Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 maart, 2024, 22:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???  (gelezen 805808 keer)

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5025 Gepost op: 12 juli, 2021, 10:40 »
Een tijdje terug had onze Passat ineens soms wat meer moeite met starten bij vochtiger weer. Ook liep de auto vervolgens bij koude start nogal stotterend, bij accelereren. Bij warme motor liep de auto trouwens wel goed.
Vreemd. Ik werd op de facebook versie van dit forum getipt over als mogelijke oorzaak het tanken van e10.
Ik kon me hier niet veel bij voorstellen. Hoewel ik wel altijd e10 tank, voeg ik om de tank ook altijd een e10 killer additief toe aan de brandstof. Naar mijn idee zouden dan de schadelijke gevolgen van de e10 brandstof dan beperkt moeten blijven.

Ik heb daarom eerst de (nog niet zo oude) Bosch bougies maar eens vervangen voor Champion N7BYC bougies.
Wat een verschil! Startproblemen en onregelmatig lopen op koude motor verdwenen, maar ook loopt de motor in zijn algemeen veel stiller en gas-respons is vele malen beter.  :clap:


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5026 Gepost op: 13 augustus, 2021, 21:35 »
En nieuwe schokdempers rondom, want de vering begon op een Citroën 2cv te lijken. Beide achterdempers waren vochtig van de olie.

Tegelijk maar nieuwe veren gestoken van Weitec -4cm. Niet superlaag, perfect voor dagelijks gebruik, maar ziet er wat nettet uit en het stuurgedrag in bochten is aanzienlijk verbetert. Het deinen is nu verleden tijd.
Alleen nog uitlijnen komende week


Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5027 Gepost op: 14 augustus, 2021, 21:19 »
Fijn dat het gelukt is man!  :perfect:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5028 Gepost op: 15 augustus, 2021, 20:14 »
Fijn dat het gelukt is man!  :perfect:

Ja, viel even tegen. De veren zouden eigenlijk 1 op 1 moeten passen, maar aan de voorzijde had ik een andere bovenste veerschotel en toplager nodig. Blijkbaar (dat wist ik pas achteraf) zijn er 2 varianten in omloop.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5029 Gepost op: 15 augustus, 2021, 23:22 »
Ik wilde eerder al reageren, maar was op vakantie. Hij ziet er echt geweldig uit, Vincent  :clap:
Die ellende met de veren heb ik ook gehad. Ik heb nu een setje aan de voorkant dat voor 5 cm verlaging zou moeten zorgen dat 'm op de originele cross-country hoogte houdt. Sinds het wisselen van de schokdempers voor dezelfde auto met gebruikmaking van de veerschotels die ik al in gebruik had stond ie veeeeeel te hoor voor.. Zie mijn eigen topic. 
Het is mij nooi duidelijk geworden hoe dat kon, maar is nu opgelost.
Ze zijn ook iets stugger dan ori (schijnt). Ik heb dat nooit kunnen testen omdat ik van ori/ori naar gele Koni/-5cm ben gegaan.
Van de Koni's wist ik al dat ze met ori veren ook een stuk stugger resultaat geven.

Die van mij mag binnenkort ook weer naar de APK.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5030 Gepost op: 16 augustus, 2021, 16:22 »
Ik wilde eerder al reageren, maar was op vakantie. Hij ziet er echt geweldig uit, Vincent  :clap:
Die ellende met de veren heb ik ook gehad. Ik heb nu een setje aan de voorkant dat voor 5 cm verlaging zou moeten zorgen dat 'm op de originele cross-country hoogte houdt. Sinds het wisselen van de schokdempers voor dezelfde auto met gebruikmaking van de veerschotels die ik al in gebruik had stond ie veeeeeel te hoor voor.. Zie mijn eigen topic. 
Het is mij nooi duidelijk geworden hoe dat kon, maar is nu opgelost.
Ze zijn ook iets stugger dan ori (schijnt). Ik heb dat nooit kunnen testen omdat ik van ori/ori naar gele Koni/-5cm ben gegaan.
Van de Koni's wist ik al dat ze met ori veren ook een stuk stugger resultaat geven.

Die van mij mag binnenkort ook weer naar de APK.

Bij mij is die aan de voorzijde ook niet echt veel gezakt, maar ik vind het goed zo. Het ging me vooral om het weggedrag dat wat beter moest zijn en dat is gelukt.
De veerschotels die ik had waren te klein in diameter en daarmee kreeg ik de verlagingsveren met een grotere diameter van de bovenste winding niet opgesloten. Ik moest daarvoor de 'oudere' versie van de bovenste veerschotel hebben. De oudere versie van de veerschotel komt ook met een ander toplager.
Waarom de auto niet veel gezakt is weet ik niet precies. Lengte van de nieuwe schokbreker komt overeen met de oude schokbreker en de nieuwe stuggere veren zijn wel degelijk korter dan de originele veren.
Ik vermoed dat de oude veren zodanig slap/doorgezakt waren, dat deze ook al voor een soort van verlaging hebben gezorgd. Het daadwerkelijke verschil tussen de doorgezakte originele veren en de nieuwe -4cm verlagingsveren is dan denk ik bijna te verwaarlozen.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5031 Gepost op: 01 oktober, 2021, 11:54 »
vraagje:
welke remblokken adviseren jullie?
https://bogijn.nl/onderdelen/121/vw/423/passat-b3-b4-variant-3a5-35i/1916/1-8/remdelen/remschijven-en-remblokken
Het hoeft nog niet direct voor de APK, eentje wordt wat dun. Mog niet te dun voor afkeur, maar als ik toch met de remmen aan de slag ga direct maar alles doen.
Voor de APK wel verplicht één remslangetje achter vervangen, dus ik doe gelijk de slangetjes aan beide kanten. Die ander komt anders volgend jaar aan de beurt. Ook vloeistof verversen en dan kan het er weer even tegen. 
Maar goed, heeft iemand een voorkeur voor een remblok inclusief reden?
Aanvullende info : ik rijd maar 3000 km/jaar , dus levensduur is voor mij in dit geval een ondergeschikt aankoopargument,
Het gaat om de voorremmen. Achter heb ik trommels.

Dit maar gewoon doen? EDIT: dit gaat het worden.
https://bogijn.nl/onderdelen/121/vw/423/passat-b3-b4-variant-3a5-35i/1916/1-8/remdelen/remschijven-en-remblokken/artikel/999999/bogijns-choice/5301-1p

en twee keer deze.
https://bogijn.nl/onderdelen/121/vw/423/passat-b3-b4-variant-3a5-35i/1916/1-8/remdelen/remslangen-en-kabels/artikel/30/bosch/1-987-476-216
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5032 Gepost op: 02 oktober, 2021, 13:58 »
wat een gekloot. koppeling waarmee de achterste remleiding vastzit aan de remslang gaat niet los.
Dus doorslijpen en op zoek naar een achterremleiding (tussen slang en remcilinder).
Valt weer effe tegen.

Wat moet je doen op hier op het forum van de beginner-status af te komen.
Ik ben lid sinds februari 2010. Inmiddels meer dan 10 jaar dus.
Wanneer ben je beginner af?  :mrgreen:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5033 Gepost op: 02 oktober, 2021, 22:07 »
Die zat bij mij ook goed vastgerot...
Met een creme brulee brander stoken, stoken, stoken, goede tangen er op (de koppen waren inmiddels kapot gedraaid) en ik had ze eindelijk los.

Meer posten, komt die status vanzelf  :wink:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5034 Gepost op: 04 oktober, 2021, 20:22 »
En weer goedgekeurd.  Voor het eerst een interval van twee jaar.r  :clap:
Mijn Pasat is nota bene ook nog 'vrijwilliger' geweest voor de RDW-steekproef dus twee keer gekeurd.
 
Ik heb om 'm door de APK te krijgen uiteindelijk alleen het remslangetje vervangen dat voor afkeur zou zorgen.
Binnenkort remblokken vóór (alle 4), het remslangetje aan de andere kant ook vervangen en even nieuwe remvloeistof doortrappen.
Dat andere slangetje zit op gevoel waarschijnlijk ook zo vast dat ik heb besloten het nog niet te doen met het open ringsleuteltje dat ik nu heb, maar eerst voor een 'Gedore-type' te gaan. Anders gaat ook dat warteltje naar de kl.... met alle extra werk tot gevolg.

Recent nog een roestig plekje ontdekt aan de bodem, dus dat ook even bijwerken voor de winter, en een stukje remleiding opnieuw tectyleren. Keline dingetjes. 
Maar het belangrijkste nieuws van vandaag. De komende twee jaar weer lekker  :drive:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5035 Gepost op: 06 oktober, 2021, 16:14 »
En weer goedgekeurd.  Voor het eerst een interval van twee jaar.r  :clap:
Mijn Pasat is nota bene ook nog 'vrijwilliger' geweest voor de RDW-steekproef dus twee keer gekeurd.
 
Ik heb om 'm door de APK te krijgen uiteindelijk alleen het remslangetje vervangen dat voor afkeur zou zorgen.
Binnenkort remblokken vóór (alle 4), het remslangetje aan de andere kant ook vervangen en even nieuwe remvloeistof doortrappen.
Dat andere slangetje zit op gevoel waarschijnlijk ook zo vast dat ik heb besloten het nog niet te doen met het open ringsleuteltje dat ik nu heb, maar eerst voor een 'Gedore-type' te gaan. Anders gaat ook dat warteltje naar de kl.... met alle extra werk tot gevolg.

Recent nog een roestig plekje ontdekt aan de bodem, dus dat ook even bijwerken voor de winter, en een stukje remleiding opnieuw tectyleren. Keline dingetjes. 
Maar het belangrijkste nieuws van vandaag. De komende twee jaar weer lekker  :drive:

Gefeliciteerd!  :drive:


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5036 Gepost op: 24 oktober, 2021, 10:32 »
Zo, wij hebben ook weer een jaartje APK. Geen goedkope dit jaar. Er mankeerde toch nog wel een aantal dingetjes aan. Het grootste waren de remcilinders achter die beide lek waren.
Ook CO te hoog, wat we met toevoegen van een brandstofadditief nog net binnen de waardes kregen, maar nog steeds aan de hoge kant. Vermoedelijk is de lambdasonde aan vervanging toe.
Maar goed, we kunnen weer een jaartje.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5037 Gepost op: 24 oktober, 2021, 12:06 »
Mooi , gefeliciteerd weer.
Die remzuigertjes achter heb ik bij mijn vorige passat ook een keer vast gehad.
De dingen zelfs zijn niet zo duur, maar wel veel werk om ze te vervangen, met name omdat de zooi aan wartels etc meestal muurvast zit.
CO is inderdaad ook bijzonder.  De Passat mag 5% hebben of zo. Heel hoog naar huidige maatstaven en zolang een geen vogelnest in het luchtfilter zit of iest vergelijkbaars haalt ie dat altijd.  Klinkt redelijk aannemelijk dat er inderdaad een sensor geen goed signaal meer geeft.  Maar goed, een jaartje de tijd een nieuwe te zoeken en te monteren. 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5038 Gepost op: 27 oktober, 2021, 12:57 »
Dit keer maar aluminium remcilinders laten plaatsen. Zijn maar een tientje duurder dan die plastic dingen die er sinds 2013 in zaten en schijnen veel langer mee te gaan.
Daarnaast ook de voorste motorsteun vernieuwd en bij het beter vastzetten van de accu ging ook het flesje van de stuurbekrachtiging kapot, dus daar hebben we ook maar een nieuwe in gestoken.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Wat heb jij aan je Passat gedaan vandaag ???
« Reactie #5039 Gepost op: 28 oktober, 2021, 08:57 »
Zo, wij hebben ook weer een jaartje APK.

 :clap: :cheers:

Ook CO te hoog, wat we met toevoegen van een brandstofadditief nog net binnen de waardes kregen, maar nog steeds aan de hoge kant. Vermoedelijk is de lambdasonde aan vervanging toe.

Even van te voren vacuum slangetje loshalen achterop de injectieunit doet het ook vaak goed  :wink:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily