Recente berichten

[20 november, 2020, 19:53]

[16 november, 2020, 13:39]

[29 oktober, 2020, 20:14]

[12 september, 2020, 11:15]

[05 augustus, 2020, 09:59]

[27 juni, 2020, 12:40]

[20 juni, 2020, 20:42]

[18 mei, 2020, 08:25]

[02 april, 2020, 00:37]

[27 februari, 2020, 10:21]

[28 januari, 2020, 21:02]

[18 december, 2019, 20:55]

[18 december, 2019, 20:43]

[27 oktober, 2019, 20:14]

[11 oktober, 2019, 15:26]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
24 november, 2020, 11:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Kleppen cilinderkop auto vervangen  (gelezen 1742 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Kleppen cilinderkop auto vervangen
« Gepost op: 06 februari, 2011, 01:51 »
Wij proberen in het kort de bassis voor het vervangen van de in of uitlaat kleppen van uw auto uit te leggen.Hieronder ziet de werking van de kleppen ofterwel de nokkenas de tuimelaars (die de klep bediend) de klepveer en de klepveer schotel.Deze worden door middel en in combinatie van timing aangedreven door de distributieriem of ketting (via krukas) zodat deze op het juiste moment open en dicht gaan.






Nu wil het wel eens fout gaan met de timing doordat b.v de distributieriem knapt en een of meerdere kleppen de zuiger raken. Een andere reden kan zijn omdat er een uitlaatklep verbrand doordat b.v langdurig de kleppen niet gesteld zijn waardoor de afstand van openen bij de uitlaat klep te klein is geworden.Maar ook auto's die op lpg gas rijden hebben kans op het verbranden van een uitlaatklep omdat de temperatuur bij het rijden op gas in de cilinder hoger is. Daarom moeten bij niet zelfstellende kleppen deze vaker bijgesteld worden en houd men vaak de ruimte voor het openen van de kleppen ruimer aan.Bij het rijden op LPG en zonder dat er geharde klepzetels zijn gemonteerd wil het nog wel eens voorkomen dat de kleppen uitgesteld zijn.


kromme klep


verbrande klep

Nu het vervangen van de kleppen: Nadat u geconstateerd heeft dat er een probleem is met een of meerdere kleppen,b.v doordat u geen of een te lage compressie gemeten hebt (ook mogelijk koppakking probleem) en vervolgens de cilinderkop gedemonteerd heeft en de nokkenas verwijderd is, kunt u overgaan tot het vervangen van de kleppen.Hiervoor wordt meestal het gereedschap gebruikt zoals onder op de foto aangegeven.De bovenkant van het gereedschap komt op de plaatst boven aan de klepveer en de onderkant van het gereedschap op de klep die verwijderd moet worden. Door het aandraaien van deze komt de klepschotel en klepveer naar beneden nu zitten er in de klepschotel meestal twee spietjes die de klep op zijn plaats houden, na het verwijderen van deze spietjes het gereedschap weer rustig los te draaien waarna het mogelijk is de klep te verwijderen.Als de klepveer verwijderd is kan het zijn dat u tegen een kering aankijkt de afdichting is er voor dat er via de kleppen geen olie in de cilinders komt.Het is gebuikelijk dat deze gelijk vervangen worden nu u de kleppen toch verwijderd heeft.


tuimelaar/klep


Speciaal gereedschap demonteren kleppen

Nadat alles verwijderd schoon en gecontroleerd is kan er met de montage begonnen worden.Met controleren wordt onder andere bedoeld dat er geen scheurtjes in de cilinderkop zitten en dat de klepzittingen er goed uitzien (zie onderstaande foto's) De nieuwe kleppen worden doormiddel van speciaalgereedschap die je door de hand laat rollen nadat er schuurpasta op de rand van de klep en/of klepzitting is gedaan, hiermee wordt een perfecte afsluiting bereikt.Uiteindelijk worden de klepveer en schotel gemonteerd met het gereedschap waar deze mee verwijderd waren.Als de cilinderkop,distributieriem en overige weer gemonteerd is (kijk ook op koppakking vervangen onder aan deze pagina) moeten de kleppen indien niet hydraulisch aangestuurd opnieuw afgesteld worden.

werkwijze kleppen stellen 4 cilinder

1ste cylinder op tuimelen-cylinder 4 afstellen
3e op tuimelen-2e afstellen
4e op tuimelen-1e afstellen
2e op tuimelen-3e afstellen

Ook kun je voor het afstellen van de kleppen de onstekings volgorde aanhouden.

Ontstekingsvolgorde aanhouden om de kleppen te stellen, dus 1-3-4-2 voor een 4-cilinder en 1-5-3-6-4-2 voor een 6-cilinder. Zet cilinder 1 op tuimelen, dus met beide nokken van de nokkenas naar beneden (motoren met 1 nokkenas). De uitlaatklep is dan bijna gesloten en de inlaatklep gaat bijna open.Meet nu de speling tussen de nokkenas en de tuimelaar > Bij de 4-cilinder motor kun je nu de kleppen van de 4e cilinder stellen en bij een 6-cilinder motor de 6e cilinder. Werk zo de gehele ontstekingsvolgorde af.


klep zittingen


kleppen voorbeeld


kleppen schuren


Gereedschap inschuren klepzitting


bron autoweetjes.nl
BMW E39 523i full options