Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 april, 2024, 10:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Technische informatie VR6  (gelezen 2747 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Technische informatie VR6
« Gepost op: 13 maart, 2011, 12:31 »
OFFICIELE technische data vr6

Smeermiddelen en vloeistoffen
Olie:
10W40

Koelvloeistof:
VW OEM code: G 012A8DA8
G12+ (rood/roze)
(let op: oudere modellen hebben nog de oude G11 (blauw) deze dienen gespoeld te worden voordat overgestapt wordt op G12. G11 en G12 in een systeem geeft bruine drab die verstopping veroorzaakt.
G12+ [dus met plus] kan /wel/ gecombineert worden met G11 OF G12. [Dus niet G11 EN G12])

Versnellingsbak/(achter)differentieelolie:
75W90

Motor
Nokkenassen:
Duur standaard nokkenassen (AAA): 220 graden
Van tuner:
Duur @ 1mm: 220 graden
Duur @.050" : 215 graden
Lift: .400" = 10.2 mm
Lobe center: 115 graden

Nokkenas OEMnummers:
AAA/AMY 2.8L VR6 12V: 021 109 101N / 021 109 102B (174 pk)
ABV 2.9L VR6 12V: 021 109 101M / 021 109 102A (190 pk)
AES 2.8L VR6 12V: 021 109 101Q / 021 109 102D (140 pk)
AFP 2.8L VR6 12V: 021 109 101T / 021 109 102G (174pk assymetrisch)

Benzineinjectie
Injectoren:
VW code: 021906031A
Bosch code 0280150953
flow: 249cc/min bij 3.0 bar
weerstand 15,9 ohm

Benzinedrukregelaar:
"manifold pressure referenced fuel pressure regulator": de druk wordt aangepast aan de druk in het inlaatspruitstuk.
92-95: 4 bar
VW code: 078133534C
Bosch code: 0280160575
96-97: 3 bar
VW code: 037133035C
Bosch code: 0280160557
(controleer code op oude component!)

Benzinepomp
De VR6 heeft een cascade benzinepompsysteem. Een eerste pomp met schoepen zuigt de benzine in een klein reservoir. Dit reservoir zorgt ervoor dat de auto niet droog komt te staan niet scherpen bochten. De tweede (opvoer) pomp is van het tandwieltype en kan een flow van ... l/min brengen bij de 3 bar benzinedruk.

Inspuiting:
De VR6 heeft sequentiële inspuiting. Dit houdt in dat elke injector apart wordt aangestuurd en de inspuiting per cilinder wordt gereguleerd.
De basis inputs voor het systeem zijn de Lucht Massa Meter (G70) en de Nokkenas(Hall)sensor (G40).
Verder wordt er ook gebruik gemaakt van een Gaskleppotentiometer (G69) en een Lambda regeling (G39).
Ook wordt de inspuiting verrijkt als de Koelvloeistof (blauwe sensor, G62) koud is, dus de motor zijn bedrijfstemperatuur nog niet heeft. Dit vervangt dat Choke-klep die op Carburateurmotoren toegepast wordt.
Wanneer een van deze inputs wegvalt, zal het systeem in noodloop gaan. De benzine-inspuiting zal voor de veiligheid rijk gezet worden en de ontsteking wordt verlaat.

De luchtmassameter (G70) is van het hete-draad type. Een draad wordt verwarmt en een thermometer verderop in de luchtstroom kan aflezen hoeveel luchtverplaatsing er is. De LMM heeft drie versies gehad:
92-ers (rotor): VW 021906461A / B(automaat), bosch 0986280122 (duur om te vervangen: 500 euro, maar gaat ook minder snel kapot)
93-94 (OBD-1): VW 021906461J
95 (OBD-1):  VW 021906461M
96-97 (OBD-2): VW 021906462A

De Lambdasensor (G39) is van het 4-dradige type. Twee draden worden gebruikt voor een verwarmingselement. De overige twee draden geven een voltage aan waarmee de brandstof/lucht verhouding afgelezen wordt. De gewenste waarde voor optimale werking van de katalysator is 1 op 14.7. De sensor is een small-band type en kan niet precies die verhouding aangeven. Een laag voltage (100 mV) betekent dat het mengsel te arm is. Een hoog voltage (900 mV) betekent dat het mengsel te rijk is.

Ontsteking
Bougies:
VW OEM code: 101000035AH
NGK - BKR5EKUP
(Voor alle jaren zijn deze goed!)

Bougiekabels:
VR6 is erg gevoelig in de ontsteking! Slechte kabels zijn dan ook vaak de oorzaak van problemen. VW zelf is ook een paar keer van kabels veranderd. De beste resultaten worden behaald met de: 7 mm Beru (rood) kabels

Vuurvolgorde en timing:
1-5-3-6-2-4
Er wordt zowel gebruik gemaakt van een krukassensor (G28) als van een nokkenassensor (G40 Hall-sensor) voor het bepalen van de timing.
De VR6 heeft twee klopsensoren (G61 en G66): een aan beide zijden van het blok.
De onstekingstiming wordt aangepast per cilinder. Dit wordt in stappen gedaan tot een maximum van 12 graden verlating. Blijft er een probleem, dan verlaat de ECU de timing tot 11 graden voor alle cilinders en gaat in noodloop.
Tenslotte gaat het klop-detectiesysteem pas werken bij een KVS temperatuur van 40 graden celsius.

Remmen:
Remvloeistof:
VW OEM code: B 000700A1
DOT 4
(gooi nooit DOT 5 bij de DOT 4! En pas op: DOT 4 is schadelijk voor je lak)
(DOT 5.1 is anders dan DOT 5. DOT 5.1 kan wel bij DOT 4.
Verschil is temperatuur: DOT 3 koort het eerste, dan DOT 4 en dan DOT 5.1)

Remmen voor:
Geventileerd. Enkele zuiger.
voor 05/1995: 280x22mm. Remtang merk: Lucas
na 05/1995: 288x22mm. Remtang merk: ATE

Remmen achter:
Massief. Enekel zuiger.
Alle jaren: 226x10mm. Remtang merk (na 11/1992): Lucas


Dwarsdoorsnede van de kop.


bron : vr6 forum
BMW E39 523i full options