Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01 mei, 2024, 05:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Motor problemen TDI  (gelezen 8487 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Motor problemen TDI
« Gepost op: 21 oktober, 2013, 13:48 »
Groot probleem terug met m'n B4. De motor loopt stiller dan normaal, heeft minder power, en er komt veel witte rook uit de uitlaat. Volgens mij is het onverbrande diesel (zo ruikt het ook wat). Hij verbruikt geen koelwater voor zover ik zie. iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Vag-Com geeft geen foutcodes.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober, 2013, 14:55 »
Net eens m'n inspuiting gemeten en krijg dit resultaat.

Hij draait stationair aan ongeveer 950 RPM

Offline Dokter D

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 119
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Up North
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober, 2013, 23:17 »
Eerst de timing controleren!
Grote kans dat de krukaspoulie uitgesleten is.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober, 2013, 23:20 »
Hoe doe ik dat?
oja, dat ronde wieletje waar de riem over loopt. heb 4 maand geleden waterpomp en distributieriem vervangen. Zat toen geen speling op dacht ik.

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober, 2013, 08:57 »
Start de auto ook raar / moeilijk?

Pomptiming meten kun je hier zien: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

De 1Z TDI blokken staan er om bekend dat de krukaspoulie kan loslopen waardoor de timing verloopt.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober, 2013, 08:59 »
nee, start nog altijd goed. Loopt gewoon stiller dan normaal, heb minder power en er komen grote walmen onverbrande diesel uit. Ga vanmiddag eens de wegenhulp bellen en laten controleren of mijn distributieriem wel goed gestoken is.
En thanks voor de tip! ga straks die timing eens uitlezen :)

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober, 2013, 12:36 »
resultaat meting:

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober, 2013, 14:18 »
Heb je de pomptiming ook bekeken toen de riem gewisseld is? Hoe stond deze toen? Als dat flink veranderd is zou ik de timing (krukaspoulie) verdenken.

De pomptiming is niet perfect. Deze moet eigenlijk op de blauwe lijn volgens VW of tussen de blauwe en groene lijn. Ik kan alleen niet inschatten of dit je probleem kan verklaren.

Verder mbt je 1e plaatje: dat verschil is wel heel erg groot (+2,99 2x). Ik vraag me af of dat niet de max is die gemeten kan worden. Je zou dan denken dat er een verstuiver is die niet 100% is.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober, 2013, 14:23 »
Heb niets bekeken toen. Ik ken niets van distributieriemen steken, dus heb dat overgelaten aan een bevriende mechanieker. :sad:

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober, 2013, 14:59 »
Wegenwacht gebeld. Die denkt dat het de EGR klep is of een injector. Straks eens de EGR klep afsluiten, en als het dan nog zo is vervang ik de injectoren.

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober, 2013, 15:02 »
Succes.

EGR krijg je volgens mij geen onverbrandde diesel van? De verstuivers kun je bij een diesel specialist laten testen.

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober, 2013, 15:10 »
ok, dus egr afsluiten heeft geen zin? heb net ook gezien dat de metalen vork van injector 2 anders verkleurd is dan de rest. Paarsachtig, en de rest groen. Moet dus te hoge temp gekregen hebben ofzo

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober, 2013, 15:41 »
Ik ben geen expert maar als de EGR het probleem zou zijn kreeg je dacht ik zwarte rook (roet).
Wat bedoel je precies met "metalen vork" ? Kun je eens een foto posten?

Offline lisab4

  • Passat goeroe
  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 525
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Belgium
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober, 2013, 15:52 »
het metalen vork vormig klemmetje dat je injector in je blok houdt.
Nogmaals uitgelezen met warme motor nu:

1 van de injectors lijkt me echt wel slecht :/

Offline Renkie

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 111
  • Karma: +0/-0
Re: Motor problemen TDI
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober, 2013, 15:44 »
Ik weet dus niet of een slechte pomptiming die injectorafwijking kan verklaren. Maar je kunt denk ik het beste 2 dingen doen:
1) Pomptiming op blauw lijn zetten en kijken hoe het dan gaat.
2) Alle 4 de verstuivers testen. Als 1 defect is kun je het beste een 2e hands setje (!getest!) van een Golf 4 110pk (AHF/ASV) er in zetten. Je krijgt dan +- 110pk en de auto rijdt net wat lekkerder. Let wel: die grotere verstuivers kun je niet zomaar plaatsen als de auto al gechipt is!