Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 maart, 2024, 22:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen  (gelezen 25652 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Gepost op: 29 juli, 2009, 01:52 »
In de loop van de jaren wordt het gasklephuis smerig door oliedampen van uit het carter, stof en aanslag uit de lucht (heb je je luchtfilter al eens vervangen?) en algemene aanslag. Dit kan resulteren in een slecht lopende motor, afslaan, onregelmatig toerental of een motor welke niet meer lekker reageert op het gas.

In de wat schrijnender gevallen ziet het geheel er smerig en vettig uit. Tijd om te reinigen dus. Met deze how-to kun je dat helemaal zelf en bespaar je weer een bult duiten bij de garage.

De situatie:


Oke, bijna iedereen kan dit, als je deze how-to volgt, moet het zeker lukken. Success!

Benodigdheden:
* 1-2 uurtjes tijd
* Remmenreiniger (Action)
* katoenen keukendoek
* Wattenstaafjes (voor de krappe hoekjes)
* Kwastje voor aanbrengen/verdelen remmenreiniger
* Kruiskop (Phillips) of platte schoevendraaier (voor de klangenklemmen)
* Steeksleuteltje 6 of greep voor Inbus torx bitjes
* Diverse maten torx bitjes
* Steek/ring/dop no 10


Zoals je ziet, is het niet zo ingewikkeld al bij een 9A(16 klepper) of een AAA (VR6) blok dus volsta ik hier met een opsommimg van de onderdelen welke je eerst moet losnemen:
* Rubberen luchtgeleider tussen luchtfilterhuis en luchtinlaat-kniestuk.
* Luchtinlaat kniestuk (steek/ring/dop no 10).
* Gaskabel.
* Toevoer en afvoer bezineleidingen.
* Connectors van de gaskleplichter, potentiometer en verstuiverventiel.
* Het uit de houder nemen van de connector van de rood/witte dikke kabel aan de achterzijde van het gasklephuis.
* De vacuumleiding welke vanaf het gasklephuis naar de luchtinlaat-kniestuk loopt
* De vacuumleiding welke vanaf de terugslagklep naast het luchtfilterhuis zit naar de luchtinlaat-kniekstuk.
* Carterventilatie-slang.


Hier een overzicht nadat de meeste delen zijn losgenomen. Alleen de connectors moeten nog worden losgenomen.


Alle ledingen en dergelijke zijn nu verwijderd. Op de bovenzijde zitten 4 bouten maat 10. Deze kruislings losnemen en pas op dat de ringen niet naar binnen vallen.


Nadat je het gasklephuis hebt verwijderd, kun je meteen controleren of de voetpakking geen scheurtjes vertoont of er krokant uit ziet. Is dat wel het geval? Vervangen! Deze zit met 4 bouten maat 10 vast. Alles verder goed en onbeschadigd? Even een prop keukenpapier er in om te voorkomen dat er reut in de inlaat terecht komt.


Het gehele gasklephuis in volle glorie. Deze ziet er nog netjes uit maar ik heb ze erger gezien. Linksonder aan de voorzijde de gasklepstoter/lichter. Rechtsonder voor de condenswater-afvoer. Aan de rechterzijde de potentio-meter voor het doorgeven van de gasklep-stand naar de ECU. Bovenop in het midden, het verstuiverhuis en daarvoor de bezinedruk-regelaar.


De gasklepstoter, ook wel de stappenmotor. Deze zit vast met 3 torx bouten.


Nogmaals de gasklepstoter. Nu met het nullast-schakelaar vrijgemaakt. Hier zit regelmatig dikke reut tussen. Voorzichtig schoonmaken en weer terug inelkaar zetten. De gasklepstoter zelf kan uitelkaar maar dat behandel ik een volgende keer in een nieuwe how-to. Overigens zijn deze ook geresiveerd te verkrijgen. Onregelmatig toerental of doodleuk afslaan voor de stoplichten kunnen door dit onderdeel worden veroorzaakt.


De potentio-meter zorgt ervoor dat de stand van de gasklep wordt doorgegeven aan de ECU. De contactbanen kunnen in de loop van de jaren smerig worden. Met een ietwat vochtige theedoek deze schoonwrijven. GEEN remmenreiniger of WD40 gebruiken! Deze unit zit vast met 4 torx boutjes. 1 maat kleiner dan bij de gasklepstoter. Ook deze kan de oorzaak zijn van een slecht lopende motor met als bijzonderheid het zeer slecht reageren op het gaspedaal. Het gas blijft als het ware hangen.


Deze zeer kwetsbare strookjes glijden over de contactbanen. Kunnen soms scheef zijn/staan. Deze kun je voorzichtig terugbuigen. Reinigen met kwastje met remmenreiniger en daarna goed laten opdrogen. Deze ruimte moet schoon en droog blijven!


De verstuiver inclusief de bijbehorende bekabeling. Deze zit vast met een enkele torx bout. Eerst de connector voorzichtig van de bovenflens losnemen. Dit vergt enige handigeid of een derde hand. Als je deze terug geschoven hebt en los neemt kun je het torx boutje verwijderen van de bevestiging van de verstuiver. Vervolgens deze voorzichtig loswrikken en rechstandig naar boven losnemen. Voorzichtig hiermee. Er zitten 2 pennen voor de verbinding met de verstuiver zelf. De verstuiver komt dan zichtbaar en deze kun je voorzichtig omhoog brengen door een kleine schroevendraaier in het gaatje aan de zijkant van de grijze stekker te steken en deze middels de land om hoog te drukken. Doe dit om en om. De verstuiver komt vervolgens los en kan het geheel worden gereinigd. Gebruik hiervoor remmenreiniger en een kwastje.


Rein und proper! Vervang meteen ook het slangetje tussen de onderzijde van het gasklephuis en de waterafscheider. Hier zit een veer omheen. Deze wel terug monteren. Meestal is deze slag lek of gescheurd.


Nu neem je de bezinedrukregelaar los. Neem eerst het zwarte plastic deel los. Deze kun je zo opwippen. Vervolgens draai je kruislings de 4 torx boutjes los. Hou hierbij een vinger op de bovenzijde van de benzinedrukregelaar. Deze KAN wegschieten. Neem de deksel los en wip de veer en het membraam op zodat je deze kunt reinigen met een kwast en remmenreiniger.


Monteer nu eerst de potentiometer terug op de gasklep-pen en zorg dat deze weer precies zo komt te zitten als origineel. De afdruk van de ringen op de potentiometer zelf kun je als richtlijn gebruiken.

Knijp nu de twee zwarte plastic punten tezamen en trek voorzichtig de bovenflens los van het onderhuis. Reigig nu alle delen goed met remmenreiniger en een kwast. Nu kun je ook beter bij het huis van de verstuiver en de gasklep zelf. Gebruik hiervoor VEEL remmenreigiger.


Zet nu alles weer netjes terug in elkaar. Geduld is hierbij zeker belangrijk. Zorg voordat je onderdelen terugplaatst dat alles schoon en vetvrij is. Dit om eventueel valse lucht te voorkomen.


Bovenaanzicht teruggemonteerd. De vacuumeiding in dit geval is nog niet vervangen. Wel even doen in geval deze scheurtjes vertoond. In dit geval is alleen de bescherming losgegaan. Deze vervang ik nog.


En weer terug gemonteerd op de voetpakking. Leidingen, connectors en kabels zijn weer aangesloten. Rest alleen nog de luchtinlaat-kniestuk en de luchtgeleider.

Suc6!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
[How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli, 2009, 18:06 »
bij de ADZ motor is het ook net zo :wink:
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli, 2009, 18:27 »
Als ik het wel heb heeft de ABS hetzelfde... Kense?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli, 2009, 20:41 »
Citaat van: "Moses"
Als ik het wel heb heeft de ABS hetzelfde... Kense?
stappenmotor kan nog wel es verschillen
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart, 2012, 20:16 »
Wat mij opvalt is dat het kwartrondje (hoe je het ook mag noemen) waar de gaskabel in hangt tegen de gasklepstoter aan komt. Daar op drukt. Tevens zit er aan de andere kant een stelboutje. Om het lijkt wel tegen te houden. Dat stelboutje doet bij mij niets want er zit een MM ruimte tussen. Dit inbusboutje moet volgens mij er  "net" tegen aan zitten.  Als je het stelschroefje te veel zou aandraaien gaat de gasklep open.

De vraag, stelboutje er tegen aan?

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart, 2012, 10:36 »
Wat mij opvalt is dat het kwartrondje (hoe je het ook mag noemen) waar de gaskabel in hangt tegen de gasklepstoter aan komt. Daar op drukt. Tevens zit er aan de andere kant een stelboutje. Om het lijkt wel tegen te houden. Dat stelboutje doet bij mij niets want er zit een MM ruimte tussen. Dit inbusboutje moet volgens mij er  "net" tegen aan zitten.  Als je het stelschroefje te veel zou aandraaien gaat de gasklep open.

De vraag, stelboutje er tegen aan?

Contoleer eerst de vrije ruimte op de gaskabel. Gebruik daarna de stelschroef waar ie voor bedoeld is.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart, 2012, 10:47 »
Als de motor op bedrijfstemperatuur is (90 graden of iets hoger) dan dient de stationair-schakelaar op de stappenmotor te zijn ingedrukt als het gas helemaal los is gelaten. Dit kun je afstellen met die stelschroef.

Op de foto's loopt het blok niet stationair maar staat het uit :wink: Vandaar dat het niet lijkt te kloppen. Ik ben nog bezig met een How-To voor de Basisinstellingen van dergelijke systemen. Daarin wordt dat ook nog eens wat duidelijker uitgelegd.

Frans heeft op zich gelijk alleen de foto's zijn in een andere situatie gemaakt :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart, 2012, 11:01 »
 :applause: mooi en technisch topic mensen , dit zou ik héél graag meer zien  :applause:

je maakt goede en mooie how-to's Fred  :bow:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart, 2012, 11:13 »
Dank je, Ik ben met nog een aantal bezig. Een kijken wat ik daar van kan bakken :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart, 2012, 11:37 »
Je topic is duidelijk. Je foto's ook. Ik kwam het bij mijzelf in de auto tegen. En zo komt het ter sprake. Auto loopt goed dus ik kom nergens meer aan.

De potentio-meter heb ik niet los gehad. Deze boutjes hebben een inbus maar in die inbus zitten kleine staafjes waardoor het lijkt dat je hier de inbussleutel niet in kan doen. 

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart, 2012, 12:10 »
De potentio-meter zou ik niet losnemen. De basisafstelling hiervan is standaard goed. Deze zijn niets voor niets geblokkeerd tegen losnemen. Ik moet dus mijn basisafstelling nog controleren (is bewust los geweest). Overigens is het binnenwerk van het gedeelte van de potentiometer behoorlijk kwetsbaar. Maar dat was je vast wel duidelijk inmiddels :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline rinze

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 242
  • Karma: +3/-0
  • Woonplaats: Enschede
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart, 2012, 15:16 »
Heb het 2 weken geleden met de vr6 gedaan en loopt weer als een zonnetje, maar ook voor de vr6 is dit niet heel veel werk hoor...
VW Golf mk4 2.3 v5 Highline 1998 / VW Golf mk1 1.5 GLS automaat 1978

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart, 2012, 15:26 »
Hebbie toevallig fotokes gemaakt? How-to specifiek voor de VR6 is ook altijd handig :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #13 Gepost op: 06 april, 2012, 14:55 »
Als de motor op bedrijfstemperatuur is (90 graden of iets hoger) dan dient de stationair-schakelaar op de stappenmotor te zijn ingedrukt als het gas helemaal los is gelaten. Dit kun je afstellen met die stelschroef.


Maar hij is ook ingedrukt bij koude motor. Zowel bij koude als bij warme motor hangt hij er zo tegen aan dat de stappenmotor indrukt.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Gasklephuis RP/ABS reinigen
« Reactie #14 Gepost op: 06 april, 2012, 14:56 »
Zal even bij mij onder de motokap kijken. Ik heb daar, om heel eerlijk te zijn, nooit echt op gelet :wink:

Edit:
Je hebt gelijk, ook bij uitgeschakelde motor wordt die schakelaar ingedrukt. Nooit eerder op gelet :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!