Recente berichten

[20 november, 2020, 19:53]

[16 november, 2020, 13:39]

[29 oktober, 2020, 20:14]

[12 september, 2020, 11:15]

[05 augustus, 2020, 09:59]

[27 juni, 2020, 12:40]

[20 juni, 2020, 20:42]

[18 mei, 2020, 08:25]

[02 april, 2020, 00:37]

[27 februari, 2020, 10:21]

[28 januari, 2020, 21:02]

[18 december, 2019, 20:55]

[18 december, 2019, 20:43]

[27 oktober, 2019, 20:14]

[11 oktober, 2019, 15:26]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
24 november, 2020, 09:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Informatie en uitleg over Funktie en Onderhoud van de Remmen  (gelezen 1085 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Informatie en uitleg over Funktie en Onderhoud van de Remmen
« Gepost op: 06 februari, 2011, 02:13 »
Informatie en uitleg over Funktie en Onderhoud van de Remmen

Funktie Remmen

De functie van het remsysteem is om de kracht van de persoon achter het stuur die het rempedaal indrukt over te zetten naar het voorwerp dat tegen het wiel aan drukt zodat het wiel gaat remmen. De omzetting van die krachten gebeurt doormiddel van:

    * hefbomen
    * hydraulica
    * wrijving.

1 Een hefboom komt voor in het rempedaal. Doordat de hefboom wordt toegepast wordt de kracht die de bestuurder erin stopt vele malen groter.

2 Vervolgens komt deze kracht terecht in een hydraulisch systeem. Door dit systeem wordt de kracht verplaatst van het rempedaal naar de remmen met heel weinig krachtsverlies.

3 Uiteindelijk ontstaat wrijving op het wiel waardoor het veel meer kracht kost voor het wiel om op dezelfde snelheid door te draaien. Die extra kracht wordt niet geleverd dus moet het wiel zachter gaan draaien.

Trommelremmen en schijfremmen

Er zijn twee soorten remmen. Trommelremmen en schijfremmen,Tegenwoordig worden bij vele auto’s enkel nog schijfremmen toegepast. Voorheen hadden de voorwielen schijfremmen en de achterwielen trommelremmen. Waar dan ook nog steeds veel auto's mee rondrijden.

Schijfremmen

Als het rempedaal wordt ingedrukt wordt er remvloeistof naar de wielremcilinders toegebracht hierbij worden per wiel twee remblokken tegen een schijf aangeduwd waardoor deze schijf afremt. Deze schijf zit verbonden met het wiel, dus remt deze ook af. Een probleem dat tijdens het remmen ontstaat is de warmte. Doordat het wiel wordt tegengehouden ontstaat er veel wrijving en door de wrijving ontstaat warmte. Daarom is er in plaats van een gewone schijfrem ook een geventileerde schijfrem. Deze is vooral goed te herkennen aan zeg maar een dubbele schijf met koelribben er tussen. Deze geventileerde schijfrem zorgt ervoor dat de warmte die ontstaat tijdens het remmen veel beter kan worden afgevoerd. De laatst genoemde remschijf wordt meestal toegepast bij zwaardere auto's waarbij de remmen zwaarder belast worden.

Trommelremmen

Ook een trommelrem werkt hydraulisch. Als het rempedaal wordt ingedrukt wordt er remvloeistof naar de wielremcilinders toegebracht. Deze zorgen ervoor dat de remschoenen met de remvoering tegen de binnenkant van de trommel aandrukt waardoor de auto afremt.

ABS - Anti blokkeer systeem

Het kan voorkomen dat er te hard geremd wordt. Als er plotseling wordt geremd kan het wiel blokkeren. Dit kan bij een auto waar veel hogere snelheden worden gehaald heel gevaarlijk zijn!

Wat heb je immers aan remmen als het er alleen voor zorgt dat je onbestuurbaar verder slipt?!?

Daarvoor is het ABS bedoeld. Dit is een sensor die ervoor zorgt dat het remmen wordt ‘geregeld’. Als iemand keihard op de rem trapt zal het ABS er dus voor zorgen dat er geregeld zal worden geremd. Elektronisch wordt gemeten wat de remkracht moet zijn, waardoor de wielen dus niet blokkeren.

Remblokken & schijven

De staat van de remblokken en de remschijven is gemakkelijk na te gaan. Indien je af en toe even tussen de remschijf en de blokken loert, zal je zeker de dikte van de remvoering kunnen inspecteren. Gebruik je remblokken nooit tot de voering ervan maar één millimeter dik is. Vervangen bij een voeringdikte van minimum 2 millimeter is echt wel de grens. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat de stalen draagplaat van de remblok in aanraking komt met de remschijf. Indien deze twee componenten nog maar even met elkaar in aanraking komen zal het oppervlak van de remschijf beschadigd worden, en dat is nu net het laatste wat we willen.Ook al hou je alles degelijk in het oog, en vervang je op tijd je remblokken, ooit zullen je remschijven versleten zijn. Door de grote krachten die de remschijven moeten verwerken verminderd hun dikte daar waar de remblokken plegen aan te grijpen. Deze plaats tekent zich op de remschijf af als een blinkende piste en is derhalve gemakkelijk te lokaliseren. De dikte van de remschijf op die plaats is de maatstaaf van de staat van de remschijf. Als de schijf op die plaats minder dik is dan door de fabrikant is voorgeschreven moet deze vervangen worden.

Remblokken vervangen

Zelfs indien je geen ervaren sleutelaar bent, kan je zelf je remblokken vervangen. Voor welk type remblokken je kiest hangt af van je persoonlijke voorkeur. Er zijn niet alleen verschillende merken remblokken op de markt, maar er bestaan binnen één merk ook verschillende specificaties. Laat je degelijk voorlichten voor je tot een aankoop besluit en vraag naar referenties. Als regel kunnen we stellen dat hardere remvoeringen minder snel zullen slijten maar dat de remschijf het harder te verduren zal krijgen.Ook geeft de hardere remblok minder stof af waardoor de velgen schoner blijven echter zijn er ook klachten dat hardere remblokken sneller leiden tot piependen remmen. Ben je niet vertrouwd met deze moeilijke materie dan kan je maar beter terug de originele vervangingsonderdelen monteren. Tenslotte weet je al hoe die werken en hoe snel ze slijten…


Om nieuwe remblokken te monteren kan in de meeste gevallen de remklauw gewoon vast aan de ophanging blijven zitten. De remleidingen kunnen dan ook blijven zitten. Een remklauw losmaken van de ophanging gaat soms niet zo gemakkelijk als eerst verwacht. De bouten zitten soms muurvast en zijn dikwijls uit een boterzachte staalsoort gemaakt. Met degelijk gereedschap moet het je echter meestal wel lukken. Nadat de remklauw los is gemaakt verwijder je de remblokken uit de klauw. Let goed op hoe die er in steken, want de nieuwe exemplaren moet je op een identieke manier plaatsen. Let er wel op als de remklauw verwijderd moet worden de remleiding niet in korte bochten wordt gewrongen. Verwijder door middel van brake cleaner alle stofsporen die je ook maar kunt ontdekken. Borstel indien nodig hardnekkig vuil weg met een kleine, zachte borstel. Een tandenborstel is daarvoor een ideaal hulpmiddel. Eens alle vuil verdwenen is, is het tijd om de remzuigers terug in de remklauw te duwen. Die staan namelijk veel verder naar buiten bij versleten remblokken dan bij de nieuwe, dikkere blokken mogelijk is. Eerst dan kunnen de nieuwe remblokken op hun plaats vastgemaakt worden. De montage van de remklauw zelf gebeurt in omgekeerde volgorde van de demontage. Ga echter nauwgezet na of de bevestigingsbouten nog in goede staat verkeren. Vervang ze bij de minste twijfel, Het is een goede gewoonte om de draad van de bouten en de randen van de remblokken die in de klauw schuiven met kopervet te behandelen voor je ze op hun plaats brengt. Kopervet weerstaat namelijk aan de grote hitte waaraan het remsysteem wordt blootgesteld en zorgt er voor dat de bouten gemakkelijk te demonteren zijn. Het spreekt voor zich dat geen enkel olie of vet in aanraking mag komen met de remvoering of schijf. Gebeurt dat toch, dan dien je alles grondig schoon te maken met brake cleaner. Nog een laatste tip voor je aan de slag gaat. Ga bij de gehele operatie uiterst secuur te werk !

Vervangen van de remschoenen (Trommelremmen)

Als eerste moeten de remschoenen zover terug gesteld worden dat de remtrommel verwijderd kan worden.Het is mogelijk dat daarvoor stelbouten aan de achterzijde van de ankerplaat zitten.De ankerplaat is de plaat waar de remschoenen op gemonteerd zitten.Door deze stelbouten te verdraaien zal er spelling komen tussen de remschoenen en remtrommel.Er bestaan ook zelf stellende remmen daarbij zult u dus geen stelbouten aantreffen. Ook zal de handremkabel voor het verwijderen van de remtrommel terug gesteld moeten worden.Indien het lukt de trommel te verwijderen kunnen doormiddel van het verwijderen van de veren etc de remschoenen verwijderd worden Let op hoe dit alles zit een tip hierbij is om het kant voor kant te doen zodat er altijd nog een voorbeeld voor handen is.als de voering op de remschoenen nog voldoende is en het geheel niet vettig is geworden door remvloeistof kunnen de remschoenen met grof schuurpapier opgeschuurd worden. Indien de remvoering verleten is zal deze natuurlijk vervangen moeten worden.Controleer door de rubbere stofkapjes opzij te doen ook de remcilinder op lekkage. Indien er remvloeistof lekt zullen deze cilinders vervangen moeten worden (vroeger werden de cups in de cilinders vervangen tegenwoordig wordt de cilinder compleet vervangen) maak het geheel goed schoon en monteer het geheel, stel hierbij de remschoenen / handrem zo af dat de trommel wel vrij blijft lopen. Als ook de remcilinders vervangen zijn zullen de remmen ontlucht moeten worden.dit doet men door te pompen met het rempedaal druk te houden en de onluchtings nippel los te draaien, dit herhaalt men todat er geen lucht meer in het remsysteem zit.

Remvloeistof

Erg belangrijk is de staat van de remvloeistof. Indien die er minder helder begint uit te zien is ze dringend aan vervanging toe. De meeste remoliën hebben namelijk de slechte gewoonte om vocht op te nemen, hetgeen uiteindelijk leidt tot een sterk verminderde remwerking. Zelfs al is de rest van het systeem in perfecte staat. Bij normaal straatgebruik adviseren Fabrikanten remvloeistof iedere twee jaar of bij elke 50.000 km te vervangen. Er zijn speciale hulpmiddelen op de markt om dat te doen, maar even bij je dealer langs gaan is in de meeste gevallen de veiligste werkwijze. Met de professionele installatie die jouw dealer gebruikt is deze klus in een wip geklaard en is bijgevolg een relatief goedkope zaak. Zo ben je meteen ook zeker dat de juiste remolie in het systeem terechtkomt, en vermijd je ook het risico dat er zich luchtbellen in het systeem bevinden, hetgeen rampzalige gevolgen heeft voor de remwerking. Vermijd altijd dat er remolie op de rest van de motor terechtkomt. Remolie tast namelijk de laklaag van je machine aan.

Inrijden van je remmen

Elk remsysteem moet ingereden worden. Met een nieuwe reminstallatie- dadelijk gaan rammen is niet de te volgen procedure als je later over optimaal materiaal wilt beschikken. De nieuwe remblokken moeten zich beetje bij beetje aanpassen aan het oppervlak van de remschijf. Ook trommelremmen dienen op een rustige manier ingereden te worden, willen ze later degelijk presteren. Een rustig ritje op gevarieerde wegen van ongeveer een 100 tal kilometer, met veel rempunten dus, is meestal genoeg om deze klus te klaren. Om de ongelovige te overtuigen kunnen we er maar beter meteen bij vertellen dat geen enkele racer het ooit zal wagen om met splinternieuwe remblokken of remschijven aan de start te komen. In grote teams worden vrije trainingen benut om ook dat materiaal in te rijden.




bron:autoweetjes.nl
BMW E39 523i full options