Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 maart, 2024, 20:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Schroefset dubbel verstelbaar ?  (gelezen 8075 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Schroefset dubbel verstelbaar ?
« Gepost op: 04 juli, 2014, 23:22 »
Mogge,

Begonnen met de montage van de TA Technics set. Vraagje(s) over de voorzijde. Ik zie veel TA Technics sets waarbij de onderste schokbreker bevestiging gelast zit aan de demperbuis. Nou zit er bij mijn set een stelring en kan ik de gehele schokdemper verdraaien t.o.v. de bevestiging aan het fuseestuk. Nou lijkt het me niet meer dan logisch dat dit een reden heeft.

De standaard schokbrekers onder mijn passat zijn volledige lengte van bovenste bevestigingsgat tot eind zuigerstang ca 8 cm langer als de TA's. Is het de bedoeling dat ik, als ik niet te laag wil, de boel maar zo omhoog draai en fixeer met de extra borgring om X hoogte te bereiken ? Het volledige draad is zo'n 12 cm. Tot hoe ver kan ik veilig omhoog ? Lijkt mij dat je normaliter niet hoger gaat als het onderste bevestigingsgat.... dás een cm of twee. Vervolgens kan ik met de andere stelring de voorspanning op de veren bij stellen om op het gewenste eindresultaat te komen en er ook nog wat comfort uit te persen. Of zijn de originele vw veren zo slap dat de wagen direct zo'n stuk inzakt....

Op de foto, de kleine borgring voor het deel wat je aan het fuseestuk bevestigd en daarboven de borgring van de veer.



EDIT :

Ergens in het WWW het volgende plaatje gevonden.

Hoogteverstelling d.m.v. veerpootlengte aanpassen en comfort d.m.v. voorspanning veer instellen. De fabrikant waar dit plaatje vandaan komt adviseert een voorspanning van 5 tot 8 mm. Rest alleen nog de vraag..... hoe hoog gaan we vandaag ?


Offline mk1-madness

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 285
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: Emmeloord
Re: Schroefset dubbel verstelbaar ?
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli, 2014, 00:14 »
Hoge onderste ring, lage bovenste ring lijkt mij meer rol vh chassis te geven dan andersom. Dus wat wil je? Laag met goede demping en comfort (:P) of laag met harde demping en minder comfort. Ik zou voor een compromis gaan en een rondje rijden. Speel hier wat mee tot je min of meer tevreden bent en laat hem dan pas uitlijnen.
Ron

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: Schroefset dubbel verstelbaar ?
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli, 2014, 20:06 »
Inmiddels wat wijzer geworden. Ga zo weer verder met monteren.... zal de experimenten wel delen.

Offline esli1993

  • 35i Gebruiker
  • **
  • Berichten: 78
  • Karma: +1/-1
  • Woonplaats: Ommen
Re: Schroefset dubbel verstelbaar ?
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli, 2014, 20:26 »
de ta technix set heeft niks te maken met de afbeelding die gedeeld is van de andere fabrikant,
het is puur omdat de poten voor golf 2 3 en passat allemaal hetzelfde zijn,
nu kan je de onderkant omlaag draaien waardoor de poot langer wordt dus de auto hoger komt te staan, zonder dat deze teveel gaat zwalken.
Passat GT g60 syncro

Offline piezoo

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 176
  • Karma: +0/-0
  • 1996 B4 Variant
  • Woonplaats: Slagharen
Re: Schroefset dubbel verstelbaar ?
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli, 2014, 22:13 »
Je hebt gelijk, uiteraard, echter werkt de voorpoot van de TA set identiek. Hoogte verstelling door het opdraaien van de demper in het fuseestuk. In de afbeelding wordt dit ook bedoeld, dwz dat de hoogte van de auto in kwestie is aan te passen zonder dat de voorspanning van de veer verandert hoeft te worden. Verder hebben merk X en Z uiteraard niks met elkaar te maken.

Het hele zwikkie zit eronder, morgen keuren, volgende week dinsdag uitlijnen.