Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 april, 2024, 16:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Remmerij voor vervangen  (gelezen 7798 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli, 2013, 23:34 »
En daarom ga ik dat ook vervangen. Kan ik gelijk even kijken hoe de zaken aan de achterkant er voorstaan. Maar eerst de nippels maar even in laten weken met WD40 enzo. Aan afknappende zaken heb ik niets. dan kan ik eerst nog nieuwe spullen gaan scoren...

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus, 2014, 14:23 »
Even inhaken op dit oude topic. Onlangs zijn bij onze passat de remblokken aan de voorzijde vervangen. De remschijven niet.
Nu met de nieuwe blokken gaan de blokken na korte tijd rijden continue piepen (mega irritant  :mad:) Zodra je op de rem trapt is het weg, maar het komt vrijwel meteen weer terug. Ik heb me laten vertellen dat het speling en daardoor vuilophoping is tussen de remschijf en de blokken. Dit komt vaker voor als je alleen de blokken vervangt en niet de schijven vooral bij imitatie-spul. Door de speling gaan de blokken wat hangen tegen de schijven en dit veroorzaakt een piepend geluid. Om dit op te lossen lees ik op het www moet je de boel weer loshalen ,remklauw goed schoonmaken en een schuin kantje vijlen aan de remblokken en deze dan vervolgens weer terug monteren. Dit wil ik wel eens proberen, maar waar komt dan precies dat schuine kantje aan de blokken (aan de lange zijde zowel boven als onder?) En hoeveel moet eraf geveild worden? En werkt dit echt?

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus, 2014, 15:45 »
ik heb op mijn passat remschijven van het merk brembo en remblokjes van het merk febi.
de remblokjes aan de voorzijde van de passat zijn plat en aan de achterzijde zijn ze wel schuin afgevijld.
als je wil gaan vijlen (nieuw heb je ze al voor 14 euro) dan moet je als je naar de gemonteerde remblokjes kijkt, aan de boven en onderkant schuin afvijlen. de lange zijdes van de remblokjes dus en deze mogen aardig schuin worden gevijld. eventueel kun je ook de remblokjes aan de voorkant iets afvijlen.

zie de plaatjes in deze webverwijzing,  http://www.winparts.nl/remsysteem/remblokken/volkswagen/passat-variant--3a5--35i--bouwjaar-1988-02-1997-05/c633-492-12600.html

het piepen van de remmen kun je voorkomen door tussen de zuiger in de remklauw en de achterkant van het remblokje een klein beetje kopervet te smeren. piepen door vuilophoping tussen de remblok en schijf lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar het zou kunnen.
de eerste paar honderd km piepen zou ook nog kunnen komen doordat de nieuwe remblokjes moeten inslijten op de oude remschijf.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus, 2014, 17:51 »
Martin, bedankt voor de info. Inslijten zal bij mij niet meer het geval zijn, we hebben er net een reis van zo'n 4000 km opzitten met de Passat dus die zouden inmiddels wel ingesleten moeten zijn. We gaan de blokjes aankomende week wel even demonteren, lichtjes schuin aanveilen, de remklauw goed schoonmaken en de blokken weer terugzetten deels ingevet met kopervet en we zien wel of het helpt.

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus, 2014, 19:03 »
koper vet helpt zeker,zullen ze wel niet gedaan hebben.tegenwoordig heb van die spuitbussen met smeermiddel voor piepen tegen te gaan maar  dat werkt niet echt denderend,beter de raakvlakken invetten met koper vet.werkt veel beter.
klusje van niks  :wink:
vet de rand van de cilinder ook lichtjes is,dit word nog wel eens vergeten.
BMW E39 523i full options

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus, 2014, 22:34 »
Gisteren de remmen voor nog eens losgehad en de boel goed schoongemaakt en in het kopervet gezet. Na montage stukje gereden en het gepiep leek over, maar na 20 km begon ie weer met piepen tijdens rijden, nu ook zelfs piepende remmen bij het intrappen van de rem. Dit was dus de druppel, van het weekend ook maar de schijven vervangen

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 21 augustus, 2014, 23:00 »
Gisteren de remmen voor nog eens losgehad en de boel goed schoongemaakt en in het kopervet gezet. Na montage stukje gereden en het gepiep leek over, maar na 20 km begon ie weer met piepen tijdens rijden, nu ook zelfs piepende remmen bij het intrappen van de rem. Dit was dus de druppel, van het weekend ook maar de schijven vervangen
als je nou eerst eens schuine kanten maakt aan de zijkant van de blokken en dan heb ik het over de korte kanten en maak er maar een goeie schuine kant van dan zul je zien dat hij niet meer piept  :wink: en piept hij alleen met aanremmen of ook tijdens het rijden ?
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 21 augustus, 2014, 23:11 »
Apart eigenlijk. Ik heb vorig jaar de remmerij voor ook vervangen en het enige wat ik heb gedaan wat de scherpe randjes van de remblokjes zelf een beetje afschuren en verder niets. Heb geen last gehad van piepende remmen tijdens het rijden of tijdens het afremmen.

Kan het een verschil in materiaal zijn van de remvoeringen zelf?

Moet er wel bij zeggen dat ik zowel de blokjes als de schijven tegelijkertijd heb vervangen.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 21 augustus, 2014, 23:58 »
er word ook het advies gegeven om de eerste 300km je remmen "in te laten slijten" zeker met nieuwe blokken op oufe schijven , oude schijven zijn nooit vlak dus zal het raakvlak stukken kleiner zijn als bij nieuw op nieuw .
scherpe randjes er vanaf schuren is goed maar echt een schuine kant is in dit geval beter .
ook het geleidesysteem en de remcilinder moeten ook echt goed ganbaar zijn , de geleidebussen GOED schoonmaken en ietsie vet erop das perfect , als de remtang met de hand heen en weer gehaald kan worden is dat in orde .


kan er ondertussen een boek van schrijven  :shock:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus, 2014, 00:45 »
Zeer leerzaam. Thanks, Peter :thumsup:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus, 2014, 11:23 »
als je nou eerst eens schuine kanten maakt aan de zijkant van de blokken en dan heb ik het over de korte kanten en maak er maar een goeie schuine kant van dan zul je zien dat hij niet meer piept  :wink: en piept hij alleen met aanremmen of ook tijdens het rijden ?

Remblokken zijn ongeveer een maand geleden vervangen, schijven dus niet. Daarna zijn we met de Passat op vakantie geweest naar Roemenie. Een rit van zo'n 5000 km. Tijdens deze reis begonnen de remmen te piepen bij het rijden (niet bij aanremmen). Bij thuiskomst, 5000 km later nam ik aan dat de blokken nu wel eens ingesleten moesten zijn op de oude schijven. Vorige week de boel losgehaald. Remmerij goed schoongemaakt met staalborstel, vooral de remklauw was nogal vuil. Geleidebussen zijn goed gangbaar, dat is geen probleem. Blokjes hebben we verwijderd en een scuine kant gevijld aan de lange kant (d.w.z. als je voor het wiel staat, dus de boven en onderzijde van het blokje, is dat wel goed?). Daarna de blokjes en raakvlakken weer in het kopervet gezet en de boel teruggemonteerd. Gisteren reed ik terug van mijn klusschuur in Warmenhuizen naar Schagen en toen leek het gepiep over, echter later op de dag naar Zwolle gereden, toen begon het gepiep weer en iets later op de rit begon de rem ook te piepen met aanremmen. VRESELIJK IRRITANT!! :mad:

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus, 2014, 00:10 »
het piepen van de remmen heeft ook wel wat vind ik. vooral als het zo'n klereherrie geeft dat omstanders hun handen voor hun oren houden  :mrgreen:

ik denk dat het verstandig is om het gehele setje te vervangen, schijven en blokken. als het dan nog steeds piept dan vrees ik dat je de remklauwen mag gaan reviseren/vervangen. volgens mij kun je bij de auto-doehetzelf toko (brezan, lasaulec, hamu) remklauwrevisiesetjes kopen.


Offline mk1-madness

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 285
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Emmeloord
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus, 2014, 18:45 »
Online scheelt het de helft denk ik. EBay.de bied vaak uitkomst. Ik vermoed dat de zuiger wat oxidatie heeft. Na demonteren kun je die volgens mij er met het pedaalbest ver uit drukken. Als je dan het rubber wat terugdrukt heb je er zicht op.
Ron

Offline bulldogs cabrio

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2897
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Somwhere over the rainbow
Re: Remmerij voor vervangen
« Reactie #28 Gepost op: 27 augustus, 2014, 16:04 »
In de how to's staat  hoe je die remklauwen kunt reviseren (graag gedaan )  :wink:
revisie setjes kosten rond de 20 euro,en een tube cilinderpasta rond de 8 euro.
het stelt niet veel voor en is met een half uurtje per klauw wel gebeurt.
BMW E39 523i full options