Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 april, 2024, 13:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Remmerij voor vervangen  (gelezen 7750 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Remmerij voor vervangen
« Gepost op: 28 juni, 2013, 17:36 »
Morgen ga ik de remschijven en de remblokken vervangen. Aangezien ik dat al een hele poos niet meer gedaan heb (ja, een jaar of 3 geleden bij een Golf Mk2) zijn er bij de B3 nog specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? Het wordt geen upgrade van de remmerij maar gewoon vervangen. De huidige zijn EOL de geluiden die vrijkomen, dat gaat vast niet goedkomen nu :mrgreen:

Hints 'n' tips zijn van harte welkom. Uiteraard heb ik de Vraagbaak erbij :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni, 2013, 17:47 »
Volgens mij zijn de remmen en klauwen hetzelfde als bij golf 2/3. Sja, waar moet je op letten. Voorzichtig de remzuiger terug duwen en hopen dat je alle boutjes makkelijk los krijgt en het nippel niet afbreekt. Ik weet dat ik mijn nippels niet los durf te draaien omdat ze zo vast zitten. Ik ga maar vast op zoek naar reserve klauwen.  :mrgreen:

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni, 2013, 22:52 »
Ik heb eergisteren mijn remblokjes vervangen en dus ook de klauw goed bekeken bij het schoonmaken en ik vind  het een verrekte eenvoudig verhaal zo met elkaar. Dus gewoon doen.
Nippels even met WD 40, natuurlijk. Bij het losdraaien van de twee bouten van de klauw moet je met sleutel 15 even die moer die er achter zit vasthouden.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni, 2013, 07:17 »
Duidelijk! Overigens kom ik niet aan de remleiding zelf en dus ook niet aan de nippel. Ik hang de klauw aan de kant als ik de schijf ga omwisselen. Volgens de vraagbaak is het inderdaad eenvoudig.
De remklauwen zelf zijn overigens een VW-II model en geen Girling, de Girling ken ik nog van de 1e BMW 3-serie :wink:

Dan ga ik er straks mee bezig. Bedankt voor jullie input!

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Frans P

  • 35i Kenner
  • ****
  • Berichten: 838
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug - Doorn
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni, 2013, 10:51 »
- Verwijder de bevestigingsschroef van de remschijf.
- Neem de remschijf van de naaf.

Bij het inbouwen opletten dat de pasvlakken van de remschijf en de naaf schoon zijn.

Meer staat er niet in het boek.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni, 2013, 14:15 »
is het gelukt moses?

ik heb ze onlangs ook vervangen en het is een gemakkelijk klusje.

wiel eraf,
de 2 boutjes (ik meen 13 of 15mm) losdraaien (achterkant remklauw) van het onderdeel waar de remslang aanvast zit.
vervolgens haal je de remklauw zelf los. ik meen dopje 17. de remklauw kan enorm vast zitten.
mbv een slagschroevendraaier maak je het schroefje los die de remschijf vasthoudt en draai je het schroefje eruit.
het draad van het schroefje is trouwens verrot maar de nieuwe schroef kan je zonder moeite erin draaien.

de remzuiger heb ik teruggedrukt met een waterpomptang waarbij je de zuiger beschermt met een stukje hout.
let er wel op dat het bakje met remvloeistof niet overstroomt terwijl je de zuiger terugdrukt.

montage in tegenovergestelde volgorde.  +/- 25 minuten werk per kant.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni, 2013, 20:06 »
Is inmiddels gelukt. Bij mij was de operatie iets minder gemakkelijk. De dikke bouten waarmee de beugel voor de remblokken vastzit kon ik haast niet loskrijgen. Daar heeft de meeste tijd in gezeten. Helaas waren de schroefjes waarmee de schijven vastzitten stokverrot en half afgebroken. Blijkbaar is daar al iemand mee bezig geweest en heeft de moed opgegeven (vorige eigenaar denk ik).

Ondertussen de schijven en de blokken netjes vervangen (zonder dat ene schroefje aan elke kant, die haal ik maandag even op. Moet de gaten helaas daarvan wel uitboren en nieuw draad in tappen :mad: Helaas wel kleine scheurtjes in de 4 rubber hoesjes maar dat doe ik komende week ook nog even samen met die schroefjes. Da's heel eenvoudig te doen zonder al te veel geklooi :mrgreen:

Al met al was ik wel wat langer bezig maar alles is inmiddels vervangen. Nu eerst een poosje rustig remmen voordat de zaak mogelijk blauw wordt bij te hard remmen :wink: Opnieuw blijkt dat de vorige eigenaar heel veel heeft laten versloeren qua onderhoud en bijhouden van zaken :mad: beun de haas!

Maar het gaat helemaal goed komen :clap:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni, 2013, 21:07 »
Zou die boutjes lekker laten, met remmen houd hij ze wel tegen op de wielbouten  :mrgreen:
Succes met het inremmen  :mrgreen:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni, 2013, 10:54 »
Weet ik, maar vind het niet netjes. En als de velgen eraf gaan voor de APK, dan kunnen ze er wel eens over gaan zeiken. En dat wil ik voor zijn. En ik erger me eraan, het is nu niet af :mad:

Bovendien houdt het me van de straat :mrgreen:

Over inremmen gsproken: Dat wordt de komende dagen rustig afremmen enzo; da's niet zo moeilijk, ik ben toch al een rustige rijder, dus dat gaat wel goed komen hahaha

Edit:
Vraagje mbt remvloeistof: Die hoort toch helder te zijn? Die van mij is erg donker. Tijd om deze te vervangen?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni, 2013, 12:42 »
Weet ik, maar vind het niet netjes. En als de velgen eraf gaan voor de APK, dan kunnen ze er wel eens over gaan zeiken. En dat wil ik voor zijn. En ik erger me eraan, het is nu niet af :mad:

Bovendien houdt het me van de straat :mrgreen:

Over inremmen gsproken: Dat wordt de komende dagen rustig afremmen enzo; da's niet zo moeilijk, ik ben toch al een rustige rijder, dus dat gaat wel goed komen hahaha

Edit:
Vraagje mbt remvloeistof: Die hoort toch helder te zijn? Die van mij is erg donker. Tijd om deze te vervangen?

remvloeistof zou om de 5 jaar vervangen moeten worden en als hij donker en troebel word zit er vocht in en dat kan een vaporlock veroorzaken
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni, 2013, 14:42 »
Ah, dat zou het wat vreemde remmen kunnen verklaren. Oei, dan moet ik die nippels eens goed in laten weken met WD40 en ander spul...
Weer een item op de To-do lijst :wink:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni, 2013, 21:22 »
Ahum, remvloeistof mot je (eigenlijk) elke 2 jaar verversen. In Nederland zal je niet heel snel kokende remvloeistof krijgen maar als je veel in de bergen gaat rijden is het toch wel verstandig om dat boeltje eens door te spoelen.  :mrgreen: :drive:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli, 2013, 08:06 »
Bergen zal ik niet snel tegenkomen maar ik ga de remvloeistof wel vervangen. Het remmen is mij nog lang niet naar de zin. Voelt een beetje sponzig aan, niet massief/stevig.

Ik denk dat deze remvloeistof in geen 10 jaar is vervangen :shock: Zal eens kijken of ik de dealergeschiedenis van de Passat er eens bij kan vinden. In het serviceboekje staan veel stempels, dus misschien weet de dealer iets. Helaas geen nota's van reparaties erbij gehad toen ik de auto kocht terug in 2007.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli, 2013, 16:58 »
dat je remmen een beetje sponzig aanvoelen nadat je de remschijven en blokjes hebt vervangen is normaal.
het spul moet eerst op elkaar inslijten.
ik neem aan dat je de nieuwe remschijven eerst hebt ontvet met remmenreiniger. vet is niet bepaald handig op een remschijf :mrgreen:

gevaarlijk kan het worden het als je je voet op het rempedaal houdt en je voelt je rempedaal wegzakken.
in dat geval is de kans groot dat er een lekje in het remsysteem zit (meestal de remcylinders van de achterwielen bij trommelremmen), luchtbellen, te weinig remvloeistof, hoofdremcylinder defect.

10 jaar met je remvloeistof rondrijden is inderdaad niet bevorderlijk voor het remsysteem. remvloeistof trekt vocht aan en de leidingen zijn van metaal. weliswaar is dit erg stevig maar na verloop van tijd kan dit wel lekraken agv vocht. 
hetzelfde vocht in het remsysteem heeft een veel lager kookpunt dan remvloeistof waardoor je stoomvorming thv de remblokjes kan krijgen. stoom is samenpersbaar waardoor je bergaf weleens zonder remmen kan komen te staan.  en bergaf zonder remmen betekent in de meeste gevallen, kaboem!!!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli, 2013, 21:37 »

hetzelfde vocht in het remsysteem heeft een veel lager kookpunt dan remvloeistof waardoor je stoomvorming thv de remblokjes kan krijgen. stoom is samenpersbaar waardoor je bergaf weleens zonder remmen kan komen te staan.  en bergaf zonder remmen betekent in de meeste gevallen, kaboem!!!
genaamd ''vaporlock''  :wink: :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P