Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01 mei, 2024, 02:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Startproblemen... (1.8 ABS)  (gelezen 4917 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Startproblemen... (1.8 ABS)
« Gepost op: 04 september, 2013, 17:58 »
"Schat, de auto wil niet starten"

'ben je alwéér vergeten de lampen uit te doen?'


Heb ik dus ten onrechte m'n vriendin beschuldigd van de lampen aan te laten staan.  :mrgreen:

Ik ben er vrij zeker van dat de accu het probleem niet is. Dat 'oog' is groen, en het probleem doet zich sinds vandaag sporadisch voor. Bij het starten gaat de motor erg langzaam rond (klinkt hetzelfde al wanneer je accu plat is), maar slaat uiteindelijk wél aan. 5 minuten later (bij de pomp bijvoorbeeld) start ie meteen. En als je 10 minuten later terug komt van de supermarkt dan gaat de motor weer moeilijk rond.

Ik verdenk, omdat het geen constant probleem is, de startmotor. Iemand nog andere ideeën?


Overigens heb ik de accu direct aan de lader gehad. Na 30 seconden springt ie op groen, vol dus. Laadspanning is netjes 14V over de accupolen. Spanning in rust ben ik vergeten te meten.

Overigens 2: Contactslot blokje is ook al een tijdje niet fris meer. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Ik denk zelf van niet omdat die naar een relais gaat dus alleen aan/uit kan.

Offline MacToob

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 69
  • Karma: +0/-0
    • Gitaarschool Tobias Bethlehem
  • Woonplaats: Groningen
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #1 Gepost op: 04 september, 2013, 18:02 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad, hij gaat heel moeilijk rond, steeds iets sneller en uiteindelijk slaat ie wel aan.
Bij mij was de accu toch het probleem, hij had nog maar heel weinig capaciteit.
Toen hij was vervangen was het probleem opgelost!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #2 Gepost op: 04 september, 2013, 18:04 »
Ai. Dat is inderdaad precies wat hier ook het geval is. Langzaam rond, steeds wat sneller en uiteindelijk loopt ie. Kost weer een paar knaken.  :sad: (Heb maandag de sleutel gekregen van m'n nieuwe casa dus ik had geen probleem met geld kwijtraken, dit kan er ook nog wel bij.)  :mrgreen:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #3 Gepost op: 04 september, 2013, 21:28 »
Ik had een vergelijkbaar iets. Accu was goed, contactblokje was goed, bleek het achteraf toch de startmotor te zijn. vervangen en nooit weer startproblemen gehad. De accu is inmiddels zo'n 6 jaar oud en nog steeds in top-conditie, zelfs met de afgelopen 3 strenge winters :clap:

Je zou het eens kunnen uitproberen met een vervangende startmotor. Controleer je huidige eerst even. Zit met 2 bouten vast. Wanneer deze na demontage er goor uitziet dan zou je kunnen overwegen om deze te vervangen. Een zwaar-lopende startmotor trekt je accu leeg of doet je geloven dat je (alweer) een verse accu nodig hebt.



De bovenste startmotor is de oude. Kijk goed naar de rondsel en omgeving. Die is goor. Hieronder nog een afbeelding maar dan vanaf de voorzijde:



Hopelijk kun je iets met bovenstaande? Het is in ieder geval de moeite waard om deze eens te controleren.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #4 Gepost op: 04 september, 2013, 22:16 »
Absoluut de moeite waard. Bedankt voor de input. Anders koop ik wellicht een nieuwe accu terwijl het toch in de startmotor zit.
Twee boutjes klinkt simpel maar hij zit vast en zeker goed verstopt of niet soms?

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #5 Gepost op: 04 september, 2013, 22:25 »
Zag dat je een 1.8 had: Zal aardig overeenkomen met de mijne:



Zoals je ziet zit hij redelijk gemakkelijk bereikbaar en zichtbaar aan de voorzijde van het motorblok op het versnellingsbak huis.



De onderste bout is op de foto uiteraard niet zichtbaar. Als je hem niet hebt verlaagd, kun je er goed bij (ik dus niet helemaal, dus lekker rugbreken in de motorruimte :wink: )

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #6 Gepost op: 04 september, 2013, 22:37 »
Hmm ziet er niet heel ingewikkeld uit inderdaad. Alleen jammer dat ik afgelopen maandag door m'n rug ben gegaan. Ik zal eens kijken hoe lang de auto nog blijft starten. Misschien kan ik hem er volgende week onder vandaan plukken en kijken of het valt schoon te maken of zo.

In ieder geval ontzetten bedankt voor de support guys!  :bow: :bow: :bow:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #7 Gepost op: 04 september, 2013, 22:44 »
Al met al is het vervangen en/of controleren zo'n 20 mins werk maar met rugklachten kan het wel langer duren.

Beterschap toegewenst met je rug! Ik weet er alles van... is niks aan en je voelt je al met al zwaar kloten.

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #8 Gepost op: 04 september, 2013, 22:55 »
Thanks! Het is inderdaad goed klote. Ben nog een jonge aap maar je voelt je dan wel even nutteloos. Gister bij de Gamma een pot verf van 2,5 liter op willen tillen.. auw. Nouja. Komt wel weer goed!  :thumsup:

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #9 Gepost op: 05 september, 2013, 21:12 »


Dit was nog geen 2 minuten nadat ik de motor had uit gezet. Accu was dus gewoon overleden. Ik heb nu een nieuwe accu gekocht. €60,- en starten als een tierelier. Loopt stationair ineens wat hoger..  :?: Nouja, morgen even zien hoe dat uit pakt. Voorlopig kan ik weer starten zonder hulp.  :mrgreen:

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #10 Gepost op: 06 september, 2013, 00:19 »
Mooi dat het weer is opgelost. Maar wanneer je accu binnen enkele maanden hetzelfde probleem gaat geven, dan zou ik toch serieus verder zoeken/uitproberen.

:drive: kreng :mrgreen:

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Startproblemen... (1.8 ABS)
« Reactie #11 Gepost op: 06 september, 2013, 00:27 »
Houd je bezig he.  :mrgreen: