Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 april, 2024, 21:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: koelvloeistof probleem..bijna opgelost  (gelezen 24337 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei, 2011, 22:58 »
hoeveel koelvloeistof heb je eigenlijk in het systeem gedaan??
BMW E39 523i full options

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #31 Gepost op: 22 mei, 2011, 23:00 »
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #32 Gepost op: 22 mei, 2011, 23:08 »
Citaat van: "Moses35i"
Wat je ook nog even zou kunen proberen is het thermostaathuis inclusief de o-ring te monteren ZONDER thermostaat. Afvullen met water en het deksel van het vaatje niet te gebruiken. Slang vanaf de radiator naar het vaatje aan de kant van het vaatje los te nemen en in het vaatje te hangen en dan de motor te starten.

Als er dan water/kvs ui het slangetje in het vaatje komt is de circulatie goed en zal de waterpomp niet defect zijn. Loopt de temperatuur hierbij ook niet heel erg snel op maar komt uiteindelijk wel bij de 90 graden zonder te spuiten dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat de nieuwe thermostaat stuk is.

Geen water via slangetje in het vaatje betekend dat de waterpomp defect is. Deze dan vervangen en dan met thermostaat (of deze uit voorzorg omruilen voor een andere van 87 graden) compleet monteren en nog eens proberen qua temperatuur met het slangetje, maar dan weer alles netjes gemonteerd.
probeer dit maar idd
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei, 2011, 23:13 »
Citaat van: "jeffreyvr6"
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.


zou genoeg moeten zijn,om te kunnen zien of je pomp goed is.
inderdaad dan proberen wat moses zei
BMW E39 523i full options

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #34 Gepost op: 22 mei, 2011, 23:39 »
Citaat van: "bulldog"
Citaat van: "jeffreyvr6"
bijna 4 liter bijgevult. maar ik weet zeker dat dit er nooit is uitgelopen bij het vervangen van de thermostaat. vloeistof was wel op peil voor het vervangen.


zou genoeg moeten zijn,om te kunnen zien of je pomp goed is.
inderdaad dan proberen wat moses zei


first thing tomorrow (after work ofcourse)
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #35 Gepost op: 23 mei, 2011, 21:45 »
nou, vanavond de thermostaat getest d.m.v een pannetje water. en deze deed precies waar hij voor is gemaakt. (opengaan bij 87 graden) dus verder gezocht en toen kwam ik er achter dat het terugvoerslangetje naar het reservoir verstopt zat. deze heb ik weer open gekregen met een koperdraadje.

nog ff gekeken naar meer verstoppingen, maar kon verder niks vinden.
alles maar weer terug gemonteerd,kvs erop gegooid, slangen beknepen, auto gestart, en wat denk je....? weer begon de kvs te koken en spoot uit het reservoir.

dit is nu de situatie:
*alle slangen worden heet
*kachel blaast GEEN warme lucht
*kvs loopt nu mondjesmaat terug in het reservoir (pomp niet stuk)
*koelfan gaat niet aan
*thermostaat werkt goed.
*kvs is -26graden (blauw)

heeft iemand nog een idee?
ik denk zowiezo dat de sensor voor de koelfan stuk is.

het vreemde is dat de auto VOOR het vervangen van de thermostaat niet heel heet werd (93-94graden), en de kvs gewoon op niveau bleef.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #36 Gepost op: 23 mei, 2011, 21:50 »
zover ik weet is dat de verkeerde koelvloeistof.
ik heb vandaag toevallig ook een nieuwe thermostaat gehaald,en de dealer gebeld welke vloeistof ik moest hebben,en ik moest de rode hebben(2E motor)mischien effe navragen voor die van jou
BMW E39 523i full options

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #37 Gepost op: 23 mei, 2011, 21:51 »
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.
BMW E39 523i full options

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #38 Gepost op: 23 mei, 2011, 21:54 »
Ik gebruik ook blauwe koelvloeistof. Daar zitten toevoegingen in die roest/oxidatie voorkomen en is bedoeld voor gietijzeren onderblok met aluminium kop.

Radiateur niet verstopt? Probeer met gewoon water het systeem eens door te spoelen, ook de kachel radiateur nuiet vergeten.

Had je het ook getest met de oude thermostaat? Ben toch wel benieuwd wat er dan gebeurt. Als je dan geen spuiter krijgt dan zou het toch de nieuwe thermostaat kunnen zijn.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #39 Gepost op: 23 mei, 2011, 21:58 »
Heb je wel de juiste thermostaat gekregen.heb je ze eens vergeleken met het aantal spoelen,(2/3 of 4 wikkels)en de totaal lengte van de thermostaat.
BMW E39 523i full options

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #40 Gepost op: 23 mei, 2011, 22:00 »
Citaat van: "bulldog"
dat heeft natuurlijk niet met jou probleem te maken.maar heeft met alu kop enzo te maken.


-26 stond op het reservoir, daar heb ik maar op vertrouwd
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #41 Gepost op: 23 mei, 2011, 22:03 »
Wat bulldog zegt. Pak een schuifmaat of een linieaal en meet de totale hoogte vanaf de flens naar het schoteltje. Mag niet hoger zijn dan de oude themostaat, anders gaat hij niet open omdat er dan te weinig ruimte is om te openen of voldoende ruimte om voldoende doorstroom te geven. Resultaat is oververhitting van de kvs die in het blok blijft zitten en niet weg kan komen.

In de flens zit een klein gaatje als bypass maar dat zal niet voldoende doorstroom geven als de schotel zelf niet voldoende ruimte heeft om te openen.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #42 Gepost op: 23 mei, 2011, 22:03 »
Citaat van: "bulldog"
Heb je wel de juiste thermostaat gekregen.heb je ze eens vergeleken met het aantal spoelen,(2/3 of 4 wikkels)en de totaal lengte van de thermostaat.


thermostaten zijn identiek.

@moses, nee heb niet met de oude geprobeerd, zal ik nog ff doen. ook het doorspoelen is een goed idee. kan dit eventueel met hogedruk?
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline jeffreyvr6

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 410
  • Karma: +0/-0
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #43 Gepost op: 23 mei, 2011, 22:04 »
zoals gezegd zijn de thermostaten gelijk. heb ik drect al gecheckt toen ik de oude er uit had gehaald.
Passat vr6; See buy flyyyy

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
koelvloeistof probleem..bijna opgelost
« Reactie #44 Gepost op: 23 mei, 2011, 22:05 »
Dat kan maar wees voorzichtig met het doorblazen van de kachel-radiateur. Ze kunnen helaas niet zo veel hebben als ze een jaar of 18-20 oud zijn. Druk van de waterleiding is meestal voldoende.

Even ten overvloede: Het schoteltje moet richting het motorblok wijzen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!