Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 april, 2024, 15:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)  (gelezen 4774 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
[How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Gepost op: 24 augustus, 2008, 00:45 »
DISTRIBUTIERIEM: DE CRUCIALE SCHAKEL IN DE MOTOR.

Om dure motorschade te voorkomen, is het voldoende om de distributieriem preventief te controleren en te vervangen. De duurzaamheid van een distributieriem is vooral afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de montage, de spanning en de correcte behandeling van de riem zelf. Als alternatief voor de distributieriem is er de enkele of dubbele distributieketting die opnieuw meer wordt gebruikt.



Preventief vervangen

De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas, of bij sommige motoren zelfs meerdere nokkenassen, door de krukas wordt aangedreven. Het is van cruciaal belang dat de krukas en de nokkenassen op elkaar zijn afgesteld. Dat gebeurt tijdens de montage van de distributieriem. De kleppen moeten in functie van de stand van de zuigers op het
gepaste moment open- en dichtgaan. Die timing kan in het gedrang komen door een slechte montage, maar ook wanneer de getande distributieriem een tandje overspringt zoiets kan alleen door een slechte riemspanning.
Voor elke motor bestaat een spanningswaarde van de distributieriem en die waarde is door de constructeur vastgelegd. De spanning van de riem wordt op peil gehouden door de spanrol en de meelooprol. Er zijn twee types spanrollen. Bij de automatische spanrol wordt de spanning automatisch goed ingesteld. Bij een manuele spanrol moet de monteur de
Spanning eigenhandig instellen. De distributieriem en zowel de span- als meelooprol moeten samen worden vervangen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het lager van de rollen versleten is, waardoor de riem extra wordt
belast en zelfs breekt. Als de riem breekt, dan kan de schade heel hoog oplopen. De kleppen komen dan heel dicht bij de zuiger en het is niet uitgesloten dat ze de zuigers raken bij een riembreuk. Een preventieve vervanging van de riem en de bijbehorende rollen maakt dat de motor betrouwbaar is. Dat is niet enkel belangrijk voor de klant
maar ook voor de garagehouder. Het is altijd een vervelende zaak om hoge reparatiekosten te verantwoorden bij de klant. Als het om een tweedehands auto onder garantie gaat, zijn de kosten voor rekening van de garagehouder. In dit geval is het dus zeker beter professioneel te werken. Als je de riem vervangt omdat ze stuk is, dan is het goed om na te gaan welke motorschade is aangericht. Ook de reden van de breuk is van belang. Zowel de oorzaak als de gevolgen van de breuk moet worden weggewerkt door bijkomende herstellingen. Als je nog nooit eerder bij een bepaald type auto de riem hebt vervangen, dan is het goed om eventuele typische richtlijnen voor de demontage en de montage te kennen. Weet je bijvoorbeeld met welke spanning de riem ingesteld moet worden?



STAPSGEWIJZE DEMONTAGE VAN DE RIEM

1. Ontkoppel de aarding van de batterij. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie tot aan het bovenste dode punt door de ‘0’-markering op het motorblok op één lijn te brengen met de markering op de krukasdemper.
Breng de verdelerrotor op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel, zodat hij in de ontstekingspositie van de eerste cilinder staat.
2. Neem alle riemen, schijven of slangen weg die verwijdering van distributieriem deksel hinderen.
3. Verwijder distributieriem deksel.
4. Maak de regelschroef van de spanrol los.
5. Duw de spanrol van de riem weg en maak de regelschroef van de spanrol opnieuw vast.
6. Verwijder de distributieriem.
7. Hou rekening met de specifieke instructies van de autoconstructeur.

STAPSGEWIJZE MONTAGE VAN DE RIEM

1. Zorg ervoor dat de markeringen van de krukas, de nokkenas en de verdelerrotor op één lijn staan. De wijzer van de krukas richt zich naar de markering van het bovenste dode punt. De verdelerrotor staat op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel. De wijzer van de nokkenas staat op één lijn met de markering op het motorblok.
2. Leg de riem over de tandwielen
3. Maak de regelschroef van de spanrol los, zodat ze opnieuw tegen de riem kan drukken. Breng de spanrol voorzichtig in positie. Zorg ervoor dat de veer van de spanrol juist gekoppeld is. Als de spanrol geen veer heeft, span de riem dan op volgens de aanbevelingen van de autoconstructeur.
4. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie ten minste twee keer volledig rond, zodat de riem niet langer loshangt en de spanrol de riem goed aanspant.
5. Controleer of de markeringen op één lijn staan. Draai de regelschroef van de spanrol en de schroeven van haar as aan volgens de richtlijnen van de fabrikant.
6. Monteer opnieuw het distributieriem deksel en alle riemen, slangen en schijven die daarvoor werden gedemonteerd.
7. Koppel de aarding van de batterij weer aan.
8. Start de motor, controleer de ontsteking en stel alles correct af.

DE RIEM OP GOEDE SPANNING

De levensduur van de distributieriem wordt in grote mate bepaald door een correcte spanning. Als de riem lawaaierig is, dan is het meteen de tijd om in te grijpen, de spanning te controleren en de riem eventueel te vervangen. De riemspanning blijft slechts intact als de spanrol goed werkt. Bij een automatische spanrol kan de veer niet goed werken, maar ook het lager kan stuk zijn. Dit laatste geldt natuurlijk ook voor een manuele spanrol en voor de meelooprol. Heel wat monteurs regelen de spanning op het gevoel. Er bestaan speciale gereedschappen waarmee de
spanning met slechts een kleine afwijking perfect kan worden geregeld. De recentste meetapparaten hebben een ingebouwde databank met de spangegevens van de meest courante automodellen.

WAT JE NIET MAG DOEN

1. Als je de distributieriem moet verwijderen om bijvoorbeeld aan de cilinderkop te werken, plaats dan altijd een nieuwe riem bij het opnieuw monteren. Monteer dus nooit een gebruikte riem.
2. De riem is inwendig versterkt met glasvezels die een heel hoge trekkracht hebben, maar tegelijk heel broos zijn als je ze plooit. Precies daarom mag je de riem nooit platdrukken. Op die manier worden de inwendige vezels immers gekraakt.
3. Om die inwendige glasvezels te beschermen, mag je de riem niet zijdelings buigen om de spanning te meten.
4. Nog altijd omwille van die interne vezels mag je de riem niet samen wriemelen.
BMW E39 523i full options

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus, 2008, 02:16 »
Zeer duidelijke uitleg. Netjes  :thumsup:

Misschien dat iemand nog Passat 35i specifieke tips of beplangrijke punten kan meegeven?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
[How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus, 2008, 22:46 »
bij de passat 35i loopt de waterpomp niet mee met de distributie riem (zoals bij bv opel wel het geval is.dus dat scheelt weer in de koste.vaker gaan deze lekken als je de riem vervangt.
BMW E39 523i full options

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: [How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Reactie #3 Gepost op: 14 september, 2017, 21:01 »
Wanneer uiterlijk vervangen? Om de 100.000km of 10 jaar?

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: [How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 september, 2017, 16:09 »
Volgens mij officieel zelfs 6 jaar (of 80 dkm).
Beetje per auto verschillend, maar dit is een vrij gangbare vervangingstermijn.
Binnenkort (lees: eind van de maand) die van mij laten doen.
Ik weet simpelweg niet hoelang ie erin zit, dus dan geef ik de huidige snaar en spanrol het nadeel van de twijfel.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: [How-to] Distributie-riem vervangen (algemeen)
« Reactie #5 Gepost op: 24 september, 2017, 16:40 »
't Zou te doen moeten zijn, maar ik denk dat ik het als 'leek' toch maar beter uit kan besteden. Enige ervaring voor zo'n cruciaal onderdeel van het blok lijkt me toch wel wenselijk. Bij remmen, schokdempers en een hele hoop andere 'zooi' merk je meteen als je het niet goed hebt gedaan, maar met een distributie merk je het pas als je de ellende hebt, al zouden de kleppen de zuigers niet kunnen raken heb ik me wel eens laten vertellen bij de normale 1.8. Ik wacht het bedrag voor vervanging even af en dan moet ik het maar laten doen.
Kleppen stellen besteed ik om dezelfde reden ook altijd uit (niet voor de VW natuurlijk  :mrgreen:)
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.