Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 april, 2024, 10:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: koppeling perikelen  (gelezen 4407 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
koppeling perikelen
« Gepost op: 03 maart, 2014, 23:11 »
Onze oude dame begint een beetje stam te worden met schakelen.
Men moet het het pedaal het liefst tot onder het tapijt drukken om een ander verzet te kiezen.
Koppeling pak ook vrij vroeg op, zit dus niet bovenin. Lijk mij dat de koppeling niet is versleten , immers dan gaat deze toch steeds hoger staan.
Pedaal komt wel helemaal terug. Heb gisteren de werkcilinder op de bak los genomen om te controleren of deze zweet.
niets te zien, maar na montage terug helemaal geen koppeling meer? Met een injectiespuit de werkcillinder en de bovenste cilinder ontlucht.
Het is niet slechter maar ook niet beter geworden. Waarom zit het zo diep de koppeling?




Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: koppeling perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart, 2014, 10:39 »
Ik zat te denken aan de drukgroep maar dat is op afstand zo moeilijk te bekijken. De drukgroep kan ook bijna versleten zijn. Koppeling bestaat uit koppelingsplaten, drukgroep en lager.
Er zijn een aantal topics over koppelingsproblemen. Wellicht dat je daar op kunt zoeken in het forum.

Edit:
Oh! Was ik bijna vergeten!!! Net achter het koppelingspedaal zit ook nog een cilinder, deze stuurt de cilinder op het koppelingshuis aan. Deze wil ook wel eens kaduuk gaan. Kijk even of deze nog goed werkt. Deze kun je ook ontluchten. Wanneer na het ontluchten de koppeling wel goed gaat, dan zit je in ieder geval goed. Mocht na verloop van tijd de koppeling weer minder gaan werken (dieper intrappen om te kunnen ontkoppelen) dan zou deze wel eens lek kunnen zijn. Kijk daar zowiezo even na. Indien lek of nat, dan kun je deze het beste vervangen.

Check dit eerst even voordat je alles los haalt om de koppelingsgroep te controleren cq. te vervangen.


Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: koppeling perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart, 2014, 13:05 »
de bovenste koppelingscilinder heeft inderdaad ook een ontluchtings nippel.
Zit een beetje in een hoekje verstop, is  beter bereikbaar door het opzij leggen van reservoir koelvloeistof. kapje eraf en twee boutjes los.
Heb deze cillinder door middel van een injectiespuit ook voorzien van verse remolie(dot4).
3 maal over 40 ml erdoor heen gedrukt.
Remsysteem is om de twee jaar regelmatig ververst maar de koppelingcillinders nooit. Dit was goed te zien aan de oude olie in het potje
Of de bovenste vet of lek is kan ik zo niet zien. Het is niet slechter en ook niet beter geworden na deze injectie procedure.
Zie wel of het gaat dalen in het rem potje.
Bak eraf halen om de koppeling te vervangen kan altijd nog.