Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 april, 2024, 04:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter  (gelezen 16175 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Leen

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 279
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Gepost op: 05 mei, 2007, 06:39 »
Het is blijkbaar een bekend kwaaltje van de Passat B3, de temp en benz die gaan zwalken en soms uitvallen.
Hoe gaan we dit oplossen, dit is de werkwijze;

Zorg voor het gereedschap, kruiskop schroevendraaier , punttangetje, een kleine platte schroevendraaier, een dopsleutel en een soldeerbout met tin, laat de soldeerbout alvast warm worden.;)

Verwijder als eerste de afdekplaat (claxon) van je stuur, trek het klemmetje van de zwarte draad los van het koperen plaatje daarna de bruine die aan de achterzijde zit, pak de platte schroevendraaier en wip het rubberen plaatje waar de koperen bovenop zit los uit het stuur.

Zorg voordat je het stuur los gaat draaien dat het stuur recht staat.
Nu wordt de moer van het stuur zichtbaar, draai deze met kracht een stukje los (niet de moer eraf draaien), geef een ruk aan het stuur zodat het stuur los komt, draai nu de moer eraf en pak het stuur van de stuuras af.
Als je een in hoogte verstelbaar stuur hebt, kan het misschien mogelijk zijn deze reparatie uit te voeren zonder het stuur te verwijderen.

Nu je het stuur eraf hebt pak je de kruiskop schoevendraaier, bovenin de afdekplaat van het klokkenpaneel zitten 2 schroeven, als je deze verwijderd hebt kan je de afdekplaatplaat verwijderen.
Nu zie je aan de beidde zijde bovenin 2 zwarte schroeven zitten, deze ga je nu verwijderen en kan je het klokken paneel naar voren halen, maar trek er niet te hard aan er zit namelijk aan de achterzijde van de temp en benz meter nog een stekker die eerst los moet.

Nu heb je het klokkenpaneel in je handen, zoals je nu op de achterkant kan zien, zie je een soort trechter waar de km-teller kabel in gaat, dit is erg handig met terugplaatsen.

Goed nu je het klokkenpaneel eruit hebt, pak je een dunne kruiskop schroevendraaier en draai je de 2 koperkleurige schroefjes los die aan weerszijde zitten, nu kan je voorzichtig het plastic glazen kapje verwijderen.
Zoals je kunt zien heeft de km-teller 4 schroeven waarmee de teller is vastgeschroefd op de print draai deze schroeven ook los en til de km-teler van de print af, nu kan je de klok of de toerenteller en de temp/benz meter ook verwijderen.
Rechts in de hoek zie je de spaningsregelaar zitten die de boosdoener is, draai het schroefje van deze spanningsregelaar los, daarna komt er wat gepiel je moet namelijk links achter waar de aansluitstekker van de kabelboom uit het dashboard zat, naar binnen drukken dmv 2 palletjes aan beidde zijde van de contrastekker naar binnen te drukken en de palletjes van de print naar buiten drukken en vooorzichtig de print naar boven trekken als dit gelukt is kun je de andere palletjes van de print ook naar buiten drukken en de print eruit nemen, ga aub met beleid te werk die palletjes breken soms zomaar af ;)

We pakken nu de soldeerbout en een beetje tin en we verwarmen 1 voor 1 de soldeereilandjes van de aansluiting van de spanningsregelaar, soms moet je wat nieuwe tin toevoegen omdat de oude brokkelig worden. liefst met een tinzuiger even het oude soldeer verwijderen en van nieuwe soldeer voorzien.
Dan schuur je lichtjes de pootjes van de spanningsregelaar schoon en het gedeeltje waarme je de spanningsregelaar vastschroeft op het paneel.
Als dit dan gelukt is pak je de temp/benz meter en zie je 4 pootjes aan de achterzijde van de meter uitsteken, deze vallen door de print in 4 klemmetjes, voor de zekerheid knijp je die klemmetjes met een punttangetje zodanig bij elkaar dat daar ook een goed contact ontstaat.

Nu dit klaar is zetten we meter in omgekeerde volgorde weer terug, namelijk de temp/benz meter dan de klok of toerenteller en dan de km-teller die we gelijk ook vastschroeven, dan de plastic gelazen kap er weer op schroeven.

Nu moet  het paneel weer terug in het dashboard, voor de zekerheid schroeven we de kappen onder de stuurkolom ook even los, deze zit van links naar rechts met 4 schroeven vast, dit omdat je dan met je hand achter het klokkenpaneel kan komen om de km-teller kabel te begeleiden in de trechter die achter op het klokkenpaneel zit.
Nu kan het paneel geplaatst worden, eerst de stekker(s) van de kabelboom aansluiten dan met je hand via de onderkant de km-teller kabel proberen te begeleiden in de trechter en het paneel naar achteren duwen en vastschroeven, even controleren of de meter het doet dmv het contact even aan te zetten zo ja, de afdekplaat van het dashboard om het paneel weer monteren.
De onderste kappen van de stuurkolom weer monteren en het stuur, dit laatste doe je even gedeeltelijk.
Je zet het stuur er zo recht mogelijk op, zet de moer goed vast en dan bedoel ik ook echt goed vast, nu ga je een stukje rijden met de dopsleutel bij je, dit om te controleren dat het stuur idd recht staat, is dit het geval dan plaats je het rubberen kapje als eerste weer in het stuur, sluit de bruine draad aan op de achterzijde van de koperen plaat en de zwarte aan de voorzijde, plaats het koperen plaatje op de rubberen plaat en plaats de afdekplaat van de claxon (stuur) weer terug.
Nu kan je een proefrit maken en zien of de meters weer naar behoren werken, in uitzonderlijk gevallen zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar toch stuk blijkt te zijn, maar dit had je dan gemerkt doordat de meters dan niks meer deden of continue aan het zwabberen waren, als ze dit af en toen doen is het een contact probleem geweest.
In het geval van een kapotte spanningsregelaar haal je bij de VW dealer eerst een nieuwe voordat je het paneel verwijderd;)

Ik hoop dat het duidelijk geschreven is en dat jullie het passat kwaaltje daarmee kunnen oplossen.;)

Offline JPstyle

  • Subdubber
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2330
  • Karma: +1/-1
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei, 2007, 08:44 »
:applause:  :applause:  :applause:  :applause:  :applause:

Ik zal dit eens aan een maat van mij gaan vragen. Hij zal het niet moeilijk vinden maar ik weet niks van electronica. Maar mooie how-to. Eventueel nog wat foto's dan is het helemaal perfect!

 :applause:  :applause:  :applause:  :applause:  :applause:
Volkswagen High Up! | juli 2018 | 1.0 TSI 90PK
EX: Renault Espace IV Phase II | augustus 2006 | 2.0 Turbo 170PK Dynamique
EX: Volkswagen Passat 35i B3 | september 1993 | 1.8 90PK CL Design Edition

Offline Leen

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 279
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei, 2007, 09:07 »
Citaat van: "JPstyle"
:applause:  :applause:  :applause:  :applause:  :applause:

Ik zal dit eens aan een maat van mij gaan vragen. Hij zal het niet moeilijk vinden maar ik weet niks van electronica. Maar mooie how-to. Eventueel nog wat foto's dan is het helemaal perfect!

 :applause:  :applause:  :applause:  :applause:  :applause:


Als je het niet erg vindt ga ik nu even niet meer de boel demonteren, mocht het voor komen dat de meters weer hun eigen leven gaan leiden dan komt er een nieuwe spanningsregelaar in en dan maak ik er gelijk foto's van.

Voor deze klus hoef je geen electronica te kennen maar alleen te kunnen solderen met een niet al te hete (wattage) bout, de spanningregelaar ziet er zo uit
Alleen de spanningsregelaar in het klokkenpaneel heeft 3 pootjes :wink:

Offline JPstyle

  • Subdubber
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2330
  • Karma: +1/-1
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei, 2007, 09:15 »
Nou eigenlijk vind ik het wel erg  :finger:  :mrgreen:  :wink:  :gek:

Nee, maar wel een tip voor de volgende keer. Want is een mooie en vooral uitgebreide how-to. En de foto's zouden het echt afmaken! Verder kan het misschien ook geen kwaad om de spanningsregelaar gewoon maar te vervangen? Want jah.... dan weet ik zeker dat hij het weer moet doen  :thumleft:
Volkswagen High Up! | juli 2018 | 1.0 TSI 90PK
EX: Renault Espace IV Phase II | augustus 2006 | 2.0 Turbo 170PK Dynamique
EX: Volkswagen Passat 35i B3 | september 1993 | 1.8 90PK CL Design Edition

Offline Leen

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 279
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei, 2007, 09:24 »
Het is vaak niet de spanningsregelaar die stuk is, maar koude (lees slechte) soldeereilandjes die slecht contact maken, als de spanningsregelaar echt stuk is dan blijven de meter zwabberen of doen geheel niks meer :wink:

Tja de foto's daar heb je wel gelijk in, maar gisteren niet meer aan gedacht, volgende keer beter dan maar :wink:

Oh nog een tip, er blijken ook klokkenpanelen te zijn met een printfolie aan de achterzijde, ga aub hier niet met een te hete bout op solderen en zeker niet te lang, anders verbrand je meer dan je soldeert en repareert.

Offline flits83

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari, 2008, 21:39 »
Ahhhh,

Perfecte topic.  :cool: Ben het een beetje zat om steeds een klap op het dashboard te geven als ik wil weten hoeveel benzine erin zit. hahha.

Bedankt man. Ga morgen lekker aan de slag. Ik zal kijken of ik wat foto
Ben tegen zinloos geflits. Geef die jongens toch een andere bezigheid!

Offline sigmund

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus, 2010, 16:13 »
Citaat van: "flits83"
Ahhhh,

Perfecte topic.  :cool: Ben het een beetje zat om steeds een klap op het dashboard te geven als ik wil weten hoeveel benzine erin zit. hahha.

Bedankt man. Ga morgen lekker aan de slag. Ik zal kijken of ik wat foto

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus, 2010, 16:20 »
Citaat van: "sigmund"
Citaat van: "flits83"
Ahhhh,

Perfecte topic.  :cool: Ben het een beetje zat om steeds een klap op het dashboard te geven als ik wil weten hoeveel benzine erin zit. hahha.

Bedankt man. Ga morgen lekker aan de slag. Ik zal kijken of ik wat foto
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline passattdi

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1762
  • Karma: +5/-0
  • passat tdi
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus, 2010, 16:51 »
dat heb ik ook al gehad maar dan mijn 16v golf 2

toen was printplaatje defect.
en dat piepen is je oliedruk waarschuwing! had ik toen ook.
ff uit elkaar halen en de door veerbindingen controleren :mrgreen:

en desnoods heb ik nog een goed werkende klokken winkel nog wel liggen :mrgreen:
*Passat b4 variant 1.9 tdi 1996  *Golf 2 1.8i aut. 1989
*Polo classic(sedan) 1.6 1996  *Golf 2 1.8 16v "Hightech" 1987

Offline sigmund

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus, 2010, 20:22 »
zal klok er volgend weekend uit vijzen , ik zal ook fotos trekken van wat er eventueel moet gedaan worden

Offline passat

  • 35i Professional
  • *****
  • Berichten: 1516
  • Karma: +2/-4
  • Woonplaats: Noord Brabant
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus, 2010, 20:25 »
Heb ik ook gehad
Bleek dat me MASSAkabel op me accu niet goed vast meer zat
check check

Offline Cabby86

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
  • Karma: +0/-0
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus, 2010, 20:13 »
Een vraagske...
Ik zit met hetzelfde probleem...ma bij mij gaat de benzine meter helemaal niet meer omhoog en de temperatuur meter gaat wel een beetje omhoog.
Valt dit ng te solderen of direct een nieuw steken ?

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
[How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus, 2010, 22:33 »
zou de soldering gewoon opnieuw doen,en kijken of je temp meter dan weer helemaal goed gaat.of deze soldering ook voor de benz meter geld weet ik niet.effe uitproberen zou ik zeggen :wink:
BMW E39 523i full options

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: [How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober, 2012, 15:20 »
Bij mijn tweede poging lukte het. Ik heb de tweede keer de pennetjes van het stekkertje zo krom gebogen dat ze goed "pakten". Deze zat nog al los. Hierbij een foto van het hart van de klus.
Als je het nooit hebt gedaan moet je er wel de tijd en geduld voor nemen.

Ik heb met een mini staalborsteltje alles schoongemaakt en met een kleine 15 watt soldeerbout de puntjes even aangeraakt. De stift van de soldeerbout heb ik scherp geslepen zodat het een puntje werd. Het is wel een zenuwen klus vind ik.



Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: [How-to] zwalkende temperatuur en benzinemeter
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober, 2012, 21:15 »
Lekker bezig geweest Frans!  :cheers:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily