Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 juni, 2024, 22:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen  (gelezen 45644 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ventovice

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 348
  • Karma: +0/-0
  • my PLAYSTATION B3
  • Woonplaats: Strawberry-city, Westcoast (Beverwijk, NH)
[How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Gepost op: 02 juni, 2013, 20:08 »
Hallo 35i-vrienden... :mrgreen:

INTRO:
Ik heb vandaag mijn brandstofpomp en mijn brandstof- of benzinefilter vervangen en meteen (voor jullie!) ook maar eens wat fotootjes ervan gemaakt!
Als je op de foto's KLIKT, worden ze ook nog iets groter :shock:
In mijn geval gaat het om een VW Passat B3 variant uit 1993 met een 1.8 ABS 66kW/90Pk

Deze HOW-TO-DO bestaat uit twee delen, te weten:
DEEL 1: brandstoffilter onder de auto vervangen
DEEL 2: opvoerpomp in de benzinetank vervangen


NOTE:
Voordat je ook maar begint met demonteren van de brandstofpomp, wees er zeker van dat-ie kapot IS...
Er kan namelijk ook wel een zekering (#18, 20A) of relais (#67, hier blauw) stuk zijn!
Dat zal je een hele hoop onnodig werk besparen...






DEEL 1: EERST GAAN WE HET BRANDSTOF-FILTER VERVANGEN:
-Zet je auto op de assteun nadat je hem hebt opgekrikt (veiligheid!)
-Demonteer je wiel rechtsachter:



Vlak vóór je achterwiel, min of meer onder je tank, zit kunststof beplating,
verwijder deze:



Als je deze verwijderd hebt, zie je het brandstoffilter en allerlei slangen al hangen.
Laat dit nu even voor wat het is:



LET OP!
Voordat je aan de onderkant slangen gaat loshalen, is het handig om de druk van het systeem te halen!

Dit hoe je aan de voorkant, dus onder de motorkap.
De brandstofleidingen zitten daar nèt achter het kleppendeksel, als je vóór je auto staat...
De leiding die het dichtste bij zit (nabij het kleppendeksel) is de toevoerleiding.
(die erachter is trouwens de retourleiding...)
Ik heb bij de foto de carterontluchtingslang ff los gehaald en naar rechts gehangen; dan kan je er net iets beter bij...

De toevoerleiding haal je voorzichtig los;
NOTE: kijk wel uit voor je ogen, er kan benzine uit spuiten!

Een doekje eronder/ in de aanslag is misschien wel handig bij deze stap...



Als je dat gedaan hebt, kun je weer onder de auto kruipen en vervolgens het brandstoffilter 'veilig' loshalen.

NOTE: De druk is er dan wel vanaf, ER ZAL NOG STEEDS BENZINE UIT DE SLANGEN EN FILTER LOPEN!
Een teiltje eronder en een doek in de aanslag is dus ook hier wel handig...

NOTE: Let op de montage-richting van het filter en onthou of noteer dit.

Het filter zit vast aan de autobodem met een ringvormige klem, die op een gegeven moment LOSKOMT van de auto...
(bij mij viel-ie bijna...)



En dan:
Monteren van het nieuwe filter gebeurd uiteraard in omgekeerde volgorde  :wink: KLAAR !!!
(let dus weer op de richting van het filter bij de montage)




DEEL 2: DE BRANDSTOFPOMP VERVANGEN:
Onder het tapijt in de bagageruimte vind je een rond dekseltje met drie kruiskopschroefjes.
Haal deze los; hieronder zit namelijk je brandstofpomp in de benzinetank:



Haal eerst de 4-polige stekker en daarna de toevoerleiding (zwart) en de retourleiding (blauw) los.
NOTE: onthoud wèlke wáár zit/ kijk naar de aanwezige pijltjes van de benzinestroom; noteer dit eventueel !!!

Hierna kan je de grote kunststof ring los draaien; hiermee zit nl. het 'deksel' vast.
Bij mij zat-ie vrij vast en ik heb hem dus met een schroevendraaier en hamer voorzichtig los getikt.

Na verwijdering van de ring, kan het deksel worden verwijderd; deze klemt nog iets in een rubberen afdichtingsring.
Aan het deksel hangen weer twee slangen en een kabelboompje die naar de eigenlijke pomp lopen.

De pomp zelf zit nu nog vast/gemonteerd aan de bodem; je haalt deze los door de pomp voorzichtig, maar toch met enige kracht LINKSOM te draaien.
NOTE: Let op in welke positie de pomp in je tank zit; in dit geval met de vlotter in de rijrichting!
Voorzichtig het pomp-huis door het gat naar buiten halen; dit past maar net en bovendien komt de vlotter er ook nog achteraan...

Op de volgende foto zie je (wat vaag) de bevestigingsring op de bodem van de tank (deze is rond met de glimmende puntjes), nadat de pomp eruit is gehaald; dit voor een idee hoe het gemonteerd zit:



En dan:
Inbouwen van de 'nieuwe pomp' gebeurt in omgekeerde volgorde :wink:KLAAR !!!





MEER INFO:
Als je één of beide bovenstaande klussen hebt gedaan, is de meeste benzine uit je leidingen.
Dat betekent dat je wel de eerste keer ff wat langer moet doorstarten, voordat je motortje weer aanslaat!
Even geduld aub...

Omdat je met je arm 'lekker' helemaal in de tank moet, is het handiger als er nog maar weinig benzine in zit, voordat je de brandstofpomp gaat vervangen...
Mijn tank was halfvol en dan is een rubber handschoentje echt NIET GENOEG... :sad:

Als je 'nieuwe pomp' van een ander type auto afkomt (sedan i.p.v. variant, Golf i.p.v. Passat etc.) heb je te maken met verschillende vormen van de tank EN DUS met verschillende vlotters; de stangetjes ervan zijn anders geknikt/ van vorm.
Deze zit verbonden aan wat elektronica die de benzinemeter aanstuurt: verkeerde vlotter geeft foute benzinemeter-stand!!!

Ik heb zelf de vlotter van mijn oude pomp weer terug gezet; deze kun je namelijk heel gemakkelijk los klikken!
(ondanks dat mijn 'nieuwe' pomp ook uit een variant zou komen, was de vlotter-stang nl. toch iets anders van vorm...)
Ik hoop hiermee dat de benzinemeter nog steeds hetzelfde aangeeft als voorheen.
Op de volgende foto zie je de vlotter (met zijn stang) duidelijk:



Als je een echt-nieuwe pomp koopt (VAG 1H0 906 091D; bij mij stond de 'D' er trouwens niet op...),
Zal je nog het één en ander meer moeten demonteren.
Ik denk dat je in dat geval namelijk alleen de pomp zèlf koopt en dat betekent dus dat je dan de behuizing erom heen moet gaan demonteren.
Leergierig als ik ben :mrgreen:, heb ik mijn oude (toch al kapotte) pomp-behuizing alvast wat proberen te demonteren voor een duidelijke foto...
...speciaal voor jullie! :clap:



De eigenlijke pomp is namelijk eigenlijk alleen maar het (gedeeltelijk) zilverkleurige, kleinere deel onder het deksel (waar de slangen aan zitten)
(begrijpt u het nog?!) :roll:

SLOTWOORD:
Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze HOW-TO-DO; ik heb iig mijn best gedaan. Succes met jouw klus!

Greetz VENTOVICE  :drive:
TOPIC: http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=4492.0
BASIS: VW Passat B3 Variant '93; 1.8 66kW/90pk; edition 'Arriva'; LA7Y tin-grijs metallic op 14" zwaar-metalen velgen....
PROJECT: Kamei X1 bodykit; 'checkered cab'-striping; Tecnocast 7J ET23(!) of Wolfrace 6,5J ET38

Offline sjaak66

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2346
  • Karma: +54/-0
  • Woonplaats: Nunspeet
Re: [HOW-TO-DO] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni, 2013, 20:41 »
Duidelijke how-to-do :perfect:

Offline MacToob

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 69
  • Karma: +0/-0
    • Gitaarschool Tobias Bethlehem
  • Woonplaats: Groningen
Re: [HOW-TO-DO] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni, 2013, 21:01 »
Nice! Dank!

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni, 2013, 21:02 »
Toppie. Goede how-to!
Ik heb hem even verplaatst naar de How-to-do: Passat35i sectie :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni, 2013, 19:54 »
 :applause: goede en leuke how-to  :applause:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart, 2014, 23:51 »
Even een vraagje he. Als je brandstofpomp (of eigenlijk opvoerpomp, die in de tank zit) herrie begint te maken.. dan zal dat wel een voorteken van het eind van zijn leven zijn of niet soms?  :idea:

Offline ventovice

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 348
  • Karma: +0/-0
  • my PLAYSTATION B3
  • Woonplaats: Strawberry-city, Westcoast (Beverwijk, NH)
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart, 2014, 00:16 »
heel kort: ja :mrgreen:
TOPIC: http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=4492.0
BASIS: VW Passat B3 Variant '93; 1.8 66kW/90pk; edition 'Arriva'; LA7Y tin-grijs metallic op 14" zwaar-metalen velgen....
PROJECT: Kamei X1 bodykit; 'checkered cab'-striping; Tecnocast 7J ET23(!) of Wolfrace 6,5J ET38

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart, 2014, 13:13 »
Ja dat dacht ik al. Gelukkig heb ik een goede How-to gevonden!  :mrgreen:

Offline ventovice

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 348
  • Karma: +0/-0
  • my PLAYSTATION B3
  • Woonplaats: Strawberry-city, Westcoast (Beverwijk, NH)
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart, 2014, 20:32 »
alsjeblieft (ik ben de TS :mrgreen:) en succes!

als-ie geluid maakt kàn het ook nog tijden goed gaan; ik zou wel op zoek gaan, zodat je iig een vervanger hebt àls-ie dan stuk gaat.
TOPIC: http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=4492.0
BASIS: VW Passat B3 Variant '93; 1.8 66kW/90pk; edition 'Arriva'; LA7Y tin-grijs metallic op 14" zwaar-metalen velgen....
PROJECT: Kamei X1 bodykit; 'checkered cab'-striping; Tecnocast 7J ET23(!) of Wolfrace 6,5J ET38

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 11 april, 2014, 17:24 »
Dat had ik gezien hoor.  :mrgreen:

Heb jij (of iemand anders) toevallig een brandstofpomp OEM nummer voor een 1991 1.8 abs sedan? Zoekt wat makkelijker op eBay. Ik ga geen 200 euro betalen voor een nieuwe pomp.  :?:

Offline ventovice

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 348
  • Karma: +0/-0
  • my PLAYSTATION B3
  • Woonplaats: Strawberry-city, Westcoast (Beverwijk, NH)
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 11 april, 2014, 21:23 »
weer kort: nee, helaas heb ik die niet voor je...
TOPIC: http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=4492.0
BASIS: VW Passat B3 Variant '93; 1.8 66kW/90pk; edition 'Arriva'; LA7Y tin-grijs metallic op 14" zwaar-metalen velgen....
PROJECT: Kamei X1 bodykit; 'checkered cab'-striping; Tecnocast 7J ET23(!) of Wolfrace 6,5J ET38

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober, 2017, 14:26 »
Ik heb de kap verwijderd in de tank en zie inmiddels de pomp in de tank zitten. Altijd een fijne klus als de tank nagenoeg vol zit  :twisted:
Maar nu moet ik de pomp losklikken in de tank, echter dit lijkt niet te lukken. Hoe moet dit zodat ik de pomp omhoog kan tillen?

Offline Ed

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 53
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Wognum
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober, 2017, 22:00 »
Hallo Vincent
de pomp aan de bovenkant goed vast houden en naar links draaien
kan verdomd vast zitten maar moet lukken en in omgekeerde volgorde vast zetten (kan ook moeilijk gaan)
succes Ed
Passat 18i RP 1991

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober, 2017, 22:12 »
Was het niet zo, beetje indrukken en dan draaien ?  Bajonet systeem zeg maar?   Kan t fout hebben hoor, al eeuwen geleden dat ik ooit zo'n pomp gewisseld heb.....🤗🤗

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: [How-to] Brandstofpomp vervangen en benzinefilter vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 22 december, 2022, 18:46 »
Met zo,n mooie how to moet het mij lukken om de brandstof pomp eruit te krijgen.
Maar heb nog wel een vraag.
Zie op een online autoonderdelen van bogijn dat er voor mijn kenteken  (2.0 E) 84KW verschillende pompen geleverd worden.
Wat mij opval is dat de nominale druk varieert van 1,2 tot 3 bar.
Heb hier op de oprit nog een 1,8 staan kan ik die ook gebruiken?