Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 april, 2024, 16:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9  (gelezen 6709 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Gepost op: 05 oktober, 2012, 13:01 »
Hallo,
ik heb me onlangs een passat GT vr6 2.8 (AAA) van '91 gekocht en zou er graag een paar pk's bij hebben  :drive:
ik heb hier en daar al gehoord dat als je de inlaatcollector veranderd van een 2.8 naar die van een 2.9 er toch
verschil zou moeten zijn qua vermogen.
Nu is men vraag heeft hier iemand ervaring mee?
En zijn er nog onderdelen die gebruikt kunnen worden van een 2.9 voor op een 2.8?
Tips en goede raad altijd welkom  :bow:

Grts Veys35i

Offline Ben

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 679
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Stabroek (Antwerpen)
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober, 2012, 14:44 »
eff serieus offtopic,  micha veys?   :mrgreen:   Welkom!  :cheers:

door de keuring gekregen?

Offline rinze

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 242
  • Karma: +3/-0
  • Woonplaats: Enschede
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober, 2012, 18:11 »
Hallo,

Meld je anders eens aan bij vr6clubholland.nl . Hier zit ik ook bij, daar is veel kennis en veel onderdelen! Mocht je hier je antwoord niet krijgen. Welkom trouwens!

Gr Rinze
VW Golf mk4 2.3 v5 Highline 1998 / VW Golf mk1 1.5 GLS automaat 1978

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober, 2012, 18:32 »
Hallo,
ik heb me onlangs een passat GT vr6 2.8 (AAA) van '91 gekocht en zou er graag een paar pk's bij hebben  :drive:
ik heb hier en daar al gehoord dat als je de inlaatcollector veranderd van een 2.8 naar die van een 2.9 er toch
verschil zou moeten zijn qua vermogen.
Nu is men vraag heeft hier iemand ervaring mee?
En zijn er nog onderdelen die gebruikt kunnen worden van een 2.9 voor op een 2.8?
Tips en goede raad altijd welkom  :bow:

Grts Veys35i
wat ik weet is dat het niet merkbaar is als je alleen je inlaat doet , als je tegelijkertijd de uitlaat ook doet met spaghetispruitstuk dan wel maar verwacht nou niet dat je de stenen uit de straat trekt want dan kom je bedrogen uit , kortom het is meer werk als dat je er lol van hebt , hij loopt alleen een flink stuk soepeler en pakt net ff sneller op als je overschakelt op hoge toeren
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober, 2012, 13:59 »
eff serieus offtopic,  micha veys?   :mrgreen:   Welkom!  :cheers:

door de keuring gekregen?

Thx :bow: zal een dezer dagen een topic maken om me even voor te stellen.

De vr6 is nog steeds nie gekeurd maar ik neem er mn tijd voor  :mrgreen:

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober, 2012, 14:05 »
Hallo,

Meld je anders eens aan bij vr6clubholland.nl . Hier zit ik ook bij, daar is veel kennis en veel onderdelen! Mocht je hier je antwoord niet krijgen. Welkom trouwens!

Gr Rinze

Thans Rinze

Ik ga me daar zeker nog bij aanmelden  :cheers:

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober, 2012, 14:17 »
wat ik weet is dat het niet merkbaar is als je alleen je inlaat doet , als je tegelijkertijd de uitlaat ook doet met spaghetispruitstuk dan wel maar verwacht nou niet dat je de stenen uit de straat trekt want dan kom je bedrogen uit , kortom het is meer werk als dat je er lol van hebt , hij loopt alleen een flink stuk soepeler en pakt net ff sneller op als je overschakelt op hoge toeren

Bedankt voor de reactie  :wink:
maar bij nader inzien bedoelde ik eigelijk de hele kop van een 2.9; culasse met inlaat enz. En heb ergens gelezen dat je ongeveer een 10 pk zou bij krijgen door dit te doen en zou ook te maken hebben met de andere nokkenas die er bij een 2.9 inligt.
Maar zoals je zegd veel werk voor maar enkele pk's erbij te hebben.

Offline rinze

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 242
  • Karma: +3/-0
  • Woonplaats: Enschede
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober, 2012, 18:41 »
Dan kun je hem beter laten chippen. Wel door een goed bedrijf natuurlijk! Met de vr6 club hebben we 1 a 2x per jaar een meeting bij de vr6specialist. Dan kun je hem ook laten  chippen voor een leuk bedrag. Zit er ook aan te denken om dit te doen!
VW Golf mk4 2.3 v5 Highline 1998 / VW Golf mk1 1.5 GLS automaat 1978

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober, 2012, 21:12 »
chippen is idd goed merkbaar , maar denk er wel aan dat als je een motor met ervaring ( 2 ton + ) gaat tunen dat er een kleine kans bestaat dat er es een keer wat ploft en ik spreek echt uit ervaring , ik heb meerdere auto's opgevoerd dmv nokkenassen en snelle koppen maar het blijft wel koffiedik kijken .
Als je het doet doe het dan in ene goed , inlaat + uitlaat daarna chip op maat dan heb je kans dat je 190 a 200 pk hebt op de bank en een bos trekkracht onderin want daar faalt de VR6 wel vind ik , pas bij de 3500rpm begint het geweld en dat stopt pas als hij in de begrenzer loopt  :mrgreen: wel dikke klappen dan :lol:

Als je alleen de inlaat doet kun je het zo zien dat als jij een diepe teug met lucht inhaleert en met kracht door een rietje moet blazen .....dat gaat ook niet van harte , hoe meer inhalatie moet je ook de uitademing aanpakken  :wink:

enough said and enough done maar trek je eigen conclusie hieruit ik hoop dat je er wat mee kunt
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober, 2012, 01:55 »
Dan kun je hem beter laten chippen. Wel door een goed bedrijf natuurlijk! Met de vr6 club hebben we 1 a 2x per jaar een meeting bij de vr6specialist. Dan kun je hem ook laten  chippen voor een leuk bedrag. Zit er ook aan te denken om dit te doen!

Das leuk om weten voor in de loop van volgend jaar ofzo  :wink:

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober, 2012, 02:40 »
chippen is idd goed merkbaar , maar denk er wel aan dat als je een motor met ervaring ( 2 ton + ) gaat tunen dat er een kleine kans bestaat dat er es een keer wat ploft en ik spreek echt uit ervaring , ik heb meerdere auto's opgevoerd dmv nokkenassen en snelle koppen maar het blijft wel koffiedik kijken .
Als je het doet doe het dan in ene goed , inlaat + uitlaat daarna chip op maat dan heb je kans dat je 190 a 200 pk hebt op de bank en een bos trekkracht onderin want daar faalt de VR6 wel vind ik , pas bij de 3500rpm begint het geweld en dat stopt pas als hij in de begrenzer loopt  :mrgreen: wel dikke klappen dan :lol:

Als je alleen de inlaat doet kun je het zo zien dat als jij een diepe teug met lucht inhaleert en met kracht door een rietje moet blazen .....dat gaat ook niet van harte , hoe meer inhalatie moet je ook de uitademing aanpakken  :wink:

enough said and enough done maar trek je eigen conclusie hieruit ik hoop dat je er wat mee kunt

Zoals je zegd in/uitlaat en chip erin, en als dat +- een 200pk kan opleveren lijkt me dat zeer interressant om te doen :wink:
En de vr6 kan idd wat meer horses gebruiken op lagere toeren vandaar dat ik heb overwogen er wat meer pk's uit te halen   :mrgreen:

Thx voor de reactie hiermee weet ik weer wat gedaan  :bow:

Offline rinze

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 242
  • Karma: +3/-0
  • Woonplaats: Enschede
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober, 2012, 17:04 »
Ik sluit me bij Jetta16v aan. En als je echt onderin meer power wil zul je toch aan de turbo moeten. Een kameraad heeft een kleine turbo gemonteerd (volgens mij gt25). Die kickt er gelijk in, maar dan win je op de top niet heel erg veel. Met een grotere turbo verander je onderin niet al teveel. Met een vr6 ga je ook geen korte sprintjes winnen! Wel tussensprintjes  :mrgreen: Vanaf 3500tpm wil hij behoorlijk van de plek! Succes!
VW Golf mk4 2.3 v5 Highline 1998 / VW Golf mk1 1.5 GLS automaat 1978

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober, 2012, 22:44 »
VR6 turbo gaat doekoes kosten :lol: ik ken 2 jongens die hadden het echt goed aangepakt en de ene had 370pk op de bank en de ander 420pk , kosten rijklaar maken , de ene 15000 euro en de andere heeft moeten stoppen omdat iemand het nodig vond om zijn auto total loss te trappen  maar die was gestrand op de 21000 euro , dus hoe meer geblazen hoe meer poen doe lekker een chip op maat en je inlaat en uitlaat dan hou je je knaken op zak en het rijd leuk , ook voor je portomonee  :wink:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline rinze

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 242
  • Karma: +3/-0
  • Woonplaats: Enschede
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober, 2012, 12:18 »
Als je een turbo ombouw goed doet, gaat dat zeker in de papieren lopen! Er zijn er op de club aardig wat met turbo, en ook een aantal met compressor. Maar wel kicken!!
VW Golf mk4 2.3 v5 Highline 1998 / VW Golf mk1 1.5 GLS automaat 1978

Offline Platsat

  • Veys35i
  • 35i Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Oost vlaanderen België
Re: 2.8 vr6 inlaat vervangen door 2.9
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober, 2012, 15:34 »
+-200 pk zal al goed zijn voor te beginnen en zal ook al heel leuk zijn om mee te rijden :skid:
en je moet ook verstaan van een 1900 platten diesel naar een vr6 is zowiezo al een hele stap vooruit :smile: