Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01 mei, 2024, 01:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Koppakking vervangen  (gelezen 13247 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Koppakking vervangen
« Gepost op: 12 november, 2012, 00:19 »
Mijn koppakking "ademt" te veel. Ik heb enige weken geleden een plekje waar iets te veel uit kwam dicht gemaakt. Hij gaat er aan komen, de koppakking. Ik zal er aan moeten geloven.
(De auto geeft verder geen problemen en kan best nog even doorrijden zo.)

Mijn vraag:

Ik ben al 20 jaar met auto's bezig en doe als handige jongen veel zelf.
Met de vraagbaak in de hand kom ik er altijd wel.

Maar een koppakking vervangen is denk ik nog al wat. De lekkage komt door een dichtzittende carter ventilatie en zo ben ik er nagenoeg zeker van dat het blok niet is kromgetrokken en er niet hoeft te worden gevlakt.

Is er nog iemand die geen automonteur is, maar wel handig, en dit zelf heeft gedaan?
Hoe is de ervaring? Valt de klus mee of valt de klus tegen?


Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 12 november, 2012, 00:37 »
Mijn koppakking "ademt" te veel. Ik heb enige weken geleden een plekje waar iets te veel uit kwam dicht gemaakt. Hij gaat er aan komen, de koppakking. Ik zal er aan moeten geloven.
(De auto geeft verder geen problemen en kan best nog even doorrijden zo.)

Mijn vraag:

Ik ben al 20 jaar met auto's bezig en doe als handige jongen veel zelf.
Met de vraagbaak in de hand kom ik er altijd wel.

Maar een koppakking vervangen is denk ik nog al wat. De lekkage komt door een dichtzittende carter ventilatie en zo ben ik er nagenoeg zeker van dat het blok niet is kromgetrokken en er niet hoeft te worden gevlakt.

Is er nog iemand die geen automonteur is, maar wel handig, en dit zelf heeft gedaan?
Hoe is de ervaring? Valt de klus mee of valt de klus tegen?
35icruiser heeft het zelf gedaan , het is goed te doen hoor , je trekt de kop inclusief inlaat en uitlaatspruituk eraf , wel ff nieuwe dis.riem monteren met toebehoren
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 12 november, 2012, 09:29 »
BMW E39 523i full options

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 12 november, 2012, 11:38 »
Is zeer goed te doen, alleen voor de distributie riem had ik jetta16v even gevraagd om te checken of hij strak genoeg stond en netjes op tijd :)

Voor de kop bouten heb je een soort xxl torck nodig, wellicht staat de maat in de vraagbaak (heb je die al?) En een moment sleutel .

De vier bouten van je uitlaat spruitstuk naar flexibele pijp is wel ff priegelen omdat je er niet goed bij kunt en draai eerst de bouten van je poulie's een stukje los voor je de riemen eraf haalt, anders wil de poulie mee draaien...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 12 november, 2012, 14:02 »
In de vraagbaak lijkt het een eenvoudig en goed te doen verhaal. Goed lezen en goed kijken.
Je bedoelt dat de cilinderkopbouten een torx bit nodig heeft.   
Mijn buurman heeft een goede momentsleutel.

Ik maar deze week 3 nachtdiensten met een afstand van 100 KM. Mijn eerste lange ritten. Ik ben benieuwd in hoeverre dit aan het blok is te zien over drie dagen en 600 KM.

De distributieriem zit er nagenoeg bijna nieuw op.


Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 24 november, 2012, 10:55 »
Number T10070 Headbolt Tool 1/2 Drive

Deze tool heb ik nodig om de cilinderkopbouten los te halen.
Mmm dat is een lastig verkrijgbaar ding. Ik ga vandaag enkele garages bellen.
Via internet is deze alleen uit het buitenland te halen.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 24 november, 2012, 11:33 »
Number T10070 Headbolt Tool 1/2 Drive

Deze tool heb ik nodig om de cilinderkopbouten los te halen.
Mmm dat is een lastig verkrijgbaar ding. Ik ga vandaag enkele garages bellen.
Via internet is deze alleen uit het buitenland te halen.
:roll: uh tis gewoon een dop die ik heb liggen hoor en zo speciaal is die niet  :roll: gewoon een goede torcx gebruiken  :wink:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 24 november, 2012, 13:49 »
Ja, ik zie het nu ook.
Ik begrijp dat het polydrive 10 is.
En dat er nogal eens wordt mis gegrepen.
Hij is hier en daar normaal te bestellen.

(Ik wil de klus goed voorbereiden. Voorbereiding is het halve werk zegt men wel eens.)

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari, 2013, 15:25 »
Ik heb overleg gehad met mij garage.
De situatie is aldus:
Ik heb over +/- 5000 KM driekwart ltr. olie moeten bijvullen.
Om de week veeg ik enkele druppels olie weg uit een kuiltje onder het lekkende punt.
De lekkage is ontstaan na verstopte carterslang en zo vond het zijn weg het blok uit. Er zitten geen waterkanalen in de buurt.
Er zijn werkelijk geen problemen met andere zaken als temperatuur, olie of water.

Advies is het zo laten als het is. Ik kan proberen na verwijdering van de kleppendeksel de twee cilinderkopbouten iets aan te draaien. Dat was mijn gedachte ook maar ik dacht dat je zoiets écht niet kan doen. Hij heeft de ervaring dit dit wel iets kan doen.

Dit advies heb ik nu van een tweetal mensen gekregen die er verstand van kunnen hebben en nu de garage het ook zegt volg ik dit op. Ik laat het zo en draai met de tijd de bouten wel een klein iets aan. En als dit niets doet tuffen we zo door.

Ik heb gewoon "stom geluk" dat dit zo is zoals het is. Dit komt mede doordat het probleem niet is ontstaan door overhitting van het blok.

Offline vhuus

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
    • Fenomediaal communicatiebureau
  • Woonplaats: Den Ham
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari, 2013, 16:10 »
Ik heb overleg gehad met mij garage.
De situatie is aldus:
Ik heb over +/- 5000 KM driekwart ltr. olie moeten bijvullen.
Om de week veeg ik enkele druppels olie weg uit een kuiltje onder het lekkende punt.
De lekkage is ontstaan na verstopte carterslang en zo vond het zijn weg het blok uit. Er zitten geen waterkanalen in de buurt.
Er zijn werkelijk geen problemen met andere zaken als temperatuur, olie of water.

Advies is het zo laten als het is. Ik kan proberen na verwijdering van de kleppendeksel de twee cilinderkopbouten iets aan te draaien. Dat was mijn gedachte ook maar ik dacht dat je zoiets écht niet kan doen. Hij heeft de ervaring dit dit wel iets kan doen.

Dit advies heb ik nu van een tweetal mensen gekregen die er verstand van kunnen hebben en nu de garage het ook zegt volg ik dit op. Ik laat het zo en draai met de tijd de bouten wel een klein iets aan. En als dit niets doet tuffen we zo door.

Ik heb gewoon "stom geluk" dat dit zo is zoals het is. Dit komt mede doordat het probleem niet is ontstaan door overhitting van het blok.

Volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem als jou, mijne verbruikt ongeveer hetzelfde aantal olie misschien zelfs nog wel meer. En ook ik heb een verstopte carterslang gehad.
Mijn planning was het hele blok eruit laten halen en de boel na laten lopen, maar als ik jou verhaal nu zo lees moet ik er toch maar eens over na gaan denken..

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari, 2013, 16:14 »
Je kop bouten zijn rek bouten... persoonlijk zou ik er dan juist niet aan draaien... als ze opwarmen, afkoelen en knak zeggen ben je verder van huis... dan lekker olie bij blijven gooien...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari, 2013, 16:19 »
Je kop bouten zijn rek bouten... persoonlijk zou ik er dan juist niet aan draaien... als ze opwarmen, afkoelen en knak zeggen ben je verder van huis... dan lekker olie bij blijven gooien...
Hij vertelde wel dat ik dit met beleid, heel voorzichtig en een ietsje pietsje moest doen. Enkel alleen als de rek het toelaat. Een tikje.

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari, 2013, 16:23 »
Volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem als jou, mijne verbruikt ongeveer hetzelfde aantal olie misschien zelfs nog wel meer. En ook ik heb een verstopte carterslang gehad.
Mijn planning was het hele blok eruit laten halen en de boel na laten lopen, maar als ik jou verhaal nu zo lees moet ik er toch maar eens over na gaan denken..

Wat ik heb gedaan is heel goed kijken, na de rand van het blok schoon te hebben gemaakt, waar de lekkage zich voordoet. Bij mij is het echt een puntje waar hij lekt. Zie waar het rode stukje zit:


En donders goed opletten of je tijdens rijden geen witte rook uit uitlaat ziet komen (wel bij mist :mrgreen:), je koelwater mooi blijft van staat, geen water verliest, er geen water bij de olie zit (steek het puntje van de oliepijlstok in de fik en als het knettert ben je de klos) en de auto blijft koelen.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari, 2013, 17:47 »
Rekbouten die al jaren op spanning staan nog es natrekken ???? Welke idioot adviseerd zoiets ??????
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Koppakking vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari, 2013, 19:11 »
Een garage die mij uitlegt hoe iets moet als ik er niet zelf uit kom zonder een scheef gezicht en waar ik onderdelen het goedkoopst kan krijgen dan waar dan ook. Die als ze op het eerste gezicht zien dat de keuring niks wordt ik de auto kan ophalen zonder iets te betalen. Een stofhoes plaats op de aandrijfas voor 90 euro in plaats van de vele hogere bedragen die veelal worden gerekend. Mij zegt dat ik dingen prima zelf kan doen als bij de keuring dingen aan de orde komen.