helemaal geschuurt met waterproof p600. Ziet er weer nieuw en glimmend uit. Bling Bling!


Dit ziet er heel wat beter uit. Alleen nog de nieuwe ringen en zelfborgende moeren erop en afmonteren van de rest.


De ringen en de zelfborgende moeren zijn inmiddels gemonteerd. Je begint vanuit het midden, kruislings naar buiten toe te werken. Alleen op deze manier weet je dat de pakking goed zal worden aangedrukt op de pasvlakken en straks geen lekkage zal geven. Aangezien ik geen momentsleutel heb heb ik ze handvast aangedraaid met een pijpsluitel 10 en tussen duim en wijsvinger vast gedraaid. Vast is vast.



Brandstof leidingen zijn weer terug vastgemonteerd nadat deze zijn proper gemaakt. Ziet er steeds beter uit zo.


Alle overige connectors en en leidingen terug geplaatst. Neem hier gerust de tijd voor. Het moet wel netjes worden, toch?


Het laatste beetje moet nog gebeuren: De bougie-kabels. Voor de rest ben je eigenlijk al klaar.


Zo is het nu geworden. Nog wel een vettige kop en onderblok, maar dat gaat allemaal goedkomen. Bougie-kabels zijn ook weer terug gemonteerd. Deze moesten los vanwege het verwijderen van de oude tapeinden (met kraag). Vergeet bij het terug aansluiten niet de juiste onstekingsvolgorde te gebruiken. Ander help je jezelf van de wal in de sloot :D


Dit is de oude pakking. Deze is inmiddels helemaal zwart en keihard geworden door de jaren heen. Volgens mij was deze nog noot vervangen sinds 1991. Helaas in meerdere delen, zo kwam deze ook los. Dit zal zeker lekken en er een bende van maken. Was duidelijk aan vervanging toe, vind je niet?
Hier zie je dat de hele set origineel uit drie delen bestaat.

Nu alleen nog je motorruimte schoonstomen voor het beste resultaat!

Suc6!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #1 Gepost op: 27 april, 2008, 09:25 »
Ziet er goed uit  :clap:    :bow:

Hoe heb jij het motorblok vlak (waar de pakking op komt) zo mooi schoongekregen? bij mij bleven er allemaal harde stukjes op zitten volgens  :roll:

Plus:

De draadeindes... gewoon twee moertjes op elkaar draaien en aan de onderste eruit?
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline hilluh

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 552
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #2 Gepost op: 27 april, 2008, 09:48 »
Citaat van: "35i-cruiser"
Ziet er goed uit  :clap:    :bow:

Hoe heb jij het motorblok vlak (waar de pakking op komt) zo mooi schoongekregen? bij mij bleven er allemaal harde stukjes op zitten volgens  :roll:

Plus:

De draadeindes... gewoon twee moertjes op elkaar draaien en aan de onderste eruit?


met een bolletje staalwol / pannenspons denk ik?
Junk yards are a solution, the dealer is a problem.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #3 Gepost op: 27 april, 2008, 12:15 »
Om de oude tapeinden (met kraag) te verwijderen heb ik van alles geprobeerd. Op een gegeven moment heb ik met een hamer rechtstandig op het tapeind getikt maar niet te hard.
Vervolgens de dikste combinatietang gepakt en schokkende wijze deze tegen de klok in los gewrikt. Duurde even maar toch gingen ze op een gegeven moment los. pffft.

Ik heb het maar niet met botte kracht geprobeerd. Ik ken mijzelf... gaat dan wel los maar meestal met meer schade dan ik graag wil  :mrgreen:

De pasvlakken heb ik met een hardplastic spatel schoongeschrapt nadat ik wat oude olie erop heb gesmeerd. In de zon laten intrekken en daarna afgeschraapt.

Weet iemand overigens hoe dat bovende deel bovenop de monopoint inspuiting heet? Dan kan ik dat nog even in de how-to aanpassen.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #4 Gepost op: 27 april, 2008, 12:59 »
vliegen de restanten dan niet je blok in  :?:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #5 Gepost op: 27 april, 2008, 16:09 »
Nee, valt mee hoor. Bij het schrapen heb ik een doekje erbij waar alles op wordt geschoven. Doekje ligt over de nokkenas heen stijf tegen de pasvlakken aan. Anders stuift eventueel ander vuil zo de kop in. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Ontbrekende plaatjes zijn even weg. Deze komen vanavond opnieuw. Tijdens uploaden is de internet verbinding thuis uitgevallen. Zit nu even bij kennissen in Grunn.

Hij lekt in iedergeval niet meer, da's nu duidelijk. Net even gekeken op de parkeerplaats in Vinkhuizen :)

Edit:
Foto's opnieuw geupload

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline maarten

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #6 Gepost op: 28 april, 2008, 09:28 »
Thanks, deze how-to geeft moed. Mijn blok lekt ook wel eens wat...
Ik denk dat ik dit ook maar een keertje ga doen in het weekend.

Heb het overigens al eens bij een oude VW Polo gedaan, was easy.
Maar toen heb ik een aftermarket pakking gebruikt.
Iemand een idee van kwaliteitverschil hier in? Of moet alles origineel op een Passat ;)

Offline hilluh

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 552
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #7 Gepost op: 28 april, 2008, 13:30 »
je komt er vaak later achter dat je beter een wat duurder origineel onderdeel had kunnen gebruiken, maar das een kwestie van gevoel, meer kwali betere afwerking kost gwoon wat meer; of je dat nodig hebt dat hangt helemaal van jezelf af :idea:
Junk yards are a solution, the dealer is a problem.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #8 Gepost op: 28 april, 2008, 15:13 »
Ik zou voor origineel gaan.
Aftermarket kan goed gaan maar de pasvorm lijkt me niet altijd correct te zijn.

Ik was voor mijn model een kleine €25,00 kwijt en was compleet met tapeinden.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline enzyme25

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 55
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari, 2010, 16:32 »
heb net ook maar eens ff een kleppendekselpakking aangeschaft en ga er binnekort ook aan beginnen danzei  deze how to kom dat allemaal wel goed. bedankt!! :bow:

Offline babyboom

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 314
  • Karma: +0/-0
    • http://babyboom1983.hyves.nl/
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari, 2010, 10:24 »
net gedaan met vloeibare pakking van het merk loctite

wel blij dat ik het gedaan had want het huis zat er gewoon los op :shock:

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari, 2010, 21:15 »
mien steilheckje moet ik ook maar es doen denk ik het zeikt er nu uit volgens mij  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline enzyme25

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 55
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari, 2010, 22:30 »
die van mij begint te zweten dus dat is het eerste teken toch.
denk dat van weekend ma ff ga vervangen pakking heb ik  al
 :mrgreen:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari, 2010, 10:39 »
Suc6 jongens, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.....

vast wel  :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Chiel

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
  • Karma: +0/-0
[How-to] Het vervangen van de kleppendekselpakking
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei, 2010, 19:47 »
Ik moet er ook aan geloven alleen heb ik een B4 met 2.0 AGG motor.