Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 april, 2024, 04:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem  (gelezen 10624 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
[How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Gepost op: 30 oktober, 2011, 12:34 »
Even een checkje voordat ik verder ga met het wisselen van de distributieriem.... Heb ik volgens de experts alle markeringen zo juist staan ?




Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober, 2011, 12:43 »
volgens mij wel
BMW E39 523i full options

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober, 2011, 13:01 »
Zinnig verhaal alhier:

http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/t-belt/index.htm

Ik twijfel op dit moment alleen nog aan de markering vliegwiel, ik heb het idee dat ie nu 1 tand verkeerd staat, dat het merkteken onder de uitstulping moet staan ipv onder het holletje.

Anybody ?

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober, 2011, 16:13 »
Zo, distri zit er weer op en het motortje spint weer vrolijk. Gelijk de olie, oliefilter, bougies, rotor en verdeelkap meegepakt. Nou de remmerij nog en dan is ie up to date  :clap:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober, 2011, 16:26 »
Goed bezig :bow:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober, 2011, 18:12 »
Een kleine How to dan maar ?

Nodig:

Dop 13
Dop 10
Kleine ratel
Klein verlengstuk
Iets om het voorwiel eraf te halen
Daar heb je ook een krik bij nodig
Hou je van veilig ? Plaats dan voor de zekerheid een assteun/bokje onder het subframe
Ring 18
Ring 13
Ring 15
Ring 22 (ofzo)
Dop 15
Kromme punttang
Half verlengstuk
Grote ratel
Tork schroevendraaier
Set goeie inbussleutels !
Breekijzer of wringijzer
Combinatietang
Distributieset
Multiriem
Snaar van de stuurbekrachtiging

Here we go !

Toegankelijk maken:

- Verwijder de borgclip van de sensor uit het luchtfilterhuis (rechtstandig omhoog trekken)
- Trek de sensor uit het huis en haal het stukje kabel uit de clips
- Volg de luchtslang naar boven en verwijder de stekker van de lmm
- Verwijder de plastic beschermkap tussen koplamp en filterhuis (leg maar achterin de auto ofzo)
- Maak de clips van het bovendeel van het luchtfilterhuis los
- Gebruik de combinatietang om de luchtslang los te maken van het inlaatspruitstuk
- Leg het geheel van luchtslang, lmm en bovenzijde filterhuis weg (achterin de auto ofzo)
- Maak de clips van de bovenste distributiedeksel los en verwijder het distributiedeksel
- Leg ook dat deel achterin de auto
- Los de inbussen van de waterpomppoelie (niet overslaan, kan hardnekkig vast zitten)
- Los de onderste en bovenste bout van de dynamo een paar slagen
- Los de wielbouten (nog niet op de krik), genoeg om ze straks te kunnen uitdraaien
- Krik de auto aan de rechter voorzijde op
- Verwijder het rechter voorwiel
- Leg het wiel weg
- Verwijder afdekkapje (torks)
- Los 3 bouten van de stuurbekrachtigingspomp een paar slagen ring 13, dop 15, half verlengstuk en grote ratel.
- Draai de spanmoer (ring 22 ofzo) zodat de riem ontspant
- Verwijder het riempje van de stuurbekrachtiging
- Verwijder nu ook de multiriem, de riem is te ontspannen door met het wringijzer de dynamo naar beneden te duwen
- Demonteer de riemschijven van de krukas, 4 inbussen ! Niet de centrale bout !
- Demonteer de poelie van de waterpomp waarvan je daarstraks al de inbussen hebt gelost
- Demonteer de onderste distributiedeksel (dop 10 en 13)

De distributie is nu volledig toegankelijk...

- Zet de distributie op tijd volgens de bovenaan deze post afgebeelde merktekens
- Los de spanner (13)
- Verwijder de riem
- Verwijder de spanner
- In de nieuwe SKF distributieset kan een spanner zitten met een grotere diameter bout/draadeind
- Demonteer het oude draadeind en monteer het nieuwe, bij de set geleverde
- Monteer de nieuwe spanner losjes aan het draadeind
- Monteer de nieuwe riem (let op dat de merktekens blijven staan !!)
- Breng de riem op spanning door de spanner te verdraaien (kromme punttang)
- Draai de spanner definitief vast
- Draai de nokkenas met de klok mee met ring 18 totdat de merktekens 2 x zijn gepasseerd, zet vervolgens het geheel weer terug op de merktekens ( blijf dezelfde kant op draaien)
- Monteer alle meuk die je voor die tijd heb los moeten halen in omgekeerde volgorde terug

Tijd voor een biertje !!!


Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Distributiemarkeringen AGG
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober, 2011, 19:03 »
Netjes! Ik zal deze post even verplaatsen naar de [How-To] Passat35i sectie

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober, 2011, 21:51 »
krukas merk staat op de multiriempoelie en de onderste afdekkap , onsteking en krukas moeten de merktekens bij elkaar staan ( 1.8 )
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline mischatdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1212
  • Karma: +15/-2
    • www.mischa-78fotografie.nl
  • Woonplaats: Appingedam
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober, 2011, 22:13 »
bij de 1.8 zijn 2 types qua merktekens op het nokkenas tandwiel de 1 is idd zoals hier boven maar er is ook een type die dan staat de merkteken juist aan het blokzijde
Drives Seat Ibiza 2008 and soon a passat 35i for hobby
check eens mijn website: www.mischa-78fotografie.nl

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober, 2011, 23:13 »
krukas merk staat op de multiriempoelie en de onderste afdekkap , onsteking en krukas moeten de merktekens bij elkaar staan ( 1.8 )

Is bij de AGG ook zo, echter....

Het doel is de distributie te wisselen, daarvoor moet de riempoelie eraf en het onderste distributiedeksel. Om niet steeds de boel te hoeven demonteren en hermonteren heb ik het merkteken op het vliegwiel aangehouden.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober, 2011, 23:45 »
zo hoort het ook want die op de multi-riempoelie is puur om em ''in de buurt'' te zetten en dan alles eraf en ALTIJD aftekenen op elke poelie een witte lakstift gebruiken om alles af te tekenen , degene die em bij mijn auto ooit heeft gedaan ( vorige eigenaar ) die moesten ze gewoon afschieten want die had het dus niet gedaan en niks stond op merkteken en hij liep als een natte krant
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline passatg3

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 229
  • Karma: +0/-0
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober, 2011, 19:53 »
en nog een dingetje........
Ontsteking afstellen.

Bij een agg moet dit via testkast.

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober, 2011, 22:48 »
Klopt, daar heb ik ook over gelezen. Hij hoort op 6graden voorontsteking te staan als basisinstelling, verdere vervroeging wordt door de ECU geregeld (persoonlijk vindt ik dit een k*topstelling). Er is 1 voordeel aan. Mocht de hallsensor ooit kapot gaan blijft de motor tot ca3000 toeren gewoon lopen zoals het hoort, daarboven wordt het minder....de ontsteking wordt dan door de ecu gestuurd. De onsteking in mijn Passat staat naar mijn idee te vroeg (die indruk had ik ook reeds voor de wissel).


Offline Bral

  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
  • Karma: +0/-0
  • vaak be'j te bange
    • brAllez Cycles
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari, 2013, 12:26 »
om de hoeveel kilometers moet die distributie gewisseld worden eigenlijk ? :?:

Offline sjaak66

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2346
  • Karma: +54/-0
  • Woonplaats: Nunspeet
Re: [How-To] Distributiemarkeringen AGG + Vervangen Distributie-riem
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari, 2013, 13:33 »
Wat ik hier is ergens gelezen heb 90.000,