Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 maart, 2024, 00:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: HOW TO / FAQ audio en andere stuff  (gelezen 14201 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline darkproject

  • 35i Vraagbaak
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2523
  • Karma: +0/-0
HOW TO / FAQ audio en andere stuff
« Gepost op: 20 maart, 2008, 20:23 »
niet aansprakelijk voor eventuele meet- of aansluitfouten !!!!!
Gebruik een multimeter en/of schema's en zeker alles af!!!

Hierbij een handig topic voor het Car Hifi en aanverwanten gebeuren kan erg handig zijn.


Veel gestelde vragen / Problemen

De autoradio verliest elke keer zn geheugen
de geschakelde en de continu voeding zijn omgewisseld,dit komt vooral vaak bij Opels voor aangezien dit standaard 'verkeerd om' in de originele Iso stekker zit.
wissel de rode en gele draad om,op de gele draad die de radio in gaat moet een continu plus staan.
op de rode draad die de radio in gaat moet pas spanning komen te staan als het contact aan staat.
Je kan er ook voor kiezen om de radio buiten de sleutel om te laten spelen,zorg dan dat de rode en de gele draad die de radio in gaan allebei op de continu plus aangesloten zijn.

Slechte radio ontvangst

Kan soms komen door een kabelbreuk,of een antenne plug die defect is of de antenne voet is nat geworden van binnen.
Meestal is er slechte radio ontvangst omdat de antenne niet 'bekrachtigd' word.
d.w.z. de antenne krijgt geen voeding vanuit de radio.
controleer of de blauwe draad vanuit de radio doorloopt in de kabelset van de auto.
soms zijn er 2 remote's; een ant. remote en een system remote.
de ant. remote is voor de (elektrische) antenne.
de system remote is voor de versterkers.
hoe controleer je je radio ontvangst??
als je een radio hebt met middengolf (AM) kan je het makkelijk testen.
Zet hem op middengolf en laat hem naar zenders zoeken,vind hij niks heb je geen goede ontvangst,is je radio/antenne/kabel niet in orde,
vind hij zenders dan is je ontvangst goed.
in veel auto's zit de antenne in de voorruit of andere ramen verwerkt,dat is mooi voor het uiterlijk maar qua ontvangst nogal eens lastig,zulke antenne's hebben een voeding nodig.
zorg daarom altijd dat de remote van je radio aangesloten is.
dit geld ook voor de 16V antennes die op het dak staan.
Bij sommige andere merken,Volkswagen,Seat,Skoda moet er een antenne versterker gemonteerd worden,dit word vaak vergeten,zelfs door de dealer!!!!!!!!!
Het allerbeste blijft een staafantenne,maar dit word zelden meer gebruikt bij de hedendaagse auto's.

Storing/ruis via de speakers

Vast wel bekend bij menigeen die zn versterker(s) heeft aangesloten,een gierend geluid tijdens het gasgeven.
Dit is te verhelpen door de tulpkabels niet naast de voedingskabels te leggen.
Hou de voedingskabels gescheiden van de signaalkabels.
Zorg voor goed afgeschermde signaalkabels.
De plus kabel komt uiteraard vanaf de accu,binnen 30 cm vanaf je accu een zekering plaatsen.
Een massa trekken voor je verterker/condensator vanaf je accu is niet nodig,het chassis is de min.
Neem 1 centraal massapunt,dit voorkomt storingen,trek een massadraad vanaf het aardpunt van de versterkers naar de radio.
Als de tulpkabels de voedingskabels wel moeten kruisen doe dit dan haaks op elkaar,geld ook voor speakerkabels .
Extra voorzorgsmaatregelen kan je nemen door je tulpkabels in te wikkelen met aluminium folie.
Zelfklevende Aluminium plakfolie is te verkrijgen op rol bij de bouwmarkten.
Heb je al deze maatregelen genomen en het blijft dan kan je versterker ook intern de ruis/storing oppikken,misschien is er iets defect in je versterker.

Heb je een hardnekkige storing/ruis en je krijgt hem er niet uit?? (bijv.BMW X5 serie) zijn er ook ontstoorfilters te verkrijgen voor op de dynamo,9 van de 10 keer is de storing dan verholpen.

Geen bass of minder lage tonen na montage andere radio

zie ; Faseverschil

Waar vind ik de +15 / Geschakelde voeding ?

Er zijn meerdere mogelijkheden,hangt van het type auto af:
achter de radio,bij de sigarettenaansteker,de verlichtingsschakelaar. enz
http://www.autosound.nl

Handig om te weten / wat is wat??

+15 / +30
+15 is de geschakelde voeding (via de sleutel)
+30 is de continu voeding
-31 is de massa



volgorde connector:

C
B
A

A1 snelheidspuls of niet bezet
A2 stuurwielbediening
A3 tel mute ( bij sommige radio's) of niet bezet
A4 gesch. plus (bij opel)
A5 remote/ automatische antenne
A6 verlichting
A7 cont. plus ( bij opel)
A8 massa/min

B1 achter rechts +
B2 achter rechts -
B3 voor rechts +
B4 voor rechts -
B5 voor links +
B6 voor links -
B7 achter links +
B8 achter links-

Faseverschil

Zorg ervoor dat de plussen van de speakeruitgangen ook op de plus van je speaker aangesloten word.
Normaal gesproken is de brede aansluiting de plus en de smalle aansluiting de min.
Zit hier verschil in dan is dat duidelijk hoorbaar doordat de speakers elkaar 'tegenwerken' .
Dit gaat ten koste van de lage tonen.

Speakers testen

Je hebt je bedrading van je speakers aangesloten,maar welke draad hoort nou bij welke speaker????
Neem een 1,5 volt batterij,sluit die aan op je speakerdraad.
als je even 'contact' maakt met de batterij,hoor je een lichte plop.
Nu weet je welke speaker bij je aansluiting hoort.

Plus/Min speaker

Hoe weet je nou wat de plus en min van de speaker is??
Meestal heb je een brede en een smalle aansluiting.
de brede is altijd de plus
de smalle altijd de min.
Zijn ze allebei gelijk???
neem een 1,5V batterij,sluit die aan op je speaker,als je het draad even 'contact' laat maken slaat de speaker even naar boven uit of naar beneden.
slaat de speaker naar boven uit,dan is de draad die op de plus van de batterij zit de plus van de speaker.

DIN en dubbel DIN

de standaard radio afmeting word DIN genoemd,dit is een vastgestelde maat.
Dubbel DIN is de afmeting van 2 radio's op elkaar,ook dit is een vastgestelde maat.
Er zijn adapters te koop om van dubbel DIN naar 1DIN te gaan.
De zogenaamde ombouwadapters (om van dubbel DIN of anderhalf Din ) 1 Din te creeren zijn bij alle car audio zaken en zelfs de dealer te verkrijgen.
(1 DIN is het standaard autoradio formaat)

Verbindingen

De beste verbinding is solderen,je kan ook AMP doorverbinder/stekkers gebruiken,mits je dit goed aanknijpt,zit dit als een huis.
Kroonsteentjes of Scotch Locks zijn af te raden aangezien dit geen goede verbinding is.
Een Scotch Lock is wel makkelijk maar het is meer een snijverbinding,je beschadigd je kern.

Snelheids/Tacho puls

Meestal te vinden in het ISO blok,achter de tellers of op de versnellingsbak.
Bij oude auto's moet er een pulsgever op de bak gemonteerd worden.
Bij moderne auto's met CAN Bus moet er een CanBus interface geplaatst worden.

CAN Bus

Ook wel VAN Bus genoemd
In moderne voertuigen komen ook steeds vaker digitale signalen voor in plaats van "gewone" analoge signalen. Bij analoge signalen is er voor elk signaal een aparte draad nodig. Bij een digitaal netwerk (CAN Bus) kunnen er diverse signalen in de vorm van codes over dezelfde draad lopen. Veel auto's zijn tegenwoordig voorzien van een CAN-bus, maar meestal is er nog wel een analoog signaal voorhanden. Er zijn inmiddels ook automodellen waarbij het alleen nog met een CAN-bus interface mogelijk is om het digitale snelheidsignaal om te zetten naar een analoog signaal.

info over alarmsystemen

Klasse 1 / 2 /3 /4 en 5
STARTONDERBREKERS (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

ALARMSYSTEMEN (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening

VOERTUIGVOLGSYSTEMEN (klasse 4 en 5)
Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:

SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

De diefstal en inbraakmeldingen afkomstig van goedgekeurde systemen worden uitsluitend behandeld door erkende meldkamers (PAC's). Dit zijn dezelfde meldkamers die alarmmeldingen afhandelen voor woonhuisbeveiliging. Alleen deze meldkamers zijn bevoegd om alarmmeldingen door te geven aan de politie.

welke kabeldikte heb ik nodig?????

3 versterkers op een 10mm kabeltje???
kijk hier welke dikte je nodig hebt.


Voeding

Voedingskabels kunnen nooit te dik zijn, wel te dun.
Een radio met 4x 50 watt kan al snel meer dan 10A trekken, zorg voor een goede voeding.
Trek desnoods direct een kabel vanaf de accu voor maximale stabiele voeding.

Condensator

Deze moet zo dicht mogelijk bij de versterkers worden geplaatst, zorg achter in de auto voor de voeding voor verdeelblokken met korte kabels naar de versterkers waar de condensator makkelijk bij aangesloten kan worden.

Zekeren

Iedere kabel die je vanaf de accu trekt dien je al bij de accu te voorzien van een zekering. Doe je dat niet en de getrokken kabel raakt ergens beschadigd en maakt sluiting kan dat brand veroorzaken.

Inbouw speakers

Mijn motto: slechte speakers goed ingebouwd klinken beter dan goede speakers slecht ingebouwd.
Zorg met woofers voor de juiste volume van de kist, een gesloten kist is minder kritisch in maatgeving dan een gepoorte kist.
Om resonanties te voorkomen moet je gebruik maken van dempingsmaterialen, in de handel is speciale wol verkrijgbaar. Niet alleen in de kist maar ook in de deuren bij deurspeakers kan het verhelderend werken.

Speakers te diep ?

Er zijn veelal vulringen in de handel te vinden die de speaker meer naar buiten brengt, een handige bouwer kan van een plankje hout zelf dergelijke mooi vormgegeven ringen maken.

DVD kijken tijdens het rijden ?

Veel standaard ingebouwde sets staan het niet toe om DVD te kijken als de auto rijdt. Ontkoppel de pulsgever van de radio en verbind de draad van de radio direct aan de massa.

Even wat technische praat

Klasse A, B, AB en D versterkers ?
Klasse A bevat een technologie waarbij de transistoren van de versterker in hun lineaire gebied werken. Dit soort versterkers zijn niet zuinig en ontwikkelen wat warmte maar deze technologie wordt nog steeds als de beste klankgever onder de transistor versterkers gezien.
Klasse B bevat 2 transistoren, 1 voor het negatieve deel van het signaal en 1 voor het positieve deel. Omdat de transistoren ook rondom hun eigen nulpunt werken krijg je rondom de nulpunt van het signaal (overgang positief <> negatief) een vervorming van het signaal omdat de transistoren daar niet lineair werken. Deze versterkers zie je weinig.
klasse AB is veel gebruikt het is een combinatie van Klasse A en Klasse B. Het is een klasse-B versterker waar de transistoren net buiten hun nulpunt worden gehouden (klasse-A) waardoor het signaal rondom het nulpunt niet vervormd wordt.
Klasse D is totaal iets anders. De speaker krijgt geen analoog signaal maar wordt continu op een zeer hoge frequentie tussen 0 en maximaal geschakelt (blokgolf). Door de pulsbreedte van het signaal te varieren krijg je een variatie in de gemiddelde spanning en voor de speaker bepaalt dat de uitslag omdat die de hoge frequentie niet goed kan volgen en een gemiddelde aanneemt. Voordeel van de versterker is dat er amper warmte wordt ontwikkelt en veel vermogen op lage impedanties mogelijk is, nadeel is dat de conversie van analoog naar PWM (zo noemen ze pulsbreedte modulatie) door een computer moet en dus de software en snelheid de kwaliteit en response bepaalt. De laatste testen voor huiskamer HiFi toont verbluffende resultaten. Overigens zie je deze versterkers nu veelal alleen voor de subs maar er bestaan ook al versterkers voor het hele geluid.

FET of Transistor ?

Een FET is inweze een transistor maar heeft een iets betere aansturing en een betere lineaire verwerking dan een Transistor, klasse-B versterking is dan in principe zonder vervorming.
FET is dus duidelijk beter maar de meeste betaalbare versterkers hebben transistoren.
Buis-versterkers zie je niet veel maar ze zijn er wel! Een buis werkt inweze als een FET maar door de mechanische galm van de roosters wordt de klank als "warm" ervaren. Grote vermogens zal je weinig kunnen vinden in deze versterkers maar de klank en het rendement wordt als super ervaren.

Brugschakeling ?

Een enkele versterker waarbij de speaker aan een nulpunt hangt kan hooguit een een sinussignaal ontwikkelen van de halve voedingsspanning, op 12 volt betekent dat een sinus van 6 volt max tov. het nulpunt. Door het nulpunt niet vast te houden maar tegengestelt te laten werken tov. het normale signaal krijg je een soort van spanningsverdubbeling. Veel autoradio's hebben deze technologie standaard en veel (meer kanaals) versterkers zijn hier standaard in voorzien om zo 1 mono signaal op dubbel vermogen te krijgen uit 2 versterkers.

FET voeding in radio ?

Op 12 volt dmv. brugversterking is maximaal 20 watt per kanaal mogelijk met 4 ohm speakers. Er zijn versterkers die er een interne spanningsverdubbeling op na houden, 40 watt is theoretisch mogelijk maar er zijn verliezen waardoor vaak 30 tot 35 watt mogelijk is met de kans op vervorming van het signaal.
Steeds meer radio's hebben intern een voeding om de spanning omhoog te werken om de versterkers te voeden. Dit soort voedingen zijn veel constanter en beïnvloeden het signaal niet, 40 watt is haalbaar en het de klank is veel zuiverder.
STATIC DRIVERS , CAN'T GET IT UP ...

golf mk1 5drs 
 golf mk3
 passat B5 on air

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
HOW TO / FAQ audio en andere stuff
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart, 2008, 23:20 »
:shock: tering wat een typwerk man !!!! maar petje af heel netjes wederom  :bow:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P