Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 april, 2024, 23:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Achterste remklauw reviseren  (gelezen 12625 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
[How-to] Achterste remklauw reviseren
« Gepost op: 08 november, 2009, 17:50 »
how to achterste remklauw te reviseren.
was voor mij de eerste keer maar moet zeggen echt moeilijk is het niet :wink:

benodig heden:

wielsleutel
krik
waterpomptang
steeksleutel 11 voor ontluchtingsnipel
ratel met maat 13 voor bevestigingsbouten remzadel
steeksleutel 14 voor de contramoer bevestigingsbouten remklauw
platte schroevendraaier
hamer
tube remcilinder vet
remklauw revisie setje
remvloeistof dot 4
grote baco voor remcilinder uit te draaien,gaat ook met waterpomptang
kopervet voor je remblokken
spuitbus remmenreiniger



Neem de handremkabel bij de remzadel los
schuif de kabelklem los en duw de handrem handel omlaag ,nu kun je de kabel uitnemen.


draai nu de bevestigingsbouten uit het remzadel


draai de remklauw zo dat er geen kracht op komt,maar dat je de remleiding wel los kunt draaien.
draai nu de remleiding los,en sluit de slang af (dit voorkomt leeglopen van de leiding en het remolie reservior.

Leg nu de losgenomen remzadel op de grond en draai de remzuiger linksom uit de boring.
je kunt hiervoor een waterpomptang gebruiken.let wel dat je de tang alleen op de voorste rand zet!!
ivm beschadigen zuiger.


Nadat je de zuiger eruit gedraait hebt verwijder je de rubberring.


nu zie je in de cilinder een keerring zitten vervang deze
voor een nieuw exemplaar



controleer de cilinder op groeven of ingevreten roest.Vervang deze indien nodig.
voor een nieuw exemplaar.
verwijder de rubber afdichting in de 2de ring in de cilinder.
reinig de gehele cilinder goed met schone met remmenreiniger.
laat het geheel goed drogen.zodat er geen vuil en remmenreiniger meer in de cilinder zit.
plaats nu de nieuwe ring in de 2de groef van de cilinder.



smeer de zuiger,de cilinder,en de stofkap in met remcilinderpaste.
zet de stofkap met de buitenste keerlip op de remzuiger


houd de remzuiger voor de boring en zet de binnenste keerlip van de stofkap met een schroevendraaier in de cilindergroef (uiterst voorzichtig)
beschadig hierbij de stofkap niet!!!



Draai de zuiger onder een stevige druk rechtsom tot de aanslag in her remzadel
let hierbij weer goed op de stofkap!!



let op dat er geen vet aan de buitenkant van de stofkap zit,ivm het hechten van straatvuil.

nu is de remzuigerkant klaar.
en kun je beginnen aan de handrem kant,mits deze op de remklauw zit.
mocht hij eropzitten dan ga je als volgt te werk.

neem moer los


zet een tang achter de handrem handel en tik deze voorzichtig uit de kartelrand.



neem nu de bevestigingsbeugel van de handrem kabel weg van het remzadel
en verwijder de oude rubber afdichting
die je nu ziet zitten.


maak de groef waarin de afdichting heeft gezeten goed schoon.


en plaats de nieuwe afdichting


plaats nu de bevestigings beugel terug .de handrem handel kan ook terug geplaatst worden.
let erop dat je goed voor de kartelrand zit zodat je deze niet beschadigd.

bouw het remzadel in omgekeerde volgorde van het uitbouwen in.
ontlucht het remsysteem.en maak een proefrit.
kontroleer het systeem op lekken.


ontluchten remsysteem met behulp van een assistent

laat de assistent het rempedaal enkele malen intrappen.
draai de ontluchtings nippel los terwijl de assistent het rempedaal ingetrapt houd.
herhaal een en ander bij iedere ontluchtingsnippel totdat er er alleen nog olie en geen lucht meer uit het ventiel komt.
kontroleer de werking van de remmen,
kontroleer op remolie lekkage
kontroleer het remvloeistof niveau en vul zonodig bij met nieuwe remvloeistof.
let wel hou tijdens ontluchten het remvloeistof niveau op peil.
BMW E39 523i full options

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
[How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #1 Gepost op: 08 november, 2009, 18:20 »
Nette how-to, Justin  :bow:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #2 Gepost op: 08 november, 2009, 19:56 »
netjes gedaan Justin goed beschreven en duidelijke illustraties ( de scherpte liet wat te wensen over  :wink:  )  :bow:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
[How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #3 Gepost op: 08 november, 2009, 19:59 »
tja de kwaliteit van de foto's is niet helemaal zoals ik het hebben wou.maar ze zijn goed te bekijken,( klote camera).
ik ben dan ook geen fotograaf he :mrgreen:  :wink:
maar de how to is duidelijk en daar gaat het om :mrgreen:
BMW E39 523i full options

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari, 2014, 17:44 »
De remklauwen vóór hebben toch geen schroefdraad erin? Kan ze zo terug duwen zonder te draaien.
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari, 2014, 19:39 »
Bij mij kon ik ze ook zo terugdrukken.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] Achterste remklauw reviseren (igv rondom schijfremmen)
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari, 2014, 12:36 »
Op welke types zit deze klauw achter?

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Achterste remklauw reviseren (igv rondom schijfremmen)
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari, 2014, 14:35 »
Ik meende bij 2L en dikker. Maar het zou zo maar kunnen dat het voor de 1.8 een optie is. Dat durf ik niet te zeggen.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] Achterste remklauw reviseren (igv rondom schijfremmen)
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari, 2014, 00:44 »
De mijnen, 2x 1.8, hebben trommels.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: [How-to] Achterste remklauw reviseren (igv rondom schijfremmen)
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari, 2014, 08:08 »
Volgens vraagbaak alles boven 66kw schijfremmen achter, dus 1.8 G60 ook  :wink: :mrgreen:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart, 2014, 22:01 »
Deze how to gaat toch echt over de voorremmen van een passat 35i 2.0 ,ik heb namelijk alleen de voorremmen gereviseerd en nooit de achter remmen,en ik had rondom schijven.  :wink:
BMW E39 523i full options

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart, 2014, 07:56 »
dan heb jij rare remklauwen bullie .....dit zijn toch echt de achterklauwtjes .... zit namelijk een handremheveltje op :mrgreen:of rij je Saab  :shock:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart, 2014, 08:17 »
Ik heb de tweede foto (de eerste doet het niet meer) nog eens goed bekeken en op m'n pc eens 90 graden tegen de klok in  gedraaid en ik zie toch een achterbrug een een schokbreker met een montage gat voor in de achterbrug.

Volgens mij is het toch een achterste remklauw en ook aan de achterzijde aan de passagierskant.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart, 2014, 19:49 »
Heb het me eens nagekeken in de papieren en het ,zijn inderdaad de achter remmen geweest :wink:
BMW E39 523i full options

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Remklauw reviseren
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart, 2014, 20:05 »
Ik zal de topic titel even aanpassen :wink:

Edit:
Done!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!