Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 april, 2024, 02:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: koelvloeistof probleem..bijna opgelost  (gelezen 24338 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Gepost op: 22 mei, 2011, 19:17 »
hey

ik heb een probleem met het koelsysteem.

na het vervangen van de thermostaat en het bijvullen en ontluchten, raakt de motor aan de kook.

*er loopt geen kvs terug in het reservoir
*koelvin slaat niet aan
*ondanks dat de kvs kookt word de kachel niet heet bij stationair.
alle slangen lijken wel warm te worden, maar de bovenste slang uit de radiateur
lijkt halfleeg te zijn.


de verwarming werd voor het onderhoud ook niet heet, ook liep de temp. op naar iets boven de 90graden. of de koelvin wel werkte weet ik niet.
wel weet ik dat het systeem niet lekt. ook geen witte rook of smurrie aan de peilstok of kvs dop.

het betreft de 1.8 RP motor.

alvast bedankt.

mvg jeffrey
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei, 2011, 19:22 »
kan ook zijn dat je waterpomp defect is.
wil nog wel eens voor komen dat dat waaiertje van het stangetje los gaat zitten.
waardoor hij niet meer draait.
dat controleer je door in het expansievatje goed te vullen, zo veel mogelijk ontluchten en dan kijken of er koelvloeistof via de over stroom continue door stroomt
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei, 2011, 19:47 »
er komt geen druppel uit die overloop, dus dat zou het best kunnen zijn.
wel apart dat die waterpomp het begeeft bij het vervangen van de thermostaat. temp. liep voor het vervangen op naar iets boven de 90 graden, nu kookt hij al 10min na het starten. dus hij was niet stuk denk ik dan
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei, 2011, 20:44 »
Wat je even zou kunnen proberen is om de motor eerst even af te laten koelen. Daarna alle slangen beknijpen zodat eventuele luchtbellen verdwijnen (kun je zien aan het reservoir waar het peil een beetje van zakt). Eventueel kun je de bovenste slang op het schutboard een beetje losdraaien, stroomt er meteen koelvloeistof uit, dan is daar iig geen luchtbel meer aanwezig. Komt er wel lucht uit, dan langzaam laten onstappen en daarna dichtdraaien. Hetzelfde geldt voor de overlooopslang. Check even als deze niet geknikt is oid. Hier moet zo nu en dan wel vloeistof doorheen gaan, zeker als je de leidingen van de radiateur beknijpt.

Controleer iig of de radiateur goed volloopt, desnoods via de bovenste slang proberen vol te laten lopen. Luchtbellen zijn ongewenste vreemdelingen en moeten uitgezet worden ;-)

Vervolgens draai je de dop van het reservoir los en leg je die aan de kant. Check of het vloeistofpeil goed is en vul eventueel bij tot aan de max en beknijp alle slangen nog eens.

Start nu de motor, verwarming op max met blower op 3 en laat de motor rustig en stationair warm worden. Hou hierbij het vloeistof niveau in de gaten en vul bij wanneer nodig. Zodra de ventilator aanslaat blijven checken of de temperatuur weer teruggaat naar ongeveer 90 graden en blijf het niveau van de vloeistof bijhouden.

Als je waterpomp niet stuk is zou je nu een normale temeratuur moeten hebben.

Als alles goed is, dop erop en een stukje rijden. Als de temperatuur nu verder goed blijft dan is je missie geslaagd, zoniet dan is er misschien toch iets met je waterpomp of is de thermostaat toch defect (komt ook voor bij nieuwe exemplaren).

Goede tip: Bezuinig niet op de thermostaat en haal er eentje bij de dealer. Wel wat duurder maar dan weet je zeker dat je ook de juiste hebt (qua openings temperatuur).  

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande?

Edit:
Ik heb ongeveer dezelfde motor als jou (Ik heb een RP met Mono-Motronic, de voorloper van de ABS met Mono-Montronic). Mocht je vragen hebben dan door ik het wel.


[edit2]
Overigens lijkt dit erop alsof de themostaat stuk oid is, je zou voor de test de oude eens terug kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurd. Wordt het geen koker dan is er iets met de nieuwe thermostaat aan de hand. Is even een werkje maar scheelt iig wat zoekwerk (als de dealt even niet open is oid, anders blijf je bezig).

Thermostaat hopeijk niet verkeerdom gemonteerd? (Kan dat overigens? Heb het nooit geprobeerd).
[/edit2]

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:03 »
thermostaat zit niet verkeerd om hoor, kan ook niet.
ik heb alles precies gedaan zoals je zei, bijvullen, in de slangen knijpen enz. het kvs peil zakt dan iets. dan weer bijvullen, auto starten,  en dan gebeurt er 5min. niks en dan spuit de kvs uit het reservoir i.p.v. dat het zakt. en de motor aan de kook.

oude thermostaat terug plaatsen ga ik iig proberen, maar die is stuk (kachel word bij stationair heet, en bij rijden weer koud)

en de ventilator gaat nooit aan, nog niet bij 100graden.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:08 »
Als met je oude thermostaat je geen spuiter krijgt en er komt vloeistof via de overloopslang terug in het vaatje dan is waarschijnlijk er toch iets aan de hand met de nieuwe thermostaat. Waar heb je de nieuwe vandaan?

Met de oude thermostaat is er blijkbaar wel een stroming in het systeem. Zie je kans de themperatuur met de oude thermostaat rond de 95-100 graden te krijgen? de Ventilator zou dan wel moeten aanslaan.

Check anders ook even of er op 1 van de aansluitingen van de sensor op de radiateur wel spanning staat en als dat niet het geval is: check de zekeringen op doorgebrande exemplaren. Ik meende dat het een 30A zekering was, positie durf ik zo uit m'n hoofd niet te zeggen.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:10 »
Citaat van: "Moses35i"
Als met je oude thermostaat je geen spuiter krijgt en er komt vloeistof via de overloopslang terug in het vaatje dan is waarschijnlijk er toch iets aan de hand met de nieuwe thermostaat. Waar heb je de nieuwe vandaan?


bij de automaterialenzaak. roskamp stadskanaal. hier haal ik altijd mijn spullen vandaan. is ook altijd goed. http://www.hbase.nl
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:13 »
Anders even in een bakje met water op het gasstel zetten en thermometer erbij. Zou rond de 85-87 graden moeten opengaan geloof ik. Temperatuur staat op de flens van de thermostaat. geheel open bij 105 graden

Lijkt erop alsof de thermostaat niet eens opengaat?

Edit:
Waardes aangepast, moest ik even opzoeken

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:22 »
Citaat van: "Moses35i"
Anders even in een bakje met water op het gasstel zetten en thermometer erbij. Zou rond de 83-85 graden moeten opengaan geloof ik. Temperatuur staat op de flens van de thermostaat.

Lijkt erop alsof de thermostaat niet eens opengaat?


het is een 87graden thermostaat. ik zal het morgen eens proberen. hoe kun je de waterpomp eigenlijk checken? heb 2 dagen in en onder de passat gelegen, heb het ff gehad nu. denk je van zo; die rijd weer als een trein.... spuit de kvs je boven de auto uit :mad:
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:25 »
Waterpomp checken? Geen idee om heel eerlijk te zijn. Die dingen gaan alleen maar stuk als ze beginnen te lekken bij de as naar de poelie. Lek = stuk = vervangen.

Wat passattdi zegt zou kunnen, ben het alleen nog niet tegen gekomen bij een Passat, wel bij een Audi 80 type89.

Edit:
Je thermostaat waarde lijkt goed te zijn, geen grote uiterlijke verschillen ten opzichte van de originele?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:30 »
Citaat van: "Moses35i"
Waterpomp checken? Geen idee om heel eerlijk te zijn. Die dingen gaan alleen maar stuk als ze beginnen te lekken bij de as naar de poelie. Lek = stuk = vervangen.

Wat passattdi zegt zou kunnen, ben het alleen nog niet tegen gekomen bij een Passat, wel bij een Audi 80 type89.


het systeem lekt niet, de pomp ook niet. ik denk eigenlijk ook thermostaat, omdat het nu ineens maleur is. maar zoals ik al zei, ik heb geen flauw idee of alles hiervoor wel werkte, zoals koelvin enz. thermostaat weet ik wel zeker dat die stuk was. maar wel vreemd dat hij hiervoor niet aan de kook raakte.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Dennis

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1137
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Hollandscheveld
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:34 »
Bij mij was de koelvin sensor kapot, en hij draaide toen ook binnen 5 minuten GOED heet...

Ding kost iets van 7 a 8 euro bij de Brezan...

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:36 »
Ik verdenk de thermostaat, lijkt defect.

Maar je moet zeker de ventilator werking controleren/repareren. Die heb je van de zomer zeker nodig (in de file of bij de verkeerslichten).

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:38 »
Citaat van: "DHeitkonig"
Bij mij was de koelvin sensor kapot, en hij draaide toen ook binnen 5 minuten GOED heet...

Ding kost iets van 7 a 8 euro bij de Brezan...


die wil ik ook zoiezo ff vervangen. maar ik heb geen id of er wel eens kvs in de radiateur komt. als dat niet zo is dan gaat die vin nooit aan natuurlijk.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei, 2011, 21:41 »
Maar binnen 5 mins is je blok normaal geproken bij stationair misschien net op werktemperatuur en koken  doet hij dan zeker niet. Hij kan iig z'n warmte niet kwijt middels de radiator dus mogelijk geen circulatie van de koelvloeistof richting radiator (zoals met een dichtstaande thermostaat of een kapotte waterpomp). Pas als die opengaat (EN als er circulatie is) zal de radiateur koeling geven en pas als dat niet lukt zal de sensor op de radiateur contact maken bij een temperatiur van 95 graden voor de 1e trap en dan nog eens bij 105 graden voor de 2e trap van de sensor.

Bovenstaande is uiteraard alleen geldig als er enige circulatie is. Helaas is dat bij Jeffrey even niet het geval. De leidingen van en naar de Radiateur zullen denk ik lauw zijn? De sensor in de radiateur reageert geloof ik niet op stoom (in geval van een luchtbel oid).

Offtopic:
Doet mij eraan denken de sensor van die van mijn radiateur te vervangen, daar is mee geklooid, maar 2 ipv 3 aansluitingen.
[/offtoipic]

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!