Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 april, 2024, 15:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Automaat B4 zoekerig  (gelezen 6115 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Benedict

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 213
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Assen
Automaat B4 zoekerig
« Gepost op: 29 mei, 2010, 18:10 »
Wat kan het toch zijn? Hij is pas gerevisieerd volgens de vorige eigenaar. Bij koude motor is de automaatbak zoekerig (loopt vrij terwijl hij in de D stand staat.) Best lullig als je wil optrekken wat niet lukt..en dan met een grote bonkgeluid gooit ie em in de eerste versnelling! :mad:

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
Re: Automaat B4 zoekerig
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei, 2010, 19:30 »
Citaat van: "Benedict"
Wat kan het toch zijn? Hij is pas gerevisieerd volgens de vorige eigenaar. Bij koude motor is de automaatbak zoekerig (loopt vrij terwijl hij in de D stand staat.) Best lullig als je wil optrekken wat niet lukt..en dan met een grote bonkgeluid gooit ie em in de eerste versnelling! :mad:


ik denk dat hij niet gereviseerd is of niet goed!
moet hij met vag-com ook wel fout geven.
als hij met bonk 1x inslaat :roll:
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei, 2010, 19:38 »
oliepeil checken met de hendel in de ''D'' met draaiende motor wel op de handrem zetten mits je een peilstok hebt en anders een keer verversen er gaat 2 liter ATF olie in
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Jesmer

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 70
  • Karma: +0/-0
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei, 2010, 00:17 »
Kun je niet de oliepeil checken als de auto in de vrij staat of in de parkeerstand?
Weet Wat Je Zegt, Zeg Niet Wat Je Weet!!

Offline passatUSA

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 208
  • Karma: +0/-0
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei, 2010, 01:51 »
oliepeil kun je dan ook wel controleren, maar het beste is hem eerst warm te rijden en dan even de keuzehendel in alle standen zetten en dan olie pijlen.

ik zou hem eerst uitlezen met vag.com daar wordt je vaak wijzer van. :wink:
Passat vr6 glx usa

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei, 2010, 11:21 »
Citaat van: "Jesmer"
Kun je niet de oliepeil checken als de auto in de vrij staat of in de parkeerstand?
nee een automaat werkt met een koppelomvormer die zich ''volzuigt'' met olie als de motor niet draait kun je zelfs met een half litertje al vol op peil zitten maar dan werkt de koppelomvormer niet want als die zich ''volzuigt'' dan trekt hij bijna alle olie uit de bak weg vandaar stationair draaiend met de keuzehendel in een versnelling
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Jesmer

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 70
  • Karma: +0/-0
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei, 2010, 11:38 »
Moet je dat ook zo doen bij een B3?
Weet Wat Je Zegt, Zeg Niet Wat Je Weet!!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei, 2010, 12:03 »
Citaat van: "Jesmer"
Moet je dat ook zo doen bij een B3?
voor zover ik weet is het bij elke automaat alleen nou wil het dat bij de B4 wel een peilstok zit en bij de B3 niet in alle gevallen  :roll:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli, 2010, 13:42 »
Bij de modellen waar geen pijlstok zit is de vulopening de enige manier om te zien of de vloeistof op pijl is. Hiervoor moet de wagen waterpas staan. Olie dient gelijk met de onderste rand van de vulopening te staan. Dan is het peil OK. Als de motor dan gestart wordt is het pijl voor de omvormer ook goed. Mag dan geen problemen meer opleveren. Gebruik aub wel de juiste olie!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Dutch_Jetta_GT

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 114
  • Karma: +1/-0
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober, 2010, 11:50 »
Oliepeil van een automaatbak ALTIJD met warme draaiende motor in de P-stand controleren..... Het zou ook kunnen dat je geen peilstokje maar een peilplug aan de zij- of onderkant van de bak hebt zitten, ff een manual opsporen!

Probleem met schokkend wegrijden kan ook komen doordat 1 van de hydraulische bedieningsklepjes in de valvebody hapert (door een braampje o.i.d, vaak door slijtage)

Ik heb zelf een tijdje in de automatenrevisie gewerkt ;)

Let er ook op dat de olie van de automaatbak een essentieel onderdeel is en niet zomaar een smeersapje, enkel aanvullen met de juiste olie!
The JettaDaddy

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
Automaat B4 zoekerig
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober, 2010, 15:41 »
Citaat van: "Dutch_Jetta_GT"
Oliepeil van een automaatbak ALTIJD met warme draaiende motor in de P-stand controleren!


dat is niet zo!!
je moet hem controleren als de motor op bedrijfs temperatuur is.
en in de N (neutraal) met motor die uit is.
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline Benedict

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 213
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Assen
Re: Automaat B4 zoekerig
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari, 2012, 06:28 »
Nu met deze vorst nog erger (hangerig / zoekerig) oliepeil is goed.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Automaat B4 zoekerig
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari, 2012, 09:13 »
Ik weet niet zo 1,2,3 of je de olie al vervangen had?
Bij een motor op bedrijfstemperatuur heb je dit probleem niet?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Benedict

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 213
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Assen
Re: Automaat B4 zoekerig
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari, 2012, 11:08 »
Ik weet niet zo 1,2,3 of je de olie al vervangen had?
Bij een motor op bedrijfstemperatuur heb je dit probleem niet?

Bak olie nog niet vervangen. Klopt bij warme moter is er niets aan de hand en schakelt ie prima  :drive:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Automaat B4 zoekerig
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari, 2012, 11:09 »
Als je de bakolie nog niet had vervangen zou ik dat zeker doen. Misschien is dat het hele probleem wel: vervuilde olie of iets in die richting...

Ik heb nog even nagekeken hoe het oliepeil moet worden gecontroleerd:
(A) Volgens de vraagbaak zou hij stationair moeten lopen, dan eerst door alle versnellingen gaan en tenslotte de P stand als laatste stand zetten. Peilen en eventueel afvullen tot de olie tussen de Min en Max streepjes staat. Te veel is niet goed en moet worden afgezogen via de peilstok opening.

(B) Als je de olie helemaal wilt vervangen moet, na het geheel uitzuigen van de olie, de carterpan van de bak ook los (heeft blijkbaar geen aftapplug onderin?). Leeg laten duppelen en met nieuwe pakking de carterpan weer monteren en weer bijvullen (ongeveer 3 liter) en dan motor weer starten en pijlen. Bij koude motor moet de olie minimaal op het 20 graden streepje staan.
Dan 1x rempedaal intrappen
Vervolgens door alle versnellingen gaan en eindigen op de P stand en zoals eerder hierboven gemeld (Punt A) olie bijvullen totdat het peil weer tussen de min en de max streepjes staat.

Mocht ik het bovenstaande toch fout hebben, dan hoor ik het graag.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!