Recente berichten

[20 november, 2020, 19:53]

[16 november, 2020, 13:39]

[29 oktober, 2020, 20:14]

[12 september, 2020, 11:15]

[05 augustus, 2020, 09:59]

[27 juni, 2020, 12:40]

[20 juni, 2020, 20:42]

[18 mei, 2020, 08:25]

[02 april, 2020, 00:37]

[27 februari, 2020, 10:21]

[28 januari, 2020, 21:02]

[18 december, 2019, 20:55]

[18 december, 2019, 20:43]

[27 oktober, 2019, 20:14]

[11 oktober, 2019, 15:26]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
24 november, 2020, 10:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: uitleg werking Homokinetische / Cardanische koppeling  (gelezen 2787 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
uitleg werking Homokinetische / Cardanische koppeling
« Gepost op: 31 januari, 2011, 15:35 »
Bij deze een kleine uitleg over de werking van een Homokinetische / Cardanische koppeling.

Een homokinetische koppeling of kortweg homokineet wordt vooral gebruikt als onderdeel van een knikbare aandrijfas in onder andere auto's.

"Homokinetisch" betekent ‘een gelijke snelheid hebbend’ (in dit geval hoeksnelheid). De uitgaande as van de homokinetische koppeling heeft op ieder moment dezelfde hoeksnelheid als de ingaande as. Dit in tegenstelling tot de cardanische koppeling, waarbij, bij een constante hoeksnelheid van de ingaande as, de uitgaande as een afwisselend hogere en lagere hoeksnelheid heeft, waarbij deze fluctuaties groter zijn naarmate de knikhoek van de koppeling groter is.

De homokinetische koppeling is in 1928 uitgevonden door Alfred Hans Rzeppa, die als ingenieur werkzaam was bij Ford. Deze koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol, die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Er bestaan echter ook andere constructies, waarvan sommige reeds eerder bekend waren, zoals in de toenmalige DKW F1.

Homokinetische koppelingen zijn onmisbaar in een voorwielaangedreven auto. Zij zorgen ervoor dat de wielen met een gelijkmatige hoeksnelheid worden aangedreven, ook bij een grote stuuruitslag (ca. 50° is geen probleem). Als hier een cardanische koppeling zou zijn gebruikt (zoals vroeger bij onder andere de Citroën Traction Avant en de eerste uitvoeringen van de Citroën 2CV), zou bij grote stuuruitslag (bijvoorbeeld bij parkeerbewegingen) de auto schokkerig rijden.

Bij een achterwielaangedreven auto hoeft de cardanas slechts een kleine knikhoek te maken vanwege de vering van de achteras. Doordat deze knikhoek klein is, kan hier worden volstaan met een eenvoudiger cardanische koppeling. Bovendien bevat een cardanas meestal twee cardankoppelingen, zodat van de hierdoor driedelige cardanas (het verlengde van) het eerste en het derde deel evenwijdig zijn. Dit levert eveneens een gelijkmatige overbrenging. Sommige achterwielaangedreven auto's hebben echter ook homokinetische koppelingen in de achterassen.


3d-model van een homokinetische koppeling. (animatie)


Homokinetische koppeling met 6 kogels




Cardanische koppeling

Een cardanische koppeling is een koppeling die koppels kan overbrengen van assen die niet in elkaars verlengde staan. Een as met een of meer van deze koppelingen heet cardanas, en kan bijvoorbeeld dienen als secundaire (eind-)aandrijving van auto's, fietsen en motorfietsen. De cardanas is - ten onrechte - genoemd naar de Italiaanse renaissancewetenschapper Girolamo Cardano.


Animatie van een cardanische koppeling

Werkwijze

Tijdens het roteren beschrijven de lagers van de scharnieren cirkelvormige banen. Hierdoor wordt de rotatiesnelheid van de ingaande as niet gelijkvormig overgedragen naar de uitgaande as. De uitgaande rotatiesnelheid zal sinusvormig zijn. Wiskundig ziet dit er als volgt uit:



Hierin zijn:

    * ω1,ω2 de hoeksnelheden van respectievelijk de ingaande en uitgaande as
    * α1,α2 de hoekverdraaiing van respectievelijk de ingaande en uitgaande as
    * β de scharnierhoek tussen ingaande en uitgaande as

De uitgaande snelheid beschrijft dus een sinusverloop met een minimumsnelheid
en een maximumsnelheid

Deze afwijking kan gecompenseerd worden door twee kruiskoppelingen te gebruiken. Op voorwaarde dat het assensysteem dan aan volgende eisen voldoet:

    * Alle drie de assen liggen in één vlak
    * De scharnierhoeken zijn gelijk
    * De binnenste scharniervorken liggen in één vlak

Als aan deze voorwaarden niet voldaan kan worden en er toch een éénparige overbrenging nodig is, kan een homokinetische koppeling
toegepast worden.

bron:wikipedia
BMW E39 523i full options

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
uitleg werking Homokinetische / Cardanische koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari, 2011, 09:19 »
illustraties ok , das leuk , maar die wiskundige zooi mag je van mij achterwege laten  :roll:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
uitleg werking Homokinetische / Cardanische koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari, 2011, 18:57 »
Hoezo snap je dat niet dan :?:Ik zelf snap namelijk geen hout van wiskunde :mrgreen:
BMW E39 523i full options